AÖF İlahiyat Önlisans 1.Sınıf 2013-2014 Güz Dönemi dönem Sonu Sınavı
İSLAM İNANÇ ESASLARI
1.Dinin toplum içinde çok tekrarından dolayı kazandığı anlam aşağıdakilerden hangisidir?
A)Tüzük
B)Kural
C)Hüküm
D)Örf
E)Karşılık
2.Peygamberlerin insanlara tebliğ ettiği dinin, Allah katındaki genel adı aşağıdakilerden hangisidir?
A) İtikat
B) Selam
C) Eşlem
D) Müslim
E) Islâm
3.Islâm inanç esaslarının ilki ve en önemlisi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kazaya iman
B) Kadere iman
C) Allah’a iman
D) Meleklere iman
E) Kitaplara iman
4.İslâm inancında,görünmeyen varlıklar hakkında bilgi edinme kaynağı olarak aşağıdakilerden hangisi belirlenmiştir?
A) Akıl
B) Deney
C) Tarihî belgeler
D) Genel kabuller
E) Vahiy
5.Aşağıdakilerden hangisi İlâhî (vahyin) hitabın şekillerinden biri değildir?
Herhangi birvasıta olmadan mananın kalbe aktarılması, ilhâm veya rüyâ yoluyla gerçekleşmesi
B) Allah’ın peygambere perde arkasından hitap etm esi
C) Allah’ın görünmeden konuşması
D) Cebrail isimli meleğin aracılık etmesi
E) Peygamberin kendisinevahyedilecekbilgiyi kendiliğinden sezmesi
6.Aşağıdakilerden hangisi peygamberlerşn görevlerinden biri değildir?
A)Allah Taâlâ’dan aldıkları İlâhî mesajları insanlara tebliğ etmek
B)İnsanları hidayete ulaştırmak
C)İnsanları karanlıktan aydınlığa çıkarmak
D)İnsanların aralarında anlaşmazlığa düştükleri konuları halletmek
E)İnsanları kendilerine inanmaya zorlamak
7.Ölülerin diriltilmesiyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A)Tarihte ölülerin diriltildiğine ilişkin örnekler bulunmamaktadır.
B)İnsanı ilk yaratan ölümünden sonra tekrar diriltebilir.
C)Evreni yaratan insanı tekrar yaratabilir.
D)Ölü toprakta canlılar yaratan topraktaki ölüleri diriltebilir.
E)İslam bilginlerinin tamamı ölümden sonra dirilişin cismanî, yani ruh ve bedenin bir arada olacağı görüşünde ittifak etmişlerdir.
8.Ebedi olarak süreceğinde ihtilaf edilmeyen
azap aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cehennemde bedenlere yapılacak olan yakıcı azap
B) Cehennemde bedenlere yapılacak olan soğuktan dondurucu azap
C) Cennete girmekten mahrum bırakılmaktan ibaret olan azap
D) Allah’ı görüp O’nunla konuşmaktan mahrum bırakılmaktan ibaret olan psikolojik azap
E) Cennette yüksek derecelere ulaşmaktan mahrum bırakılmaktan ibaret olan azap
9. İnsanların dünyada yapıp ettiklerinden hesaba
çekilmesinde kullanılacak değerlendirme
ölçüsü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sevapları günahlarından çok olan M üsl ılımanlar cennete, günahları sevaplarından çok olan Müslümanlarla kâfirler cehenneme gönderilecektir.
B) Zerre miktarı sevabı olanlar cennete, zerre miktarı günahı bulunanlar cehenneme gönderilecektir.
C) Müslümanlar cennete, kâfirler cehenneme gönderilecektir.
D) Sevabı günahından çok olanlar cehenneme, günahı sevabından çok olanlar cennete gönderilecektir.
E) İman edenler cehenneme, inkâr edenler cennete gönderilecektir.
10. Aşağıdakilerden hangisi kıyamet alametlerinden biri değildir?
A) Dînî hayatın yozlaşması
B) Yağmur yağması ve fırtınaların oluşması
C) Ahlakî hayatın bozulması
D) Güneş sisteminde kozmolojik bir değişimin görülmesi
E)Deccal’ın ortaya çıkması
11- İnsanın sorumluluğu ile ilahi adalet arasında kader inancı açısından nasıl irtibat
kurulabilir? .
