MBSTS Çıkmış Sorular 2014
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
1 / 16 KUR’AN-I KERİM – TEFSİR
Soru Adedi 15
1. “Câmiu’l-beyân an te’vili’l-Kur’ân” adlı eser aşağıdaki müelliflerden hangisine
aittir?
A) Fahruddin er-Râzi
B)
Zemahşeri إِذْ قَال لِأ بِيهِ يَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لا يَسْمَعُ وَلا يُبْصِرُ وَلا يُغْنِي عَنكَ شَيْئًا
. 2
“Bir gün babasına şöyle demişti: Babacığım! Duymayan, görmeyen ve sana hiçbir
fayda sağlamayan bir şeye niçin taparsın?” ayetinde Hz. İbrahim’i, babasına bu
ş
ekilde hitap etmeye sevk eden amil aşağıdakilerden hangisidir?
ırakma B) Nefret
C) Sevgi
D) Tahrik
3. Kur’an-
ı Kerim’de “cehennem”, “nâr”, “hutame”, “cahîm” gibi aynı manayı ifade
eden lafızlara ne ad verilir?
A) Nezâir
B) Vücûh
C) Mübeyyen
D) Müşkil
أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْ ض بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُم
. 4
Ayetinin meali aşağıdakilerin hangisinde tam ve doğru olarak verilmiştir?
A) Gökleri ve yeri yaratan Allah onlar
ın huyunu da yaratmaya kadir değil midir? B) Onların benzerini yaratan Allah gökleri ve yeri de yaratmaz mı?
C) Allah ki, gökleri ve yeri yaratmıştır. Yeni bir milleti yaratamaz mı?
D) Gökleri ve yeri yaratan Allah onların benzerini yaratmaya kadir değil mi?
يَا اَيُّهَا الَّذينَ اٰمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسٰى اَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسٰى اَنْ
. 5
يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلا تَلْمِزُوا اَنْفُسَكُمْ وَلا تَنَابَزُوا بِالألْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الإيمَانِ وَمَنْ لَمْ
يَتُبْ فَاُ و لئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
Ayetinde a
şağıdaki hususlardan hangisine değinilmemiştir?
A) Birbirini karalamak
B) İftira etmek
C) Kötü ad takmak
D) Alay etmek
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
Sayfa
2 / 16 6. “Biz insanın önceden yapıp ettiklerine bakacağı, inkarcının da “Keşke toprak
olsaydım.” diyerek dövüneceği gün gerçekleşecek olan yakın bir azaba karşı sizi
uyardık.” ayet-i kerimesinde esas vurgulanmak istenen husus aşağıdakilerden
hangisidir?
A)
İnsanın yapıp ettikleriyle övünmesi B) Azabın dünyada da gelebileceği
C) Bütün canlıların toprak olacağı
D) Kâfirin pi
I- فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هٰذَا الْب يْتِ (Şu evin Rabbine kulluk ediniz.) II- وَلا يَحُضُّ عَل ى طَعَامِ الْمِ سْكينِ (Yoksula yedirmeyi özendirmez.)
III- لا اَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ (Ben sizin tapmakta olduğunuz şeylere tapmam.)
IV- مَا اَغْنٰى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَ سَبَ (Ona ne malı fayda verdi ne de kazandığı şeyler.)
Yukar
ıda sırasıyla “Kurayş, Mâûn, Kafirun ve Tebbet” surelerinden ayetler ve bu
ayetlerin anlamları verilmiştir. Bu ayetlerden hangisinin anlamı yanlış verilmiştir?
A) I
B) II
C) III
D) IV
8. A
şağıdakilerden hangisi “Duhâ” suresinde peygamberimiz için doğrudan zikredilen
nimetlerden biri değildir?
A) Cenab-
ı Hakk’ın onu terk etmemesi B) Fakirken zengin kılınması
C) Yetim iken korunmas
şerrinden emin kılınması 9. A
şağıdaki surelerin hangisinde “insanın en güzel bir şekilde yaratıldığına”
İnşirah B) Beyyine
C) Tîn
D) Zilzal
10. Kur’an-
ı Kerim’i okuyuş şekillerinden biri olan “hadr” ile ilgili aşağıdaki
ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Hadr okuyu
şunda medd-i munfasıl bir elif miktarı uzatılır. B) Hadr okuyuşunda medd-i muttasıl bir elif miktarı uzatılır.
C) Vasl ile okuyuş tercih edilir.
D) Harekelerin “hazf” yapılmaksızın okunmasına dikkat edilir.
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
Sayfa
3 / 16 11. Aslî med üzerine ziyadeyi gerektiren bir sebebe mebni meydana gelen medde “fer’î
med” denir. Aşağıdaki kelimelerden hangisi “fer’î med”e örnek teşkil etmez?
