RE: 28 haftanın misafiri fecr abimiz 2-peygamberin her söylediği söz vahiy kaynaklımıdır?
Hz.Peygamberin her söylediğin vahiy sanılmasının delili olarak şu ayeti ileri sürerler: O, hevâdan (arzularına göre) konuşmaz.
O (Kur'an) sadece vahyolunan bir vahiydir.53/Necm-3-4
Bu ayet Mekke dönemi ilk zamanlarda nazil olan bir ayettir.Mekkeli müşriklerin Peygamberin vahiy olarak söylediği sözleri kendisinin uydurduğunu ve Peygamberin cinlenmiş olduğundan bu sözleri sarfettiğini ileri sürmelerine karşı bu ayetler nazil olmuştur.Yani Hz.Peygamberin size Allahın vahyi olarak söylediği sözleri kendi hevasından uydurmadığını,bu vahyin Allah tarafından gönderildiğini ifade etmek için ve aynı zamanda Mekkeli Müşriklere karşı Hz.Peygambere destek olmak ve ona büyük bir moral vermesidir.
Hz.Peygamber a.s'ın konuştuğu sözlerini 3 kategoriye ayırabiliriz:
1-Peygamber olarak söylediği sözler.Bu sözler Allah'ın ayetleridir.Bu sözlere Peygamberimiz ne bir ekleme ne de çıkarma yapmıştır.Olduğu gibi insanlara iletmiştir.Bu sözler bütün inananları kapsar ve bağlayıcıdır.Çünkü vahiydir.
2-Peygamberimizin lider,devlet başkanı olarak söylediği sözler.Bu sözler de o zamanda yaşayan müslümanlar için bağlayıcı olmuştur.Çünkü Ululemre itaat aynı zamanda Allah'a itaattır.Şunu da unutmamak lazımdırki Allah Rasulu,lider,devlet başkanı olarak verdiği kararları genellikle istişare neticesinde almıştır.Mesela;kafirlerle nasıl savaşılması gerektiği gibi hususlar.Zamanla bazı stratejik durumlar değiştiğinde farklı uygulamalar olamsı da normaldır.Hulefa-i Raşidin zamanında Hz.Peygamberin devlet idaresi sırasında uyguladığından farklı uygulamalarda yapılmıştır.
3-Hz.Peygamberin insan olarak söylediği sözler.Bu sözler vahiy kaynaklı değildir.Mesela;sahebeye Medine'deki hurmalıkların aşılanması olayı ile bir söz söylüyor,ve sahabe onun söylediği şeyi uyguluyorlar ama o yıl verim alamıyorlar.Bunun üzerine Hz.Peygamber a.s "Siz bu konuları benden daha iyi bilirsiniz" demiştir.Yani dünyevi bir konuda peygamberin söylediği sözler vahiy kaynaklı değildir.Rasulullah"Ben kabak yemeği sevmem veya şu meyvayı çok severim" demesi vahiy kaynaklı değildir.
Ayrıca Rasulullah bir söz söylediği zaman Ashab:"Ey Allahın Rasulu,bu söz vahiy mi yoksa sizin görünüş mü? diye sorarlardı.Allah Rasulu:"Vahiy "derse "Amenna ve saddakna" der kabul ederler ama "Benim görüşümdür" dediğinde ise kendi düşüncelerini söylerler,itiraz ederlerdi ve kendi görüşlerini söylerlerdi. 3-peygamberin her yaptığı hareket vahiy kaynaklımıdır veya her yaptığı sünnet diye algılanmalımıdır?
Bu sorunun cevabı da ikinci sorunun cevabı gibidir.Rasulullahın her yaptığı vahiy kaynaklı değildir.Sakal bırakması,yemesi,içimesi veya insani özellikler vahiy kaynaklı değildir.Kur'anın hayata aktarılmasını ortaya koyan sünnetleri/amelleri vahiy kaynaklıdır.Namaz,oruç,hacc gibi ibadetlerin durumuyla ilgili şeyler bağlayıcıdır.
Rasulullah'ın duruma göre değişken sünnetleri de vardır.Kafirlere benzememek adına yapmış olduğu sünnetler vardır ki konjukture göre değişkenlik olabilir.
|