Medineweb Baş Editörü Durumu: Medine No : 14593 Üyelik T.:
15 Kasım 2011 Arkadaşları:15 Cinsiyet: Memleket:MEDİNEWEB Yaş:44 Mesaj :
12.774 Konular:
1358 Beğenildi:12980 Beğendi:9501 Takdirleri:30112 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | Dicle İslam Felsefesi 2013 Final Soruları Dicle İslam Felsefesi 2013 Final Soruları İSLAM FELSEFESİ
1.Aşağıdakilerden hangisi İslam felsefesine
etki eden yabancı felsefelerden biridir?
A. Skolastik felsefe
B. Çin felsefesi
C. Yeniçağ felsefesi
D. Milet okulu
E. Hellenistik felsefe
2. Aşağıdaki hangisi Abbasi dönemi tercüme
hareketinin sebeplerinden bir tanesi değildir?
A. Abbasi hükümdarlarının Bağdat’ta bir
dünya imparatorluğunun yöneticileri
olmayı hedeflemeleri
B. Bir imparatorluğun başşehri olan
Bağdat toplumunun ihtiyaçları
C. Abbasi imparatorluk devletinin
ihtiyaçları
D. Kuran metninin lafzının daha iyi
anlaşılması için aklî ilimlere olan
ihtiyaç
E. Hiçbiri
3. İslam felsefesinde gelenek oluşturan
düşünceler hakkında verilen bilgilerden
hangisi doğrudur?
A. Meşşailik, XII. yüzyılın sonlarına doğru
ortaya çıkan bir akımdır.
B. İslâm düşünce tarihinde en yaygın
etkiye sahip olan ekol hiç şüphesiz
Meşşâîlik'tir.
C. İslam filozoflarının geneli Dehri ekole
mensuptur.
D. Meşşai felsefe, Nur nazariyesini temel
alır.
E. İslam filozofları terminoloji, metot ve
sistem olarak Demokritos’un etkisinde
kalmışlardır.
4. Meşşai ekolü temsil eden en önemli İslam
filozofları kimlerdir?
A. Sühreverdi, Gazali, Kindi, Farabi
B. Fahreddin Razi, Nasıreddin Tusi,
Lahici, Farabi
C. Kindî, Fârâbî, İbn Sînâ, İbn Rüşd
D. İbn Tufeyl, İbn Haldun, Ebubekir Razi,
Kindi
E. Cabir b. Hayyan, Kindi, Biruni, Molla
Sadra
5. İbn Sina sonrası felsefe hareketleri
hakkında verilen bilgilerden hangisi
doğrudur?
A. En önemli düşünürler İbn Ravendi,
Ebubekir Razi, Kindi ve Farabi’dir.
B. Bu dönemde görülen en önemli felsefi
hareketler dehrilik, maddiyyun ve
ilahiyyundur.
C. Felsefe, Doğu İslam dünyasında kelami
felsefe ve İşrakilik ile tezahür ederken
Batı İslam dünyasında İbn Bace, İbn
Tufeyl ve İbn Rüşd ile temsil
edilmektedir.
D. Farabi, İbn Miskeveyh, Gazali gibi
filozoflarla İhvanı Safa gibi grupların
yaşadığı İslam felsefesinin altın
dönemidir.
E. Doğu İslam dünyasında felsefe gelişme
devrini tamamlayıp zirve noktasına
ulaşmışken Batı İslam dünyasında
(Endülüs) felsefeyle ilgili bir gelişme
yaşanmamaktadır.
D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
6
İSLAM FELSEFESİ
6. “İnsan sanatlarının değer ve mertebe
bakımından en üstünü felsefedir. Felsefenin
tarifi İnsanın gücü ölçüsünde varlığın
hakikatini bilmesidir. Çünkü filozofun
bilgiden amacı gerçeğin bilgisini yakalama,
davranışının amacı ise sürekli fiil değil,
gerçeğe uygun davranmaktır. Çünkü biz
gerçeğe ulaşınca o yöndeki fiilimiz sona erer.”
diyen Kindi hangi anlamı kast etmemiştir?
A. Felsefe aklı kullanarak gerçekliğin
bilgisine ulaşmaya çalışır.
B. Gerçekliğin bilgisine, en şerefli sanat
olan felsefe ile ulaşabiliriz.
