Hanefi Mezhebi :Medine ve Kabr-i saadeti ziyaret
Medine�ye girerken ihrama girilmez Mekke�de ihramlı iken olan yasaklar, Medine�de yasak değildir Medine şehri uzaktan görülünce salât ve selam getirilir Sonra, (Allahümme hâzâ haremü Nebiyyike ve mehbitü vahyike femnin aleyye biddühuli fihi vec�alhü vikâyeten li minennâr ve emânen minel azâb vec�alni minelfâizine bi şefaatil Mustafâ yevmelmeâb) denir
Hacdan sonra, Medine�ye gidip, Resulullah efendimizin mübarek kabrini ziyaret etmek lazımdır Medine�ye girince, yalnız kabr-i Nebiyi ziyareti niyet etmeli Mescid-i Nebide bir namaz, başka yerlerdeki bin namazdan daha üstündür Oruç, sadaka, zikir ve Kur�an-ı kerim okumak gibi ibadetler de böyledir
Şehre veya Mescide girmeden önce gusül abdesti alınır Güzel koku sürünülür Yeni, temiz elbise giyinilir Şehre yürüyerek girmek iyi olur
[Selef-i salihin, Medine-i münevvereye yaklaşınca, inip yaya yürürlerdi Böyle yapmak edep gereğidir Allame Ebu Abdullah b Reşid anlatır:
(Hicri, 684'de Medine'ye geldim Vezir Ebu Abdullah bin Ebil-Kasım benimle idi Gözleri ağrıyordu Medine'ye yaklaşınca, bineklerimizden inip yaya yürümeye başladık Vezir de, Kabr-i şerifin şevkiyle yaya yürüdü Hemen o saat gözlerine şifa ihsan edildi Kendi hâlini anlatan çok güzel bir kaside yazdı)]
Eşyalarını bir yere yerleştirdikten sonra, o yerlerin kıymetini ve yüksekliğini düşünerek, boynu bükük, kalbi kırık olarak; (Bismillah ve alâ Milleti Resulillah) der ve hicret gecesi gelmiş olan (İsrâ) suresinin sekseninci âyetini ve namazda okunan salevat-ı şerifleri okuyarak ve (Vağfir li-zunubi veftah li ebvâbe rahmetike ve fadlike) diyerek mescide gelir
Bab-ı selamdan veya bab-ı Cibril�den mescide girip, minber yanında iki rekat Tahıyyetül mescid namazı kılar Minberin direği sağ omuzu hizasına gelmelidir İki rekat da şükür namazı kılar
[Eshab-ı kiramdan Hz Cabir diyor ki:
(Seferden gelmiştim Hemen geldiğim gibi gidip Resulullaha selam verdim O da mescidin önlerinde duruyordu (Mescidde namaz kıldın mı?) buyurdu Ben de, hayır, dedim (Hemen git, mescide gir, namaz kıl Ondan sonra gel, bana selam ver) buyurdu (İbni Hubeyb)]
Duadan sonra edeple kalkıp Hucre-i Saadete gelir Muvâcehe-i Saadet duvarına karşı, arkasını kıbleye dönerek, Resulullah efendimizin mübarek yüzüne karşı, iki metre uzakta, edeple durur Resulullah efendimizin kabr-i şerifinde diri olduğunu, kendisini gördüğünü, selamını dualarını işittiğini ve cevap verdiğini, âmin dediğini düşünür (Esselamu aleyke yâ seyyidi, ya Resulallah ) diye başlayan duayı okur Emanet olan selamları söyler
[Ziyaretçi, huşû ve hudû ile selam vermelidir! Sesini ne çok yüksek, ne de fısıltı derecesinde alçak etmeli, orta derecede çıkarmalı ki, edebe uygun olsun Hz Ömer, Resulullah efendimizin mescidinde, yüksek sesle konuşan Taifli iki kişiye; �Eğer bu şehir halkından olsaydınız, Resulullahın mescidinde böyle yüksek sesle konuştuğunuz için sizi döverdim� dedi (Buhari)
Fahr-i kâinat efendimizi ziyaret ederken, mübarek yüzüne karşı durup, arkasını kıbleye vermelidir! Halife Mansur, (Ziyarette, kabr-i şerife mi, kıbleye mi döneyim?) diye sorunca, imam-ı Malik hazretleri, (Fahr-i kâinat, sana ve baban Hz Âdem'e kıyamette şefaatçidir Ona arka dönülmez) buyurdu
Şerefli kabre çok yakına varmamalı, sağlığında, şerefli huzurunda nasıl durulursa, öyle edepli durmalı, önüne bakmalı, etrafa bakmaktan sakınmalıdır!]
