AÖF ilahiyat Önlisans 2.Sınıf 2011-2012 Bahar Dönemi Dönem Sonu Sınavı Çıkmış Sorular
HADİS
1. Aşağıdakilerden hangisi hadisleri doğru anlamayı kolaylaştıracak yollardan biridir?
A) Hadisleri dışarıdan bir bakışla okumak
B) Hadisle meşguliyeti meslek edinmek
C) Eleştirel bir bakış açısı geliştirmek
D) Hadisleri önce kendi başına mütalaa etmek
E) Hadis ehlinin yaşayışı ve usullerine riayet etmek
2. Kaynağı büyük ölçüde hadisler olması sebebiyle geleneksel anlayışta genellikle hadis ile eş anlamlı kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A)Ehl-i Kur'ân
B)Vahiy
C)Sünnet
D)Mübeyyin
E)Tebliğ
3. "Vahy-i metluv" aşağıdakilerden hangisini tanımlar?
A) Kur'ân-ı Kerîm vahyini
B) Tevrat'taki vahyi
C) İncil'deki vahyi
D) Hz. Muhammed'e (sav) Kur'ân-ı Kerîm dışındaki vahyi
E) Hz. İbrahim'e inen vahyi
4. Hz. Peygamber'in (sav) Veda Haccında "Burada bulunanlar bulunmayanlara sözlerimi aktarsın. Çünkü kendisine haber ulaştırılan birçok kimse onu ilk işiten kişiden daha anlayışlı olabilir" buyurmaları
aşağıdakilerden hangisini gösterir?
A) Hz. Peygamber'e (sav) itaat edilmesinin, Allah'a itaat olduğunu
B) Allah Resulü'nün haram kıldığının, Allah'ın haram kıldığı gibi olduğunu
C) Sünnetten yüz çevirme neticesinde meydana gelecek sakıncaların olduğunu
D) Hz. Peygamber'in, sünnetinin sonraki nesillere aktarılmasını ve anlaşılıp hayata geçirilmesini arzuladığını
E) Gelecekte Kur'ân'la yetinmek isteyenlerin olabileceğini
5. Muksirûnun hadis öğrenmeye verdikleri
öneme dair rivayetlerin ortak noktası
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hadisle meşguliyeti meslek haline getirmeleri
B) Hadisle meşguliyetlerinin bilinçli bir tercihin neticesi olması
C) Resmi görevlerde bulunmalarının ilimle meşguliyetlerini kolaylaştırması
D) Hz. Peygamber'e yakın olmaları
E) İlk Müslümanlardan olmalarının Hz. Peygamber'le uzun süre geçirmelerini sağlaması
6. Aşağıdakilerden hangisi, sünnetin
bağlayıcılığı konusunda, Batılı ve bazı Müslüman araştırmacılar tarafından dile getirilen şüphelerin yanlışlığını gösterir?
A) Hz. Peygamber'in Kur'ân'la birlikte hadisleri yazdırmaması
B) Sahabenin kendi arasındaki ihtilaflar
C) Sahabenin hayatlarının detaylarında dahi sünnete ittiba etmeleri
D) Sahabe arasında binden fazla hadis rivayet edenlerin az sayıda oluşu
E) Nebevi sünnet teriminin Kur'ân'da
geçmemesi
7. Garîbü'l -hadîs ilminin konusu
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hadis terimleri bilgisi
B) Hadislerdeki edebi incelikler
C) Kur'ân'a benzerlik teşkil eden hadisler
D) Hadis senetlerinin kritiği
E) Hadis metinlerinde yer alan nadir ve anlaşılması güç kelimeler
8. Kader inancıyla ilgili olarak "Ne kaderiyye ne cebriye, ikisinin ortası" tesbitiyle aşağıdakilerden hangisi vurgulanmak istenmiştir?
