Şafii Mezhebi:Çeşitli Hükümler
Çeşitli Hükümler
Hacca bir mahremini de götüren kadın onun masraflarını da verme-lidir Ancak mahremi olan 'Ücret mukabili olarak seninle beraber gelirim' derse, kadının da onun ücretini vermeye gücü yetiyorsa vermelidir Fakat kadının bu ücreti vermeye gücü yetmiyorsa, hacca gitmeye de gücü yetmiyor demektir Bu durumda da hac kendisine vacib olmaz
İki gözü kör olan bir kimseyi hacca götüren kişinin durumu da mah-remi tarafından hacca götürülen kadının durumu gibidir Eğer kör olan kişi, ücret verebilecek durumda ise onun ücretini vermek kendisine vacib olur Eğer ücret verebilecek durumda değilse, kendisi yerine haccedecek bir kimseyi göndermesi vacibdir Eğer normal bir ücretle yerine haccedecek birini bulamaz, fazlasını verecek durumda da olmazsa, hac farizası üzerinden kalkar Kendisini hacca götürecek kişinin ücretini oğlu veya başkası verecek olursa, o parayı kabul etmek mecburiyetinde değildir Ancak oğlu veya bir başkası, onun yerine hacca gitmeyi teklif ederse, bu teklifi kabul etmesi farzdır
Eğer hacılar, yanlışlıkla dokuzuncu gün yerine onuncu günde Arafat'ta vakfeye dururlarsa, o vakfe yeterli olur Onların bu haccı kaza etmeleri farz değildir Çünkü Hz Peygamber şöyle buyurmuştur:
Arefe günü, halkın Arefeye çıktığı gündür
Hayız gören bir kadın, veda tavafı yapmadan Mekke'den çıkıp gide-bilir Nitekim İbn Abbas'tan şöyle rivayet edilmiştir: 'Hacıların en son Kabe'yi ziyaret edip gitmeleri emredilmiştir Fakat hayızlı kadın bundan müstesnadır'
İhramlı bir kimsenin av avlaması haram olduğu gibi, harem sınırlan içindeki bitkileri koparması da haramdır Bir bitki koparıldığında fidye verilmesi gerekir Büyük bir ağaç kesen kimsenin, bir deve kurban etmesi gerekir Küçük bir ağaç kesen kimsenin bir koyun kurban etmesi gerekir Ot koparan kişinin de ceza olarak sadaka vermesi gerekir
Harem'in hayvanlarını avlamak haram olduğu gibi Medine'deki ha-rem'in hayvanlanm da avlamak haramdır Ancak Medine hareminde bu-lunan hayvanların tazminatı yoktur
Çocuk hac yaptığında, haccı sahih olur Fakat farz olan hac yerine geçmez Baliğ olduğunda yeniden hac yapması farzdır
_____________________
Kaynak: Büyük Şafii İlmihali, M Elbuğa, MElhin, Ali Eşşerbeci