A)
الرَّحِيمِ (vakıf hali dikkate alındığında) D) إِيَّاكَ (vasl hali dikkate alındığında)
فَمَا زَا لَتْ تِلْكَ
. 12 cümlesindeki altı çizili kelimelerde hangi tecvid kuralı uygulanır?
İdğam misleyn B) İdğam bilâğunne
C) İdğam mütekaribeyn
D) İdğam mütecaniseyn
وَاسْتَغْفِ ر لِذَنبِكَ
. 13 cümlesindeki altı çizili kısım nasıl okunur?
İdğam mütekaribeyn ile B) İdğam mütecaniseyn ile
C) İdğam uygulanmadan
D) İdğam bila ğunne ile
كهيعص
. 14 ayetinde sırasıyla hangi tecvid kuralları uygulanır?
ım, medd-i tabîî, medd-i tabîî, medd-i lazım, ihfa, medd-i lazım B) medd-i lazım, medd-i lazım, medd-i lazım, medd-i lazım, ihfa, medd-i lazım
C) medd-i lazım, medd-i tabîî, medd-i lazım, medd-i lîn, ihfa, medd-i lazım
D) medd-i lazım, medd-i tabîî, medd-i tabîî, medd-i lîn, ihfa, medd-i lazım
15. “Kim iyi bir uygulamaya öncülük ederse, kendisine hem o davran
ışın hem de
kıyamete kadar onu örnek alan kimselerin sevabı verilir. Yine kim kötü bir
uygulamaya öncülük ederse, kendisine hem o davranışın hem de kıyamete kadar onu
örnek alan kimselerin günahı yüklenir.” hadis-i şerifi aşağıdaki ayetlerin hangisiyle
doğrudan alakalıdır?
A)
وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ
B)
وَإِن كُلٌّ لَمَّا جمَِيعٌ ل دَيْنَا مُحْضَ رُونَ
C)
لِيَغْفِرَ لَكَ اﻟﻠﻪَُّ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ
D)
وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
Sayfa
4 / 16 AKAİD
Soru Adedi 10
16. “Gözle görülen ve varlığı kabul edilen canlı cansız bütün kâinatın kendi kendine var
olamayacağı ve mevcudiyetini sürdüremeyeceği” önermesinden hareketle yapılan
isbat-ı vacip delili aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hareket
B) Nizam
C) Hudus
D) İhtira‛
17. A
şağıdakilerden hangisi Eş‛ari ve Maturidi ekolleri arasında ihtilaf edilen
konulardan biri değildir?
A) Dini tebli
ğ olmasa da kişinin, Allah’a iman ile sorumlu olup olmadığı B) Tekvin s
ıfatının müstakil bir sıfat olup olmadığı C)
İyi ve kötü, güzel ve çirkinin akıl ile bilinip bilinemeyeceği D) Maktulün kendi eceli ile ölüp ölmediği
18. Osmanl
ı medreselerinde akaid ile ilgili ders kitabı olarak okutulan Teftâzânî’nin
erh ettiği metin aşağıdaki alimlerden hangisine aittir?
A) Ömer en-Nesefî
B) Sirâceddin el-Ûşî
C) Nureddin Sâbûnî
D) İbnu’l-Humâm
19. A
şağıdakilerden hangisi “Selefiyye”nin görüşlerinden biri değildir?
ında akla rol vermemek B) Haberi sıfatları zatı-ı ilahiyeye yakıştığı şekliyle tevil etmek
C) Müteşâbih kabilinden ayet ve hadislerinden ne kastedildiğini Allah’a havale etmek
D) Akaid ile ilgili hükümlerde ayet ve hadislerle yetinmek
20. Müstakil manalar diye bilinen “meâni s
ıfatlar”dan zat-ı ilahiyyeyi tecrit etmek
anlamına gelen kelamî kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tenzîh
B) Takdîs
C) Ta‛tîl
D) Teb‛îd
21. A
şağıdakilerden hangisi Allah’ın fiili sıfatları arasında yer almaz?
A) Var olma
B) Rızıklandırma
C) Yaratma
D) Hidayet etme
22. A
şağıdakilerden hangisi peygamberlerin gönderiliş amaçlarından biri değildir?
A) Yüce Allah’a ait bir tak
ım isim ve sıfatları açıklama B) İmanın pratik yansıması olan ibadetleri öğretme
C) Ahirette insanların “Bilmiyorduk.” şeklindeki mazeretlerinin önünü alma
D) Kıyamete kadar insanların karşılaşacağı tüm problemlerin hükmünü açıklama
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
Sayfa
5 / 16 23. “Allah’a iman, Allah’ın var ve bir olduğuna bütün üstünlük sıfatlarıyla nitelenmiş,
noksan sıfatlardan uzak ve yüce olduğuna inanmaktır. Bir başka deyişle Allah
hakkında vacip, caiz ve imkânsız sıfatları bilip öylece kabul etmektir.” Bu bilgilere
göre aşağıdakilerden hangisi Yüce Allah için caiz sıfatlar kategorisinde
değerlendirilemez?
