Medineweb Site Yöneticisi Durumu: Medine No : 1 Üyelik T.:
14Haziran 2007 Arkadaşları:8 Cinsiyet:Erkek Yaş:50 Mesaj:
3.071 Konular:
340 Beğenildi:1382 Beğendi:464 Takdirleri:10171 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | tefsir usülü 7.ve 8. hafta özeti tefsir usülü 7.ve 8. hafta özeti tefsir usulü-7.hafta özetidir. VAHYİN MUHAFAZASI - Kur'ân-ı Kerim'in Hz. Peygamber Zamanında Yazılıp Ezberlenmesi
Hz. Peygamberin en fazla önem verdiği işlerin başında kendisine inen vahyi muhafaza etmek ve aynı zamanda başkalarına ulaştırmaktı. Cibril ile birlikte her yıl bir defa o zamana kadar inen vahyi yeniden okuyorlardı. Bu durum vefat yılında ise iki defa tekrarlanmıştı. Kur'ân, başlangıçtan itibaren Hz. Peygamber tarafından yazdırılıyordu. Hz. Peygamber (s.a.s.), meleğin kendisine getirmiş olduğu vahyi ezberliyor, sonra vahiy kâtiplerinden birisini çağırtarak, gelen kısmı, ait olduğu yeri de kendisi belirterek yazdırıyordu. Vahiy kâtipleri vahyi tabaklanmış deri, hurma dalları, yassı taşlar, tahta levhalar, deve ve koyunların kürek kemikleri gibi o gün için kullanılan yazı malzemelerine kaydediliyordu. Hz. Peygambere vahiy kâtipliği yapanlardan bazılarının isimleri şöyledir: Hz. Ebûbekir, Ömer, Osman, Ali, Zeyd b. Sâbit, Übey b. Ka’b, Muâviye b. Ebî Süfyân, Hâlid b. Velid, Ebân b. Saîd, Sâbit b. Kays KU’RÂN VAHYİNİN EZBER, YAZI ve DİĞER METOTLARLA TESPİTİ ve NAKLİ İnsanlığa gönderilen son İlâhî Kitap Kur'ân, kendine has sebeplerden dolayı, indiği andan itibaren yazılmış, ezberlenmiş, sürekli okunmuş, gerek vahyin kendisine geldiği Peygamber ve gerekse daha sonraki dönemlerde hiçbir değişikliğe maruz kalmadan mevcudiyetini günümüze kadar korumuştur. Aradan asırlar geçmesine, seven sevmeyen bir sürü kimsenin bulunmasına, şartların kimi zaman oldukça olumsuzlaşmasına rağmen yine de aynen kalması, şüphesiz özel bir ayrıcalığı gerektirmektedir. Kur'ân’ın yazılması, ezberlenmesi ve aktarılmasını yedi yönden incelemek mümkündür. Bunlar: İlahi Boyut, Kur'ânî Boyut, Peygamberî Boyut, Sahabe Boyutu, İbadet Boyutu, Tefsir Boyutu ve Psikolojik boyuttur. 1-İlahi Boyut: Son Kitap olması - Kaynağının Sağlam Olması 2-Kur’ânî Boyut: eşsiz i’caza sahip olması - Cenâb-ı Hakk’a ait bir söz olması – üslubunun etkileyici olması - şüphe edenleri muarazaya davet etmesi, meydan okuması – mucize oluşu 3-Peygamberi (s.a.s.) Boyut: Kur'ân-ı Kerim’in yazılması ve ezberlenmesi hususunda belki de en önemli vasıta Hz. Peygamberdi. Önce Ezberliyor, sonra yazdırıyor, cebraille mukabele ediyor, vahiy kâtiplerinin yazdıklarını kontrol ediyordu. En zor şartlarda bile Resûlullah (s.a.s.) yanından vahiy kâtiplerini ve yazı malzemesini eksik etmiyordu. Hicrette bile vahiy kâtibi ve yazı malzemesi vardı yanında. 4-Sahabe Boyutu: Resûl-i Ekrem (s.a.s.) vahiy geldiği zaman, yanında bulunanlara onu okur, ashabın birçoğu bu âyetleri ezberler, sonra onları başkalarına da ezberletirdi. Hem kadın em erkek sahabe bu çalışmayı yürütüyordu. Tevrat ve İncil’in hafızları yoktur. Hatta hiçbir papaz ya da haham kendi kutsal kitabını ezberlememiştir, ezberlemesi de imkânsızdır. Müslümanlara gelince, gerek ashaptan gerekse daha sonraki dönemlerde yaşayan sayısız Müslüman tarafından Kur'ân-ı Kerim’in ezberlendiği görülür. 5-İbadet Boyutu: Kur'ân-ı Kerim’in okunması ibadet sayılmıştır. Yine namaz ibadetinin geçerli olması için her rekâtında ondan bir miktar okunması şarttır. Kur'ân’ın her bir harfinin insana en az on sevap kazandıracağı müjdesini alan ashabın kuranla alakası daha da derinleşmiştir. 6-Tefsir Boyutu: bütün tefsir kitaplarındaki Kur'ân aynı Kur'ân’dır. Yani Fatiha’dan başlar, Nas suresinde sona erer. Bu da kanaatimizce Kur’ân’ın korunmasında bir vesile ve bir kanıt olarak kabul edilebilir. Elimize ulaşan ilk tefsir h. 150 vefat eden Mukatil b. Süleyman’ın tefsiridir. 7-Psikolojik Boyutu: İnsanlar zor zamanlarda daha azimli olurlar. Davalarına daha bir gönülden inanır ve sadakatle yapışırlar. Ashabın bazen annelerini-babalarını, bazen yakınlarını, bazen bizzat kendi öz canlarını bu uğurda feda ettiklerini görürüz. Hiçbir engel onları yollarından döndüremiyordu. Böyle bir ruh haleti içinde olan ashap, Hz. Peygamber’e (s.a.s.) sahip çıktığı gibi, Kur'ân’a da sahip çıkıyor, onu can kulağıyla dinliyor, yazıyor ve ezberliyorlardı. Tarihte Kur'ân’ın okunması, ezberlenmesi ve korunmasına gösterilen hassasiyet, başka hiçbir kitaba nasip olmamıştır.
__________________ Büyükler fikirleri, Ortalar olayları, Küçükler kişileri tartışır.
|