Cevap: Sakarya ilitam İslam Hukuk Usulü I Sınav Soruları 1-Mekruh”la ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? Mekruh fiili işleyen için bir ceza yoktur, sadece kınanma ve azarlamaya sebep olur. Hanefîlere göre bir fiilin kesin ve bağlayıcı bir tarzda yasak olduğu zanni delillerle sabit olmuşsa buna mekruh denir Hanefîlere göre tahrîmen mekruhu inkâr eden kişi dinden çıkar. Mekruhun tahrîmen ve tenzîhen şeklinde ayrımı Hanefîlere mahsustur 2-Vahy-i gayr-i metlüvv hangisidir? Kur’an Kur’an’ın kaynağı Şer’i deliller Sünnet Hz. Peygamber’in beşeri fiilleri 3-Hanefi-kelamcı (Matüridi)yöntemi aşağıdakilerden hangi usulcü savunmaktadır Serahsi Pezdevi Debusi Semerkandi Cessas 4-Aşağıdakilerden hangisi İslam’da ilk oluşan salt-nakli ilimler arasında yer alır? Fıkıh Siyer Tasavvuf Felsefe Kelam 5-Salt-nakli ilimler aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir? Tefsir-hadis-siyer Fıkıh-tefsir-hadis Hadis-siyer-kelam Siyer-fıkıh-hadis Fıkıh-kelam-tasavvuf 6-Kuran-ı kerimin hükümleri çoğunlukla icmâlî olarak ifade etmesi ne anlama gelmektedir? Kur’an’ın tevatür yoluyla nakledilmesi. Kur’an hükümlerinin cüz’î olarak vaz’ edilmesi. Kur’an hükümlerinin ayrıntılara girmeksizin toplu biçimde ifade edilmesi. Ameli hükümlerin ahlaki hükümlerden ayrılması Her bir hükmün bir sebeb-i nüzule dayanması. 7-“Size analarınız, kızlarınız...ile evlenmek haram kılındı.” (Nisa 4/23) ayetindeki yasaklama ya da nehiy ne şekilde ifade edilmiştir? Haram hükmünün nefyedilmesi ile. Helal hükmünün nefyedilmesi ile. Nehiy sıygası ile. Emir sıygası ile. Nehiy mastarından türetilmiş olan fiil ile 8-Nass için aşağıdakilerden hangisi söylenemez? Açık şekilde manasına delâlet eden nass, kendisinden çıkarılan hüküm sözün asıl sevk sebebini teşkil eden lafızdır. Manası yönünden nass, zâhir olan lafza oranla daha kapalı bir anlama sahiptir. Delil bulunması durumunda lafız açıkça anlaşılan manasından çıkarılarak tevil edilebilir. Nass, zahir ile karşılaştırıldığında daha az ihtimalle tevile açıktır. Nassın hükmü ile zahir lafzın hükmü aynıdır. 9-Hakikatin hükmü konusunda aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? Lugavi manasının esas alınması. Hakikatin hükmünde örfi mana dikkate alınmaz. Hakiki manasına göre anlamlandırılması mümkün olan lafzın mecazi anlamı ile yorumlanması. Vaz’ edilmiş olduğu mananın sabit olması ve bu manaya hükmün bağlanması. Lafzın vaz’ edilmiş olduğu manada kullanılmaması 10-Aşağıdakilerden hangisi memzuc usul yöntemine göre yazılmış eserlerden biridir? El-İhkam Takvimü’l-edille El-Menar Et-Tahrir El-Müstesfa 11-ALLAH alışverişi helal, ribâyı haram kılmıştır’, (el-Bakara, 275) ayetindeki ihlâl (helal kılma) manasındaki ifade ne tür bir lafızdır? Zahir Kinaye Mecaz Örfi hakikat Sarih 12-Hangisi asli şer‘i delillerden biri değildir? Kur’an Maslahat İcma Kıyas Sünnet 13-Kuran-ı kerimin tevatüren nakledilmiş olması ne anlama gelmektedir? Kuran-ı kerimin 23 yıllık süre zarfında nakledilmiş olması. Yalan üzerinde birleşmesi aklen mümkün olmayan bir topluluğun aynı özellikteki bir topluluktan hem sözlü hem de yazılı olarak nakletmesi. Mütevatiren sabit olmamış kıraatlerin şeri hükmün dayanağı olarak kullanılabileceği. Kur’an kerimin şifahi olarak aktarılması. Kur’an-ı kerimin vahiy katiplerince yazılması. 