A) Peygamber göndermesi
B) İnsanları rızıklandırması
C) Kâinattaki her
şeyi bilmesi D) Melekleri var etmesi
24. “Zihnen varl
ığı kabul edilen, kalben kendisine bağlanılan yüce kudrete karşı bazı
ışları yapma yükümlülüğüdür.” ifadesiyle dinin hangi unsuru açıklanmıştır?
A) Zihnî
B) Hissî
C) İctimâî
D) Taabbudî
25. “Kalben inanan ve inanc
ını diliyle söyleyen, fakat çeşitli sebeplerle ameli terk eden,
dolayısıyla şirk ve küfür dışında büyük günahlardan birini işleyen (fâsık, fâcir)
kimse, günahı helal saymıyorsa mümindir. Fakat büyük günah işlediği için ceza
görecektir. Ancak bu kimse için tövbe kapısı açıktır. Yüce Allah böyle bir kimseyi
dilerse affeder, kendisine şefaat edilmesine izin verir. Dilerse günahı ölçüsünde
cezalandırır. Neticede kalbinde iman bulunduğu için cennete girer.” ifadelerinden
aşağıdakilerden hangisi çıkartılamaz?
A) Fas
ık kimse işlediği günahın cezasını mutlaka görecektir. B) İşlediği günahı helal sayan, mümin değildir.
C) Günahkarlar için ahirette şefaat edilmesi mümkündür.
D) Kalbinde iman olan kimse cehennemde ebedi kalmayacaktır.
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
Sayfa
6 / 16 FIKIH
Soru Adedi 25
26. Aşağıdaki fıkıh kitaplarından hangisi dört mezhebin görüşlerini ihtiva etmesi
bakımından diğerlerinden farklıdır?
A) el-
İhtiyâr li ta‛lîli’l-muhtâr B) Bidâyetü’l-müctehid
C) Muğni’l-muhtâc
D) el-Hidâye şerhu bidâyeti’l-mübtedî
27. “Kumarhane i
şletmecisine işyeri kiralamak caiz değildir.” görüşünde olanların
dayandığı şer’i delil aşağıdakilerden hangisidir?
A)
İstishâb B) Şer’u men kablena
C) Seddi zerâi‛
D) Örf
28. “Celbu’l-menfaa” ve “defu’l-mefsede”
şeklinde özetlenen şer’i delil aşağıdakilerden
İstislâh B) Kıyas
C) İcma
D) Kavlü’s-sahabi
29. Abdest ald
ığını kesin olarak bilen ancak abdestini bozduğu konusunda tereddüt
eden kimsenin abdestli olduğunu söylemek, öncelikle aşağıdaki şer’i delilerden
hangisine dayanır?
A) K
ıyas B) Örf
C) Kitap
D) İstishâb
30. Küçük abdest bozduktan sonra idrar yolunda kalabilecek idrar damla ve
sızıntılarının tamamen kesilmesi için bir süre bekleyip, bundan sonra vücuttaki
idrar sızıntılarını temizleme işlemine fıkıh dilinde ne ad verilir?
A)
İstinşak B) İstinca
C) İstibra
D) İstiska
31. Abdestin farzlar
ının ayette sayılan sıraya uygun yapılması anlamına gelen “tertîb”in
farz olduğu mezhepler aşağıdakilerden hangisinde birlikte ve doğru olarak
verilmiştir?
A) Mâlikî ve Hanbelîler
B) Şâfiî ve Hanbelîler
C) Şâfiî ve Hanefîler
D) Hanefî ve Malikîler
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
Sayfa
7 / 16 32. Vakit namazlarının öncesi veya sonrasında düzenli olarak kılınan sünnet namazlara
ne ad verilir?
A) Revâtib
B) Regaib
C) Fedâil
D) Gayr-i müekked
33. Hanefî mezhebine göre a
şağıdaki vakitlerin hangisinde nafile namaz kılmak mekruh
ını kıldıktan sonra güneş doğuncaya kadar B) İkindi namazını kıldıktan sonra güneş batıncaya kadar
C) Yatsı namazını kıldıktan sonra imsak vaktine kadar
D) Akşam namazının farzından önce
34. Hanefilere göre a
şağıdakilerden hangisi namazın vaciplerinden biri değildir?
ırasına riayet etmek B) İftitah tekbirini alırken elleri yukarı kaldırmak
C) Secdede alın ile birlikte burnu da yere koymak
D)
Namazların gerek ilk, gerekse son oturuşunda teşehhütte bulunmak yani Tahiyyât'ı okumak
35. A
şağıdakilerden hangisi Hanefîler’e göre hutbenin sahih olmasının şartlarından
değildir?
A) Vakit içinde okunmas
ı C) Cemaatin huzurunda irad edilmesi
D) Arapça olması
36. Cenazenin tabuta konulup namaz
ın kılınacağı yere ve namazdan sonra kabristana
götürülürken eşlik edilmesine ne ad verilir?
A) Telkîn
B) Tekfîn
C) Teşyî
D) Teçhîz
37.
Şafiî mezhebine göre aşağıdaki oruçlardan hangisine imsak vaktine kadar niyet
edilmesi ve tutulacak orucun belirlenmesi gerekmez?
A) Nafile oruçlar
B) Ramazan orucu
C) Adak orucu
D) Kaza orucu
38. A
şağıdakilerden hangisi zekatın geçerlilik şartlarından biridir?
A) Nisab
B) Havelânü'l-havl
C) Nemâ
D) Niyet
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
Sayfa
8 / 16 39. 160 koyun için ödenecek zekat aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) 1 koyun
B) 2 koyun
C) 3 koyun
D) 4 koyun
40. A
şağıdakilerden hangisi bir kimsenin kurban kesmekle mükellef olabilmesi için
aranan şartlardan biri değildir?
A) Müslüman olmak
B) Büluğa ermiş olmak
C) Hasta olmamak
D) Yolcu olmamak
41. A
şağıdaki keffâret türlerinin hangisinde iki ay peş peşe oruç tutulması bir seçenek
olarak yer almaz?
A) Oruç bozma kefareti
B) Yemin kefareti
C) Zıhar kefareti
D)
Adam öldürme kefareti 42. Hanefilere göre a
şağıdakilerden hangisi geçerli bir adak değildir?
ı adamak B) Namaz kılmayı adamak
C) Kurban kesmeyi adamak
D) Sadaka vermeyi adamak
43. A
şağıdakilerden hangisi İslam aile hukukunda evlilik engellerinden biri değildir?
ıhriyet C) Süt hısımlığı
D)
ı belirlenmeyen mehre ne ad verilir?
A) Mehr-i müsemma
B) Mehr-i misil
C) Mehr-i muaccel
D) Mehr-i müeccel
45.
İslam hukukunda cenine karşı bir cinayet işlenmesi halinde ödenmesi gereken cezai
tazminata ne ad verilir?
A) Diyet
B) Fidye
C) Gurre
D) Erş
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
Sayfa
9 / 16 HAC VE UMRE
Soru Adedi 10
46. Şeytan taşlama esnasında cemreler arasında tertibe uymayan bir kimse hakkında
aşağıdaki hükümlerden hangisi doğrudur?
A) Hanefilere göre tertip sünnet oldu
ğundan herhangi bir şey gerekmez. B) Şafilere göre tertip sünnet olsa da taşları yeniden atması gerekir.
C) Hanefilere göre tertip vacip olduğundan dem gerekir.
D) Şafilere göre tertip vacip olduğundan taşları yeniden atsa da dem gerekir.
47. Arafat vakfesi ile ilgili a
şağıdaki hükümlerden hangisi doğrudur?
ında vakfeye niyet etmeyen bir kimsenin vakfesi geçersizdir. B) Vakfe yapabilmek için kişide guslü gerektiren bir durum olmamalıdır.
C) Vakfe yapan kişinin bilincinin açık olması gerekir.
D) Cebel-i Rahme üzerinden helikopter ile geçen kişinin vakfesi geçerlidir.
48. Temettu hacc
ı yapmak üzere umre ihramına girdikten sonra umreyi yapamadan
âdet gören ve Arafat’ta vakfe zamanında da âdeti devam eden bir kadın hakkında,
aşağıdaki hükümlerden hangisi doğrudur?
A) Hanefilere göre, umre yapmadan Arafat’a gider, hacdan sonra umresini kaza eder ve
dem kesmesine gerek yoktur.
B) Hanefilere göre umresini iptal eder, hac ihramına girer ve Arafat’a gider.
C) Şafilere göre haccı ifrada dönüşür, doğrudan Arafat’a çıkar, daha sonra da umre
yapması gerekmez.
D) Şafilere göre kıran haccına niyet eder, Arafat dönüşünde hac ve umre niyetiyle iki
tavaf ve iki sa’y yapar.
49. Dört mezhebe göre hacda saçlar
ın tıraş edilmesi ile ilgili aşağıdaki hükümlerden
hangisi yanlıştır?
A) Saçlar
ın tıraş edilmesi veya kısaltılmasının miktarı hakkında görüş birliği vardır. B) Kadınların saçlarını tıraş etmeyip kısaltmaları konusunda görüş birliği vardır.
C) Saçların asgari tıraş edilme miktarı, abdestte başı mesh etmedeki asgari miktar ile
aynıdır.
D) Saçların tamamının tıraş edilmesi Hanefi ve Şafilere göre sünnet, Maliki ve
Hanbelilere göre vaciptir.
50. Hac ve umrede kurallara ayk
ırı davranışlardan kaynaklanan cezalarla ilgili
aşağıdaki hükümlerden hangisi doğrudur?
