Kız Erkek karışık eğitim yüzyılın en büyük pedagojik yanlışıdır...
KARMA EĞİTİM YANILGISI
Bütün Türkiye'de okullara, kurslara, üniversiteye hazırlık yapan dershanelere karma eğitim zorunluluğu getirildi. Buna uymayan dershaneler kapatılıp idarecileri cezalandırıldı.
Ülkemizde bunlar yaşanırken, aynı yıl Almanya'nın kuzey Rheinwestfalen eyaleti Eğitim ve Bilim Bakanı Gabriele Behler, bütün okullara talimatlar göndererek "Kademeli karma eğitim" uygulanması için projeler geliştirilmesini istedi. Bakan, en azından, kimya, matematik, bilgisayar, elişi derslerinde kızlara ayrı eğitim verilmesini istedi.(1)
Sosyal Demokrat Eğitim ve Bilim Bakanı Behler, karma eğitimin getirdiği zararların dolayısıyla sorgulanmasını istedi ve şöyle dedi:
"Benim yaşımdaki bütün hanımlar gibi ben de kız lisesinde okudum. O zamanlar bu ayrımı can sıkıcı buluyordum. 70'li yıllarda hepimiz, karma eğitimin erkeklerle kızlar arasında şans eşitliğini sağlayacağına inandık. Meğer bu aşırı iyimser bir bakış açısıymış."(2) Aynı yıl Hamburg, Scleswig Holstein, Hessen gibi birçok eyalette de teknik ve tabi bilimler derslerinin ayrı okutulması yönünde adımlar atıldı.
"Kadınlara daha fazla şans" için ayrı eğitim kararı Fransa, İsviçre, Polonya, Japonya ve İran'da yankı yaptı.
ABD, İskandinav ülkeleri, Avustralya karma eğitimin zararlarından kurtulmak için çalışmalar başlattı. Esasen Amerika ve İngiltere'de uzun süredir karma eğitimin zararları tartışılıyordu. ABD'deki kız okulları öğrenci akınına uğruyor.
Alman eğitimci Doktor Maria Anna Kerienbaum, okulun çocuklara güçlü bir kişilik kazandırması gerektiğini, bunun ayrı eğitimle daha iyi gerçekleştiğini söylüyor.(3)
Prof. Dr. Sigrid Metz–Göckel, Amerika'daki kız okullarından mezun kadınların başarısını şöyle anlatıyor.
"Kız üniversitelerinden mezun olan kadınlar, yeni araştırmalara göre, iş hayatında ve bilimsel çalışmalarda çok başarılı. Amerika'da kız kolejinden mezun olanlar % 4 civarında olmasına rağmen mesleklerinde başarılı olan kadınların 1/3 'ü kız kolejlerini bitirmiş."(4)
KARMA EĞİTİMDE ÖĞRENCİLER İYİ EĞİTİLMİYOR
Batı karma eğitimin zararlarını tartışa dursun, bizzat karma eğitimin sınıfta strese yol açtığını tespit ettim ve yaşadım.
Problemleri fark eden yalnızca ben değilim.
Konuyu bir sohbet sırasında Pertevniyal Lisesi Edebiyat öğretmeni Mustafa Yaşar'a anlattım. Kızların, erkeklerin bulunduğu sınıflarda çekingenleştiğini, söz almak, sınıfta etkin olmak istemediğini, alay edilme korkusuyla içe kapandığını, hatta bazen anlamadığı konuda soru sormaya çekindiğini, kızların karma eğitimden zarar gördüğünü söyledim.
O da kendi tecrübelerinden söz etti:
"Kızlar, kaybeden taraf" diyorsun. Doğru. Ya erkekler? Yanına mini etekli bir kız oturan delikanlı kaybetmiyor mu? O nasıl ders dinleyecek?
"Âşık olup dersleri tamamıyla boş verenlerin sayısı hiç de az değil. İlköğretimde çok çalışkan olup da liseye gelince kız arkadaş edinen ve hedef şaşıran çok öğrenci var. Karma eğitimin getirdiği sıkıntılar okulun duvarlarına, sıralarına, defterlere yazılan aşk yazılarından söz etmiyorum. Yine, kızına tecavüz edildiği için mahkemeye giden velilerin durumu da ayrı bir konu başlığı…
Karma eğitim batı dünyasında tartışılıyor, özellikle Alman ve Amerikalılar, konuyu enine boyuna irdeleyen araştırmalar yapmışlardı. Der Spiegel, Schule–Aktuel, Schuel–Report gibi dergiler, bu araştırmaları haber konusu yapmışlar.
Dr. Maria Anna Kreienbaum'un yayımladığı Schule Lebendig Gestalden isimli kitapta, karma eğitimle ilgili şu tespitler bulunmaktadır.
Araştırma sonuçları beni çok şaşırttı.
Araştırmacılar şunu söylüyordu:
"Kız–erkek karışık eğitim, yüzyılın en büyük pedagojik yanlışıdır."
"Karma eğitim, pedagojik bir ham ölüdür.
"Karma eğitim kızların daha iyi bir eğitim almasına yardımcı olmuyor, aksine yeteneklerini geliştirmelerini engelliyor."
"Matematik, kimya, fizik, bilgisayar, elişi, spor gibi derslerde kızlar, erkeklerle yarışamıyor ve özgüvenlerini yitiriyor, ikinci kategoride kalmaya razı oluyorlar."
"Karma eğitim toplumda kadın–erkek eşitliğini sağlamaya katkıda bulunmuyor."
"Kadın ve kızların sözlü ve fiziki taciz edilmesine zemin hazırlıyor."
2001 yılı 28–30 Mart tarihlerinde uluslar arası bir sempozyum düzenlendi. Sempozyuma katılan Alman Prof. Reinhold Mokrosch, Prof. Johannes Laehnemann ve Prof. Reimond Hönen ile görüşmeler yaptım ve bu arada karma eğitim konusundaki düşüncelerini sordum.
Prof. Mokrosch, "yeni bir trend" den söz etti. Artık zaman ayrı eğitime gitme zamanıydı ve Almanya bu "ivme" yi yaşıyordu.
"Almanya'da 50 seneden beri karma eğitim uygulanıyor. 10 senedir kız ve erkeklerin ayrı eğitimi tartışılıyor."