17 Aralık 2011, 19:56
|
Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 13402 Üyelik T.:
25 Şubat 2011 Arkadaşları:11 Cinsiyet:bayan Yaş:44 Mesaj:
7.406 Konular:
425 Beğenildi:2308 Beğendi:4896 Takdirleri:3818 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | islam ibadet esasları 7.ünite islam ibadet esasları 7.ünite HAC VE UMRE 7. ÜNİTE *Yahudilikteki, en önemli hac mekanı Kudüs ve çevresidir *Hıristiyanlıkta anadoludaki en önemli hac yerleri Antakya ve efestir. *Haccın en önemli rüknu zilhiccenin 9. Günü eda edilen Arafat vakfesidir. *Hac hicretin 9. Yılında farz kılınmıştır ve bu yılda hz.Ebu Bekir hac emiri tayin edilmiştir. Hz Ebu Bekir ve kafilesi yola çıktıktan hemen sonra Tevbe suresinin ilk ayetleri indi ve hac müşriklere yasaklandı. Hz. Ali bayram günü minada bunu duyurdu. *Veda haccı hicretin 10. Yılında yapıldı. *Hac yapan şahsın, bir müslümandan beklenen manevi havayı yaşatması gerekir. Dini metinlerde böyle bir hac için Hacc-ı mebrur tabiri kullanılır. *‘’Allah’ın insanı cehennemden azat etmesi hiçbir gün, Arefe gününkinden daha çok olamaz’’ *Hac ibadetinin hüküm bakımından çeşitleri: -farz hac: hac şartlarını taşıyan kimselerin ömründe bir defa hac yapmaları farzdır -vacip hac: bilindiği gibi adakları yerine getirmek vaciptir hacca gitme adağı olan birisinin hac yapması vacip olur -nafile hac: farz veya vacip olmadığı halde Allah rızası için yapılan haclar bu gruba girer *Gösteriş için veya haram para ile hac yapmak haramdır. *hac ibadetinin uygulama bakımından çeşitleri: -İfrad haccı: Hacı adayı mikatta hac niyetiyle ihrama girer, hac uygulamalarını yapar, ihramdan çıkar. İsteyen bundan sonra tekrar umre için ihrama girer. Şafiler kesin yapar. Kurban kesilmesi vacip değildir -Temettu haccı: Hacı adayı mikatta umre niyetiyle ihrama girer. Umreyi yapıp ihramdan çıkar. Terviye(arefe gününden önceki gün) günü tekrar ihrama girer ve hac vazifesine başlar. kurban vaciptir. -Kıran haccı: mikatta hem umre hem hac için niyet edilir. Önce umre sonra hac yapılır. Arada ihramsız bir hayat yoktur. Kurban vaciptir. *Şafii mezhebine göre kıran haccında ayrıca umre için tavaf ve sa’y yoktur mekkeye varınca yapılan tavaf ve say her ikisi içinde geçerlidir *Haccın edasının farz olmasının genel şartları: Yol güvenliği olması – Yolculuğa engel geçici bir durumun bulunmaması. *Haccın edasının kadınlara farz olması için harici 2 farz: Uzun mesafeli yolculuklarda kadının yanında eşinin veya bir mahreminin bulunması – Kadının iddet bekleme durumunda olmaması. *Bir insana haccın farz olması için gerekli şartlar şunlardır: Müslüman olmak - Akıllı olmak - Baliğ(ergin) olmak – Yeterli maddiyata sahip olmak – sağlıklı olmak – Vakit. *Haccın sahih olmasının şartları: Müslüman olmak – akıllı olmak – ergin olmak – ihram - vakit – mekan. *Haccın farzları: İhram(şart) - Arafat vakfesi(rükün) – Ziyaret tavafı(rükün) *Haccın vacipleri: çıkmadan önce saçlarının kazınması veya kısaltılması – Veda tavafı sa’y , safa ve Merve arasında yürümek – Müzdelife vakfesi – Cemrelere taş atmak – İhramdan *Haccın sünnetleri: Kudüm tavafı – Hacıların bilgilendirilmesi(3hutbe)-terviye günü minaya gitmek ve zamanı orda geçirmek- bayram gecesini müzdelifede geçirmek- bayram günlerinde geceyi minada geçirmek – minadan dönerken muhassab veya ebtah denen yerde bir süre dinlenmek. *İhram: hac veya umre yapacak kişini bu ibadete başlama işlemidir. İhrama giren kişiye normal hayatta helal olan bazı davranışlar ihramdan çıkana kadar yasaklamış hale gelir. Harem ile mikatlar arasında kalan bölge hil bölgesidir. *Harem ve onu çevreleyen hillin dışında kalan bütün dünya hakkında afak terimi kullanılır. *Mikat denilen Mekke’ye farklı uzaklıklarda olan bu yerler şunlardır: Zülhuleyfe, Cuhfe, Karn, Yelemlem, Zatüırk *İhrama giren erkekler elbise yerine büyükçe iki havlu şeklindeki izar ve rida ile vücutlarını örterler. *Kadınlar için ihram ile getirilen giyim yasağı yüzünün örtülmesidir. *İhramdan çıkmak için erkekler saçlarını tamamen kazıtır (halk) veya ucundan en az parmak ucu uzunluğunda, kadınlar sadece uç kısmından yine parmak ucu kadar keser veya kestirirler (taksir) *Haccın ihramından bu şekilde çıkışa birinci tahallül denir. Bu durum cinsel ilişki dışındaki yasakları sona erdirir. *Bütün yasakların sona ermesi için ziyaret tavafının da yapılmış olması gerekir ve bunada 2. Tahallül denir. *Dönüşlerden her birine şavt denir ve bir tavaf, yed, şavttan meydana gelir. *Hacer-i esvedi secdede olduğu gibi ellerini koyup öpmeye istilam denir. *Hac niyeti ile ihrama giren afakilerin Mekke’ye geldiklerinde yaptıkları ilk tavafa kudüm tavafı denir. *Haccın rüknu olan ilk tavaf, ifade tavafı veya farz tavafda denilen ziyaret tavafıdır. Haccın edasından sonra memleketine dönmek isteyen hacının yaptığı tavaf, veda tavafıdır buna tavafu’s- sader de denir. *Safa ile Merve arasında gidip gelmeye sa’y denir *Fıkıh dilinde hac ve umre ibadeti esnasında kesilen kurbanlara hedy denir. *Kurban kesecek durumu olmayan 3 gün hacda 7 gün dönünce toplam 10 gün oruç tutar. *Vücutla ilgili yasakların mazeret sebebiyle ihlali halinda 3 seçenekten biri tercih edilir: 1- kurban kesilir 2- altı fakire 1 er fidye verilir 3- üç gün oruç tutulur. *Hac ve umrede ihram veya harem sebebiyle uzak durulması gereken bir fiilin işlenmesine cinayet denir. *Haccın veya umrenin bozulması: cinsel ilişki yasağının hacda Arafat vakfesinden önce, umrede tavaftan önce ihlal edilmesi hac veya umrenin bozulmasına sebep olur. * Bu durumda hac veya umre fiillerine bozulmamış gibi devam edilir. sonra hac kaza edilir ve küçük baş hayvan kesilir. *Bedene: hacda yapılan bir yanlış için büyük baş hayvan kesmek *Dem: hacda yapılan bir yanlış için küçükbaş hayvan kesmek *İhsar engellenmektir. İhrama girdikten sonra herhangi bir sebeple yoluna devam edemeyen veya yoluna devamı fiilen yada dinen engellenen kişi muhsar durumundadır. *Muhsar: engellenen kişi demektir. *Fevat bir şeyin vaktinin geçmesidir. Hac için ihrama giren bir kişi arefe günü Arafat vakfesine yetişmezse o seneki haccın vaktini geçirmiş olur. *Vekalet yoluyla yapılan hacca bedel haccı denir. *sözlükte umre ziyaret etmek mamur bir yere gitmek gibi manalara gelir *Belirli bir zamana bağlı olmadan yapılır *bazı mezheplere göre hac yapan şahsın umre de yapması farzdır *Hanefi mezhebe göre umre sünnettir *ifrat haccı yapanlar bayramdan sonra umre yaparak bu sünneti yerine getirmiş olur *Arefe günü ve kurban bayramı günlerinden oluşan 5 gün içinde umre yapmak tahrimen mekruhtur. ALINTIDIR |
| |