A)
Doğrudan Medine'ye gitmek üzere Cidde'ye gelen ancak her hangi bir sebeple Mekke'ye gitmek durumunda kalan kimse, mikat mahallini ihramsız geçtiğinden
dolayı dem gerekir.
B)
Bir kimse, avret yerleri açık olarak tavaf etse ittifakla tavafı geçersiz olur, yeniden tavaf etmesi gerekir.
C)
İlk tehallülden sonra henüz ziyaret tavafını yapmadan önce cinsel ilişkide bulunan kimsenin Hanefi ve Şafii mezheplerine göre haccı bozulmaz, ancak dem gerekir.
D)
Kına, koku cinsinden sayılmadığı için ittifakla ceza gerektirmez. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
Sayfa
10 / 16 HADİS
Soru Adedi 10
إنَّما الأَعمالُ بالنِّيَّات، وإِنَّمَا لِكُلِّ امرئٍ مَا نَوَى ، فمنْ كانَتْ هجْرَتُهُ إِلَى لله ورَسُولِهِ فهجرتُه
إلى لله . 51
ورسُولِهِ، ومنْ كاَنْت هجْرَتُه لدُنْيَا يُصيبُها أَو امرَأَةٍ يَنْكحُها فهْجْرَتُهُ إلى ما هَاجَر إليْهِ
hadis-i
erifinde anlatılan hususlarla, aşağıdaki ayetlerin hangisi doğrudan ilişkili değildir?
وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اﻟﻠﻪََّ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّ لاةَ وَيؤُْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ
B)
وَلْتَكُنْ مِ نكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الخَْيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَي نْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وأُ ولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
C)
لَنْ ينََالَ اﻟﻠﻪََّ لحُُومُهَا وَلا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ ينََالُهُ التَّقْوَى مِنْكُ مْ
D)
قُلْ إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تبُْدُوه يعَْلَمْهُ ا ﻟﻠﻪُ
52. Rasûlullah (s.a.s.)
şöyle buyurmuştur: “İnsanoğlunun bir vadi dolusu altını olsa, bir
vadi daha ister. Onun gözünü topraktan başka bir şey doyurmaz. Ama Allah, tövbe
edenin tövbesini kabul eder.”
Yukarıdaki hadisten aşağıdaki hükümlerden hangisi çıkarılamaz?
A) Günahlar insan
ın mânevî dünyasını perişan ettiği gibi, dünya malına duyulan aşırı h
ırs da insanın geleceğini perişan eder. B) Çok kazanma duygusu insanı yaratılış gayesinden uzaklaştırmadığı sürece faydalı
olabilir.
C) Açgözlülük hastalığından kurtulmanın çaresi; Allah’a yalvarmak, günahlarını
ba
ğışlaması için ona yönelmektir. D) İnsanın yaratılışı icabı, ölünceye kadar dünya malı için çalışması bir gerekliliktir.
لا يتَمنينَّ أَحدُكُمُ الْمَوْتَ لِضُرٍّ أَصَابَهُ، فَإِنْ كَانَ لا بُدَّ فاعلا فليقُل
: ال لَّهُمَّ أَحْيني ما كَانَت الحْيا ةُ خَير اً لي . 53
وتوفَّني إِذَا كَانَتِ الْوفاَةُ خَيْراً لِي
hadis-i şerifindeki altı çizili yerlerin hangisinin manası
şağıdaki seçeneklerde bulunmamaktadır?
şey yapacaksa B) Temenni etmesin
C) Başına bir musibet geldi diye
D) Yaşamak hayırlı olduğu sürece
إِنَّ الصِّ دْقَ يَهْدِي إِلَى الْبِرِّ وَإِنَّ الْبِرَّ يَهْدِي إِلَى الجَنَّةِ، وَإِنَّ الرَّجُلَ ليصْ دُقُ حَتَّى يُكتَبَ عِنْدَ اﻟﻠﻪَِّ صِدِّيق اً، إِنَّ
. 54
الْكَذِبَ يَهْدِي إِلَى الفجُورِ وَإِنَّ الفجُورَ يَهْدِي إِلَى النَّارِ، وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِ بُ حَتَّى يُكتَبَ عِنْدَ اﻟﻠﻪَِّ كَذَّاب اً
Yukar
ıdaki hadisle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
ğruluk teşvik edilmekte, yalandan uzak kalınması istenmektedir. B) Doğrularla beraber olan bir insan, hiçbir zaman yanlış yapmaz.
C) Dürüstlük insanı Allah katında çok yüksek bir mertebeye yükseltir.
D) Mükâfat ve cezâ, kulun yaptığı iyi ve kötü amellere göre söz konusu olur.
