Mezhepler tarihi 7.-8.-9.-10.ünite soruları-Medineweb
mezhepler tarihi 7.-8.-9.-10.ünite soruları toplu paylaşımı
7.ünite
Nusayriliğe göre Namaz.....Oruç.....Zekat.....temsili hangi şıkda sırasıyla yer alır?
a-aliye açılan kalbin niyazı/Abdullah ın sessizliği Sırları gizlemek-/selmanı farisi
b-Abdullah ın sessizliği sırları gizlemek/selmanı farisi/Aliye açılan kalbin niyazı
c-selmanı farisi/aliye açılan kalbin niyazı/Abdullah ın sessizliği-sırları gizlemek
Nusayriliğe tasavvufi boyutu katan?
a-Ali en Naki
b-İbn Nusayr
c-İbn Muhammed Cumbulani
Nusayriliğin 2.kurucusu?
a-Cümbulani
b-Hasibi
c-Taberani
Nusayrilik hangi fikir uyuşmazlıkları üzerine 2 ye ayrıldı?
a-İlah seçimiyle ilgili konularda
b-Hz Ali ve Hz.Muhammed as. ibaralerle ilgili konularda
c-Siyasi konularda
Nusayriler hangi kavmin hakimiyetine girmemiştir.?
a-Osmanlı
b-Safevi
c-Karmati
d-Eyyübi
e-Selçuklular
f-Buveyhiler
Nusayriliğin günümüzde devam ettiği bölgelerden değildir?
a-Suriye
b-Lübnan
c-Mısır
d-Türkiye
Nusayrilik kimden sonra Haydarilik(şemsiye) ve Kilaziyye(Kameriyye)olarak 2 ye ayrıldı?
a-et-Taberani
b-Hulagü
c-Ali en naki
d-Muhammed b yunus el kilazi
Nusayrilik de inanç esaslarıın temsil ettiği şahıs hangi şıkda yanlış verilmiştir?
a-Ayn-Ali mana
b-Mim-Muhammed-isim-hicab
c-sin-selman-bab
d-dal-ibn nusayr-ilah
"O anlaşılmak üzere Nasuti(beşeri)kalıba girerek tecelli etmiştir.İşte Hz.Alinin ilahlığı bu anlamdadır.Tanrı daha önce 6 kez beşer olarak tezahür etmiş 7.csi Hz.ali de gerçekleşmiştir."uluhiyet anlayışına sahib
a-Dürzi
b-Yezidi
c-Nusayri
Nusayriliğin bayramları arasında yer almaz?
a-Musanın doğumu
b-Gadir
c-Firaş
d-Nevruz
e-Mihrican
f-İsanın doğumu
Nusayrilik ile ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır?
a-Nusayriliğin temel öğretileri sırdır Nusayri olmayanlara açıklanmaz
b-Ergenlik çağına gelen erkek çocuğa sıraları öğrenemek için din amcası yanına gönderilir
c-Dini hiyerarşi vardır
d-Mensubiyet özel bi merasimle gerçeleşir
e-Tenasüh yoktur
Hangisi Nusayriliğin kurucusu İbn Nusayrın görüşlerinden değildir?
a-Tanrı olduğunu iddia etmiştir
b-Peygamber olduğunu ilan etmiştir
c-Tenasühü benimsemiştir
d-Haramları helal saymıştır
e-10.imam Ali en nakiyi ilah olduğunu ilan etmiştir.
