11 Aralık 2014, 22:28
|
Mesaj No:1 |
Medineweb Baş Editörü Durumu: Medine No : 14593 Üyelik T.:
15 Kasım 2011 Arkadaşları:15 Cinsiyet:Anne Memleket:MEDİNEWEB Yaş:44 Mesaj:
12.545 Konular:
1328 Beğenildi:12678 Beğendi:9310 Takdirleri:28874 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | OMU İLİTAM FIKIH USULÜ 14.Ünite Soruları OMU İLİTAM FIKIH USULÜ 14.Ünite Soruları 14. ÜNİTE 1. Sözlükte zor ve meşakkatli bir işi gerçekleştirmek için elden gelen bütün gayreti sarf etmek ve imkânları seferber etmektir. Yukarıda tanımı geçen terim aşağıdakilerden hangisidir? A. İçtihat B. İttiba C. Taklit D. Telfîk E. Fetva 2. Hangisi (Lafzî İstidlal) kapsamında değildir? A. Umum ifadelerin ve lafzın inceliklerinin anlaşılması B. Umumun tahsisi C. Mutlakın mukayyete hamledilmesi D. İllet kapsamında dönen kıyas E. Müşkil lafzın tevili yönündeki çabalar 3. “Tenkîhu’l-menât” nedir? A. Hükmün konuluş illetinin çıkarılmasıdır. B. İlletin hükümde etkisi olmayan niteliklerden ayıklanmasıdır. C. İlletsiz olarak galip zan elde etme çabasıdır D. Bir müçtehidin içtihadını, delillerini inceleyip haklı olduğu kana - tine vararak benimsemedir E. Hüccet (delil) olmayan kimsenin rey ve içtihadına delilini bilmeden uymaktır. 4. Hangisi “kıyasî içtihat” olarak da adlandırılır? A. Tenkîhu’l-menât B. Tahrîcü‟l-menât C. Tahkîku’l-menât D. Lafzi istidlal E. İstinbat 5. Aşağıdakilerden hangisi içtihat ehliyetinin temel şartları arasında yer almaz? A. Taklit B. Kaynak C. Âlet D. Usûl bilgisi E. Meleke I. Kur'ân’ı Bilmek II. Sünneti Bilmek III. İcma Edilen Konuları Bilmek IV. Arapçayı Bilmek V. Fıkıh Usulünü Bilmek 6. Yukarıdakilerden hangisi/hangileri içtihat ehliyetinin şartlarından olan “kaynak bilgisi ”ne dahildir? A. I ve II B. I, II ve III C. Yalnız IV D. I, II ve IV E. III ve V USUL-İ FIKIH Sayfa 52 7. Aşağıdakilerden hangisi Kur'ân‟ı kerimi (teşrî açıdan bilmek) manasına gelmez? A. Hükümlerin konuş gayelerini bilmek B. Lafızların delaletlerini bilmek C. Ayetlerin’in nüzul (iniş) sebeplerini bilmek D. Mutlak ve mukayyedi bilmek E. Arap dilinin inceliklerine vakıf olmak 8. Hüküm çıkarırken, başkalarının belirlediği kurallara onları taklit suretiyle dayanan kimseye ne ad verilir? A. Mezhepte mukallid B. Mutlak müçtehit C. Mezhepte müçtehit D. Müstakil müçtehit E. Mezhepte müceddid 9. Usulcülerin çoğunluğuna göre bir kimse müçtehit olabilmesi için Kur’an-ı kerim’den yaklaşık kaç ayet bilmesi yeterlidir? A. 300 B. 500 C. 900 D. 3000 E. Tüm ȃyetler 10. …………, müçtehidin kendi yönünden gaflete düşmemesi ve doğru bulup inandığı gerçekte sağlam olması için icma edilen konular yanında, sahâbî ve onlardan sonra gelen müçtehitlerin ihtilafa düştükleri konuları bilmesi gerektiğini söylemiştir. Yukarıdaki boşluk aşağıdakilerden hangisiyle tamamlanabilir? A. Gazzali B. Şatıbi C. İmam Şafiî D. Ahmed b. Hanbel E. Ebu Hanife 11. Ahmed b. Hanbel'den, Peygamberimizden gelen bilgilerin temelini teşkil eden hadislerin………..civarında olduğu nakledilmiştir. Yukarıdaki boşluk aşağıdakilerden hangisiyle