D
İYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
11 / 16 يقولُ اﻟﻠﻪَُّ عزَّ وجَلّ
: مَنْ جاءَ بِالحَسَنَةِ ، فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِها أَوْ أَزْيَدُ ، ومَ نْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ ، فَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ . 55
سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا أَوْ أَغْفِرُ
. وَمَنْ تَقَرَّبَ مِنِّي شِبْراً ، تَقَرَّبْتُ مِنْهُ ذِرَاع اً ، ومنْ تَقَرَّبَ مِنِّي ذرَاعاً، تَقَرَّبْتُ مِ نهُ
باعاً، وَمَنْ أَتاني يمشي ، أَتَيْتُهُ هَرْولَةً ، وَمَنْ لَقِيَني بِقُرَابِ الأَرْضِ خَطِ يئَةً لاَ يُشْرِكُ بِي شَيْئاً، لَقِيتُه بمثْلِها
مغْفِرَة
Bu hadisle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? A) Allah kullar
ın yaptığı iyilikleri karşılıksız bırakmaz. B) Allah yapılan iyiliklere misliyle karşılık verir.
C) Allah yapılan kötülüklere iki katıyla karşılık verir.
D) Allah kendisine şirk koşanı tevbe etmese de affeder.
سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اﻟﻠﻪَُّ في ظِلِّهِ يَوْمَ لا ظِلَّ إلاَّ ظِلُّهُ
: إِمامٌ عادِلٌ وشابٌّ نَشَأَ في عِبَادَةِ اﻟﻠﻪَّ تَعالى وَرَجُلٌ ق لْبُهُ . 56
مُعَلَّق بالمسََاجِدِ وَرَجُلانِ تَحَابَّا في اﻟﻠﻪَّ اجتَمَعا عَلَيهِ وتَفَرَّقَا عَلَيهِ وَرَجَلٌ دَعَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجمَالٍ
فَقَالَ
: إِنيّ أَخافُ اﻟﻠﻪَّ ورَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةَ فأَخْفاها حتَّى لاَ تَعْلَمَ شِم الهُ ما تُنْفِقُ يَمِينهُ ورَجُلٌ ذكََرَ اﻟﻠﻪَّ
«
خالِياً فَفَاضَتْ عَيْنَاه hadisinde haber verildiği üzere; kıyamet gününde Allah Teâlâ,
başka bir gölgenin bulunmadığı bir günde yedi sınıf insanı arşının gölgesinde
barındıracaktır. Aşağıdakilerden hangisi bu yedi sınıftan biri değildir?
A)
Allah’a ibadet ederek yetişen genç
Gönlü mescidlere bağlı olan kişi
Allah rızasına uygun ortaklık yapan iki tâcir
Tenhâda Allah’ı anıp gözyaşı döken kişi
şağıdakilerden hangisi râvinin adaletine taalluk eden ta'n sebeplerinden biridir?
Bid'atu'r-râvi
Muhalefetu'r-râvi
Vehmu'r-râvi
Fuhş-ı galatı'r-râvi
şağıdaki müelliflerden hangisinin “musannef” türü hadis eseri vardır?
A) Ahmed b. Hanbel
B) İbn Ebî Şeybe
C) Ebu Dâvûd
D) Beyhâkî
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
Sayfa
12 / 16
59. Hadislerin tedvin ve tasnif edilmesi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Hadisler ilk önceleri sadece musannef tarz
ında tasnif edilmiştir. Müsned tarzındaki
tasnif ise hicrî 400’den sonra olmuştur.
B) Kütüb-i sitte hicrî II. asırda tasnif edilmiştir.
C) Hadisleri toplama faaliyetlerinde kullanılan kitabet, tedvin ve tasnif kelimeleri eş
anlaml
ıdır.
Hadis alimlerine göre hadisleri ilk tedvin etmeye başlayan kişi İbn Şihâb ez-Zührî,
onun faaliyetlerine resmi hüviyet kazandıran da Ömer b. Abdulaziz olmuştur.
60. Buhârî'nin “Sahîh”ine hâs bir özellik olan ve daha ziyade bab ba
şlarında yer verdiği
ta'lîkin sebebi kesin olarak bilinmezse de, bazı hadis alimleri, bunun için bir takım
sebepler zikretmişlerdir. Aşağıdakilerden hangisi bu sebepler arasında yer alır?
A) Buhârî’nin ta'lîk yoluyla zikretti
ği hadîs, sika râvilerin muttasıl rivayetlerine muhalif
ise, şazz duruma düşmemek için bu hadisi muallak olarak zikretmiştir.
B) Eğer bir hadîs, fıkhî konuların işlendiği bir babda nakledilmişse, Buhârî, aynı hadîsi
bâb başında vermek istediğinde, o hadisin isnadını tekrar vermek lüzumunu
duymamıştır.
C) Buhârî, rivayet ettiği hadisin senedindeki bir inkitaı gizlemek için, bu hadisin
isnâdını tamamen hazfetmiştir.
D) Buhari, muallak hadîslerin senedindeki ravilerde bulunan adalet yönüyle kusuru
gizlemek için bu hadisleri talikan zikretmiştir.