Nusayriler ne zaman Osmanlı hakimiyetine girmiştir?
a-1526 Mercidabık
b-1290 Sultan Kalavun
c-1223 Emir sincar
d-II.Abdulhamit
e-1839 Mısırlı İbrahim Paşa
Dürzilik siyasi olarak hangi devlet altında teşşekkül etti?
a-Eyyübi
b-Fatimi
c-Osmanlı
Aşağıdakilerden hangisi Durzilerin fikir arka planında yer alan fikir grublarından değildir?
a-Maniheizm
b-Aristoculuk
c-Zerdüştlük
d-YEni Eflatunculuk
e-Helenizm
f-Ginostizm
g-Doğu Hristiyan mezhebi
Hangisi Nusayrileri Anadolu Aleviliğinden ayırmak için kullanılan isimlerden değildir?
a-Nusayri Alevilik
b-Akdeniz Aleviliği
c-Fellah
d-Hatay Aleviliği
e-Suriye aleviliği
Dürzilerin dini hiyerarşisi hangi kısımlara ayrılır?
a-Şeyh mürid
b-İmam sefir acam
c-Ukkal cuhhal
d-Başdai-dai-avam
e-Şeyh -nakip-necip
el Hidayetül Kübra el-Maide Kitabül Mecmu kimin eseridir
a-el hasabi
b-muhiddin Arabi
nusayriler hangi padişahın zamanında askerliğe tabi tutulmuşlardır
a-I. Abdülhamit
b-II. Abdülhamit
aşağıdakilerden hangisi nusayrilikteki 5 yetim arasında yer almaz
Kanber Kadan.
Osman b.Mazun.
Abdullah b. mübarek
Miktad b.Esved.
Abdullah b.Revaha
Ebu zer el-Gıfari.
nusayrilerin temel inanç kitapları hangisidir
a-kitabül mecmu
b-Risailül-hikme
nusayriler de tenasüh mü yoksa takammus inancı mı vardır
a-tenasüh
b-takammus
kimi Muvahhidun Ehlüt- Tevhid Benu Maruf olarak anmışlardır
a-el hasibi
b-ibn nusayr
c-hakim -biemrillah
aşağıdakilerden hangisi dürziliğin menşeinden olan mezhepler arasında değildir
a-maniheizm
b-Zerdüştilik
c-yeni eflantuculuk
d-gnostisizm
e-aristoculuk
f-doğu Hıristiyan mezhepleri
İnsanların ruhları bir defada ve sınırlı olarak yaratılımıştır.
bu sebeple sayıları artmaz eksilmez.
insan ölünce başka cesede girerek yeniden doğar.
Dürziler insan ruhunun bitkilere hayvanlara geçtiğini reddeder
yukarıda dürzilerin hangi inancından bahsedilmiştir
a-tenasüh
b-takammus
aşağıdaki hangi fırkada takiyye vardır
a-dürzilik
b-nusayrilik
dürzilerde yüksek meziyetlilere ne denir
a-şeyh
b-mirşeyh
c-ecavid
Risailül-hikme veya
el-hikmetüş-şerife diye anılan bu eserler kaç risaleden oluşur.
a-100
b-111
c-110
kimlerin kutsal metinleri; Risailül-hikme veya el-hikmetüş-şerife'dir
a-yezidiler
b-dürziler
yezidilik kimin zamanında fırkalaşmıştır
a-zeyd b. sabit
b-şeyh hasan b. adi
yezidilik kimler zamanında güçlenmiştir
a-abbasiler
b-memluklar
c-fatimiler
yezidiler kimin döneminde kura yoluyla askerliğe çağrılmıştır
a-Abdülaziz
b-I. mahmut
aşağıdakilerden hangisi yezidilerin kutsal kitapları arasındadır
a-kitabü'l cilve
b-mushafı reş
c-hepsi
Emin Cebrail= Melek Tavusdur ve yezidiliğin sembolüdür ve ne şekliyle temsil edilir.