14-Aşağıdaki mezheplerden hangisi “husun ve kubuh”un aklî olmadığını ileri sürmektedir? Cehmiyye Mu’tezile Eş’ariyye Maturidiyye Hanefiyye 15-İlim Kur’an’da aşağıdakilerden hangi anlamda kullanılmaktadır? Gerçek İyilik Tanıma Mutlak hakikat bilgisi Doğruluk 16-Usul ilminde “bir şeyin varlığı kendi varlığına bağlı olan ve onun yapısından bir parça teşkil eden unsura” ne ad verilir? Rükün Farz Şart Sebep Mahiyet 17-Karineden yoksun olarak vaz’ edilen nehyin delaleti konusunda cumhur fukahanın görüşü aşağıdakilerden hangisinde formüle edilmiştir? Bir karine bulunmaksızın nehiy tahrime delalet etmez. Nehyin delaleti konusunda tevakkuf edilir. Nehyin delaleti karine ile anlaşılır. Nehiy menhiyyün anh’ın doğrudan haramlığını ifade etmez. Nehiy, nehyedilen fiilin haram olduğunu ifade eder 18-Ahkâm ayetlerinin düzenleme konularından sayısı aşağıdaki hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir? İbadet ahkâmı: 80 ayet Ceza hukuku: 10 ayet Savaş ve barış hukuku: 7 ayet Muhakeme usulü: 32 ayet Mali konular: 10 ayet 19Aşağıdaki lafızlardan hangisi “hâss” lafzın türlerinden değildir? Özel isimler Mutlak İsm-i mevsuller Harf-i cerler Tesmiye isimler 20-İslam hukuk usulünde kinaye lafzın ifade ettiği anlam aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir? Kendisinden murâd edilen anlamın hiç bir düşünceye (teemmül) gerek kalmaksızın işitilmekle bilindiği lafızdır. Bir lafzın hakikat ya da mecaz olarak o anlamda çok kullanılıyor olmasından ötürü, tam bir açıklıkla kendisi ile kastedilen anlamın açık olduğu lafızdır. Lafzın konulduğu anlamın dışında başka bir anlamda kullanılmasının kabul edildiği lafızdır. Mütekellimin niyetine bakılmaksızın, gereği sabit olan lafızdır. Hakikat ya da mecaz olsun kendisi ile kastedilen anlamın, kullanım gereği gizli olduğu lafızdır. 21-Dilin kökeni itibariyle tevkîfî/üstbildirimsel olduğunu öne süren fıkıh bilgini aşağıdakilerden hangisidir? Ebû Hanife İmam Şâfiî İbn Hazm Ahmed b. Hanbel Ebû Hâşim el-Cübbâî 22-Namaz kılınca, yeryüzüne dağılın ve ALLAH’ın lütfundan nasibinizi arayın” (Cuma 62/10) ayetindeki emrin delaleti konusunda ortaya çıkan görüş ayrılığının temelinde yer alan ihtilaf konusu hangisidir? Emrin harici karinelerle anlaşılmasının gerekliliği Nehyin delaleti meselesi. Yasaklama ve haram kılma sonrasında gelen emir sıygalarının delaleti Özel bir karine bulunmadıkça memûrun bih’in mubah olduğu. Emrin vücûba olan delâletinden başka bir anlamda anlaşılabilmesi için karînenin yeterli olup olmadığı. , 23-Aşağıdakilerden hangisi Hanefîlere göre vaz‘î hükmün kapsamına dahil değildir? Sebep Azimet Şart Rükün Mani tamamı bu yıl çıkmış sorulardır |