D.Ü sİSTEMATİK Kelam 2012 Final
1. “Peygamber ve din gönderilmese dahi insan aklı, Allah’ı bilmekle sorumlu-dur?” görüĢü aĢağıdaki mezheplerden hangisine aittir?
A. Eş’arîler
B. Mâturîdîler
C. Şâfîler
D. Selefîler
E. Hanbelîler
2. Allah’ın varlığı konusunda geçen “âfâkî deliller” baĢlığı aĢağıdaki hangi tür delilleri kapsamaktadır?
A. Dış dünyadaki varlıkların yaratılışına
yönelik deliller
B. İnsanın yaratılışına yönelik deliller
C. Allah’ı bilmenin insan ufkuna kapalı oldu-ğuna yönelik deliller
D. Allah’ın zorunlu olarak bilindiğine ilişkin deliller
E. Allah’ın sıfatlarının anlaşılamayacağına yönelik deliller
3. Allah’ın zatından ayrı olan “kadîm sıfatlar”ın varlığını reddederken Mutezile’nin ileri sürdüğü gerekçe aĢağıdakilerden hangisidir?
A. Allah’ın insanlara benzeyeceği
B. Evrenin kadîm olacağı
C. Evrenin hâdis olacağı
D. Allah’ın sıfatlarının anlaşılamayacağı
E. Ezeli varlıkların çoğalacağı
4. “Allah’ın kelâmı, kelam-ı nefsî ve kelâm-ı lafzî olarak ikiye ayrılır. Kelam-ı nefsî, yü-ce Allah’ın zatına ait ezeli kelamıdır, ke-lâm-ı lafzî ise onun ses ve harflere dö-külmüş halidir. Harfler ve sesler mahlûk-tur; fakat Allah’ın ezelî kelamı mahlûk değildir.”
Bu görüĢ aĢağıdaki guruplardan han-gisine aittir?
A. Selefiyye’ye
B. Mürcie’ye
C. Mutezile Kelamcılarına
D. Ehl-i Sünnet Kelamcılarına
E. Şia kelamcılarına
SİSTEMATİK KELAM
A İlahiyat Lisans Tamamlama Programı Final Sınavı
15 Diğer sayfaya geçiniz.
5. Mâturîdîlerin “tekvin” sıfatına iliĢkin görüĢünü yansıtan ifade aĢağıdakiler-den hangisidir?
A. Tekvin, Allah’ın kudret sıfatına bağlı yara-tılmış bir sıfatıdır
B. Tekvin, Allah’ın diğer sıfatlarından ayrı yaratılmış bir sıfatıdır
C. Tekvin, Allah’ın diğer sıfatlarından ayrı ezelî bir sıfattır
D. Tekvin, Allah’ın kudret sıfatına bağlı yara-tılmamış bir sıfatıdır
E. Tekvîn, Allah’ın zâtıyla aynı olan müstakil bir sıfatıdır
6. Ġnsan fiillerinin meydana gelmesiyle il-gili aĢağıdaki görüĢlerden hangisi Ehlisünnete aittir?
A. İnsan fiilleri, Allah tarafından yaratılır; in-san tarafından kesb edilir
B. İnsan fiilleri, yalnızca Allah tarafından ya-ratılır, insanın rolü yoktur
C. İnsan fiilleri yalnızca insan tarafından ya-ratılır
D. İnsan fiilleri, hem insan hem de Allah ta-rafından yaratılır
E. İnsan fiilleri, Allah tarafından kesb edilir, insan tarafından yaratılır
7. Ġnsan fiillerinin meydana gelmesini ge-rektiren kudretin, fiilden önce insanda bulunduğunu savunan mezhep aĢağı-dakilerden hangisidir?
A. Maturidilik
B. Mutezile
C. Eş’arîlik
D. Selefiyye
E. Mürcie
8. “Allah’ın, Ģerri yaratıp yaratmadığı” ko-nusunda Ehlisünnet’in görüĢü aĢağı-dakilerden hangisidir?