a-horoz
b-ibibik
c-tavuk
yezidilikte tenasüh var mıdır
a-evet
b-hayır
aşağıdakilerden hangisi yezdilerin bayramları arasında değildir
sare sale ( sarsaliya) bayramı
cemai bayramı
isanın doğuşu
yezid bayramı
şeyh adi bayramı
bülende bayramı
yezidiler din hiyeraşi olarak müridler ve ruhaniler diye ikiye ayrılırlar
aşağıdakilerden hangisi ruhanilerin ayrıldığı sınıflardan değildir
a-peşimamlar
b-köçekler
c-pirler
d-mirler şeyler
e-kavallar
f-zenginler
g-fakirler
yezidilerde nikahı kim kıyar
a-peşimamlar
b-pirler
zekat ibadeti müritlerin gelirlerinin %10 şeyhlere
%5 pirlere
% 2.5 fakir kesime
yukarıdaki zekat anlayışı kimlerde vardır
a-dürziler
b-yezidiler
kimlerde elleri yıkamak bir nevi abdesttir
a-nusayriler
b-yezidiler
yezidilerde oruç 3 gündür bu oruç hangi ayın başına gelir
a-kasım
b-eylül
c-aralık
tenasüh inancı hangisinde yoktur ?
A.dürzilik
b.nusayrilik
c.yezidlik .....yezidlere karşı kimi zaman yararlanmak istemiş kimi zamanda sert politikalar izlemiştir...
a.abbasiler
b.emeviler
c.selçuklular ibrahim paşa ....giriştiği mücadelesi sonucu onları mağlup edip kitaplarına el koyması ile kütüphaneler intikal edip bilgilere ulaşılmıştır.
a.yezidler
b.dürziler
c.nusayriler Abdülaziz döneminde .... ile askere çağrılan yezidiler inançlarını gerekçe göstererek ....ödeyerek bundan uzak kalmışlardır.
a.BEDEL KANUNU-KURA
b.KURA KANUNU-BEDEL islam mezhepleri tarihi 8.ünite soru- cevap 1.Alevilik hangi yy son şeklini aldı? a-16 yy b-15 yy c-17 yy
*
*
2.Hangisi İlk dönem tasavvufi yapılardan değildir? a-Yesevilik b-Vefailik c-Kalenderilik d-Haydarilik e-Adeviye
*
*
3.Babai ayaklanması hangi hükümdar zamanında gerçekleşti? a-1240 II Gıyaseddin Keyhusrev b-1240 Alaaddin keykubad
*
*
4. I Kitabul fevaid şerhi besmele eserlerini selçuklu hükümdarına izafe etti IIMoğalların müslüman olması için uğraştı III Kalenderiye akımına mensup IV Baba İlyas Horasiniye intisap etti
*
Yukarıda özellklerini saydığımız kişi? a-Şah İsmail b-Ahmed yesevi c-Hacı Bektaş I Bektaşilikde ikrar cemine tekabül eder II Evli 2 çiftin yol kardeşliği kurmasına ist erkandır III Hz Peygamberin muhacir ensar uygulamasına dayandırılır IV Kardeş ilan edilenlerin çocukları evlenemez
*
*
5.Yukarıda anlatılan Kızılbaşlığa ait erkan? a-Musahiplik erkanı b-Görgü erkanı c-Koldan kopan erkanı
*
*
6.Hangi padişah zamanında Bektaşilik tekrar canlandırılmıştır? a-Sultan Abdulaziz b-Sultan Abdulhamid c-Sultan Abdulmecid
*
*
7.Bektaşiliğin günümüzde devam ettiği yerlerden değildir? a-Bulgaristan b-Arnavutluk c-Suriye d-Balkan ülkeleri e-Türkiye
*
*
8.Sonradan intisap edilemeyen(doğuştan anne-baba)akım? a-Bektaşilik b-Yesevilik c-Kızılbaşlık
*
*
9."İnanmak,ilim öğrenmek ibadet etmek helal yemek,şeftkatli davranmak,temiz yiyip içmek,iyi şeyleri emretmek,hayızlı hallerinde kadınlara yaklaşmamak " hangi makamın kapılarındandır? a-Şeriat b-Tarikat c-Marifet d-Hakikat
*
*
10.şeriat….tarikat…marifet…hakikat… a-gemi-gavvas-inci-deniz b-inci-gemi-deniz-gavvas c-gemi-deniz-gavvas-inci
*
*
11.Alevilikde cem Hz.Peygamberin hangi uygulamasına dayandırılır? a-Miraç dönüşü uğradığı Kırklar Meclisine b-Medine karşılamasında konakladığı eve
*
*
12.Kızılbaşlık derecelerinden değildir? a-Halife b-Dede c-Mürebbi d-Rehber e-Musahip f-Talebe g-Talib[/QUOTE]
*
*
[SIZE=4]
*
*
tasavvufi yapıların başında hangisi gelir
*
a-yesevilik b-kalenderlik
*
*
*
.........yesevilik ve vefailikle beraber aşırı zühd ve takva temeline dayalıdır.