Sonra yarım metre sağa gelip, (Esselamu aleyke yâ halifeti Resulillah ) diye başlayan uzun duayı okuyarak Hz Ebu Bekir�e selam verir Sonra yarım metre sağa gidip, Hz Ömer�e selam verir Sonra kendine ve ana babasına ve bütün müslümanlara dua eder Sonra yine Resulullah efendimizin mübarek yüzünün karşısına gelir, dilediği duaları yapar
Sonra Ebu Lübabe hazretlerinin kendini bağlayarak tevbe etmiş olduğu direğe gelir Burada ve Ravda-i mutahharada nafile, kaza kılar Tevbe ve dua eder Dilediği zamanlarda, Mescid-i Kubâ ve Mescid-i Kıbleteyn, Uhud şehidleri ve Baki�deki mezarları ve birçok meşhur mübarek yerleri de ziyaret etmelidir Mescidde iki rekat namaz kıldıktan sonra, Hücre-i saadete gelip, mübarek yüzüne karşı dönmeli Diri iken olduğu gibi huzurunda edep ile durup, salât ve selam vermelidir Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Bana selam verene, ben de selam veririm) [Beyheki, EDavud]
Hacca giden fakir, Mekke�ye gidinceye kadar nafile ibadet yapmakta, nafile sevap almaktadır Mekke şehrine girince hac etmesi farz olur Zengin ise, memleketinden hac için çıktığı anda farz sevabı kazanmaktadır Farzın sevabı, nafilenin sevabından daha çoktur Fakir, memleketinde ihrama girerek yola çıkarsa, yolda da farz sevabı kazanarak, zenginin sevabına kavuşur Ana babası kendine muhtaç olmayan bir kimse, onlardan izinsiz farz olan hacca gidebilir, fakat nafile olan hacca gidemez
Sual: Mekke�den sonra Medine�ye gitmek zorunlu mu?
CEVAP
Zorunlu değilse de gitmeye çalışmalı! Peygamber efendimizin mübarek kabr-i şerifini ziyaret ederek büyük nimetlere kavuşmaya çalışmalı!
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kabrimi ziyaret edene şefaatim vacip oldu) [Beyheki, Dare Kutni, Taberani]
(Kabrimi ziyaret edene şefaatim helal oldu) [Bezzar]
(Sadece beni ziyaret için gelen, kıyamette şefaatimi hak etmiş olur) [Müslim]
(Medine�ye gelip kabrimi ziyaret eden, Kıyamette komşum olur, ona şefaat ederim) [Şir�a]
(Hac edip kabrimi ziyaret eden, beni diri iken ziyaret etmiş gibi olur) [Taberani, Dare Kutni, İbni Cevzi]
(Hac edip de, beni ziyaret etmeyen, beni incitmiş olur) [Dare Kutni, İMalik]
(İmkan bulup da mazeretsiz beni ziyaret etmeyen bana cefa etmiş olur) [İbni Neccar]
(Vefatımdan sonra beni ziyaret eden, hayatımda ziyaret etmiş gibidir) [Beyheki]
(Kabrimin yanında, benim için okunan salevatı işitirim Uzak yerlerde okunanlar bana bildirilir) [İbni Ebi Şeybe]
[Bu müjdelere kavuşabilmek için elbette Ehl-i sünnet itikadında olmak şarttır Bid�at ehlinin veya gayri müslimlerin yaptığı hiçbir ibadet kabul olmaz]
İmam-ı Kastalani hazretleri, (Mevahib-i ledünniyye) kitabında buyuruyor ki:
Resulullah efendimizin kabr-i şerifini ziyaret etmek, taatlerin en büyüklerinden ve ibadetlerin en şereflilerindendir Bunun aksini iddia eden, Allahü teâlâya, Resulüne ve müslümanlara muhalefet etmiş, İslam ipini koparmıştır
Peygamber mi diri, şehid mi?