A. Allah şerri yaratır fakat razı olmaz
B. Allah şerri yaratmaz fakat razı olur
C. Allah şerri ne yaratır ne de razı olur
D. Allah şerri yaratır ve razı olur
E. Allah şerrin yaratılmasına engel olur
9. “Bir Ģey, iyi olduğu için Allah onu em-retmiĢ; kötü olduğu için yasaklamıĢ-tır.” görüĢü aĢağıdaki mezheplerden hangisine aittir?
A. Mâlikiyye
B. Selefiyye
C. Eş’ariyye
D. Şâfiiyye
E. Mâturîdiyye
10. “Ġlâhî fiillerde illet ve hikmet” baĢlı-ğında ele alınan konu aĢağıdakilerden hangisidir?
A. Allah’ın fiillerinde şer bulunup bulunma-dığı konusu
B. Allah’ın fiillerinde hastalık ve bozukluk bu-lunup bulunmadığı konusu
C. Allah’ın fiillerinde bir sebep ve gaye bulu-nup bulunmadığı konusu
D. Allah’ın fiillerinde irade bulunup bulunma-dığı konusu
E. Allah’ın fiillerinde, kudret bulunup bulun-madığı konusu
A İlahiyat Lisans Tamamlama Programı Final Sınavı
16 Diğer sayfaya geçiniz.
11. Mutezile’nin Bağdad ekolü içerisinde “ashâbu’l-aslah” olarak isimlendirilen gurup, hangi konularda “kulları için en faydalı olanı yaratmasının Allah’a vacip olduğunu” söylemiĢtir?
A. Dini ve dünyevî konularda
B. Sadece dünyevî konularda
C. Sadece dini konularda
D. Zor duruma düştüklerinde
E. İrade dışı olaylarda
12. Ecelin asla değiĢmeyeceğini belirten ayetler ile sadaka ve akraba ziyaretinin ömrü uzatacağını belirten hadisleri nasıl uzlaĢtırabiliriz?
A. Allah’ın ezelî iradesiyle
B. Allah’ın ezeli ilmiyle
C. Allah’ın mutlak kudretiyle
D. Allah’ın “mümît” ismiyle
E. Allah’ın yaratmasıyla
13. AĢağıdakilerden hangisi Peygamberle-rin gönderiliĢ gayelerinden biri değildir?
A. Allah’a nasıl ibadet edileceğini öğretmek
B. Aklın yetersiz kaldığı konuları bildirmek
C. Faydalı ve zararlı olan şeyleri öğretmek
D. Kendisinden sonraki halifeleri tayin etmek
E. İnsanlar arasındaki ihtilafları halletmek
14. AĢağıdakilerden hangisi mucizenin özelliklerinden biri değildir?
A. İnsanların güzellik duygusuna hitap etmesi
B. Allah’ın fiili olması
C. Tabiat kanunlarının üstünde ve ona aykırı olması
D. Peygamberlik iddiasıyla birlikte mey-dana gelmelidir
E. İnsanın benzerini ve dengini yapmaktan aciz kaldığı bir olay olması
15. Ġmanın hakikatinin ne olduğu konu-sunda Ehlisünnetin genelinin görüĢü aĢağıdakilerden hangisidir?
A. Sadece dilin ikrarıdır
B. Kalbin tasdikidir
C. Azalarla amel etmektir
D. Kalbin marifetidir
E. Dilin ikrarı, kalbin tasdiki ve ameldir
16. AĢağıdakilerden hangisi Ģirkin çeĢitle-rinden değildir?
A. Şirk-i Taklîd
B. Şirk-i Teb'îz
C. Şirk-i Nifakî
D. Şirk-i Takrîb
E. Şirk-i Esbâb
A İlahiyat Lisans Tamamlama Programı Final Sınavı
17 Diğer sayfaya geçiniz.
17. Ġman eden kimse (Mümin) açısından imanın kısımları aĢağıdakilerden han-gisidir?
A. İcmâlî iman ve Tafsîlî iman
B. Ziyâde iman ve nâkıs iman
C. Bilgiye dayalı iman ve bilgiye dayalı olma-yan iman
D. Taklidî iman ve Tahkîkî iman
E. Gaybe iman ve görünür olanlara iman
18. AĢağıdakilerden hangisi “Yalan üze-rine anlaĢmaları ve birleĢmeleri aklen mümkün olmayan bir topluluğun nak-lettiği haber” anlamına gelmektedir?
