Kurban Şaman Kültürü İmiş? / Mevlüt Hönül
Kurban kavramı Kur’anda kan, et veya kesmek boğazlamak anlamları ile birlikte Allah’a yaklaşmanın vesilesidir. Allah’a yakınlaşma ifade eden tüm araçların değerlerini içinde barındıran geniş anlamlı bir kavramdır.
‘’Biz her ümmete kurban kesmeyi, ibadet olarak emrettik. Amaç, Allah'ın insanlara rızık olarak sunduğu hayvanları keserken O'nun adını anmaktır. İlahınız tek ilahtır, yalnız O'na boyun eğiniz. Ey Muhammed, alçak gönüllü saygılıları müjdele.
Hayvanların kurban edilmesine gelince, Biz bunu sizin için Allah tarafından konulmuş simgelerden biri olarak öngördük ki bunda sizin için (nice) yararlar vardır. Öyleyse artık, (kurban edilmek üzere) sıraya dizildiklerinde onların üzerinde Allah'ın ismini anın ve cansız olarak yere serildiklerinde onların etinden kendiniz de yiyin; kendi nasibiyle yetinip istemeyen kimseyi de, istemek zorunda kalan kimseyi de (onunla) doyurun. Biz, işte bu amaçla onları sizin yararınıza sunuyoruz ki şükredesiniz.
(Fakat unutmayın ki,) onların ne etleri Allah'a ulaşır, ne de kanları; lakin O'na ulaşan, yalnızca sizin O'na karşı gösterdiğiniz bilinç ve duyarlıktır. İşte bu amaçla, onları sizin yararınıza sunuyoruz ki, size ulaşma yolunu, yordamını gösterdiği (her türlü rahmet) için O'nun yüceliğini saygıyla anasınız. Öyleyse, o iyilik yapanları müjdele.’’
(Hac-34-36-37)
Ayetleri üslubu Kurban kavramını korurken geçmişte yapılan şuursuzca davranışlardan uzaklaştırma sureti ile yeni boyut ve hedef belirlemektedir. Allah’ın bahşettiği nimetlerden yararlanırken, onlar üzerinden Allah’ın adını anma sureti ile yapılan yanlışları düzeltmektedir.
Kurban edilen hayvanların ne eti nede kanı Allah’a ulaşmaz. Allah’ın buna ihtiyacı yoktur buna ihtiyacı olan insandır. Bu esnada Allah’a ulaşacak olan insanın samimiyeti ve teslimiyetidir.
Kur’ani kavramlar ile oynamanın yaygınlaştığı günümüz dünyasında, bilgiye ulaşmak kolay olduğu halde kirli ve temiz bilgiyi ayırt etme anlayışı körelmiştir. Falanca şahsın sözleri, filancanın delilleri etrafında gidip gelen insanları ayartmak. Kur’ani kavramları ve İbadetleri yok saymak adına yapılan yorum ve yazışmalar insanları bir yere sevk edelim anlayışı ile ifrat ve tefrit boyutu içerisinde işlemektedir.
İnsanlığın evrensel değerleri. Evlenme, aile, namus, düğün, bayram, ibadet, mabet, ahlak ve benzeri değerlerden biride Kurbandır. Gerekçesi ve yapılış tarzı ne olursa olsun insanlık tarihi boyunca yapılan Kurban ibadeti Kur’an ile tevhidi bir çizgiye oturtulmuştur.
Tarihi bir arka planı olan Kurban her devirde et olarak ve dikkat edilirse evcil hayvanlar arasından seçilmesi ilginçtir. Amaç ne olursa olsun her devirde aynı düzen ile yapılmıştır.
Âdem (a.s) ‘in çocuklarının ‘’Allah’a yakınlaşmak’’ adına sundukları Kurbanlardan birinin kabul edilmesi diğerinin ret edilmesi sonucu hasedin ilk ölüm vakası Kur’anda izah edilmektedir. Şaman kültürü olduğunu iddia edenler buyursunlar bakalım Âdem ve çocuklarına da Şaman desinler?
Kurban etme anlayışını eski dinlerden incelediğimizde kendi zanlarınca Tanrısal öfkeden sakınmanın en ideal yolu insan Kurban etmek idi. Bu anlayış bazen kesme, bazen deniz veya ırmaklara atıp boğma sureti ile yapılırken. Yahudileşenler doğal afet ve tanrısal öfkeyi kaldırmak veyahut hafifletmek için kabile ve kentin en güzel kızlarını nehirlere atma sureti ile Kurban etmekte idiler. Musa (a.s)’ın bunlar ile yaptığı mücadele eski ahitlerde mevcuttur.
İnsanlık dinine ters düşen bu tür vahşi uygulamalar Allah’ın elçilerinin verdikleri mücadeleler sonucu ortadan kalktığı tarih kaynaklarında uzun uzadıya anlatılmaktadır.
Ameli yönü olarak insanlardan yoksul ve yardıma muhtaç olanlarına toplumsal bir dayanışma vesilesi olarak sunma Allah’a yakınlaşmanın adıdır. Ayeti kerimelerde Allah resulüne hitaben ‘’Kurban kes’’ emri bir Farz olup onun Sünneti ile bizlere de miras olarak kalmış yaşayan bir sünnettir.
Evcil hayvanlar arasında yaş sınırlaması. İnsanlık dininin ne denli inceliğe sahip olduğunun göstergesidir. Şöyle ki körpe hayvanların kesimini uygun görmeme vesilesi ile ekonomik yönden zararıda bertaraf etmek ve kesilen hayvanların etlerinin çok olması hasebi ile ihtiyaç sahiplerine daha fazla vermek inceliği ne denli bir anlayış olduğuna kâfi değimlidir.
Ne yazık ki insanlara faydalı bir ibadeti bugün Şaman veya başka isimler ile adlandıranlar, şu sorularıma da cevap vermek mecburiyetindedirler. Ya sözünüzün arkasında durun ya da yapmakta olduğunuz tahrifattan geri adım atma sureti ile hakikate yaslanınız.
Âdem (a.s) çocuklarının kestiği kurbanı?
İbrahim (a.s) Kurbanını?
Allah resulüne emredilen Kurbanı?
Nereye koyacaklarını soruyorum onlarında (hâşâ) Şaman olması lazım değilmi?
İnsanlık tarihi ile başlayan Kurban ibadetine şirk unsurları bulaşmaya başlayınca, bunun temizlenmesine tevhidi bir inanç ile kesilmesine yönelik düzenlemeler her daim vahiy ile olmuştur. Ne şaman nede başka bir kültürün geleneği olmayıp Vahiy kaynaklı bir ibadettir.
Kaş yapalım derken göz çıkarma anlayışına saplananlar inşallah kendi hatalarını anlar ve yapmış oldukları tahrifattan geri adım atarlar.
MEVLÜT HÖNÜL
MALAZGİRT
[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]