Abdestsiz Kur’ana El Sürmenin Hükmü:
İlim adamları abdestsiz olarak mushafa dokunmanın hükmü hakkında fark*lı görüşlere sahiptir Cumhur, Amr b Hazm yoluyla gelen hadis dolayısıyla ona dokunulmayacağı kanaatindedir Ali, İbn Mesud, Sa'd b Ebİ Vakkas, Sa-id b Zeyd, Ata, ez-Zühri, en-Nehâi, el-Hakem, Hammad, Malik ve Şafii'nin de aralarında bulunduğu bir grup fukaha hep bu kanaattedirler
Ebu Hanife'den farklı rivayet gelmiştir Abdestsiz olanın ona elini sürebi*leceği rivayeti geldiği gibi, -ki bu İbn Abbas, eş-Şa'bî ve başkalarının da ara*larında bulunduğu bir grup seleften de rivayet edilmiştir- Kur'ân'ın dışına, ke*narlarına ve Kur'ân yazısı bulunmayan yerlere elini değdirebileceği fakat, ya*zılı bölümüne ancak abdestli bir kimsenin el sürebileceği görüşü de rivayet edilmiştir
Muhammed İbnu'l-Arabî dedi ki: Eğer o bu hususu kabul ediyorsa bu onun aleyhine getirilen delili pekiştirmektedir Çünkü yasak bölgenin yakın çevresi de ay*nı şekilde yasaktır Diğer taraftan Peygamber (sav)'ın Amr b Hazm'a yazdı*ğı mektupta bu hususta oldukça güçlü bir delil vardır Malik dedi ki: Abdest*siz olan bir kimse Kur'ân-ı Kerim'i kesesinin askısı ile veya yastık üzerinde taşıyamaz Ebu Hanife bunda sakınca yoktur, demiştir Askı ile onu taşıya*na yahut arada bir engel ile ona dokunana engel olunmaz
el-Hakem, Hammad ve Davud b Ali'den rivayete göre; müslümanın ve kâfirin abdestli ya da abdestsiz Kur'ân'ı taşımasının ya da ona el sürmesinin bir sakıncası yoktur Ancak Davud; Müşrik bir kimsenin Kur'ân'ı taşıması caiz de*ğildir, demiştir Onlar buna mubah derken Peygamber (sav)'ın Kayser'e mektup göndermesini delil göstermişlerdir Ancak bu bir zaruret konusudur, bunda delil olacak bir taraf yoktur
Küçük çocukların mushafa el sürmelerine gelince, bunda da iki görüş var*dır Bir görüşe göre ergenlik yaşına gelmiş bir kimseye kıyasen yasak oldu*ğudur, diğeri ise caiz olduğudur Çünkü abdestsiz olarak el değdirmesinin yasaklanması halinde Kur'ân'ı ezberleyetnez Zira Kur'ân'ın öğrenilmesi kü*çük yaşta mümkündür Diğer taraftan küçük çocuğun abdest alması her ne kadar muteber ise de onun tahareti kâmil değildir Zira onun niyette bulun*ması sahih olamaz Eksik bir taharet hali üzere taşıması caiz olduğuna gö*re, tamamıyla abdestsiz olarak onu taşıması da caiz olur
İmam Kurtubi, el-Camiu li-Ahkami’l-Kur’an, Buruç Yayınları: 17/56-57