*
a-kalenderlik b-haydarilik
*
*
*
Babali zümreleri ........ adıyla başka harekete girmeye başlamışlardır.
*
a-bühleviyye b-safeviyye
*
*
*
*
kim müritlerine on iki imamı temsil eden on iki dilimli kırmızı börk(başlık) giydirerek onların KIZILBAŞ olarak anılmasını sağlamıştır.
*
a-şeyh cüneyd b-şeyh cüneydin oğlu haydar
*
*
*
*
On iki imam adına hutbe okutmuş ve para bastırmıştır. 1501 de resmen safevi devletini kurmuştur.
*
yukarıdakileri hangisi yapmıştır
*
a-şeyh cüneyd b-şeyh cüneydin oğlu haydar c-haydarın oğlu şeyh İsmail
*
*
*
*
ADAP-ERKANINA son şeklini veren kimdir
*
a-balım sultan b-şeyh cüneyd
*
*
………. hiç evlenmediği için tarikata bekarlık (mücerretlik) erkanı getirmiştir.
*
a-ahmet yesevi b-balım sultan
*
*
*
*
kızılbaşların erkan kitabının adı nedir
*
a-buyruk b-emir
*
*
*
Alevilik ve Bektaşilikte vefat eden bir kimse için HAKKA YÜRÜDÜ deyimi kullanılır. helallik alma temelinde yapılan toplantıya denir. bu erkan hangisidir
*
a-görgü erkanı b-dardan indirme erkanı
*
*
*
*
kış aylarında yapılır. ileri gelenler toplanır kurbana karar alınır. bu erkan hangisidir
*
a-muharrem erkanı b-abdal musa erkanı
*
*
Bektaşilikteki kişinin ikrarına bağlı olduğunu göstermeye yöneliktir Alevilikteki görgü erkanına tekabül eder. bu erkan hangisidir
*
a-koldan kopma b-baş okutma
*
*
*
............Gençlerin toplantıya alıştırma onlara adap ve erkan hususunda duygu verme.
*
*
a-baş okutma erkanı b-koldan kopma erkanı
*
*
*
kişinin ikrarına bağlı olduğunu göstermeye yönelik erkan
*
Alevilikte……….. erkanı Bektaşilikte…….. erkanı
*
Sırasıyla boşluğa ne gelmelidir
*
a-görgü-baş okutma b-baş okutma-görgü
*
*
*
aşağıdakilerden hangisi bektaşilik erkanı sıralamasının arasında değildir Muhiplik şeyhlik dervişlik babalık mücerretlik halifelik veya dedebalık şeklinde sıralanır.
*
*1.anadoluda baba ishakve baba ilyas horosani tarafından temsil edilmiştir
a.kalenderilik
b.haydarilik
cçyesevilik
,d.vefailik]
*
2.hangisi anadolu ve rumelinin islamlaşması tarihinde adı geçen isimlerden değildir
a.sarı saltuk
b.barak baba
c.aybek baba
d.tabduk baba
e.şeyh baba[/QUOTE]
*
*
*
3.anadoluya derviş göçleri ne zaman yapılmış
a.kurtuluş savaşı 20yy
b1.dünya savaşı15yy
c.moğol istilası 13yy
d.selçuklu baskını13yy
*
4.bektaşiliğin asıl kuruluşu ve gelişmesi nezaman kim tarafından olmuştur
a.15yy balım sultan
b.15yyhacı bektaş
c.15yybaba ishak
*
[5.yakın dönem gelişmelerine bakıldığında bektaşi tekkelerinin tekrara açılması ve canlandırılması kim zamanında olmuş
a.atatürk
b.vahdettin
c.2.abdülhamid
d.abdülaziz
*
6.hangisi bektaşiliğin yazılı kaynaklarından değildir
a.vilayetnameler
b.erkan kitapları
c.deyişler
d.cönkler[/
*
7.alevi-ve bektaşi geleneğinde bir uygulamadır
a.kırk pencere-kırk isim
b.4 kapı-4pencere
c.dört kapı-kırk makam
d.dört kapı-3,5 makam
*
7.hangisi bektaşiliğe mahsus cemlerden değildir
a.ikrar cemi
b.tastik cemi
c.nasipalma cemi
*
8.dara gelin doğru söyleyin,günahınızı beyan eyleyin,aldığınız varsa verin,döktüğünüz varsa doldurun hangi erkanın içeriğidir
a.musahiplik
b.dardan indirma
c.görgü
d.abdal musa erkanı
*
9.ceme girmesi yasaklanan,toplumun kendisiyle her türlü ilişkiyi kestiği kimselere ne denir
a.düşkün
b.yoksun
c.dargın
d.sargın
*
*
*
yazar eser eşlemelerinden hangisi yanlıştır
a.kaygusuz abdal-gevhername
b.hacı bektaşi veli-makalat
c.kaygusuz abdal-kitabul fevaid
d.hacı bektaş-şerhi besmele
*
*
ilk dönem tasavvufi yapılardan değildir ?
yesevilik
vefailik
kalenderilik
bektaşilik
haydarilik
*
*
safevi devleti ni kim, ne zaman kurmuştur ?
a)şeyh ismail - 1501
b)balım sultan - 1527
*
*
makalatkitabı fevaid şerhi besmele kime aiittir
a.hacı bektaş
b.hacı ilyas
c.balım sultan
*
*
dört kapı arasında yoktur*
a. şeriat
b. marifet
c. tarikat*
d.hakıkat
e. basıret
*
*
eline beline diline sahip olma güvenilir olma rıza sır tanri hasletini kalpte canlı tutma hangi kapının öz.
a.şeriat
b. makalat
c.hakikat
d.marifet
* [QUOTE=mehmet akif2;223652]
İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ 10. ÜNİTE SORULARI
islamcılık hareketi hangi çözümü kapsamaz
batı sömürüsünden,
zalim yöneticilerden,
esaretten,
taklitten,
hurafelerden kurtarmak,
medenileştirmek,
batı taklidi yaptırır
birleştirmek ve
kalkındırmak
islamcıların(ihyacılar) en önemli söylemi hangisidir
a-islamı hayata yeniden hakim kılma
b-islamı hayatın gerisine atma
islamcılık hareketi ana kaynaklara ........ özelliği nedeni ile yeni selefilik veya ıslıhatçı selefilik olarak tanımlanır.
a-sabit
b-dönüşçü
hz. peygamber “hikmet müminin yitik maldır, nerede bulursa onu alır ‘’sözünü kimler referans alırlar
a-vehhabiler
b-islamcılar(ihyacılar)
islamcıların savunduğu II. abdülhamitin de savunduğu geri kalmışlıktan sömürgecilerden kurtulmanın yol olarak gördükleri politika hangisidir
a-panislavizm(ittihadi islam)
b-markisizim
c-cumhuriyet
cemaleddin afgani ittihadı islmaın 3 dayanağı vardır demiştir
aşağıdakilerden hangisi bunlar arasında değildir
a-din bağı
b-zekat
c-hac
d-hilafet
reşit rızaya miras kalan ekol hangisidir
a-menar
b-islamcı
c-mana
SÖR ve ŞÖVALYE ünvanı almıştır.