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
Sayfa
13 / 16
SİYER-AHLAK
Soru Adedi 10
61. Aşağıdakilerden hangisi en eski sîret müelliflerindendir?
A) Mevlâna
Şiblî
B) Mubârekfûrî
C) İbn Hişâm
D) Muhammed Hamidullah
62.
İslam’a ilk davet ve ilk Müslümanlarla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
İlk Müslümanlar arasında zengin ailelerin çocukları yoktu.
B) Hz. Peygamber’e ilk inanan kimse Hz. Hatice idi.
C) İlk Müslümanlardan bazıları Hz. Ebû Bekir’in daveti ile İslam’ı kabul etmişlerdi.
D) İlk Müslümanlar genellikle genç kimselerden oluşuyordu.
63. Habe
şistan’a hicretler ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
İlk hicret peygamberliğin 5’inci yılında gerçekleşmiştir.
B) İkinci hicret, Cafer b Ebi Talib’in başkanlığında olmuştur.
C) Amr b. Âs ve Abdullah b. Ebû Rebîa’nın, Müslümanların buradan çıkarılmalarını
sa
ğlamakla görevli elçiler olarak gönderilmesi ikinci hicretten sonradır.
D) Medine’ye hicretten hemen sonra Habeşistan’a gidenlerin hepsi Medine’ye
dönmüşlerdir.
64. Hz. Peygamber'in Mekke dönemindeki mesaj
ı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi
yanlıştır?
A) Tevhid inanc
ı üzerinde yoğunlaşmıştır.
B) Ahlakla ilgili temel esaslar konulmuştur.
C) Ağırlıklı olarak muamelata dair konular işlenmiştir.
D) Geçmiş peygamberlerin kıssalarına yer verilmiştir.
65. Bedir Gazvesi ile ilgili a
şağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
ş esirlerinin tamamı karşılıksız serbest bırakılmıştır.
B) Hz. Peygamber, Müslümanları savaş alanına ashabın görüşü doğrultusunda
yerleştirmiştir.
C) Kur’an-ı Kerim’de bu savaştan “yevmü’t-teğâbün” şeklinde bahsedilmektedir.
D) Bedir Gazvesi’nde Müslümanların sayısı yedi yüzdür.
66. Hz. Peygamberin Veda Hacc
ı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
ılında yapılmıştır.
B) Hz. Peygamber hayatta iken Müslümanların yaptığı ilk hacdır.
C) Arafat’ta, akşam ve yatsı namazlarını birleştirerek kılmıştır.
D) Hz. Peygamber’in ilk haccıdır.
67. Hz. Peygamber’in Medine’ye hicreti ile ilgili a
şağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
ızları ve eşlerinin hepsi kendisinden önce Medine’ye hicret
etmiştir.
B) Hicretten sonra Medine’de yaşayan Müslümanların nüfus sayımı yapılmıştır.
C) Hicretten sonra Müslümanlar arasında kardeşleştirme akdi yapılmıştır.
D) Hz. Peygamber, ilk Cuma namazını yolculuk esnasında Medine’ye gelmeden önce
kıldırmıştır.
D
İYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
14 / 16
68. Aşağıdakilerden hangisi Medine’ye hicretten önce gerçekleşmiştir?
A) Necran Hristiyanlar
ı ile mübahele
B) Orucun farz kılınması
C)
İsrâ ve Mirâc
D) Recî Olayı
69. Sadece “k
ırıcı, üzücü ve dargınlığa sebebiyet veren sözleri birinden diğerine
taşımayı” ifade eden en uygun kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) G
ıybet
B) Nemîme
C) İftira
D) Kizb
70. Ahlak konusundaki hadisler ile ilgili a
şağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
ında “kitabu’l-birr” isimli bölümler özellikle ahlak konulu hadisleri
içerir.
B) “Kırk hadis” külliyatının başta gelen konuları genelde ahlakla ilgilidir.
C) Buhari’nin Edebü’l-müfred’i, ahlaka dair hadisleri ihtiva etmektedir.
D) Tirmîzî’de ahlak hadislerini içeren bölüm yoktur.
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
Sayfa
15 / 16
GENEL KÜLTÜR-BAŞKANLIĞIN HİZMET ALANI
Soru Adedi 10
71. Hıristiyanlıkta Ortodoks Kilisesinde din adamlarının en yüksek rütbesi ve temsil
makamı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kardinallik
B) Papalık
C) Patriklik
D) Rahiplik
72.
İngiliz Kraliyet Hanedanının desteğiyle gelişen ve özellikle İngilizlerin mensup
olduğu Hıristiyanlık mezhebi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Anglikanizm
B) Kalvinizm
C) Metodistler
D) Yehova Şahitleri
73. XVI. as
ırda reform ve felsefi reaksiyon hareketlerini yaşayan Avrupa’da Katolikliğe
yeni bir dinamizm kazandırmak için oluşturulan ve yeni ülkelerde başka toplumları
H
ıristiyanlığa davet etmek için dışa dönük bir çalışma yöntemi izleyecek şekilde
örgütlenen Hıristiyan tarikatı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sabatayc
ılık
B) Cizvitler
C) Kabalacılar
D) Zwinglianizm
74. Mirza Gulam Ahmed taraf
ından XIX. yüzyılın sonlarına doğru Hindistan'da
kurulan ve günümüzde de müntesibi bulunan dini akım aşağıdakilerden hangisidir?