A. Mütevâtir haber
B. Ahad haber
C. Zorunlu haber
D. Meşhur haber
E. Münkatî haber
19. Allah’ın bilgisi ile ilgili olarak aĢağıdaki ifadelerden hangisi yanlıĢtır?
A. Allah bütün bilinenleri tek bir bilgi ile bilir
B. Allah’ın bilgisi, bilinenlerin değişmesi ile kesinlikle değişmez
C. Allah’ın bilgisi kesinlikle duyularla ve dü-şünerek elde edilen bir bilgi değildir
D. Allah’ın bir şeyi bilmesi başka bir şeyi bil-mesine engel olmaz
E. Allah’ın bilgisi gerçekleşmesi zorunlu olan bir bilgi değildir
20. Delilleri “ortaya koydukları sonucun değeri açısından” ifade eden kavram çifti aĢağıdakilerden hangisidir?
A. Aklî-naklî delil
B. Katî-zannî delil
C. Burhan-hatebe
D. Cedel-makbûlât
E. Meşhurât-vehmiyyât
21. AĢağıdakilerden hangisi mütekad-dimûn kelamcılarının istidlal yöntemle-rinden değildir?
A. Kıyâsü'l-gâib ale'ş-şâhid
B. Sebr ve Taksim
C. Bedîhiyyât
D. Mucize ile İstidlal
E. Sona Başlangıçla İstidlal
22. AĢağıdakilerden hangisi Ġnsan için ahiretin varlığını zorunlu kılan duygu ve düĢüncelerden değildir?
A. İnsanda bulunan adalet duygusu ve ilahi adaletin gerçekleşeceği düşüncesi
B. İnsanda bulunan sorumluluk duygusu
C. İnsanda bulunan sonsuzluk ve ebedîlik duygusu
D. İnsanda bulunan gayesiz ve başıboş yaratılmadığı düşüncesi
E. İnsanda bulunan dünya ve mala olan düş-künlük duygusu
A İlahiyat Lisans Tamamlama Programı Final Sınavı
18 Diğer sayfaya geçiniz.
23. I. Varlık alanına çıkması yani var olması düşünülemeyen şeylere ve hükümlere ……………….. varlık denilmektedir
II. Hakikati, yokluğa mani olmayan, ken-disine yokluk arız olabilmesi imkân dâhi-linde olan, varlık alanına çıkması da çık-maması da imkân dâhilinde olan var-lık………………varlıktır.
III. Kendi varlığı başka bir varlığa bağlı olmayan, zatı varlığını gerektiren yokluğu asla düşünülemeyen varlık ………….. varlıktır.
Yukarıdaki cümlelerde boĢ bırakılan yerlere sırasıyla hangi kavramlar geti-rilmelidir?
A. Zorunlu, mümkün, muhal
B. Mümkün, zorunlu, imkânsız
C. İmkânsız, mümkün, zorunlu
D. İmkânsız, zorunlu, mümkün
E. Muhal, imkânsız, zorunlu
24. “Onlar sabah akşam ateşe sokulurlar. Kı-yametin kopacağı gün de, Firavun ailesini azabın en çetinine sokun”(Mümin, 40/46) ayeti kelamcılar tarafından neyin varlı-ğını ispatlamak için delil olarak kulla-nılmıĢtır?
A. Cehennemin
B. Kabir azabının
C. Hesaba çekilmenin
D. Amellerin tartılacağının
E. Kıyametin ne zaman kopacağının
25. I. İlk tasavvur varlıktır.
II. Varlığın tanımı imkânsızdır.
III. Varlık tasavvur edilme açısından ilkin ilki/evvelü’l-evâildir.
Yukarıda varlıkla ilgili olarak verilen hükümler, aĢağıdaki kelamcılardan hangisine aittir?
A. Bâkillanî
B. Mâturîdî
C. Âmidî
D. Cüveynî
E. Râzî
1B
2A
3E
4D
5C
6A
7B
8A
9E
10C
11A
12B
13D
14A
15B
16C
17D
18A
19E
20B
21C
22E
23C
24B
25E