Örtünmede ki Amaç ?
Soru
Kurandaki örtünme ayeti hangi olay üzerine inmiştir Bu konuda bir söylem duydum Rabbimiz bu ayeti neden sadece kadınlara göndermiştirAyette peygamberimizin eşlerine seslenilmektedir Günümüz de örtünmek öyle bir hal aldıki ailemin yanında lafını edemiyorum, örtünemiyorum Eğer amaç erkeklerin şehvetini engellemekse veya kadının bi takım saldırı, dedikodu ve rahatsızlıktan korunmasıysa sade kıyafetlerlede önleyemez miyim? Çokmu günaha giriyorum? Ailemin rızası olmadığına göre ne yapayım?
Cevabımız
Değerli Kardeşimiz;
İbadetler ve haramlar tamamıyla Allah’ın iradesine ve isteğine göre belirleniyor Bunu bizim sorgulama veya itiraz etmeye değil hikmetini anlamaya çalışmamız icap etmektedir Şöyle ki, şeriatın iki çeşit hükümleri vardır
1 Taabbudi dediğimiz yani hikmeti bilinmeyen ve tamamıyla Allah’ın emir ve yasağına bakan kurallardır
2 Makulul mana dediğimiz ilahi emirler veya yasaklarda yatan hikmetlerin araştırılabileceği kısım
Sizin sorduğunuz soruya bu taraftan da bakalım Niye sabah namazı 4 rekatta 10 veya 20 rekat değil Cevap: Allah emrettiği için Öğle namazı Allah tarafından 10 rekat olarak tayin edilmiştir Bunun hikmetini araştırmak sonuçsuz olacaktır Çünkü Allah öyle emretmiştir Ve bunun asıl cevabı budur Ama bazı şeriat kuralları hikmetle izah edilebilir Ama hikmetler asıl değildir Asıl olan Allah’ın emri veya yasaklamasıdır
Mesela, Allah namazı niye emretmiştir? Buna istediğiniz kadar hatta ciltlerle hikmet ve gaye açısından cevap verilebilir Niye oruç tutuyoruz, hikmetleri araştırılıp cevap verilebilir Ama hikmet ve faydalar Allah’ın emri yerine geçemez Şöyle ki, orucun bir hikmeti insanların aç kalıp, yokluk içerisinde yaşayan insanların halinden anlayıp onlara şefkatle yaklaşmalarını sağlamaktır
Şimdi birisi bunu esas tutup “ben daha fazla aç kalıp daha fazla şefkat hissim kabarsın ve fakirlere daha fazla yardımda bulunayım” diyebilir İmsak vakti saat 400 olduğu halde, bu adam gece saat 1100’den oruca niyet edip, fakat akşam vaktine 5 dakika kala orucunu açsa orucu sahih olur mu? Elbette olmaz Çünkü orucun açılması için belirli bir zaman var ve bu adam daha fazla aç kaldığı halde, oruç tutmuş olmuyor Yani oruçtan beklenen hikmet daha fazla yerine gelmiş, fakat Allah’ın izin vermediği bir zamanda açtığı için oruç yerine gelmemektedir
İşte kardeşim İslamın tüm emir ve yasaklarına bu şekilde bakmamız gerekir Yani Allah böyle emretmiş veya böyle yasakladığı için bunu yapıyoruz Bunun hikmetleri elbette vardır Ve bu hikmetler elbette araştırılır Bu da bir ilim ve ibadettir Ama hikmetler ve faydalar kesinlikle asıl değil, ayrıntıdır
Müslüman kadının giyim şekli
Müslüman kadının giyiminde esas mesele, tesettürü sağlamasıdır Eli, ve yüzü dışında bütün vücudunu örtmesi, açık kalmamasıdır Giyilen bir elbisenin tesettüre uygun olması için de altını göstermeyecek şekilde kalın ve avret yerlerini örtecek kadar uzun olmalıdır Bunun için altını gösterecek şekilde ince ve şeffaf olan bir elbise ile örtünme gerçekleşmiş olmaz
Bu meseleye esas teşkil eden hadis-i şeriflerin meali şöyledir:
Hz Âişe'nin rivayetine göre, kız kardeşi Hz Esma birgün Peygamberimizin huzuruna gitti Üzerinde altını gösterecek şekilde ince bir elbise bulunuyordu Resulullah (asm) onu görünce yüzünü çevirdi ve şöyle buyurdu: "Ya Esma, bir kadın buluğ çağına erince—yüzünü ve ellerini göstererek—bunlardan başka bir tarafının görünmesi sahih olmaz"1
Sahih-i Müslim'de Ebû Hüreyre (ra} tarafından bir rivayette Peygamberimiz, giyindiği halde açık olan, yani ince ve şeffaf elbise ile dolaşan kadınların Cehennemlik olduklarını, Cennetin kokusunu bile alamayacaklarını bildirirler2
Alkame bin Ebi Alkame annesinin şöyle dediğini rivayet eder:
"Abdurrahman'ın kızı Hafsa'nın başında, saçını gösterecek şekilde ince bir başörtüsü olduğu halde Hz Âişe'nin huzuruna girdi Hz Âişe başından örtüsünü alarak ikiye katladı, kalınlaştırdı3
Hz Ömer (ra) ise, cam gibi şeffaf olmasa da, giyindiği zaman altını iyice belli eden elbisenin kadınlara giydirilmemesi hususunda mü'minlere ikazda bulunmuştur4
İmam Serahsî bu nakilden sonra, kadının giydiği elbise çok ince de olsa yine aynı hükmü taşır, şeklinde bir açıklama getirir Daha sonra da, "Giyindiği halde açık" olan mealindeki hadisi kaydeder ve şöyle der: "Bu çeşit bir elbise şebeke (ağ) gibidir, örtünmeyi temin etmez Bunun için yabancı erkeklerin bu şekilde giyinmiş bir kadına bakması helâl olmaz"5
1Ebû Dâvud, Libas:31
2Müslim, Libas-125
3Muvatta', Libas:4
4Beyhakî Sünen, 2:235
5el-Mebsût, 10:155-
Sorulala İslamiyet Editör