RE: Osmanli Mûsikîsi
Türkiye'yi ordusuyla müziğinden başlayarak Batı kültürünün taklitçisi bir ülke durumuna getirecek "yenilik' hareketlerinin başlatıcısı Fransız dostu III. Selim'di. Yerleştiricileri ise annesi Napolyon'un karısının kuzini ve I. Abdülhamid'in odalığı_bir Fransız olan (önce Aimee de Rivery sonra Nakşidil Sultan II. MAHMUD'la(40) onun dahi kabul etmediği Tazimatı 16 yaşında bir çocuk olarak tahta çıkan Abdülmecid'e kabul ettiren Reşid Paşa olmuş yapılmak istenen inkilablar da Osmanlı mûsikîsinin çöküşünü hazırlayan bir insilaba dönüşmüştür. Bir tür buldumcuk sevdasıyla batılılaşma etiketi olarak görülen opera tiyatro ve orkestraların resmî itibarı gitgide arttırılırken millî mûsikînin okullarda öğretimi dahi yasaklanacak kadar aşağılanması eski klâsik fasıl icralarının gitgide seyrekleşmesi koro icrasının soloya hep daha fazla tercih edilir olması peşrevlerin bütün olarak icra edilme adetinin kalkması eğitim arterinin kesilmesi sonucu zamanla kalitesizleşen şarkılar karşısında gazelin de yok edilip taksimin son plana atılması ve nihayet yalnız müziğin değil bütün evrenin temeli olan ritmin önemsizleştirilerek aletinin (kudümün) kaldırılması bu bozulmanın belli başlı sebepleri arasındadır.
|