Bu metnin Tercümesi İçin Yardımcı Olur musunuz Lütfen ?
İbn Âşur'un tefsirinin bir sayfası..İlitam Okuyan bir arkadaşımız bu şekilde hem hareke hemde tercüme yapmış ama ödev yanlış denilmiş. Bu hareke ve tercüme için yardımcı olabilirseniz başarılı ve gayretli bir kardeşimizin müşkilatını gidermiş olursunuz sayın hocalarım. Cevaplarınızı bekliyoruz..
رَحِمٍ فَهَلْ فِيهَا مِنْ أَجْرٍ ؟ فَقَالَ لِيَ النَّبِيُّ : أَسْلَمْتَ عَلَى مَا سَلَفَ مِنْ خَيْرٍ " . وَالتَّحَنُّثُ : التَّعَبُّدُ ، يَعْنِي : أَنَّ دُخُولَهُ فِي الْإِسْلَامِ أَفَادَ إِعْطَاءَ ثَوَابٍ عَلَى أَعْمَالِهِ كَأَنَّهُ عَمِلَهَا فِي الْإِسْلَامِ .
وَقَالَ : ( مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا ) دُونَ أَنْ يَقُولَ : ثُمَّ كَانَ مُؤْمِنًا ; لِأَنَّ كَوْنَهُ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا أَدَلُّ عَلَى ثُبُوتِ الْإِيمَانِ مِنَ الْوَصْفِ بِمُؤْمِنٍ ; لِأَنَّ صِفَةَ الْجَمَاعَةِ أَقْوَى مِنْ أَجْلِ كَثْرَةِ الْمَوْصُوفِينَ بِهَا ، فَإِنَّ كَثْرَةَ الْخَيْرِ خَيْرٌ ، كَمَا تَقَدَّمَ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى : ( قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ ) فِي سُورَةِ الْبَقَرَةِ ، ثُمَّ فِي هَذِهِ الْآيَةِ تَقْوِيَةٌ أُخْرَى لِلْوَصْفِ ، وَهُوَ جَعْلُهُ بِالْمَوْصُولِ الْمُشْعِرِ بِأَنَّهُمْ عُرِفُوا بِالْإِيمَانِ بَيْنَ الْفِرَقِ .
وَحُذِفَ مُتَعَلَّقُ ( آمَنُوا ) لِلْعِلْمِ بِهِ ، أَيْ : آمَنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ وَبِرَسُولِهِ مُحَمَّدٍ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَدِينِ الْإِسْلَامِ . فَجُعِلَ الْفِعْلُ كَالْمُسْتَغْنِي عَنِ الْمُتَعَلَّقِ .
وَأَيْضًا لِيَتَأَتَّى مِنْ ذِكْرِ الَّذِينَ آمَنُوا تَخَلُّصٌ إِلَى الثَّنَاءِ عَلَيْهِمْ بِقَوْلِهِ : ( وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ ) وَلِبِشَارَتِهِمْ بِأَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ .
وَخَصَّ بِالذِّكْرِ مِنْ أَوْصَافِ الْمُؤْمِنِينَ تَوَاصِيَهِمْ بِالصَّبْرِ وَتَوَاصِيَهِمْ بِالْمَرْحَمَةِ ; لِأَنَّ ذَلِكَ أَشْرَفُ صِفَاتِهِمْ بَعْدَ الْإِيمَانِ ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِلَاكُ الْأَعْمَالِ الصَّالِحَةِ كُلِّهَا ; لِأَنَّهَا لَا تَخْلُو مِنْ كَبْحِ الشَّهْوَةِ النَّفْسَانِيَّةِ ، وَذَلِكَ مِنَ الصَّبْرِ .
وَالْمَرْحَمَةُ مِلَاكُ صَلَاحِ الْجَامِعَةِ الْإِسْلَامِيَّةِ ، قَالَ تَعَالَى : ( رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ) .
وَالتَّوَاصِي بِالرَّحْمَةِ فَضِيلَةٌ عَظِيمَةٌ ، وَهُوَ أَيْضًا كِنَايَةٌ عَنِ اتِّصَافِهِمْ بِالْمَرْحَمَةِ ; لِأَنَّ مَنْ يُوصِي بِالْمَرْحَمَةِ هُوَ الَّذِي عَرَفَ قَدْرَهَا وَفَضْلَهَا ، فَهُوَ يَفْعَلُهَا قَبْلَ أَنْ يُوصِيَ بِهَا كَمَا تَقَدَّمَ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى : ( وَلَا تَحُضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ ) .