C. Filozof gerçekliğin bilgisini elde
ettikten sonra buna uygun
davranmaya çalışır.
D. Felsefe insani sanatlardan bir tanesi
olup en şereflisidir.
E. Felsefe gerçekliğin bilgisine ulaşmada
başka bir kaynağa muhtaç değildir
7. İbn Ravendi ve Zekeriyya Razi’nin
eleştirilerinin felsefe geleneği üzerinde etkisi
olmuş mudur?
A. Hayır, hiçbir etkisi olmamıştır.
B. Evet olmuştur. Müslüman filozoflar bu
iki filozofun eleştirilerine rasyonel
cevap vermeye çalışmıştır.
C. Evet olmuştur. Fakat filozoflar değil de
sadece kelamcılar cevap vermeye
çalışmışlardır.
D. Hayır, hiçbir etkisi olmamıştır. Çünkü
eserleri ve fikirleri hiç yayılmamıştır.
E. Hiçbiri
8. Zekeriyya Razi’nin beş ezeli ilkesi
aşağıdakilerden hangisidir?
A. Yaratıcı (Tanrı), akıl, heyûlâ (madde),
atom ve dehr (zaman)
B. İlk Muharrik, nefis (ruh), heyûlâ (madde),
atom ve dehr (zaman).
C. Bir, Akıl, nefis (ruh), heyûlâ (madde)
ve halâ (mekân).
D. Yaratıcı (Tanrı), nefis (ruh), heyûlâ
(madde), halâ (mekân) ve dehr
(zaman).
E. Hiçbiri
9. Din-felsefe ilişkisini çözümlemesine dair
aşağıdaki önermelerden hangisi Kindi için
doğrudur?
Felsefe ile dinin her ikisi de hakikati ifade
eder.
Din ile felsefenin konuları benzerdir.
Din ile felsefenin ikisinin de amacı aynıdır.
Din ile felsefe arasında uzlaşım vardır.
A. I, II
B. II, III
C. I, II, III,
D. I, II, III, IV
E. I, III
10. İhvan-ı Safa cemiyetinin dini metinleri
anlamadaki yöntemi nedir?
A. Akli tevil
B. Dile dayalı tevil
C. Nassa dayalı tevil
D. Batıni tevil
E. Rivayetlere dayalı tevil
D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
7
İSLAM FELSEFESİ
11. Farabi’ye göre varlık hiyerarşi nasıldır?
A. Tanrı, 2) Ayrık Akıllar ve Gök Küreleri, 3)
Oluş-bozuluş alemi: İnorganik varlıklar,
Bitkiler, Hayvanlar ve İnsan
B. 1) Bir, 2) Akıl 3) Ruh, 4) Oluş-bozuluş
alemi: İnorganik varlıklar, Bitkiler,
Hayvanlar ve İnsan
C. 1) Tanrı, 2) Zaman 3) Akıllar ve Gök
Küreleri, 3) Duyular alemi
D. 1) Tanrı, 2) Zaman 3) Mekan, 3) Madde ve
4) Oluş bozuluş alemi
E. Hiçbiri
12. Farabi’de fikri erdemlerin işlevi nedir?
A. Teorik bilgiye ulaşma
B. Davranışsal erdemler sağlama
C. Sanat ve meslek alanındaki erdemleri
ortaya çıkarma
D. Toplumsal düzenin ilkelerini sağlama
E. Ahlaki erdemlerin ilkelerini bilme
13. Aşağıdaki sebeplerden hangileri
Farabi’nin sudur teorisine başvurmasının bir
sebebi olarak sayılabilir.
I. Birden ancak bir çıkar ilkesinden taviz
vermeden çokluğun ortaya çıkışını açıklama,
II.Varlığın zamansal açıdan sonra olmadığını
temellendirme,
III. Şer kavramına makul bir yorum getirme ve
varlıktaki kötülüğün Tanrı ile bir ilgisinin
bulunmadığını ispat etme
A. I
B. II
C. II,III
D. I, II, III
E. III, I
14. İhvan’a göre felsefenin amacı nedir?
A. Doğru bilgiye ulaştırma
B. Toplumu mutluluğa kavuşturma
C. Ruhu arındırma
D. Ailenin refahı ve esenliği
E. Akli birliği sağlama
15. İbn Sina’nın felsefesini en geniş bir şekilde
ortaya koyan ansiklopedik eserin adı
aşağıdakilerden hangisidir?
