28 Eylül 2008, 16:22
|
Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 127 Üyelik T.:
10 Eylül 2007 Arkadaşları:4 Cinsiyet: Memleket:ankara Yaş:32 Mesaj:
1.805 Konular:
527 Beğenildi:30 Beğendi:0 Takdirleri:10 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | Din Eğitiminde Kaçınılması Gereken Olumsuzluklar Din Eğitiminde Kaçınılması Gereken Olumsuzluklar DİN EĞİTİMİNDE KAÇINILMASI GEREKEN OLUMSUZLUKLAR 1. ÇOK TEKRAR: Öğrenilen bilginin kalıcılığı için eğitimde ezber gereklidir. Ama dozu iyi ayarlanmalıdır. Aşırı tekrar bıkkınlığa, ilgisizliğe yol açar. Herkes aynı zeka seviyesine sahip değil, bu sebeple ödev verirken “öğrenene kadar yapın” demek en uygunudur. 2. DİN DİLİ: İki şey kastedilir ; 1-Dinin kendi dili:Kuran 2-Anlattıklarımızın öğrenci tarafından anlaşılır hale getirmemiz. Bu dil doğru kullanılmazsa iletişim süreci aksar. 3. DÜŞÜNMEYİ ENGELLEME: Çocuk zihninde oluşan “Allah var mıdır? Çocukları var mı? Nerede oturuyor?” gibi sorulara “sus, böyle sorular sorulmaz” diyerek çocuğu terslemek doğru değildir. Bilmediğimiz bir soru ile karşılaştığımız zaman çocuğu susturmak yerine “ben de bilmiyorum, hiç düşünmemiştim, beraber öğrenelim” diye cevap verebiliriz (tabi bu bilmediğimiz sorular abdestin farzı gibi temel konular olmamalı) Ya da bilmediğimiz soru karşısında pratik zekamızla tatlı manevralar yaparak zaman kazanabiliriz. 4. KALIP BİLGİLER: Çocuğa kalıp dualar ezberletmek iyi ama çocuğun bunun ötesine sıçramasını sağlamalıyız. 5. KÜLTÜRÜ SINIRLAMA: Din yorumlarını belli bir dönemin belli bir kültürün yorumlarıyla verirsek, bugüne dönüş yapamayabilir veya bunu tez çözüm olarak görebilir. Mesela er-Risale’de başı açık gezen erkeklerin şahitliğinin kabul edilmeyeceği söylenir. Bunu aynen aktarırsak olmaz. Bunun yerine mantığını anlatmaya çalışmalıyız. O dönemin coğrafi şartları gereği bütün erkeklerin başı kapalı idi. Toplumun geneline aykırı hareket eden adamın şahitliği kabul edilmiyor. Yani fetvanın mantığı ve ruhu anlaşıldığında sorun kalmaz. 6. SAVUNMA: Çocuğun söylediği şeyi iyice dinlemeden direk savunmaya geçmek yanlıştır. Önce iyice dinlemeli sonra cevap verilmeli. 7. İHTİYACI KARŞILAMAMAK: Anlatılan konunun öğrencinin yaşantılarıyla, ihtiyaçlarıyla ne kadar uyuştuğunu gözlemlemeliyiz. 8. UYGUN ANOLOJİLER KULLANMAMAK: Doğru benzetme yapılmalı. Mesela Hz.İbrahim’in ateşte yanmamasını anlatırken üstünde yanmayan elbise vardı gibi bir açıklama mucize kavramını ortadan kaldırır. Benzetmeyi doğru yerde yapmak gerekir. 9. GENEL HÜKÜMLER ÇIKARMA: Alt yapı oluşturmadan genellemeler yapmak sorun çıkarır. 10. BİLGİ HATALARI: Bilmediğin konulara girmeyeceksin. İncili iyice okumadan şöyle-böyle demek, ideolojiyi iyice bilmeden anlatıp sonra da “İslam bunları alt etti” demek yanlış olur. Yine eski dini kitaplardaki bilimsel bilgilerin zamanla yanlış olduğu ispatlanmışsa o ilk bilgiyi kullanmaya devam etmek yanlıştır. 11. TAKDİM HATALARI: Sınıfta vaiz gibi konuşmamalıyız. Sınıfta her kesimden insanın olduğunu göz ardı etmemeliyiz. DERSİ ANLATAN: Prof.Dr. Recai Doğan
__________________ EN GÜZEL AŞK: ALLAH! |
| |