OMU İlitam HADİS METİNLERİ-1(1.2.3.4.5.6.7 ÜNİTE SORU-CEVAP)
HADİS 1.ÜNİTE
SORU VE CEVAPLI - HADİS GRUBU ÇALIŞMASI
1-Aşağıdakilerden hangisi Ashabı-ı Suffe de verilen ilimlerden biri değildir?
A)Kur’an
B)Akaid
C)Tefsir
D)Yazı
E)Kıraat
2-Hanımıyla süt kardeş olduğunu öğrenince hemen ayrılan sahabe kimdir?
A
) Ukbe b. El harisi
b) Osman b. Affan
c) Abdullah b. Mesud
d) Enes B. Malik
3-Rıhle faaliyetlerinin en önemli neticesi nedir?
a)Tanınır hale gelmek
b)alimlerle bilgi yarıştırabilmek
c
)Sahabenin bu vesileyle gitmiş oldukları yerlerdeki ilmi hayatı daha canlı bir hale getirmeleri
d)sefihlerle cedelleşebilmek
e)İnsanların ilgisini üzerlerine çekmek
4-Hadiste tahkik ilk kimin zamanında gerçekleşti?
A)Hz. Ali
B)Hz. Ömer
c)Hz. Ebubekir
D)Tabiin dönemi
5-Hadis İlminin oluşumunda sıralama nasıldır?
A)Ezberleme –Yazma-Toplama-Kitaplaşma
B)Ezberleme-Yazma-Kitaplaşma-Yayma
C)Dinleme –Toplama-Yazma-Kitaplaşma
6-Hadis ilminin altın çağı hangi asırdır?
A)h. 1. Asır
B)h. 2. Asır
C)h.3. asır
D)h.4. asır
7-Dağın eteğinden zirvesine çıkmak anlamına gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
A)Tedvin
B)Müşahede
C)İsnad
d)Sünen
8-Aşağıdakilerden hangisi sahabe dönemi hadis öğrenme metodlarından değildir?
a)rıhle faaliyetleri
b)hadisleri tasnif etmek
c)mescitlerde ilmi toplantılar tertip etmek
d)müzakere metodu
9-hadisin sıhhatini kontrol edebilmek amacıyla ümmetçe geliştirilmişsistem nedir?
a) Cerh
b) Tadil
c) İsnad
d) Makale
e) Metin
10-hadisin sıhhatine inanabilmek için ravisinden şahit isteyen sahabi kimdir?
a) Hz ömer
b) Hz Osman
c) Hz ali
d) Hz ebubekir
e) İbn Abbas
11-hadis senedlerinde sona doğru inildikçe ravi sayısının artmasının hadislerin sağlamlığı konusunda sağladığı yarar nedir?
a) Kaç kişinin rivayet ettiğini gösterir
b) Hadisin gerçekliğini anlamamıza yardımcı olur
c) İsnad sisteminin ilk dönemlerden itibaren olduğunu ve geniş bir coğrafyada isnadın uydurulmasının imkansızlığını ortaya koyar
d) Hadisle amel etmenin gerekliliğini ortaya koyar
12-hadislerin doğru ve güvenilir bir şekilde ‘zabt’edilmesini sağlayan en önemli yöntem hangisidir ? (A ve C ihtilaflı bakılsın)
a) Peygamberi dinlemek
b) Sahabeyi dinlemek
c) Sahabenin müzakereleri
d) Peygamberi izlemek
e) Peygambere soru sormak
13-sahabe devrinde hadis öğrenme metodları nelerdir?
a) İlmi toplantılar düzenlemek
b) Müzakerelerde bulunmak
c) Mescitlerde vaaz vermek
d) Rıhle faaliyetleri
e) Hepsi
14--Aşağıdaki sahabelerden hangisi Peygamber (AS) tedrici bir eğitim şeklini göz ününde bulundurarak Peygamber (AS) gibi diğer sahabelere perşembe günleri vaaz etmiştir.
A) SAD. B . EBİ VAKKAS B)MUSAB
B. UMEYR
C)ABDULLAH B MESUD
D)MUAZ B CEBEL
E)SELMANI FARİSİ
15— Aşağıdakilerden hangisi Hadis ilminin oluşmasında izlenen aşamalardan değildir?
A) EZBERLEME
B) KİTAPLAŞTIRMA
C)YAZMA
D) SADELEŞTİRME
E) TOPLAMA
16—Hadis literatüründe tedvin faaliyetleri hangi yıllarda gerçekleşmiştir?
A)H 90-110
B)H 70-100
C)H 90-120
D)H 80-120
E)H 80-110
17---Muhaddisler için ilk tahkik işlemini başlatan sahabe kimdir
A)EBU MUSA EL EŞARİ
B)HZ ÖMER
C)HZ OSMAN
D)HALİD B VELİD
E) ZEYD B ERKAM
18—Hadis yazımın da HZ PEYGAMBERİN yazısına güvendiği ve hadis yazmasına müsaade ettiği sahabe kimdir.
A)ABDULLAH B ABBAS
B)HALİD B VELİD
C)UBEY B KAB
D)MUSA EL EŞARİ
E)ABDULLAH B AMR
19) Hz.Peygamber döneminde hadis öğrenme metodları içerisinde hangisini sayamayız?
a) Hayatın tanzimi için ilme sarılmak
b) Peygamberi sürekli takip etmek
c) Hadisleri müzakere etmek
d) Peygambere sorular sormak
e) Rıhle faaliyetleri
20) Hz.Ebu Bekir döneminde sahabe arasındaki ilk görüş ayrılığı hangi konularda çıkmıştır?
a)Hz.Peygamberin defnedileceği yer
b)Hadislerin tedvini
c)Hz.Peygamberin mirası
d)Askeri hareket
e)Kuranın tedvini
21)Bazı sahabiler az sayıda hadis rivayet etmeyi tercih etmişlerdir. Aşağıdakilerden hangisi bunun nedenlerinden sayılmaz?
a)Hadis rivayet etmeyi ağır bir mesuliyet olarak telakki etmişlerdir
b)Kuranın ''yalan ve abes sözden sakının'' emri sebebiyle
c)Peygamberin kendisine kasten yalan isnatta bulunan kimsenin yeri ateştir sözünden dolayı
d)Peygambere ve talimatlarına karşı besledikleri tazim hissinin bir sonucu olarak toplumda fitne çıkarmaya engel olmak maksadıyla
e)Hadis ve sünnete karşı olmaları
22)Zehebiye göre hadiste tahkik çağını ilk başlatan sahabe kimdir?
a) Hz.Ebu Bekir
b) Hz.Osman
c) Ömer b.el-Hattab
d) Hz.Ali
23)Aşağıdakilerden hangisi sahabe devrindeki hadis öğrenme metodlarından değildir? (e ve d arasında ihtilaf var bakılsın)
a) Mescidlerde ilmi toplantılar tertip etmek suretiyle
b) Hadisleri müzakere ederek
c) Rıhle faaliyetleriyle
d) Sahabelerin farklı bir yöntemle öğrencilerine ders öğretmenliği
24)Asagidaki eslestirmelerden hangisi yanlistir?
a.hifzul hadis:hadislerin ezbere alinmasi
b.kitabetul hadis:hadislerin yaziya gecmesi
c.tedvinul hadis:hadislerin siniflandirilmasi
d.tasniful hadis:hadislerin bolumlere ayrilmasi
25)ilk donemde Efendimiz hadislerin yazilmasina neden olumlu yaklasmamistir?
a.sahabeler hadisle amel etmesin diye
b.Kuranla karisir korkusuyla
c.beseri ozellikleri taklid edilmesin diye
d.Kurana olan ilgi azalir korkusuyla
26)hadislerin topluma intikalini sağlayan etkenler konusunda hangisi yanlıştır?
A)peygamber (sav)in ilmin yayılmasını teşviki
B) peygamber ( sav)in ilim meclisleri tertip edişi
C) sahabenin istekli oluşu
D) peygamber (sav) in vasiyeti
27)Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) sahabe i kiram mekke döneminde erkam b. ibn mesud' un evinde toplanırdı
B)islami ilimlerin öğretildiği ilk eğitim müessesi suffa'dır.
C) ebu saidel hudri,ukbe b. el haris,ibn mesud hadis rivayet eden sahabiler arasındadır.
D)hz aişe en çok hadis rivayet eden sahabilerdendir.
28) Dönemin kültürel yapısını yansıtma hususunda ;ibn.kuteybeye göre: ilmin ilk basamağı....ikinci basmağı...üçüncü basamağı...dır. yukarıdaki boşlukları hangisi doğru tamamlar?
A)susmak, dinlemek,ezberlemek.
B)susmak , dinlemek ,anlamak.
C)dinlemek, anlamak ezberlemek.
D)anlamak, ezberlemek,anlatmak.
29)Peygamberimiz sav medineye vardığında okuma yazma 'yı teşfik için muallim tayin ettiği kişiler arasında hangisi yoktur?
A)abdullahb. said b. el as
B) sad b.er rebi
C)beşirb. sad
D)ibn. abbas
30) Yükselmek, yükseltmek , güvenmek,itimat etmek,anlamlarına gelen kelime hangisidir?
A)SENET
B) İSNAT
C)RAVİ
D) HADİS
31) Sahabeden çok hadis rivayet ettiği için tenkit edilen şahıs kimdir ve tenkide verdiği cevap nedir?
a) Ebu Hureyre’dir. Tenkide cevabı şu şekildedir: eğer Kur’an daki şu ayet olmasaydı tek bir hadis bile rivayet etmezdim..”indirdiğimiz apaçık delilleri ve hidayeti biz kitapta açıkladıktan sonra gizleyenler (var ya)işte onlara hem Allah lanet eder,hem de lanetçiler lanet eder.
b) hz.Aişe. . Tenkide cevabı şu şekildedir: eğer Kur’an daki şu ayet olmasaydı tek bir hadis bile rivayet etmezdim..”indirdiğimiz apaçık delilleri ve hidayeti biz kitapta açıkladıktan sonra gizleyenler (var ya)işte onlara hem Allah lanet eder,hem de lanetçiler lanet eder.
c) Talha b. Ubeydullah.. tenkide cevabı peygamberimiz hadis rivayetlerinin İslam ümmeti için şart olduğunu söylemiştir.
d) Sad b. Ebi Vakkas.Tenkide cevabı şu şekildedir. peygamberimiz hadis rivayetlerinin İslam ümmeti için şart olduğunu söylemiştir.
32) Senetu’l Vufud nedir ? önemi nedir?
a)hüzün yılıdır.
b) Heyetler yılı denir. Hicri IX. Yılda islamın nufusu daha da artmış ve civardaki pek çok kabile Müslüman olduklarını peygamber’e (as) bildirmek ve İslami esasları kaynağından öğrenmek için Medine ye geliyorlardı…
c)peygamberimizin vefatıdır.
d)mekkenin fethidir….
33) Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber devrinde hadis öğrenim metodlarından değildir?
a) –Hayatı tanzim için ilme sarılmak.
b)_ Hz. Peygamberi sürekli takip etmek.
c) _Hadisleri müzakere etmek.
d) _ Peygambere soru sormak.
e)-hz.Aişe’ye danışıp hadisleri not tutmak.
34)Dini bir hükmü öğrenmek için günlerce ve hatta haftalarca süren ilmi yolculuklardır.en önemli hadis öğrenim metotlarındandır. Tanımı verilen terim aşağıdakilerden hangisidir?
A ) tevatür
b)senet
c)rıhle
d)suffe
35)Hadis ilminin oluşumundaki önemli aşamalardan değildir?
a) Ezberleme
b)Yazma
C)Toplama
d) Dağıtma
36-Aşağıdakilerden hangisihadisleri hıfz etme yollarından değildir?
a) Müşafehe(şifahi)
b) Sema(işiterek)
kaynak:omu öğrencilerine ait bir çalışmadır