A) İlahi adalet kavramı insanların sorumlu tutuldukları fiillerini kaderin zorlayıcı etkisiyle değil kendi hür irade ve kudretleriyle
yapmalarının bir sonucu olarak cezalandırılmalarını gerektirir.
B) İlahi adalet iradeyi yok sayarak kaderin zorlayıcı etkisiyle insanların cezalandırılmasını gerektirir.
C)İlahi adalet insanların sorumlu tutulmamalarını gerektirir.
D)İlahi adalette herhangi bir cezalandırma söz konusu değildir.
E) İlahi adalet insanları kendi hallerine bırakır.
12.Kader ve kaza inancıyla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A)Hz Peygamber, hastalığa yakalanan bir kimsenin tedavi olması gerektiğini bunun da bir kader olduğunu açıklamıştır.
B)Hz Peygamber, insanın gerçekleştirmek üzere önceden planladığı fiilleri terk edip onların yerine alternatif fi illeri yapmasında bir kader olduğunu belirtmiştir.
C)Kaza, Allah’ın yaratacağı bütün varlık ve olayları ezelde ilim ve iradesiyle belirlemesi, kader de Allah’ın varlık ve olaylara ilişkin olarak ezelde belirlediği planı gerçekleşti yaratmasıdır.
D)Kaderve kaza inancı konusunda hadislerde farklı bilgiler mevcuttur.
E)Allah’ın irade ve yaratma açısından kader inancını benimseyen mezhepler arasında farklılıklar mevcuttur.
13.Allah’ın yaratma sıfatı aşağıdaki kelimelerden hangisiyle ifade edilmez?
A)Kevn
B)Makzi
C) İbda|
D) îcâd
E) İnşa
14.Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-ı Kerim ‘de şeytanın davranışı şeklinde nitelendirilmiş kötü davranış örneklerinden biri değildir?
A) İçki
B) Kumar
C) Başkasının iyiliği için yalan söylememek
D) Falcılık
E) Haksızyere adam öldürme
15.Aşağıdakilerden hangisi dini
uygulamalardaki gösterişin tanımına girer?
A) Yapılan işe hakkını vermek
B) Ahiret ameliyle dünya çıkarı gözetmek
C) Çocukları bayram günlerinde sevindirmek
D) Hayırlı işlerde önderlikyapmak
E) İnsanlara okuma-yazma öğretmek
16. Aşağıdakilerden hangisi inanç esaslarını kabul eden insanların dini davranış bakımından sınıflandırıldığı gruplardan biri
değildir?
A) Hz Peygambere inanmayanlar
B) İçtenlikle hareket edenler
C) Günah işleyenler
D) Riyakâr davrananlar
E) Sorumluluk bilinci taşıyanlar
17. Bütün hareket ve eylemlerimizin bir dıştaki yansıması bir de bu yansımayı hazırlayan ve harekete geçiren iç boyutu vardır. Kur’an’da iç ve dış boyut arasındaki tutarsızlığa ne ad verilir ?
A) Sâat
B) Makzî
C) Karia
D) Nifak
E) Sahha
18. Allah’ı, Resulünü ve O’nun getirdiklerini inkâr ederek bir başka dine ya da anlayışa dönmeye ne ad verilir?
A) Fikrî nifak
B) İtikâdîirtidat
C) Ameli irtidat
D) Ameli nifak
E) Gizli nifak
19. İslam inanç sisteminde “Ehl-i kıble tekfir edilemez” ilkesi sonucu itibariyle nasıl bir Müslümanlık anlayışını hedefler?
A)İbadetleri vurgulayan bir Müslümanlık ^anlayışını
B) Çalışmaya özen gösteren bir Müslümanlık anlayışını
C) Tartışmacı bir Müslümanlık anlayışını
D) Kapsayıcı ve hoşgörülü bir Müslümanlık anlayışını
E) Sorgulayıcı bir Müslümanlık anlayışını
20. Kur’an’da daha çok toplumsallığı ifade eden,toplumların inançsızlığa
yöneltilmesinde önderlik yapan sosyal baskı gruplarından biri olan ortaklaşa bir eylemi gerçekleştiren varlıklı olmanın şımarttığı kimselere ne ad verilir?
A) Bel’am
B) Mel’e
C) Mütref
D) Mü s tez’af
E) Müstekbir
CEVAPLAR
- D
- E
- C
- E
- E
- E
- A
- D
- A
- B
- A
- C
- B
- C
- B
- A
- D
- B
- D
- C