Din ile dünya işlerinin birbirinden ayrılması
dinin her işe karışmamasını savundu.
Tabiat felsefi etkisi altında kalmış tabiata uyma ilkesini kabul etmştir.
yukarıda bahsedilen kimdir
a-reşit rıza
b-cemaleddin afgani
c-seyyid ahmed han
.........Protestan reformuna benzer bir hareketin İslam dünyasında gelişmesini arzu ettiği hissedilmektedir
a-muhammed abduh
b-seyyid ahmed han
c-mustafa sabri efendi
.............Tavandan başlayıp tabana doğru inen hızlı bir toplumsal iyileştirmeyi sağlayacak faaliyetlere öncelik vermiştir.
a-cemaleddin afgani
b-muhammed abduh
Islahat olarak İslam birliği fikri önemlidir. İslam birliğinin başında mutlaka halife bulunmalıdır. ancak yönetim ümmetin katılım ve meşveret usulü ile yürütülmelidir
yukarıda kimden bahsedilmektedir
a-reşit rıza
b-mustafa sabri efendi
c-cemaleddin afgani
...........ana hedefi, ilk kaynaklarından hareketle dinin anlaşılmasını sağlamak,
itikadı hz. peygamber zamanındaki saflığına kavuşturup akıl ve ilimle ilişkisini güçlendirmek, değişen dünya şartlarında dini yeniden etkinleştirmektir.
a-muhammed abduh
b-mustafa sabri efendi
........Tabandan, tavana doğru bir toplumsal bir ıslah hareketlerinin model aldığı bir öncü olmuştur.
a-muhammed abduh
b-cemaleddin afgani
İslam ilimler cemiyetinin reisliğini yaptı.
Damat Ferit hükümetinde ŞEYHÜLİSLAMLIK görevine getirildi
Sevr anlaşmasını savundu ve
anadoludaki milli mücadele hareketine karşı tedbirler alınmasını önerdi.
kabul edilmeyince görevinden ayrıldı.
yukarıda kimden bahsedilmektedir
a-muhammed abduh
b-mustafa sabri efendi
Fikir hareketi olarak İslamcılık Osmanlı ülkesinde II meşrutiyet sonrasında .......... dergisinin 14 ağustos 1908 de yayın dünyasına girişiyle başladı.
a-sırat-ı müstakim
b-urvetül vuska
vehhabiliğin kurucusu kimdir
a-Muhammed b. Abdülvehhab
b-Ali b. Abdülvehhab
vehhabiler hangi gelenek üzerine ilerlemişlerdir
a-ehli hadis
b-ictihad
c-kıyas
vehhabilere göre Müteşabih ayetleri ve haberi sıfatları tevil etmek .......
a-caiz
b-caiz değil
vehhabiler tevessül (hz. peygamberi, velileri aracı kılma) nasıl bakmışlardır
a-eleştirmişlerdir
b-doğru bakmışlardır
vehhabiler; istimdad (yardım isteme),
rabıta (irtibat kurma) gibi tasavvufi davranışları uluhiyet tevhidine ...... olarak kabul eder
a-doğru
b-ters
vehhabiler Kuran ve sünnette olmayan, sonradan ortaya çıkan şeyleri ne olarak değerlendirmişlerdir
a-şirk
b-bidat
c-haram
...........sipahi ayaklanmasında İngiliz sömürgeciliğinden büyük yara alan Müslümanların eğitimine ağırlık verilmesi gerektiğini düşünen bir gurup alimin, öncülüğünde başlatılmıştır
a-diyobendiyye
b-cemaatı tebliğ
"cemaatı tebliğ"in kökeni .......dayanır
a-selefiyye
b-diyobendiyye
diyobend medresesine bağlı olanların tarikatı nedir
a-kadri
b-nakşi bendi
diyobend medreselerinin sayısı bazı ülkelerde on binlere ulaşmıştır
aşağıdakilerden hangisi bu ülkeler arasında değildir
a-pakistan
b-hindistan
c-afganistan
d-taberistan
"cemaatı tebliğ" dergi gazete gibi yayınları tebliğ aracı olarak kullanırlar mı
a-evet
b-hayır
Pakistan ile Afganistandaki Diyobend medreselerinde dini eğitim gören talebelere verilen ad nedir
a-taliban
b-militan
ihyacı olarak adlandırılan şahsiyet ve hareketlerin ortak amacından değildir ?
