Konu Başlıkları: Kıyas nedir?
Tekil Mesaj gösterimi
Alt 13 Nisan 2009, 09:14   Mesaj No:1

_bülbül_

Medineweb Emekdarı
Avatar Otomotik
Durumu:_bülbül_ isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 468
Üyelik T.: 25 Ekim 2007
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 1.210
Konular: 330
Beğenildi:22
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Kıyas nedir?

Kıyas nedir?

Kıyas Nedir? İzah eder misiniz?

Kıyas sözlükte; takdir, eşitlik, bir şeyi diğer bir şey ile ölçmek mânasına gelir Buna "mukayese" de denir

Terim anlamı, muhtelif suretlerde tarif edilmişlerdir Bu tariflerin ikisini takdim ediyorum: Kıyas: Bir şer'i meselenin hükmünü esas alarak o meseleye misil ve benzer diğer bir mesele hakkında hüküm ortaya koymaktır

Kıyas; şer'i hükmü malûm olmayan bir hâdiseyi; şer’î hükmü bilinen başka bir hâdiseye benzetmekle hüküm vermektir Şöyleki; iki hâdiseden birinin sebebi gibi bir sebep, diğerinde de bulunursa, onun hükmü gibi bir hüküm bu ikinci hâdise için de verilebilir Fıkıh kitaplarımız, kıyas ile tespit edilen hükümler ile doludur Şunu da ifade edelim ki, kıyas yapmak zannedildiği gibi kolay bir iş değildir Şöyle ki, bir hükmün çeşitli illetlerinin bulunması halinde bunların hangisinin fetvada esas tutulacağına karar vermek ancak konusunda uzman din bilginlerinin işidir

Fahr-i Kainat Efendimiz, ashabın fakih ve alimlerinden Muaz İbn-i Cebel Hz'lerini Yemen'e kadı olarak gönderdiğinde kendisini imtihana tabi tutarak şu soruları sordular:

-Ya Muaz ne ile hükmedeceksin?

-Kur’an ile hükmederim Yâ Resûlallah

-Ya Onda bulamaz isen ne ile hükmedeceksin?"

-Sünnet-i seniyye ile hükmederim

-Onda da bulamazsan?

-Artık o zaman kendi görüşüm ile karar veririm ya Resûlallah, dedi

Hazret-i Peygamber (asm) Hazret-i Muaz'ın bu cevaplarından çok memnun oldular ve "Cenâb-ı Hakka hamd ederim ki, Resulünün elçisini, Resulünün razı olacağı şeye muvaffak buyurmuştur" dediler

Sahabe-i kiram ve selef-i salibin bir çok meselede kıyas ile amel ettiler Diğer sahabe ve müçtehitler de bunu gördükleri halde reddetmediler Böylece kıyas hakkında bir icma gerçekleşmiş oldu Şu halde kıyasın hüccet olması icma ile de sabit oldu

Fakat "asıl mes'ele" ile "kıyas edilecek mesele"yi birbirinden ayırmak, aralarındaki münasebet ve benzerlikleri tespit etmek kolay bir iş değildir Bunu tayin için bir çok kayıt ve şartlara ihtiyaç vardır Bu şartlar, usul-ü fıkıh kitaplarında sayfalar dolusu bahsedilmiştir

Mehmet Kırkıncı
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi _bülbül_ 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Adem olmaktır tek hevesim Şiirler ve Şairler Kara Kartal 4 2736 22 Mayıs 2010 11:27
Dostlarımız........ Güzel Sözler-Deyımler-Nükteler su damlası 4 2360 09 Mayıs 2010 10:35
İsmailce kurban olabilmek Hacc-Umre-Kurban kurtmehmet 3 3115 21 Kasım 2009 20:58
Ömür seccadesini gönül dergahına serenlere...... Makale ve Köşe Yazıları _bülbül_ 2 2335 12 Kasım 2009 21:52
çarpık çağ..... Şiirler ve Şairler _bülbül_ 2 2061 12 Kasım 2009 21:43