Tekil Mesaj gösterimi
Alt 09 Nisan 2009, 11:23   Mesaj No:2

KuM TaNeSi

Medineweb Emekdarı
KuM TaNeSi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:KuM TaNeSi isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 5998
Üyelik T.: 02 Ocak 2009
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Yaş:40
Mesaj: 1.956
Konular: 885
Beğenildi:21
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Standart Dünyanın ıssız bir köşesinde yaşayan ve İslâm dininden habersiz olan bir insan,

Dünyanın ıssız bir köşesinde yaşayan ve İslâm dininden habersiz olan bir insan, âhirette nasıl sorumlu tutulabilir?

Cevap:

Aslında, bu sanıldığı gibi, yeni bir mesele değil Asırlar önce tartışılmış ve halledilmiş Şu kadar var ki, dünyanın öte ucu denmemiş de, ıssız bir dağda, toplum hayatından habersiz yaşayan bir adam denmiş Yahut buna benzer bir başka tip üzerinde konuşulmuş

Kur’ân-ı kerîm’de bir âyet-i kerîme var Meâli şöyle: “allah, hiçbir nefse gücünün yettiğinden fazlasını teklif etmez” (bakara sûresi, 286)

Yani, her şeye taşıyabileceği kadarını yükler Fertleri güç yetirebilecekleri işlerle mükellef kılar Her gövdenin üzerine, götürebileceği kadar bir baş yerleştirir Atom çekirdeğine gezegenleri bağlamaz

Âlimlerimiz, bu âyet-i kerimeyi çeşitli yönlerden tefsir etmişler
Fıkıh âlimleri, bu âyeti fıkıh yönünden, kelâm âlimleri ise itikat yönünden incelemişler Bu ikinciler, âyette geçen “güç yetme” meselesini akıl yönüyle ele almış ve şu mânâda birleşmişler: “dünyanın ıssız bir köşesinde yaşayan ve cemiyet hayatından uzak bir insan, mücerret aklıyla, hangi hakikatleri bilmeye güç yetirebilirse, sadece onlardan sorumludur” Mücerret akıl denilince, “bir peygambere muhatap olmamış, kendisine ilâhî emirler ulaşmamış, rehbersiz kalmış” bir aklı anlıyoruz

İşte, böyle bir aklın ulaşabileceği saha konusunda, değişik görüşler ileri sürülmüş: itikat imamlarından, imam mâturudî hazretleri, “insanın, kendi aklını kullanarak bir yaratıcısının olduğunu bilmeye güç yetirebileceği” görüşündedir Ve böyle bir insanın allah’a inanmaktan sorumlu tutulacağını, diğer iman rükünlerinden ve ibadetlerden ise sorumlu olmayacağını ifade eder

Bir diğer itikat imamı olan imam eşarî hazretleri ise, böyle bir insanın, peygamber olmaksızın, allah’ı bilmesinin de mümkün olamayacağı fikrini savunur ve bu adamın bir taşa bile tapsa “necat ehli” yani kurtuluşa erenlerden olacağını söyler

Görüldüğü gibi, her iki imamın da ittifak ettikleri esas nokta şu:
Kişi, içinde bulunduğu şartlarda, neyi bilmeye güç yetirebiliyorsa ondan sorumlu! Şüphesiz, hakikati en iyi bilen Allah’tır Onun ilmine havale ederiz
__________________
Söz işlemez yüreklere sükûtum dağlar gibi...
Alıntı ile Cevapla