a)İslam ümmetini sahih kaynaklara geri döndürmek
b)İslam alimlerini araştırmak
c)İnanç ve düşünceleri bidat ve hurafelerden temizlemek
ihyacı hareketler bazı modern araştırmalarda …………….. özelliğiyle yeni selefilik veya ıslahatçı selefilik olarak tanımlanmış
a)ana kaynaklara dönüşçü
b)yönetim şekli
aligarh mektebini kim kurmuş ?
a) seyyid ahmed han
b) said nursi
ihya hareketine ‘nereden başlamalı’ sorusuna cevabı özgürlük ve inkılap olan İslamcı kimdir ?
a)efgani
b)abduh
hang. ilk İslamcılardan değildir ?
seyyid ahmed han
cemaleddin efgani
muhammed abduh
reşid rıza
mustafa sabri efendi
1857’de başlatılan sipahi ayaklanması sırasında İngilizlere bağlı kaldığı için takdir nişanına layık görülen ?
a)cemaleddin efgani
b)seyyid ahmed han
1883-1884 yıllarında Paris’te çıkardıkları Urvetü’l-vüska dergisi kimlere ait
a)efgani – abduh
b)efgani – ahmed han
İslamcılığın ilk ve asıl kuramcısı olarak bilinen
a)efgani
b)abduh
afgani nin ıslahat çabalarını tekrarlayan hareketler olarak bilinen örgütlenmeler nelerdir ?
a)Mısır’da ihvan-ı müslimin – Pakistan’da cemaat-i islami
b)ittihad ve terakki partisi
kadınların tesettüründe gördüğü gevşeklikleri yazılarıyla önlemeye çalışan
a)muhammed abduh
b)mustafa sabri efendi
gelenekçi oluşumların liderlerinin lakapları arasından hang. yer alır ?
şeyh
üstad
Mevlana
Alim
İmam
Hepsi
……………. a göre iman; tasdik, ikrar ve ameldir
a)ibn abülvehhab
b)fazlurrahman
diyobend darülulûmu nu kim ne zaman kurmuş ?
a)1866 - muhammed kasım nanevtevi ve reşid ahmed ganguhi
b)1766 - muhammed kasım nanevtevi ve reşid ahmed ganguhi
cemaatin altı prensibinden olan .........., yani tebliğ yapmak için dünyevi işlerinden gönüllü olarak zaman ayırmayı taahhüt eden kişiler cemaate alınır ve eğitilerek bir tebliğ grubunda görevlendirilir
a)tefriğ-i vakti
b)taliban
birelviye cemaatini kim kurmuş ?
a)ahmed rıza han birelvi
b)reşid ahmed
............. tavandan tabana doğru bir ıslahat programı
............. tabandan tavana doğru ıslahat programı
a)kültürel ıslahatçılık - siyasal ıslahatçılık
b)siyasal ıslahatçılık - kültürel ıslahatçılık
radikal siyasal islamcılığın sembol ismi
a)seyyid kutub
b)fazlurrahman
gelenekselciliğin..... tezi, İslam’ın en son ve gerçek din olduğunu söyleyen geleneksel İslami düşünceyle bağdaşmamaktadır.