Hacca gidip gelen herkes bilir ki, Vehhabiler, Resulullah efendimizin kabri şerifini ziyaret edip "Şefaat ya Resulallah" diyenlere, (Ya hacı, şirk şirk) diyerek Müslümanlara müşrik diyorlar Resulullahın ümmetinden olan şehidlere diri dedikleri halde, Resulullah efendimize ölü demeleri âyetlere de, hadis-i şeriflere de aykırıdır
Tibyan�da bildiriliyor ki:
Bedir�de falanca filanca öldü gitti denildiği zaman, Allahü teâlâ, şehidler için ölü denmesini yasaklayıp buyurdu ki:
(Allah yolunda öldürülenlere ölü demeyin Bilakis onlar diridir, ama siz bunun şuurunda değilsiniz) [Bekara 154]
Hadis-i şerifte de buyuruluyor ki:
(Uhud�da şehid olan kardeşlerinizin ruhları yeşil kuşlarla Cennete gitmiştir Onlar Cennetin ırmaklarından su içer, meyvelerinden yiyip Arş�ın gölgesinde asılı altın kandillerle giderler, istirahat ederler Yiyecek, içeceklerin lezzetini ve orada yaşanan hayatın güzelliklerini tattıkları zaman, �Allahü teâlânın bize neler verdiğini kardeşlerimiz bilselerdi de cihattan çekinmeselerdi� dediler Allahü teâlâ da, ben onlara, sizin durumunuzu bildiririm buyurdu) [Müslim, Tirmizi, İbni Mace]
Bu konu ile ilgili âyet-i kerime meali de şöyledir:
(Allah yolunda öldürülenleri ölü sanmayın, onlar, Rableri indinde diridir ve Allah�ın bol nimetinden sevinç içinde rızıklanırlar, arkalarından kendilerine ulaşamayan [henüz şehid olmamış] kimselere, kendilerine korku olmadığını ve kendilerinin üzülmeyeceklerini müjdelemek isterler) [Al-i İmran 169]
Birinci âyette, Allah yolunda öldürülenlere ölü demeyin, onlar diridir diye ikaz ediliyor İkinci âyette de, Allah yolunda öldürülmüş olanların diri olduğu ve yiyip içtikleri bildiriliyor
Şimdi vehhabilere soruyoruz: Şehid mi üstün, yoksa Peygamber mi?
Şehid sıradan bir Müslümandır Savaşta ölenin imanı varsa şehid olur Attan düşüp ölen bile şehiddir Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Suda boğulan, yangında ölen, enkaz altında kalarak ölen şehiddir) [İbni Asakir]
(Abdestli yatıp da ölen şehiddir) [Deylemi]
(Mütteki müezzin, şehid gibidir Ölürse kabrinde kurtlanmaz) [Taberani]
(Allahü teâlâdan sıdk ile ihlas ile şehidlik isteyen, yatağında ölse bile, şehid olur) [Müslim]
Allah yolunda ölen şehide ölü demek caiz değil iken, bütün ömrünü Allah�ın emrine uyarak Allah yolunda geçiren Peygamber efendimize ölü demek nasıl caiz olur?
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Her Peygamber, kabrinde diri olup namaz kılar) [Beyheki, Ebu Ya�la]
(Peygamberlerin vücudunu toprak çürütmez Bir mümin salevat okuyunca, bir melek bana haber verir, "Falan oğlu filan, sana selam söyledi" der) [İbni Mace, Ebu Davud]
İki âyet-i kerime meali şöyledir:
(Peygamber, müminlere kendi canlarından üstündür) [Ahzab 6]
(Bütün dinlerden üstün kılmak üzere, Resulünü hidayet ve hak din ile gönderen Odur) [Fetih 28]
Bu iki âyetten anlaşıldığı gibi, Peygamberimizin dini diğer dinlerden üstün olduğu gibi, kendi de herkesten üstündür Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Ben bütün insanların efendisiyim) [Buhari]
Şehidlerin ruhu yaşıyor da, âlemlere rahmet olarak gönderilen Resulullahın ruhu yaşamıyor mu? Ruh ölmez, kâfirlerin ruhu bile ölmez Peygamberin Allah yanında bir şehid kadar da kıymeti yok mu?
Şehid diri oluyor da, Peygamber niye diri olmasın? Şehid cennette rızıklandırılıyor da Peygamber niye rızıklandırılmasın? Peygamber hâşâ Allah yolunda olmazsa, şehid Allah yolunda nasıl olur?
Peygamber diri olmazsa şehid nasıl diri olur? Peygamber işitmezse, şehid nasıl işitir? Halbuki şehidin, Müslümanlığı da şehidliği de bu Peygambere iman etmeye bağlıdır
Peki şehidler Allah yolunda da, hâşâ Peygamberler, sıddıklar, ulema-i rasihin ve emr-i maruf yapanlar şeytanın yolunda mıdır? Bu ne çirkin suçlamadır öyle? Resulullah şehid değil midir? Resulullah, son hastalığında, (Hayber�de yediğim zehirli etin acısını hâlâ hissediyorum Zehrin tesirinden aort damarım, bıçak gibi kesiliyor) buyurdu (Buhari)
İbni Mesud hazretleri ve diğer Eshab-ı kiram, (O zehirli etin tesiriyle Resulullah şehid oldu) buyurdu Peygamberlik şehidlikten üstündür Fakat şehid olmak da bir nimettir Allahü teâlâ Resulüne bu nimeti de vermek için son hastalığında bu zehrin etkisini göstermiştir (Mevahib-i ledünniyye)
Sual: Selefi bir siteden aldığım aşağıdaki hadislere uydurma deniyor Uydurma olmayanların karşısına kaynaklarını yazar mısınız?