A) Süryânîlik
B) Bahailik
C) Babilik
D) Kadiyânîlik
75. “
Şiiliğin İsmailiyye kolundan doğmuştur. Esasları, Fatımî halifelerinden el-Hâkim
Bi-emrillah’ın veziri Hamza b. Ali tarafından ortaya konulmuştur. Bunlara göre
cennet, cehennem, ceza, mükâfat vb. hususlar sadece bu dünyadadır. Kıyamet ve
hesap günü, Hamza b. Ali’nin kendisine inanmayanlar aleyhine kıyamıdır.
Mensupları, ağırlıklı olarak Lübnan, Suriye, Filistin ve Ürdün’de yaşamaktadır.”
Yukarıdaki bilgiler aşağıdaki akımlardan hangisini anlatmaktadır?
A) Nusayrilik
B) Dürzîlik
C) Yezidilik
D) Hurûfîlik
76. Diyanet
İşleri Başkanlığınca 2013 yılı “Kutlu Doğum Haftası” için belirlenen ana
tema aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hz. Peygamber ve
İnsan Onuru
B) Hz. Peygamber Din ve Samimiyet
C) Hz. Peygamber ve Merhamet Eğitimi
D) Kardeşlik Ahlakı ve Hukuku
D
İYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014
16 / 16
77. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 136 ncı maddesinde, Diyanet İşleri
Başkanlığıyla ilgili olarak “Genel idare içinde yer alan Diyanet İşleri Başkanlığı,
laiklik ilkesi doğrultusunda, bütün siyasi görüş ve düşünüşlerin dışında kalarak ve
milletçe dayanışma ve bütünleşmeyi amaç edinerek, özel kanununda gösterilen
görevleri yerine getirir.” ifadesi yer almaktadır. Anayasanın bu maddesine göre
aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Ba
şkanlığın görevlerini yerine getirirken uyması gereken kıstaslar belirlenmiştir.
B) Başkanlık, anayasal bir kurum olarak düzenlenmiştir.
C) Başkanlığın özel kanununda gösterilen görevleri yerine getireceği belirtilmiştir.
D) Başkanlık, özerk bir kurum olarak tanımlanmıştır.
78. Diyanet
İşleri Başkanlığı personel işlemlerinin elektronik ortamda yürütüldüğü
program aşağıdakilerden hangisidir?
A)
İnsan Kaynakları Bilgi Yönetimi (İKBY)
İnsan Kaynakları Bilgi Programı (İKBP)
İnsan Kaynakları Yönetim Sistemi (İKYS)
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemi (İKBS)
79. Kurban hizmetleri, Ba
şkanlığımız tarafından “Bakanlıklararası Kurban Hizmetleri
Kurulu”nda temsilcileri bulunan kurum veya kuruluşlarla işbirliği içerisinde
yürütülmektedir. Aşağıdakilerden hangisinin bu Kurul’da temsilcisi bulunmaz?
A) Gümrük ve Ticaret Bakanl
ığı
İçişleri Bakanlığı
ğlık Bakanlığı
ı
İşleri Başkanlığının prestij eseri olarak kabul edilen, iki bin ilim adamının
otuz yıl süren çalışmalarıyla nihayete eren ‘İslam Ansiklopedisi’ adlı dev eserin
hazırlanması görevini üstlenen, “Türkiye Diyanet Vakfı”na bağlı birim
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bilge Adamlar Stratejik Ara
ştırmalar Merkezi
B) İslam Araştırmaları Merkezi
C) İslam Tarih, Sanat ve Kültür Araştırma Merkezi
D) Dini İlimleri Araştırma Merkezi DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI 2014 MBSTS CEVAP ANAHTARI 1 B 17 D 33 C 49 A 65 B
2 C 18 A 34 B 50 C 66 D
3 A 19 B 35 D 51 B 67 A
4 D 20 C 36 C 52 D 68 C
5 B 21 A 37 A 53 C 69 B
6 D 22 D 38 D 54 B 70 D
7 A 23 C 39 B 55 A 71 C
8 D 24 D 40 C 56 C 72 A
9 C 25 A 41 B 57 A 73 B
10 B 26 B 42 A 58 B 74 D
11 D 27 C 43 D 59 D 75 B
12 A 28 A 44 B 60 B 76 A
13 C 29 D 45 C 61 C 77 D
14 D 30 C 46 A 62 A 78 C
15 A 31 B 47 D 63 D 79 A
16 C 32 A 48 B 64 C 80 B