وَفِيهِ تَعْرِيضٌ بِأَنَّ أَهْلَ الشِّرْكِ لَيْسُوا مِنْ أَهْلِ الصَّبْرِ وَلَا مِنْ أَهْلِ الْمَرْحَمَةِ ، وَقَدْ صُرِّحَ بِذَلِكَ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى : ( وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ ) إِلَى قَوْلِهِ : ( وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا ) وَقَوْلِهِ : ( بَل لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ وَلَا تَحُضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ
*
BELED SÜRESİ 17
*
Meali: Rivayete göre Hakim b. Hizam adlı bir sahabe , Hz. Peygamber’e ,’’Ya Rasulullah! Vaktiyle ben cahiliye döneminde sadaka verir, köleleri özgürlüklerine kavuşturur, akrabalarımla yakından ilgilenir,buna benzer iyilikler yapardım.Bunlardan sevap kazandım mı ne dersiniz ?’’ diye sorunca Hz.Peygamber’’Müslüman oldun ve artık o iyiliklerin sevabını alacaksın ‘’ buyurmuşlardır.
*
Teaddi:*ibadet etmek demektir.Yani islama girmiş gibi amellerinin sevabı ona verilmiş olur ve sanki o amelleri Müslüman iken yapmış gibidir. Sonra ‘’mü’min oldu’’ demeden önce Allah iman edenlerden söz etti.Çünkü onun iman edenlerden olması mü’minlik vasfında imanın sabit olduğuna delalet eder.
*
Çünkü cemaat sıfatı çoğunlukla mü’minlerde daha kuvvetlidir.Çoğunluğu hayır olan şey hayırdır. Daha önce Allah’ın sözünün geçtiği gibi Ayet :’’ Deki; ben cahillerden olmaktan Allah’a sığınırım (Bakara süresi). Sonra şu ayet bu vasfa başka bir delildir.O vasıf onunla diğerlerinin arasını belli eden bir ( ism-i mevsul) ile belli olur. آمَنُوا *kelimesinin müteallakı bilindiği için hazî olundu.Müteallak ise ( Bir olan Allah ,Rasulü ve islam dinidir.)Fiil müteallak’dan müstağni gibi yapıldı.Yukarda olduğu gibi iman edenlerin zikredilmesi manaya te’kid için ve onları övmek için gelmiştir.Allah’ın sözü ayetinde olduğu gibi << Birbirlerine sabrı tavsiye ettiler ve birbirlerine merhameti tavsiye ettiler.>>
*
*****Özellikle mü’minlerin sabrı ve merhameti tavsiye ettiler cümlesini zikretmekle hususi olarak onlar imandan sonra en şerefli sıfatlarının sabır ve merhamet olduğunu ifade eder.Çünkü sabırda salih amellerin bütün melekeleri vardır.Hiçbir amel nefsin çirkinliğinden boş kalmaz.Merhamet melekeleri ise ,islam’da olan bütün iyilikleri toplamaktır.Allah Teâla dedi : ‘’Onlar kendi aralarında çok merhametlidir (Fetih Süresi).Merhamet tavsiye etmek büyük fazilettir.
***
***O ayet onların aralarında saflaştıklarına işarettir.Şöyle ki; her kim merhameti tavsiye ediyorsa o kişinin kıymetini ve faziletini anlamıştır.Ve tavsiye olunmasında merhametle muamele eder.
**
**Allah’ın ayetinde geçtiği gibi ‘ ’Miskini yedirmek üzere teşvik bile etmezler. Bu ayette şirk ehlinin merhamet ve sabır ehlinden olmadığını arz etmek vardır.Muhakkak ki başka ayette açıklandığı gibi << Allah’a davet eden ve salih amel işleyenlerden daha güzel söz söyleyen kim vardır.>> ‘’ Muhakkak ki İbrahim ben Allah’a teslim olanlardanım dedi ‘’ yine Allah’ın sözünde ‘’Ancak o Allah’a sabredenler kavuşur ‘’ . Başka bir ayette de ‘’ o kafirler, bilakis yetime ikram etmezler,miskinide yedirmeye teşvik etmezler’’ buyurmaktadır.