Bana herşeyi de aynen deme sayın başedtim
Allah azze celle yaratırken yer yüzünün halifesi,şerefli kıldık der. en üstünlerin günahlardan korunanlar olduğunu söyler.en güzel biçimde yarattık,şekil verdik der.bununla beraber çoğu yerde zaaflarindanda bahseder.zaaflarıyla-ehliyetleriyle diger canlılar gibi en güzel biçimde yaratılmış. Farklı kılan aklını kullanıp bu zaaflarını ehliyete çevirmesi, Allah ve insanlar önünde değerli hale gelmesi.yoksa
insan ruhen ve fiziken en mükemmel bir donanımda yaratılmıştır. Ne çirkin işler yaparsa yapsın yaratılışındaki mükemmellik değişmiyor, ama bu donanımını Yüce Yaratıcıya bağlı kalarak korumalı ve onu en mükemmele taşımalıdır. Bunun için de O’nun ölçüleri doğrultusunda bir hayatın adamı olmalıdır. Bu insan için zor ve yaşanamaz değildir. O, isterse bu sınavı başararak değerine değer katabilir, hem Yüce Allah katındaki değerini artırabilir, hem de diğer varlıklar yanındaki saygınlığını artırabilir, konumunu güçlendirebilir.
Hayvandan daha aşağı seviyeside olan insan bu bakimdanda diğer canlılardan ayrılır. Yaratılış gayesini çözemediğinde aşağılık hale geldiğinde degersizleşiyor, hayvan, taş toprak bile yanında en şerefli hale geliyor.
Aklını kullnmadikatn sonra ne farkı kalıyor diğer canlılardan. Hayvanlar sadece kendilerini koruma,barınma,avlanma üzerine akıllılar,sabırlılar. Yaptıkları hareketlerin önünü sonunu hesap edemezler diye düşünüyorum. Atmayayim şimdi
sonuç olarak hayvandaki akılla bizden istenen ve bizi Allaha karşı dünyaya diğer canlılara karşı sorumlu kılan akıl farklı.hayvanın bitkinin bize karşı ne sorumlulugu var?