A) İlahi irade
B) Orta çizgi= İlahi irade+ cüz'i irade
C) Cüz'i irade
D) Kaza
E) Toplum iradesi
9. Aşağıdakilerden hangisi İslâm Medeniyetinde bilimsel sürece yol açan unsurlardan biri değildir?
A) Kur'ân
B) Sünnet
C) Merak
D) Veraset
E) Nübüvvet
10. Hz. Peygamber'in hadislerinde, ilim tahsilinin özellikle hangi yönü vurgulanmıştır?
A) Öğretim şekli
B) Derin ve engin oluşu
C) Bilginin bizzat kendisi
D) Kimden alındığı
E) Gaye ve kullanımı
11. "Belimi iki kişi kırdı: Ahlâksız âlim, ibadete dalan câhil. Câhil ibadetiyle, âlim ise ahlâksızlığı ile insanları aldatır".
İmam Gazâlî'nin "İhyâu Ulûmi'd-Dîn" adlı eserine aldığı yukarıdaki ifade kime aittir?
A) Hz. Ali
B) Hz. Peygamber
C) Ömer b. Abdilaziz
D) Hasan-ı Basrî
E) Lokman Hakim
12. Aşağıdakilerden hangisi, hadis külliyatını
vazgeçilmez kılan sebeplerden biri değildir?
A) Hadislerin, cahiliyye ahlakına dönüşü
önlemedeki rolü
B) Hadislerin, toplumun kimlik bunalımına
girmesini önlemedeki rolü
C) Hadislerin, tefrikaya düşmeyi engellemedeki rolü
D) Hadislerin, Kur'ân'a danışma zahmetini
ortadan kaldırmadaki rolü
E) Hadislerin, diğer bütün İslami disiplinlere malzeme vermedeki rolü
13. "Şu üçü bir kimsenin mutluluğunu temin eden şeylerdendir: ..." hadisinin devamında söz konusu edilen üç şey aşağıdakilerden hangisidir?
A) Devamlı iş, sıcak yemek, rahat giysi
B) Yakın dost, ibadet ehli akraba, bahçeli ev
C) Salih komşu, rahat binit, geniş ev
D) Salih evlat, şefkatli baba, samimi arkadaş
E) Güzel eş, iyi komşu, samimi arkadaş
14. Kütüb-i s itte'n in (altı hadis kitabı) Türk kökenli olmayan musannifi aşağıdaki hangisidir?
A) Ebû Dâvud
B) Buhârî
C) Müslim
D) Tirmizî
E) İbn Mâce
15. "Bütün peygamberlerin ortak misyonu, nefsin/ruhun eğitimi ve toplumun yönetimidir" şeklinde ifade edilen düşünce aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) Muhammed Hamidullah
B) Şâh Veliyyullah ed-Dihlevî
C) W. Montgomery Watt
D) Râgıb el-İsfahânî
E) Tuğrul Bey
16. İnsanın iyi veya kötü olarak vasıflandırmasına yol açan manevi nitelikleri, huyları ve bunların etkisiyle ortaya koyduğu iradeli davranışlar bütününe ne ad verilir?
A) Karakter
B) Karar
C) Ahlak
D) Sünnet
E) Din
17. Ahlaki ve hukuki bir tabir olarak "emir bi'l-ma'rûf nehiy ani'l-münker" pratikte aşağıdakilerden hangisini amaçlamaz?
A) Kötülüklere ve çirkinliklere veda edip iyiliklere ve güzelliklere dönmeyi
B) Erdemli hayat tarzını
C) İyiliği öngörüp kötülükten vazgeçirmeyi
D) Hamiyet duygularını tatmin etmeyi
E) Toplumun huzur ve saadetinin sağlanmasını
18. Aşağıdakilerden hangisi modern dönemde
hadise farklı yaklaşan grupların iddialarından
biri değildir?
A) Hadislerde aktarılan bilgi ile sahabe neslinden itibaren devam eden kesintisiz geleneğin birbirine muhalif olduğu
B) Hadislerin ilk andan itibaren yazıya dökülmediği
C) Dinin tek kaynağının Kur'ân olduğu
D) Hz. Peygamber'in hüküm koyma yetkisinin olmadığı
E) Hadislerin kendi arasında çözülemez çelişkiler içerdiği
19. Hz. Peygamber'in sünnetini tespit için toplumun amelinden ziyade muttasıl isnadlı hadislere öncelik verilmesi gerektiği şeklindeki görüşü, müsteşrikler tarafından saptırılarak toplumun sünneti yerine Nebevi sünneti ikame etme çabası olarak nitelenen İslam âlimi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmed b. Hanbel
B) İmam Mâlik
C) İmam Şâfi'T
D) Imam-ı A'zam Ebû Hanîfe
E) İmam Buhârî
20. Aşağıdakilerden hangisi çağdaşçı İslam
düşüncesine yöneltilen eleştirilerden biri
değildir?
A) Geleneksel değerlere karşı tavrı sebebiyle geçmişiyle irtibatını kopardığı
B) Kaynaklara dayalı İslam'dan, hayali bir İslam algısına kaydığı
C) Klasik geleneğe ait kaynakları içerden okumayı terk ettiği
D) Toplumun içine düştüğü sıkıntılara çözüm üretemediği
E) Batı'nın yeterince tanınmadığı
21. Aşağıdakilerden hangisi sened tenkidinde
dikkate alınan unsurlardan biridir?
A) Sened zincirindeki ravilerin Kur'ân hafızı olması
B) Sened zincirindeki ravilerin sika olması
C) Sened zincirindeki ravilerin belli bir dönemde yaşamış olması
D) Sened zincirindeki ravilerin belli bir şehirden olması
E) Sened zincirindeki ravilerin belirli bir meslek grubundan olması
22. Aşağıdakilerden hangisi sened tenkidinin
hedeflerinden biri değildir?
A) Peygamber'e yalan isnad edilmesinin önüne geçmek
B) Ravilerin her zaman incelenmesine imkân sağlamak
C) Hadisleri sıhhat ve zaaf durumlarına göre tasnif etmek
D) Metinlerden hüküm çıkarmak
E) Sahih bir metin elde etmek
A
23. Hadislerin dil ve üslup açısından incelenmesinde aşağıdakilerden hangisi dikkate alınmaz?
A) Hadisin ilmi ve tecrübi verilere aykırı olup olmadığı
B) Hadisin abartılı ifadeler taşıyıp taşımadığı
C) Hadiste rekaket bulunup bulunmadığı
D) Hadisin basit ifadeler taşıyıp taşımadığı
E) Hadisin fıtrata aykırı hükümler taşıyıp taşımadığı
24. Bir hadisin el-Mu'cemü'l-müfehres/ Konkordans'ta yer alması için gereken şart aşağıdakilerden hangisidir?
A) Türkçe olması
B) Kütüb-i Tis'a'da geçmesi
C) Çok bilinen bir hadis olması
D) Kudsi hadis olması
E) Metninin kısa olması
25. Sanal ortamda hadis bulmada kullanılan Şâmile Programının en problemli sahası aşağıdakilerden hangisidir?
A) Alternatif kelimelerden arama imkânı verilmemesi
B) Sadece hadis kaynaklarını ihtiva etmesi
C) Programdaki bir kitap içerisinde ileri ve geri sayfalara gitmenin mümkün olmaması
D) Bazı kitapların nerede ve kim tarafından basıldığının belirtilmemiş olması
E) İçerisinde çok az kitap bulunması
26. Aşağıdakilerden hangisi Cevâmi'ü'l-kelim programının Şâmile programına olan üstünlüklerinden biridir?
A) Cevâmi'ü'l-kelim programında kitapların sesli olarak da dinlenebilmesi
B) Cevâmi'ü'l-kelim programında bir kitabın birden çok baskısının yer alması
C) Cevâmi'ü'l-kelim programının hadis dışındaki alanlarda da birçok kitap içermesi
D) Cevâmi'ü'l-kelim programında daha fazla kitabın bulunması
E) Cevâmi'ü'l-kelim programında seçilen iki temel kaynağın ittifak ettiği rivayetleri okumanın mümkün olması
ceveplar
ILH2006
E
C
A
D
B
C
E
B
D
E
A
D
C
A
B
C
D
A
C
E
B
D
A
B
D
E
bu hizmet
[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur
alıntı yapanlar kaynak bildirmezlerse kul hakkına girmiş olurlar