Şafii Mezhebi: Arafat'ta Vakfe'nin Şartları
Arafat'ta Vakfe'nin Şartları
A Arafat'ta vakfeye durmak, Zilhicce'nin dokuzuncu gününün öğle namazından bayram gecesinin fecrine kadar olan zamanın bir par-çasında olmalıdır
Zilhicce'nin dokuzuncu gününden önce veya bayramdan sonra Arafat'ta vakfeye duran kişinin haccı sahih olmaz Sözkonusu zamanın, gece veya gündüz herhangibir parçasında -isterse bir saniye olsun-Arafat'ta vakfeye durmak yeterlidir Fakat efdal olan hem gece, hem gün-düz vakfeye durmaktır Güneş batmadan önce Arafat'tan çıkıp harem sınırına giren kişinin bir kurban kesmesi müstehabdır Fakat bu, zorunlu (vacib) değildir Bunun nedeni, Hz Peygamber'in fiiline aykırı davranmış olmasıdır
B Vakfe, Arafat sınırları içinde olmalıdır
Arafat sınırları içinde herhangibir yerde vakfeye durmak yeterlidir Çünkü Hz Peygamber'in Arafat'ta vakfeye durduğu nakledilmiştir
Urne denilen ve Arafat'a sınır olan bu yerde vakfeye durmak yeterli olmaz Burada akşam namazı tehir edilerek Müzdelife'de yatsı namazı ile beraber kılınmalıdır Çünkü Hz Peygamber böyle yapmıştır ve böyle yapılmasını da emretmiştir
C Veda tavafı, tavaful-ifaza'dır
Allah Teâlâ'nın 'Onlar Beyt-i Atik'i tavaf etsinler1 ayeti bunu belirt-mektedir Ayrıca Hz Peygamber'in de böyle yaptığı rivayet edilmiştir Tavafın sahih olmasının şartları şöyle özetlenebilir:
ı Namazın sahih olması için gerekli olan şartlar, tavafın sahih olması için de gereklidir Meselâ niyet etmek, abdestli olmak, cünüplükten temiz olmak, bedende, elbisede veya tavaf edilen yerde necasetin bulunmaması, avret yerinin örtülü olması gibi şartlar tavaf için de gereklidir Çünkü Hz Peygamber şöyle buyurmuştur:
Tavaf da bir salât'tır Ancak Allah Teâlâ tavafta konuşmayı helâl kılmıştır Kim tavaf esnasında konuşursa hayırdan başka birşey konuşmasın[17] ıı Farz olan tavaf (tavaful-ifaza) yapılırken, bedenin herhangibir parçasıyla Kabe'nin sınırına girilmemesi gerekir Kişinin, Hicr sınırlarının dışından tavaf yapması vacibdir ÇHicr, Kabe'nin şimal tarafına düşen du-varının yanından kısa bir duvar ile yarım daire şeklinde çevrilen bölgenin adıdır) Çünkü Hicr, Kabe'nin sınırlan içindedir Hicr'in içinden tavaf edip onun kapısından geçmek caiz olmaz
m Tavaf yaparken Kabe sol tarafa alınarak Haceru'I-Esvedden başlanmalıdır
Haceru'l-Esved'den önce başlanan tavaf, Hacer'ul-Esved'e varıncaya kadar tavaf sayılmaz Çünkü Hz Peygamber tavafa Haceru'l-Esved'den başlamıştır Müslümanların da ona uyması gerekir
iv Tavaf, yediye tamamlanmalıdır
Kabe'nin etrafında yedi defa dönmek, bir tavaftır İşte bunlar tavafın şartlarıdır Ayrıca tavafın birtakım sünnet ve âdabı da bulunmaktadır Onlardan ileride bahsedeceğiz
D Safa ile Merve arasında sa'y etmek
Safa ile Merve, Kabe'nin yakınında bulunan iki tepedir Onların arasında sa'y etmek, Safa'dan Merve'ye, Merve'den Safa'ya gidip gelmek demektir Sa'y, önce Safa'dan başlamalıdır ve yedi kere yapılmalıdır Bu rüknün delili, Hz Peygamber'in şu sözüdür:
Ey insanlar! Sa'y yapınız
Ayrıca Cabir'den rivayet edilen hadîste şu kısım da bulunmaktadır: "Sonra Hz Peygamber Safa kapısından çıkıp Safa'ya vardı ve şu ayeti okudu: 'Şüphe yok ki Safa ile Merve, Allah'ın (dininin) nişanelerin-dendir'
(Bakara/158) Sonra da 'Ben Allah'ın başladığından başlayacağım1 dedi"[18]
___________________
[17] Tirmizî ve Dârekutnî
[18] Müslim
__________________________
Kaynak: Büyük Şafii İlmihali, M Elbuğa, MElhin, Ali Eşşerbeci