-ezeli hikmet
-dinlerin aşkın birliği
Modernizm karşıtı gelenekselciliğin önde gelen isimlerinden değildir?
-Rene Guegon ya da diğer ismiyle Abdülvahid Yahya
-Muhammed Abid Cabiri
-Frithjof Schuon ya da diğer ismiyle Şeyh İsa Nurettin Ahmet Şazeli Meryemi.
-Martin Lings ya da diğer ismiyle Ebubekir Siraceddin William Chittick.
Modernizm karşıtı gelenekselcilik ekolünü Türkiye’de tanıtan kişi?
elmalılı hamdi
Seyyid Hüseyin Nasr
Modernist yada muhafazakar olarak değerlendirilen İslamcılardan değildir ?
İskilipli Atıf
Şemsettin Günaltay
Seyyid Ahmet Han
Muhammed b. Abdülvehhab
Cemalettin Efgani
Mustafa Sabri
İzmirli İsmail Hakkı
Saidi Nursi
Elmalılı Hamdi
not :Abduh ile Efgani, Seyyid Ahmet Han’ı İngiliz sömürgeciliğine hizmet etmekle suçlamışlardır.“Modern hayata yönelik özgün İslami bakış ve duruş geliştirmek yerine, İslamı modern hayata uydurmaya çalışmak” ithamı Ahmet Han’ı diğer İslamcılardan ayıran bir ölçüt sayılabilir.
.abduh ve afganinin ,ahmet han la anlaşamadıkları tek husus nedir ?
a.Modern hayata yönelik özgün İslami bakış
b.İslamı modern hayata uydurmaya çalışmak
Günümüz İslam dünyasından ki ana dini akımlar?
Gelenekçilik
Islahatçılık
liberalizm
Modernizm
“Tezhibül Ahlak” kim çıkarmıştır ?
afgani
seyyid ahmet han
abduh
İslamcılar tasavvufa ve tarikatlara niçin menfi bakmışlardır?
a.hurafeciliği geliştirdiği için
b.eğitim yuvası olmadıkları için
İhyacılığın / İslamcılığın temel meselelerinden değildir ?
a) İslamı hayata yeniden hakim kılma. Müslümanların gerilemesinin sebebi, çoğu İslamcının kanaatine göre İslamın hakikatinden uzaklaşılmış olmasıydı. Çözüm gerçek İslama yönelmek yani İslamlaşmaktı.
b) İslamiyetin modern ihtiyaçları karşılayacak evrensel bir siyasi-sosyal muhtevaya sahip olduğu fikri, İslamcıların sıklıkla vurguladıkları bir tez olmuştur.
c) Müslümanlar batıyı üstün kılan ilmi, medeni ve teknik usülleri alarak kendi toplumlarını kalkındırmak zorundadır. Zaten batı medeniyeti bugünkü yüksek seviyesine daha önce Müslümanlardan öğrendikleriyle ulaşmıştır.
d) Gelenekle hesaplaşma bağlamında İslamcılar, genel olarak tasavvuf ve tarikatlara menfi bakmışlardır.
e)islam alimlerini tasniflemekle ilgilenmişlerdir
f) İslamcılar, eğitim-öğretim ıslahı üzerinde önemle durmuşlardır.
g) İslamcılara göre İttihadı İslam, yani Panİslamizm adını da verdikleri Müslümanların siyasal birliği, İslam aleminin geri kalmasını ve sömürgecilerin istilasını engelleyecek tek çareydi.
h) Kuran ve sünnetin belli bir yönetim şekli ortaya koymadığını, genel esaslar belirlemekle yetindiğini savunan İslamcılar, hilafet kurumunu, onu “peygamber vekaleti” kabul eden geleneksel anlayıştan farklı olarak “millete vekalet” şeklinde takdim ettiler.
Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur.