Cevap: Allah'ı yanlış anlayan DİN-İ Dar olanlar./İbrahim İnecik
Değerli iki kardeşimiz gayet güzel bir konu üzerinde münazara yapmaktadırlar. Konunun katledilmemesi ve okuyanların faydalanması için lütfen konuya odaklanalım kişilere değil. Ve lütfen saygı çerçevesini aşmadan sağlıklı devam edelim...
Konuya dönecek olursak, aslında aynı şeyleri söylüyorsunuz sadece üslubunuz farklı.
1-İman konusunda akıl tefekkür farzdır. İslam'da Akıldan mahrum olanlara meczup denilir. Ve İslam'dan sorumlu tutulmazlar. Hz İbrahim'e Vahy gelmeden önde Allah'ı aklı ile bulmuştur. Bunu teyit eden ayetlerin sayısı birden çoktur. İman akıldan bağımsız olamaz. Evrensel aklın mutmain olması lazım dır ki taklidi imandan kurtulabilsin.
2-Kuran ve sünnet üzerinde çalışan bir akıl bazı çelişkilere rastladığında, bu çelişki gerçek çelişki değil bilakis o kişinin eksik bilgisi yada eksik aklı sayesinde ortaya çıkmaktadır. Konuya hakim bilgiye hakim olmayan akıl saçmalamaya başlar ve "bana göre....." diye sayıklar. Yani akıl vahiy gölgesinde akıldır. Vahiyden bağımsız akıl cehalet ürünüdür. Mekke'nin dâhisi akıl mendi akil insanı ve lideri Ebu Cehil akılsız değildi ama vahiyden bağımsız cehalete dayanan akıl ret edilmiş "cehalet babası" denilmiştir.
3-ikinci maddede dile getirilen konuda, bir kasabın ameliyata girmesi ile bir doktorun ameliyata girmesi arasında akıl değil bilgi yol verir. kasap doktordan akıllı olabilir ama ihtisas alanı onu söz sahibi yapamaz. Kasap günde onlarca hayvanı kesmesi parçalaması ameliyat değil doğramaktır. Onun vazifesi öldürmek ise doktorun vazifesi yaşatmaktır. Şunu demek istiyorum Kuran ve sünneti ele aldığınızda doktor iseniz yaşatırsınız. Kasap iseniz öldürür doğrarsınız.
4-Evrensel akıl ve evrensel nakil bir araya geldiğinde sağlıklı ürün üretir. Fiziği kimyayı astronomiyi ve onlarca ilim dalını işaret eden kuran, aklı sahipleri olarak nitelediğini insanları tefekküre davet eder. Evrensel yaklaşırsanız bir böcekte Allah'ı bulursunuz. Aksi takdirde kainatta Allah'ı kaybedersiniz.
5-İbrahim'in dile getirdiği zayıf hadisler yada uydurma sorunu ise, hadis ilminde cerh tadil metodu vardır iki metodu şu an yer yüzündeki insanlara uygularsanız elinizde insan kalmayacaktır.o kadar katı sert bir metot ki raviyi kolay kolay temize çıkarmayan acımasız bir metodu metotları aşanların rivayetleri kabul edilmiştir. Yoksa önüne gelen her rivayeti sahih hadis olarak kabul edilmemiştir. Hadisin onlarca çeşidi vardır. Bunlardan bizi bağlayan mütevatir sahih hadislerdir.
Özetle "evrensel akıl evrensel nakıl evrensel ilim bir araya geldiğinde evrensel ürün olur."
__________________ Büyükler fikirleri, Ortalar olayları, Küçükler kişileri tartışır.
|