tamamlanabilir? A. Bin iki yüz B. Bin üç yüz C. Bin dört yüz D. Bin beşi yüz E. İki bin beş yüz 12. Arapça bilgisinin sadece lafızlarla ilgili konularda şart olduğunu, anlamlara ilişkin konularda ise şâri'in temel maksatlarını iyi kavramış olmanın yeterli olacağını ileri süren usulcü kimdir? A. Gazzali B. Şatıbi C. İmam Şafiî D. Ahmed b. Hanbel E. Ebu Hanife USUL-İ FIKIH Sayfa 53 13. Üzerine hükümlerin bina edileceği temel hadislerin sayısının beş yüz olduğunu ve bunların detaylarının takriben dört bin hadise yayılmış olduğunu ileri süren ȃlim kimdir? A. Ahmed b. Hanbel B. Ebu Hanife C. İbn Kayyim el-Cevziyye D. İbn Teymiyye E. Şatıbi I. Orucun farziyeti II. Haccın farziyeti III. Müslüman kadının gayr-i Müslim le evlenmesinin batıl olduğu IV. içki içme haramlığı 14. Yukarıdaki konulardan hangilerinde içtihat yapılmaz? A. I ve II B. I, II ve III C. I, III ve IV D. I, II ve IV E. III ve IV 15. Adalet, yani farzları ifa etme ve büyük günahları işlemekten kaçınma şartı,…………… göreviyle ilişkilidir. Yukarıdaki boşluk aşağıdaki kavramlardan hangisiyle tamamlanabilir? A. İttiba B. Taklit C. Telfîk D. Fetvȃ E. İçtihat 16. Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A. Usulcülerin çoğunluğuna göre içtihat ehliyetine haiz olabilmek için Kur'ân ayetlerinin ve sünnetin tamamını bilmek şart olmayıp, ahkâmla ilgili olanları bilmek yeter lidir. B. Usulcülerin büyük çoğunluğu, müçtehit olmak için fıkhın füruunu bilmeye ihtiyaç bulunmadığı görüşündedir. C. Üzerinde icma edilmiş konular içtihada kapalıdır. D. Hanefîlere göre mehur sünnetin sübutu zannidir. E. Kat'î nasların bulunduğu yerde içtihat eden bir müçtehit hata ederse günahkâr olur, hâkim ise hükmü bozulur. 17. Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A. Hakkında kat’î delil bulunan meseleler ayrıntıları içtihada açık olabilir. B. Zannî nasların bulunduğu yerlerde içtihat eden bir müçtehit hata ederse günahkâr olmamakla birlikte sevap da kazanmış olur. C. Yeni bir içtihat önceki bir içtihadı geçersiz kılar. D. Bir müçtehidin kendi zannını bırakıp başkasının zannına göre davranması caiz değildir. E. Kişi, taklitte hükmü, ittibâda ise delili kabul etmektedir. 18. Yeni içtihat ile önceki bir içtihadın hükmünün geçersiz sayılmasına ne ad verilir? A. Nesh B. Neshin hükmü C. İçtihadın hükmü D. İçtihadın nakzı E. Neshin nakzı USUL-İ FIKIH Sayfa 54 19. İçtihat ehliyetinin şartlarından biri olan “sünneti bilmek”ten maksat nedir? A. Müçtehidin doğuştan Allah vergisi olarak fıkhî hükümlerin ruhuna nüfuz edebilecek zekâ ve yorum kabiliyetine, sağlıklı muhâkeme gücüne sahip olması B. Kur'ân’ı bilmede olduğu gibi onun manasını hem dil açısından hem de teşrîî açıdan bilmek C. İçtihat yapmanın caiz olduğu konuları bilmek D. Yeni içtihat ile önceki bir içtihadın hükmünün geçersiz sayılması E. Yaptırımı sadece uhrevî olan hükümlerin bilinmesi 20. ………………,müçtehidsiz asrın varlığını mümkün gördükleri ve müçtehidin bulunmadığı durumlarda ümmetin toptan günah işlemiş sayılmaması için içtihadın farz-ı kifâye olduğu hükmünü müçtehidin varlığı şartına bağlarlar. Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdaki mezheplerden hangisi gelmelidir? A. Şafiiler B. Hanefiler C. Malikiler D. Hanbeliler E. Cumhur 21. “Müstefti” neye denilir? A. Fetva verene B. Fetva vermeye C. Fetva istemeye D. Fetva isteyene E. Hakkında fetva verilen meseleye 22. Âhad sünnetin sübutu……………dir. Cümlede boş bırakılan yere hangisi gelmelidir? A. Zannî B. Kat’i C. Vacip D. Kesin E. Kıyasi 23. Mezheplerle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A. Mezhepler dinin tefsiri ve anlaşılma şekilleridir, din değildirler. B. Müçtehit olmayan bir şahsın, sadece bir mezhebe bağlı kalarak amel etmesinin vacip olduğuna dair herhangi bir şer'î delil (ayet, hadis, icma) mevcut değildir. C. Bir mezhebe mensup olmasıyla olmamasının usul ve mantık bakımından önemi yoktur. D. Bir mezhep, İslâm dinini tamamıyla temsil edebilir. E. Kendi mezhebinin de, diğer mezheplerin de hatalı olma ihtimaliyle beraber hak olduğu bilinmelidir. 24. İçtihat meselesi kaçıncı yüzyıldan itibaren müslüman âlimlerin gündemine daha yoğun olarak girmiştir? A. XIX. B. X X. C. VII. D. XIII. E. VIII. USUL-İ FIKIH Sayfa 55 25. “Şer'î naslardan ve diğer delillerden hükümleri çıkarmak” anlamına gelen terim aşağıdakilerden hangisidir? A. Tahrîc B. İçtihat C. Tedric D. Taklid E. istihsan Mensup olduğu mezhep imamının ve ona tabi olan diğer müçtehitlerin içtihatlarını, o mezhebin fıkhî kaidelerini, delilleriyle birlikte bilmek. Deliller üzerinde tefekkür ve inceleme yapmaya muktedir olmak. İçinde bulunduğu cemiyetin örf ve âdetlerini, bulunduğu asrın ihtiyaçlarını bilmek. 26. Yukarıdaki üç vasfı kendisinde barındıran kişiye ne denir? A. Mukallid B. Müstakil Müçtehid C. Mutlak Müçtehid D. Mezhepte Müçtehid E. Muharric 27. Sözü hüccet (delil) olmayan kimsenin rey ve içtihadına delilini bilmeden uymaya ne ad verilir? A. Taklit B. Tahrîc C. İttiba D. İçtihad E. Teflik 28. Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde derecelerine göre büyükten küçüğe yapılmış doğru bir sıralamadır? A. İttiba – İçtihat –Taklit B. İçtihat – İttiba – Taklit C. İttiba – Taklit – İçtihat D. İçtihat – Taklit – İttiba E. Taklit – İttiba – İçtihat 29. Hicri olarak kaçıncı asırdan itibaren fıkhî mezhepler ortaya çıkmaya başlamış ve içtihat iktidarına sahip olmayan âlimler ve halk bu mezheplere bağlı olarak yaşamaya başlamışlardır? A. Hicrî birinci asırda B. Hicrî ikinci asırda C. Hicrî üçüncü asrın ortalarında D. Hicrî dördüncü asırda E. Hicrî beşnci asırda 30. Aşağıdaki kavram eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır? A. Müftî : Fetva veren müçtehit B. İftâ: fetva vermek C. İstiftâ: fetva istemek D. Müstefti : fetva veren müftü E. Fetvâ : fetva isteyene verilen cevap 14. ÜNİTENİN CEVAP ANAHTARI 1 A 2 D 3 B 4 B 5 A 6 B 7 E 8 C 9 B 10 C 11 A 12 B 13 C 14 D 15 D 16 D 17 C 18 D 19 B 20 B 21 D 22 A 23 D 24 A 25 B 26 E alıntıdır..[/SIZE]
__________________
~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |
| |