Müslüman olmayandan hediye almanın ve onlara hediye vermenin bir sakıncası var mıdır?
Müslüman olmayan kişilerden hediye almakta bir sakınca yoktur Bu elbiselerle namaz kılınabilir
Allah Teala, farklı dinden olanlardan müslümanlara eza vermeyen ve müslümanlarla savaşmayanlara iyiliği emreder “Allah sizinle din uğrunda savaşmayan ve sizi yurtlarınızdan çıkarmayanlara iyilik yapmanızı ve onlara adil davranmanızı yasaklamaz Çünkü Allah adaletli olanları sever” (Mümtehine 8) buyurur Müslümanlar gayr-i müslim komşularına lütuf ve ihsan yoluyla, tatlı dille yaklaşmalıdır Aşağılama ve korkutma, iyilik emrine aykırıdır Onların hidayetleri için dua etmelidir En üstününden en basitine iyiliklerin hepsiyle onlara yaklaşmamız iyilik yoludur İslam, dinleri ayrı bile olsa sıla-i rahm emreder Anne-babaya dini ayrı bile olsa hoş sohbet emreder (Bk Lokman 15) Bu ayete göre müslüman evladın zimmî anne babasının nafakasını sağlaması gerektiğine hükmedilmiştir
Peygamberimiz, yahudi bir komşusuna hasta ziyareti yapmış, gönlünü almış, başucunda oturmuştur İyiliğin hedeflerinden biri de kalp kazanmaktır; hediyeleşmek de bunlardandır Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem Ebu Süfyan müşriklerden iken ona ve onun gibi diğer dinlerden olanlara cömertçe hediyeler vermiştir Peygamberimiz, İsâma dâvet için mektup gönderdiği yabancı devlet adamlarına, elçi ile birlikte hediye göndermiş, onların da mukabele olarak gönderdiği hediyeleri kabul etmiştir Ömer b Hattab radıyallahu anh da Peygamberimizin ona verdiği hediyeyi o zaman müşrik olan kardeşine hediye etmiştir Adiy bin Hatem eman almadan efendimizin mescidine geldiğinde efendimiz onun elinden tutup evine götürdü ve ona ikramda bulundu Devs kabilesinin helak olması için beddua etmesi istendiğinde Devs'in hidayeti için dua etmiştir
Yine Peygamberimiz, Medine’de bulundukları devirde Mekke’de kıtlık baş göstermişti Peygamberimiz, açlık tehlikesine kapılanlara müşrik de olsalar yardımda bulunmaktan geri durmadı 500 dinar (altın) gönderdi Ebû Süfyan’la Safvan bin Ümeyye’ye teslim edilmesini ve onların da Mekke fakirlerine dağıtmalarını istedi
Bu olaylardan hareket eden fıkıh âlimlerimiz, Müslümanın gayr-i müslime hediye vermesinin ve onlardan hediye almasının caiz olduğunu söylemişlerdir (İbni Âbidin, Reddü’l-Muhtar, 5/420)
Asr-ı Saadette cereyan eden başka bir hâdise de bu meseleye ışık tutmaktadır Hz Ebû Bekir’in kızı Esmâ validemiz anlatıyor: Resulullah zamanında müşrik olan annem, bir kere kuru üzüm, yağ hediyeleriyle bana gelmişti Ben hediyeleri kabul etmeyi, kendisini de evime koymayı istemedim Resulullaha gelerek sordum: “Ya Resulallah, annem, oğlu Hâris’le beraber yanıma geldi Bana sokulmak ve mukabele görmek istiyor Anneme hürmet gösterip iltifat edebilir miyim?” dedim Resulullah, “Evet, annene hürmet et ve iltifat eyle” buyurdu (Buharî, Hibe 26)
Hadisten de anlaşılacağı gibi, Peygamberimiz, Hz Esmâ’nın getirdiği yiyecekleri kabul edip, müşrik olsa da ona hürmette kusur etmemesini tavsiye etmektedir Bu hadis-i şerifi “Müslümanın, kâfire hediye vermesinin cevazı” adı altında açtığı bâbda zikreden Buhârî, hadisin bu meseleye delil olduğunu belirtir
Buna benzer münasebetlerde dikkate alınacak en mühim nokta, onlara İslâmiyeti yaşayarak güzel göstermeye çalışmaktır Çünkü bir gün gelir, onun hoşuna giden bir hareket veya bir söz hidayetine vesile olabilir