CEVAP
İslam âlimlerinin kitaplarındaki bir hadis uydurma olmaz Çünkü onlar Resulullahın vârisidir Resulullahın vârisi Resulullaha ihanet eder mi? Sonra onlar uydurma hadisi sahihten ayıramayacak kadar cahil değillerdi Hadis-i şeriflerin kaynakları karşılarına yazılmıştır:
1- (Kabrimi ziyaret edene şefaatim vacip oldu) [İbni Huzeyme,Bezzar, Dare Kutni, Taberani]
2- (Sadece beni ziyaret için gelen, kıyamette şefaatimi hak etmiş olur) [Müslim, Taberani]
3- (Hac edip kabrimi ziyaret eden, beni diri iken ziyaret etmiş gibi olur) [Taberani, Dare Kutni, Beyheki, İbni Cevzi]
4- (Sevap umarak beni ziyaret eden, kıyamette bana komşu olur) [Mevahib-i Ledünniyye]
5- (Hac edip de beni ziyaret etmeyen, bana eza cefa etmiş olur) [Dare Kutni, İmam-ı Malik, İbni Neccar, Mevahib-i Ledünniyye]
Sual: Son hadiste, (Bana eza cefa etmiş olur) deniyor Resulullaha eza cefa küfürdür Bu bakımdan da son hadis uydurmadır deniyor Bunun açıklaması nedir?
CEVAP
O kimseler mecaz, tevil, kinaye gibi deyimleri bilmedikleri için böyle akıllarına göre konuşuyorlar Buradaki eza cefa, Resulullaha hakaret etmek değildir Resulullah efendimiz, o kimse bu sevaptan mahrum kaldı diye üzülür Bu hadisi bir çok âlim nakletmiş, biz sadece dört tanesini bulduk Bunların ikisi muhaddis = hadis âlimidir Birisi imam-ı Malik, hem hadis âlimi hem de Maliki mezhebinin kurucusudur Bu âlimlere inanılmazsa kime inanılacak ki?
Bu konuda başka hadis-i şerifler de vardır Üçü şöyledir
(Bir Müslümana eziyet veren bana eziyet vermiş demektir, bana eziyet veren de Allahü teâlâya eziyet vermiş olur) [Taberani]
Halbuki Allah�a ve Resulüne eziyet etmek küfürdür Ama bir mümine eziyet etmek haram olursa da küfür olmaz Demek ki bir müminin üzülmesine Allah ve Resulü de üzülüyor
(Ameller, pazartesi ve perşembe günleri Allahü teâlâya arz olunur Cuma günleri de enbiyaya, ana-babaya, yakınlarına arz olunur İyi amelle onlar ferahlanır, kötü amellerinize üzülürler Öyle ise Allah�tan korkun ve günah işlemek suretiyle ölülerinize eziyet etmeyin) [Hakim]
Bizim günahlarımızı gören ölüler, üzülürler, niye bu iyi amel işlemiyor da kötü işler yapıyor derler Biz günah işlemekle ölülere de günah yazılmaz
(Allahü teâlâ buyurdu ki: Abdesti bozulunca abdest almayan bana cefa etmiş olur Abdest alıp da, iki rekat namaz kılmayan da bana cefa etmiş olur İki rekat namaz kılıp da benden bir ihtiyacını istemezse yine bana cefa etmiş olur Abdest alıp, iki rekat namaz kıldıktan sonra dua edenin duasını kabul etmezsem ben de ona cefa etmiş olurum Halbuki ben cefa etmem) [Şir�a]
Hâşâ biz nâfile namaz kılmazsak Allah�a niye cefa etmiş olalım ki? Demek ki buradaki eza, cefa, (Kulum bu nimetlerden faydalanmadı) diye Allahü teâlâ üzülüyor
Üç mescitten başkasını ziyaret için, uzak yola çıkmak, Allah rızası için olursa caizdir Başka niyetlerle olursa haramdır Bu üç mescit: Mescid-i haram ve mescid-i Nebevi ve mescid-i Aksadır
(Yalnız üç mescide ziyaret için gidilir) hadis-i şerifi, Kabr-i saadeti ziyaret için Medine-i münevvereye gitmenin çok sevap olduğunu göstermektedir Bu ziyareti yapmayanlar, bu çok sevaptan mahrum kalarak Resulullahı da üzmüş olurlar
Medine�nin fazileti
Medine-i münevvere şehri çok kıymetlidir Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Medine, kötüleri çıkarır, körüğün, demirin pasını çıkarıp attığı gibi) [Buhari]
(Medine�de ölebilen, orada ölsün Ben, orada ölenlere şefaat ederim) [Tirmizi]
(Haremeynden [Mekke ve Medine'den] birinde ölen, emin olarak dirilir) [Beyheki]
Eminden maksat, kıyamet korkularını çekmeyendir
(Bütün beldeler kılıçla, Medine ise Kur�an-ı kerimle fetholundu) [İbni Neccar]
(Medine�nin açlık ve şiddetine sabreden her mümine, kıyamette şefaat ederim) [Müslim]
(Medine, İslam�ın kubbesi, hicretin toprağı, helal ve haramın meskenidir) [Taberani]
Kısaca o mukaddes durağın taşı, toprağı ve her yeri Fahr-i kâinat efendimizin yakınlığı ile şereflenmiştir Medine halkı, Resulullah efendimizin uğur ve bereketlerinden feyz almak için kendilerini evlerine davet ederlerdi Aynı zamanda evlerinde namaz kılmasını murad edinirlerdi
İmam-ı Malik hazretleri, Medine içinde hayvana binmekten kaçınır, (Bir yerde ki, Resulullah yaya gezip mübarek ayağı dokunmuştur, ben orada hayvana binmekten haya ederim) buyururdu
Üç mescidi ziyaret
Fahr-i âlem efendimizin ziyaretine gitmeye niyet eden, Onun Mescid-i şerifini ziyarete, orada namaz kılmaya da niyet etmeli! Çünkü Onun mescidi, ziyaret için yolculuk yapılan üç mescidden biridir Bu üç mescid şunlardır: Mescid-i Haram, Mescid-i Aksa, Mescid-i Nebevi
Farz ve nafile namazları, Resulullah efendimizin mukaddes mescidinde kılmaya çalışmalıdır! Özellikle Ravda-i mutahharada kılmaya gayret etmelidir! Peygamber efendimiz buranın (Cennet bahçesi) olduğunu bildirmiştir Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Mescid-i haram hariç, mescidimde kılınan bir namaz, başka mescidde kılınan bin namazdan daha sevaptır) [Buhari]
(Mescidimde, kırk vakit namaz kılan için, Cehennemden kurtuluş beratı yazılır) [Tirmizi]
Kuba mescidi de önemlidir Ziyaret ederek, orada namaz kılmalıdır! Peygamber efendimiz, her Cumartesi günü Kuba mescidine gider, orada iki rekat namaz kılardı (Müslim)
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kuba mescidinde namaz kılmak umre yapmak gibidir) [Tirmizi]
(Gusledip, Kuba mescidine giderek, orada namaz kılana umre yapmış gibi sevap verilir) [İ Ahmed]
Eshab-ı kiramın bulunduğu Baki kabristanını da ziyaret etmeli! İmam-ı Malik hazretleri buyurdu ki: (Medine'de eshab-ı kiramdan onbin kişi vefat etmiştir Onlar hep Baki'de defnedilmiştir) Peygamber efendimiz, Baki�ye çıkar (Esselamü aleyküm ey müminler topluluğunun yurdu) diye selam verirdi (Müslim)
Diğer kabirleri de ziyaret etmelidir Bir hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(İki kabristan, güneş ve ayın yer halkına ışık vermesi gibi gök halkına ışık verir Birisi Medine kabristanı, diğeri de Askalân kabristanıdır) [İbni Neccar]
Medine�de kırk vakit namaz
Sual: Hac veya Umre yapanın, Medine�de sekiz gün kalıp kırk vakit namaz kılması şart mıdır?
CEVAP
Hac veya Umre için, Medine-i münevverede sekiz gün kalıp kırk rekat namaz kılmak şart değildir Yani kırk rekat namaz kılmak, hac ve umrenin şartlarından veya sünnetlerinden değildir
Peygamber efendimiz için de Medine-i münevverede sekiz gün kalmak gerekmez
Kırk rekat namazın fazileti, Resulullahı ziyaret ile değil, Mescid-i nebevinin faziletiyle ilgilidir