A. Necat
B. İşarat vet-Tenbihat
C. Şifa
D. el-Kanun
E. Mübahasat
16. İbn Sina’nın kavramsal sisteminde varlığı
başkasından olmayıp kendisinden gelen
mevcuda ne ad verilir?
A. Vacibu’l-vücud bi-zatihi
B. Mümkinu’l-vücud bi-zatihi
C. Vacibu’l-vücud bi-gayrihi
D. Mümkinu’l-vücud bi-gayrihi
E. Vacibu’l-vücud fi nefsihi
17. Aşağıdakilerden hangisi İbn Sina’ya göre
akıl çeşitleri arasında yer almaz?
A. Beyani Akıl
B. Bilkuvve akıl
C. Bilmeleke akıl
D. Müstefad akıl
E. Pragmatik akıl
D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
8
İSLAM FELSEFESİ
18. Gazzali’nin filozofları tekfirle itham ettiği
konular aşağıdakilerden hangisidir?
A. Tanrı’nın bilgisi/Âlemin bekası/ Ruhun
kadimliği
B. Cismin ilkeleri /Ahlaki erdemler/ Kader
C. Ahlakın kaynağı/ Matematik bilgi/
Nedensellik
D. Nübüvvet /Kader/ Kesin bilginin akli
olması
E. Tanrı’nın bilgisi/Âlemin kıdemi /
Haşrin ruhani olması
19. İbn Bace felsefesinin temelini oluşturan
hususlar nelerdir?
A. İnsan ve insan mutluluğu
B. Evrendeki oluş ve bozuluş
C. Metafizik alemin bilgisini elde etme
D. Ruhla beden münasebeti
E. Cevher çeşitleri
20. İbn Tufeyl’in ortaya koymaya çalıştığı
felsefenin adı aşağıdakilerden hangisidir?
A. Meşşailik
B. Meşrıkilik
C. Eşarilik
D. İşrakilik
E. Haşevilik
21. İbn Rüşd’ün din-felsefe ilişkilerine dair
görüşlerini aşağıdaki önermelerden hangisi
tam olarak ifade eder?
A. Felsefe ve dinin amaçları farklıdır
B. Vahiy bilgisi felsefi bilgiyi dışlar
C. Filozof peygamberden üstündür
D. Felsefe ve din dili zıt karakterlidir
E. Din felsefi soruşturmayı gerekli görür
22.İbn Rüşd’e göre nefsin tanımı
aşağıdakilerden hangisidir?
A. Nefs bedenden ayrı olan cevherdir
B. Nefs varlıklara bireyselliklerini veren
ilkedir
C. Nefs tabii organik cismin ilk
yetkinliğidir
D. Nefs hareketin ilkesidir
E. Nefs duyum, idrak ve hareketin
ilkesidir
23. İşrak felsefesini Meşşai düşünceden
ayıran temel unsur nedir?
A. Vahye dayalı olması
B. Keşfe ve nazara dayalı olması
C. Tasavvufa dayalı olması
D. Nazarı öncelemesi
E. Keşfi öncelemesi
24. Sühreverdi’nin meşşailik eleştirileri
arasında aşağıdakilerden hangisi yer almaz?
A. Kategoriler eleştirisi
B. Tanım teorisi eleştirisi
C. Sudur teorisi eleştirisi
D. Cisim tanımı eleştirisi
E. Bilgi edinme yöntemi eleştirisi
25. İbn Haldun toplumun teşekkülünü
aşağıdakilerden hangisiyle açıklar?
A. Dinsel pratiklerin toplumsallığı
B. İnsanın doğası gereği yöneten
yönetilen ilişkisi içerisinde olması
C. İnsanın doğası gereği dayanışma ve
paylaşmaya muhtaç olması
D. İnsan için yalnız yaşamanın zorluğu
E. Yetkinliğin yalnız elde edilememesi
1. E
2. D
3. B
4. C
5. C
6. E
7. B
8. D
9. D
10. D
11. A
12. E
13. D
14. C
15. C
16. A
17. A
18. E
19. A
20. D
21. E
22. C
23. B
24. C
25. C
__________________ 
~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |