Durumu: Medine No : 38944 Üyelik T.:
09 Şubat 2014 Arkadaşları:60 Cinsiyet:Bayan Mesaj:
9.475 Konular:
1144 Beğenildi:4423 Beğendi:3685 Takdirleri:11319 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | TEB Teknolojileri II 5. Ünite Özeti Medineweb TEB Teknolojileri II 5. Ünite Özeti Medineweb
e - ÖĞRENME
5. Ünite e-Öğrenme:Öğretme ve öğrenme süreçlerinde elektronik teknolojilerinin kullanımının geneladıdır. e-öğrenme ilk kez 1999 yılında eğitimde İnternet’in, etkileşimli veelektronik ortamların kullanılmasını ifade etmek amacıyla kullanılmıştır-Öğrenmeningelişimini 4 aşamada ele alabiliriz. Kitle iletişim araçlarına dayalı dönem,Bilgisayara dayalı dönem, İnternete dayalı dönem, Mobil teknolojiler dönemi Kitle iletişiminedayalı dönem: Bu dönemde radyove televizyon yayınına önem verilmiştir.1969 yılında kurulan İngiltere AçıkÜniversitesi’nin BBC ile ortak gerçekleştirdikleri eğitsel televizyonprogramları bu alandaki en başarılı uygulamalar arasındadır. Ülkemizde 1982 yılındakurulan Açık öğretim Fakültesinde ders kitaplarının yanı sıra televizyonprogramlarına da yer vermiştir. BilgisayarDestekli Eğitim Dönemi: Apple marka mikrobilgisayarlar 1970’lerinikinci yarısından itibaren kullanılmaya başlanmıştır.
1980’lerde IBM PC ile kişiselbilgisayarların ortaya çıkışı ile bu yaygınlık artmıştır ve bilgisayarlarınöğretme ve öğrenmede kullanımı konusunda Bilgisayar Destekli Eğitim (BDE) adı verilen bir yaklaşımgeliştirilmiştir.
Yaygın olarak geliştirilen BDE uygulama türleri arasında testler, alıştırmalar,öğretici yazılımlar, başvuru yazılımları, benzetimler ve eğitsel oyunlarbulunmaktadır.
Başvuru yazılımları ders çalışırken öğrenenin yararlanabileceği atlas, ansiklopedi,sözlük vb. araçlardır.
Bilgisayar destekli eğitimde 90’lı yıllarda çoğunluklaCDROM ortamında kullanılan başvuru yazılımlarının yerine günümüzde GoogleEarth, Wikipedia, Google Translate gibi siteler almıştır. Fatih projesi bilgisayardestekli öğretime örnek bir projedir. İnternet Tabanlı Eğitim Dönemi: İnternet kullanımı halka 1993yılında açılmıştır.
Tim Bernest-Lee tarafından geliştirilen World Wide Websistemi internetin yaygınlık kazanmasında etkili olmuştur.
İnternete dayalı e-Öğrenmede Web 2,0ile önemli gelişmeler yaşanmıştır. ‹internetçağının ilk iletişim ve paylaşım araçları olan dosya aktarım protokolü (ftp),e-Posta, tartışma listeleri, mesaj panoları, haber grupları, canlı sohbetodaları(irc), internet forumları, anlık mesajlaşma gibi yazılımlar ile HTML veFlash gibi içerik geliştirme ortamları kullanılarak İnternet destekli eğitimdehem çok ortamlı ve etkileşimli eğitsel içerik sunumu gerçekleştirilebilmiş, hemde öğreticiler ve öğrenciler arasında eğitsel iletişim sağlanabilmiştir.
90’lı yıllardakiçevirmeli bağlantı döneminde yavaş gelişen e-Öğrenme, etkisini ADSL bağlantısınınyaygınlaştırılmasıyla artmıştır. e-Öğrenme 2.0:wiki ve blog siteleri, RSS okuyucuları,sosyal ağları, video paylaşım sitelerini, yer imi paylaşım sitelerini, 3boyutlu ortamları, bulut bilişim gibi uygulamaları kapsar. Mobil Öğrenme Dönemi: Mobil öğrenme, öğrenenlerinöğrenme süreci boyunca belirli bir mekânda bulunma zorunluluğunun olmadığı,taşınabilir cihazlarla gerçekleştirilebilen bir e-Öğrenme biçimidir. e-kitapokuyucularıda mobil öğrenme amacıyla yaygın olarak kullanılan bir aygıttır. Bulut bilişim: Donanım altyapısı, işletimsistemi ve sunucular ile uygulamaların internet ortamında tutulduğu,kullanıcıların kendi bilgisayarları ile internet üzerinden bu altyapı, platformve uygulamalara erişmesine olanak sağlayan teknoloji kümesidir. Microsoft SkyDrive,Google Drive, Dropbox örnek verilebilir. e-Öğrenmenin uygulandığı süreçler; teknolojiler içerik, etkileşimve değerlendirme olmak üzere 3 öğeye yönelik olarak gruplandırılabilir e-Öğrenme içeriği: ders içeriği, ders programı,eğitsel etkinlikler, ders notları, podcast, sözlük, harita, ansiklopedi gibiöğrenme materyalleri örnek verilebilir. Podcast: Ipod ve Broadcast kelimelerindentüretilmiş ve abone olunan medya dosyalarının tayınaşınabilir cihazlaraindirilerek oynatılmasını, dinlenmesini, izlenmesini ifade eden kelime.Abonelik sistemiyle çalışan dijital medya yayıncılarının başında İTunes Storeve Apple gelmektedir. Ayrıca Youtube Edu üzerinden de üniversiteler kanalaçarak derslerini yayınlayabilir. Öğrenme ders yazılımları: Hızlı e-öğrenme yazılımlarınınbaşında Microsoft PowerPoint,Adobe Presenter,Articulate,Lectora,Raptivity gibiprogramlar gelmektedir. Hazırlanan öğretici ders yazılımları genellikle AdobeFlash ya da HTML5 formatlarında yayınlanmaktadır. Benzetim yazılımı: Öğrencilerin gerçek-dünyaproblemlerini sanal olarak oluşturulan benzetimler üzerinden deneme yanılmayoluyla öğrenmesini sağlayan yazılımlardır.
Wikipedia:İnternet ansiklopedisi
Googlemaps,bing maps:çevrimiçi haritalar
Flickr:Resim paylaşım siteleri Açık kaynak hizmetleri:Open CourseWare, TÜBA Ulusal AçıkDers Malzemeleri açık eğitsel kaynaklara örnek verilebilir.
Akademikiçerik barındıran siteler: Microsoft Academic Search,Google Books,GoogleScholar örnek verilebilir. Etkileşim: Eğer sistemin ürettiği mesajkullanıcısının sadece bir önceki mesajla ilgiliyse sistem reaktif, eğersistemin ürettiği bir mesaj kullanıcının daha önceki çeşitli mesajlarıyla vebunların arasındaki ilişkilerle ilgiliyse sistem etkileşimlidir. Eş zamanlı iletişim araçları: Sınıf içinde öğretici veöğrenenlerin yüz yüze gerçekleştirdikleri geleneksel eğitimin bilgisayar veinternet ortamında aynı işlevsellikle oluşturulabilmesine olanak sağlar. 1.Sohbet odaları ve anlıkmesajlaşma yazılımları:IRC protokolü ile yaygınlaşmıştır. Microsoft Live Messenger, Google Talk,YahooMessenger örnek verilebilir. IRC protokolü, internet üzerinde canlı sohbetyapmayı sağlayan teknolojidir. 2.Video Konferans: İki nokta arasında sesli vegörüntülü konuşmak için geliştirilmiş sistemlerdir. 3.Web Konferans Sistemleri: e-Öğrenme uygulamalarında canlısanal sınıf dersleri vermek amacıyla kullanılır. 4. 3B Sanal uzayları: Aynı sanal gerçeklik ortamınakatılmış kişilerin eş zamanlı olarak iletişim kurabildikleri sistemlerdir. Enbilineni Second Life yazılımıdır. Eş Zamansız İletişim Araçları: Zaman ve mekân sınırlamasıyoktur. 1.Forumlar:İnternette belirli bir konuylailgilenen kişilerin bir araya gelerek o konu hakkında bilgi alışverişindebulunmalarını sağlayan uygulamalardır. 2.Blog siteleri: Bireyler tarafındanoluşturulan,yönetilen,bireyler tarafından yüklenilen içeriği barındıran web sayfalarıdır.Girilen bilgilerin başlıkları en son tarih en üstte olacak şekilde ekranınkenarında listelenir. Blog siteleri ile her birey köşe yazarı halinegelebilmektedir.Blogger ve WordPress gibi sitelerden bir blogoluşturabilirsiniz. 3.MikroBloglar:En fazla 140 karakter uzunluğundakısa ve özet metinlerden oluşan içerikleri herkesin ya da seçili kişileringörebileceği şekilde yayınlamalarına mikrobloğ işlemi denir. Örnekolarak:twitter verilebilir. 4.Wiki siteleri:Wiki sitelerinde bir sayfaüzerinde birden fazla kişi aynı anda çalışabilir, başkalarının yazdıklarınıtekrar düzenleyebilir ve güncelleyebilir. En tanınmış wiki sitesi Wikipedia ansiklopedisidir.Öğreticiler ve öğrenenler WikiSpaces gibi siteler aracılığıyla kendi derslerineait bir wiki sitesi oluşturulabilir. 5.Sosyal yer imleri: Sık kullanılan listesi gibi birlisteyi web ortamında oluşturabilmek ve internet üzerinden bu listeyeerişebilmek için sosyal yer imleri hizmeti geliştirilmiştir.Delicious sitesisosyal yer imi hizmeti veren sitelerin başında gelmektedir. 6.RSS Okuyucuları: Kişilerin internet üzerindentakip etmek istedikleri web sayfaları,blogları,podcastleri RSS hizmetine aboneolarak takip edebilirler. En yaygın RSS okuyucuları arasında Google Readerbulunmaktadır. E-Öğrenmede değerlendirme araçları: onlinesınavlar,e-portfolyo,e-ödev,grup çalışması, online sözlü sınavlar vetartışmalara katılımdır. Öğrenme Yönetim Sistemleri(ÖYS):öğrenmeninplanlanması,tasarlanması,geliştirilmesi, değerlendirmenin yapılması vedenetlenmesi gibi faaliyetleri kapsar.
Öğrenme yönetim sistemlerine yüklenecekolan içerik SCORM standardına uygun olmalıdır. Yaygın olarak kullanılan ÖYS lerarasında BlackBoard,Moodle,Sakai yer almaktadır. ÖYS lerde öğreticilerindeğişik katılım düzeylerine göre değişik iletişim yoğunluğuna sahip e-Öğrenme uygulamalarıtasarlanabilir:
-Öğreticininbulunmadığı e-Öğrenme uygulamaları
-Öğreticininsınırlı katıldığı e-Öğrenme uygulamaları
-Öğreticininyoğun olarak katıldığı e-Öğrenme uygulamaları
Sanalsınıf yazılımlarına örnek olarak: Adobe Connect ,Second Life ve Microsoft LiveMeeting verilebilir.
ÖYS ileöğrenene sağlanan olanaklar:
Belirlibir derse dahil olmak,e-Öğrenme içerikleriniokuyabilmek,dinleyebilmek,izleyebilmek , Kendi gelişimlerini takip edebilmek,Eşzamanlı ve eş zamansız öğrenme araçlarını kullanarak diğerleriyle bir araya gelmek. Açık eğitsel kaynaklar
Ücretsizolarak kullanılabilen eğitsel kaynaklara denir. Açık ders malzemeleri CreativeCommons(CC) adı verilen fikri mülkiyet lisansı ile dağıtılmaktadır.CreativeCommands Lisansları 4 temel koşuldan oluşmaktadır. Attribution(BY): Kullanıcılar eserikopyalayabilir, dağıtabilir, görüntüleyebilir, kullanabilir ve eser sahibineatıfta bulunmak koşuluyla üzerinde değişiklik yaparak yeni eserleroluşturabilir. Noncommercial(NC): Kullanıcılar eserikopyalayabilir, dağıtabilir, görüntüleyebilir, kullanabilir ve ticari amaçlarlaolmamak koşuluyla üzerinde değişiklik yaparak yeni eserler oluşturabilir. No Derivative Works(ND): Kullanıcılar eserikopyalayabilir, dağıtabilir, görüntüleyebilir ve üzerinde değişiklik yapmamakkoşuluyla birebir kullanabilir. Share-Allike(SA):Kullanıcılar eserlerin üzerindedeğişiklik yaparak yeni eser oluşturabilir ve orijinal eserin sahip olduğulisansın birebir eş değeri ile bir lisans ile başkalarına dağıtılabilir. Açık Erişim Hareketi: Akademik dergi makalelerineİnternet üzerinden kısıtlamadan erişim sağlamayı amaçlayan bir harekettir.Anadolu Üniversitesi tarafından internette yayınlanan TOJDE dergisi bu alanınilk örneğidir.
Açıkkaynak hareketleri: Özgür yazılım hareketi, açık erişim hareketi, açık eğitselkaynaklar hareketi, açık kaynak yazılım hareketidir
FormelÖğrenme: Dersler, sınıflar ve okullarda gerçekleşen, öğrenenlere derece,diploma ya da sertifika vermeyi amaçlayan ,yüksek ölçüde yapılandırılmış vekurumsal bir kimliği olan öğrenme biçimidir.
İnformelÖğrenme: Bireyin büyük ölçüde kendi elinde olan vegözlem,deneme-yanılma,başkalarına sorma, başkalarıyla bilgi alışverişindebulunma, başkalarının deneyimlerini ve öykülerini paylaşma ile gerçekleşenöğrenme biçimidir.
Not:Sayfa 117 deki tablo 5.2 yi incelemenizi tavsiye ederim.
Alıntı...
__________________ O (cc)’NA SIĞINMAK AYRICALIKTIR |