Tefsir Tarihi ve Usulü 2015 Bahar Dönem Sonu Sınavı
TEFSİR TARİHİ VE USULÜ Dersi Bahar Dönem Sonu Testi
1-
Vahiy-ilham ilişkisi bağlamında aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?
A)
Vahiy ve ilhamın her ikisi de bağlayıcıdır.
B)
Vahiy herhangi bir vasıta olmadan, ilham ise hep vasıta ile gelir.
C)
Vahiy ve ilhamın her ikisi de halen devam etmektedir.
D)
Vahiy umumi ve külli, ilham ise hususi ve cüzidir.
E)
Hem vahiy ve hem de ilham kesin bilgi kaynağıdır.
2-
Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân ayetlerinin sayıları hakkında farklı rakamların ortaya çıkmasının sebeplerinden biridir?
A)
Kur’ân’ın ayetlerini sayan kişilerin bilgi seviyelerinin farklı oluşu
B)
Kur’ân’ın ayetlerini sayanların bir kısmının sahabe, bazısının da tabiin döneminde yaşamış olmaları
C)
Sürelerin başlarında bulunan besmelelerin bir ayet olarak kabul edilip edilmemesindeki ihtilaf
D)
Kur’ân’ın ayetlerini sayanların bir kısmının müfessir, bazılarının da muhaddis olmaları
E)
Kur’ân’ın ayetlerinin, Basra, Medine, Şam ve Kufe gibi farklı şehirlerde sayılması
3-
Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân’ın hakkıyla tercümesinin yapılamayışının sebeplerinden biridir?
A)
Kur’ân’ın Arap diliyle nazil olması
B)
Kur’ân’ı hakkıyla tercüme etmenin günah olarak kabul edilmesi
C)
Kur’ân’da müteşabih ayetlerin bulunması
D)
Kur’ân’ın Kureyş lehçesi ile inmesi, dolayısı ile diğer lehçeleri konuşan Arapların Kureyş lehçesini yeteri kadar bilememesi
E)
Kur’ân Arapçasının, Arapların kullandığı Arapça ile aynı olmaması
4-
Aşağıdakilerden hangisi İbn Abbas’ı tefsirde üstün mertebeye yükselten sebeplerdendir?
A)
İbn Abbas’ın küçük yaşta sahabî olması
B)
İbn Abbas’ın Resulullah’ın yakın akrabası olması
C)
İbn Abbas’ın Mekke tefsir ekolünü kurması
D)
Arap dili ve edebiyatını çok iyi derecede bilmesi
E)
İbn Abbas’ın ilmi konularda diğer sahabilere meydan okuması
5-
“Kim Kur’ân’ı kendi görüşüyle tefsir ederse, cehennemdeki yerine hazırlansın” hadisinden maksat kimlerdir?
A)
İyi niyetli de olsalar Kur’ân-ı Kerim’i tevil etmek isteyen alimler
B)
Kur’ân-ı Kerim’i te’vil ettiği için cehennemlik olan kişiler
C)
Kur’ân-ı Kerim’i modern ilimlere göre açıklamak isteyenler
D)
Kur’ân’a, toplumun problemlerine çözüm olma açısından bakanlar
E)
Kur’ân’ı şahsi görüş, fikir veya mezhebi doğrultusunda tefsir edenler
6-
Hz. Peygamber’in tefsiri hangi tefsir yöntemine girmektedir?
A)
Dirayet
B)
Rivayet
C)
İşari
D)
Mezhebi
E)
İlmi
7-
Dirayet tefsirinin bir diğer adı aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Nakli tefsir
B)
İşari tefsir
C)
Mezhebi tefsir
D)
İlhadi tefsir
E)
Akli tefsir
8-
“Tefsir ilmi içerisinde müstakil niteliklere ve özelliklilere sahip; kendi içinde yöntem ve prensipleri bulunan; ayrıca belli temsilcileri ve literatürü olan akım ve okullara” ne ad verilir?
A)
Tefsir ekolleri
B)
Tasavvufi ekoller
C)
Kelam ekolleri
D)
Fıkhi ekoller
E)
Edebi ekoller
9-
Mezhebi tefsir ekollerinin kapsamıyla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A)
Tasavvufi konularla ilgili olup tasavvufi ekolleri kapsar.
B)
İtikadi konularla ilgili olup, Kelam’la ilgilenen mezhepleri kapsar.
C)
Muâmelatla ilgili olup fıkhi mezhepleri kapsar.
D)
Pozitif ilimle ilgili olup kevnî ayetleri kapsar.
E)
İbadetle ilgili olup, sadece ibadetle ilgili olan ayetleri kapsar.
10-
Kur’ân’ın tefsiri bağlamında Hariciyye mezhebi nezdinde en önemli husus aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Kur’ân’ın te’vili
B)
Kur’ân’ın batıni anlamı
C)
Kur’ân’ın işari manası
D)
Kur’ân’ın lafzı
E)
Kur’ân’ın yorumlanması
11-
Aşağıdakilerden hangisi istiârenin unsurlarından biri değildir?
A)
Alâka
B)
Müsteârun leh
C)
Müsteârun minh
D)
Kinaye
E)
Karîne
12-
Teşbih sanatının en güçlü türü aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Teşbih-i beliğ
B)
Teşbih-i mürsel
C)
Teşbih-i mufassal
D)
Teşbih-i müekked
E)
Teşbih-i mücmel
13-
Aşağıdakilerden hangisi, müphem lafzın anlamını doğru olarak tespit etmek için bakılması gereken kaynaklardan biri değildir?
A)
Kur’ân
B)
Sünnet
C)
Sahabe sözü
D)
Tabiun sözü
E)
Şâirin şiiri
14-
“İyilik ve erdem, evlere arkalarından girmeniz değildir” (Baraka (2), 189) ayeti, müteşabihin hangi türüne örnek teşkil eder?
A)
Müteşabinliğin sadece lafızda olmasına
B)
Müteşabihliğin hem lafız ve hem de manada olmasına
C)
Müteşabihliğin sadece manada olmasına
D)
Sadece Yüce Allah’ın bildiği müteşabihe
E)
Normal bilgisi olan insanların bileceği müteşabihe
15-
“el-Hurûfu’l-mukatta’a” tabiri ne anlama gelmektedir?
A)
Kısa cümleler
B)
Kesik cümleler
C)
Kesik harfler
D)
Kısa kelimeler
E)
Kesik kelimeler
16-
“Allah’ın müteşabih sıfatları bilinir gibi görünse de bu sıfatların Allah’a isnadı beşer açısından imkânsızdır” diyen mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Halef mezhebi
B)
Mutezile mezhebi
C)
Selef mezhebi
D)
Eşari mezhebi
E)
Matüridi mezhebi
17-
Nuzül sebepleri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A)
Bütün ayetler belli sebeplere bağlı olarak inmemiştir.
B)
Ayet ve sureleri anlamak için nuzül sebeplerinin bir faydası yoktur.
C)
Nuzül sebepleri, özellikle kevni ayetlerin anlaşılması için olmazsa olmaz şarttır.
D)
Kur’ân’ın bütün ayet ve surelerinin birer, hatta bazen birden fazla nuzül sebebi vardır.
E)
Nuzül sebepleri, sadece Kur’ân kıssalarındaki boşlukları doldurmak için nakledilmişlerdir.
18-
“Mensûh âyet” ifadesi ne anlama gelmektedir?
A)
Hükmü kaldıran ayet
B)
Hükmü geçerli ayet
C)
Okunması caiz olmayan ayet
D)
Hükmü olumsuz yapan ayet
E)
Hükmü kaldırılan ayet
19-
Aşağıdakilerden hangisi “semiyotik” sürecin aşamalarından biri değildir?
A)
Okuma
B)
Algı
C)
Bilme
D)
Anlam
E)
Açıklama
20-
Ayetler arasındaki bütünlüğe azami derecede gayret gösteren meal aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Kur’ân-ı Hakim ve Meal-i Kerim
B)
Tanrı Buyruğu
C)
Kelime Anlamlı Kur’ân-ı Kerim Meali
D)
Tefhimu’l-Kur’ân
E)
Kur’ân-ı Kerim Türkçe Meali
CEVAPLAR
1. d
2. c
3. c
4. d
5. e
6. b
7. e
8. a
9. b
10. d
11. d
12. a
13. e
14. b
15. c
16. c
17. a
18. e
19. a
20. b