KURAN’İ KERİM’DE İSYAN
İtaatin Zıddı olan İsyan Kavramı,kelime anlamı ile İtaatsizlik,İnat ile emre uymamak, Çekinmek ve Azmak anlamlarında kullanılmıştır.Dini anlamda ise Allah ve Resulünün emirlerine uymamak,itaat etmemek demektir.Yalnız İsyan iki türü vardır.
1:Dinin ahkamını,Allah’ın emir ve yasaklarını kabul etmemek bunlardan kendini beri görmek kaçınmak,çekinmek gibi hususlar İnkardır.
2:İman edilmesi hususunda İman etmeyerek, Emir ve yasaklar hususunda itaat etmemek , Fısk ve Sapmadır .Allah ve Resulüne İsyan ayeti kerimede Küfür olarak bildirilmektedir.Bunu şöyle açalım Allah ve Resulüne İsyan.Allah’ın Vahiy ile Peygamber efendimize bildirmiş olduğu İlahi emirleri kabul etmemek reddetmek,Şirk ve Küfürde Israr etmek ve hayat biçimi yapmak Allah ve Resulüne İsyandır İman etmemektir.
"(Benim görevim,) Yalnızca Allah'tan olanı ve O'nun gönderdiklerini tebliğ etmektir. Kim Allah'a ve O'nun elçisine isyan ederse, içinde ebedi kalıcılar olmak üzere onun için cehennem ateşi vardır." (Cin 23)
Allah ve Resulü, bir işe hükmettiği zaman, mü'min bir erkek ve mü'min bir kadın için o işte kendi isteklerine göre seçme hakkı yoktur. Kim Allah'a ve Resûlü'ne isyan ederse, artık gerçekten o, apaçık bir sapıklıkla sapmıştır.
(Ahzab 36)
Ahzab suresi 36 ayeti kerimesine göre Kim Allah ve Resulünün Emir ve Yasaklarını kabul etmeyip İnkar ederse Bu kişi apaçık bir Sapıklıklar sapmıştır.Lakin İman edipte uygulamaz ise yeni İman ettiğini Eylem olarak hayatına aktarmaz ise, Fasık ve Günahkar olur.
İsyan Kelimesi Kuran’i Kerimde Şu İsimler ile kullanılmıştır:
Küfür: (İnkar Etme )
O gün, küfre sapıp da elçiye isyan edenler, yerle bir olmayı 'severek-isteyecekler.' Oysa Allah'tan hiç bir sözü gizleyemezler.(Nisa 42)
Cühud (Bile Bile Hakkı Kabul Etmeme )İşte Ad (halkı): Rablerinin ayetlerini tanımayıp reddettiler. O'nun elçilerine isyan ettiler ve her inatçı zorbanın emri ardınca yürüdüler. (Hud 59)
Ğava (Azma )
Böylece ikisi ondan yediler, hemen ardından ayıp yerleri kendilerine açılıverdi, üzerlerini cennet yapraklarından yamayıp-örtmeye başladılar. Adem, Rabbine karşı gelmiş oldu da şaşırıp-kaldı. (Taha 121)
Fısk (İtaatsizlik Etme )
Ve bilin ki Allah'ın Resûlü içinizdedir. Eğer o, size birçok işlerde uysaydı, elbette sıkıntıya düşerdiniz. Ancak Allah size imanı sevdirdi, onu kalplerinizde süsleyip-çekici kıldı ve size inkârı, fıskı ve isyanı çirkin gösterdi. İşte onlar, doğru yolu bulmuş (irşad) olanlardır. (Hucurat 7)
Kizb (Allah’ın Ayetlerini Yalanlama)
Fakat o, yalanladı ve isyan etti. (Naziat 21)
İsm ve Udvan (Günah İşleme ve Düşmanlık Etme )
'Gizli toplantıların fısıldaşmalarından' (kulis) men' edilip sonra men' edildikleri şeye dönenleri; günah, düşmanlık ve Peygamber'e isyanı (aralarında) fısıldaşanları görmüyor musun? Onlar sana geldikleri zaman, seni Allah'ın selamladığı biçimde selamlıyorlar. Ve kendi kendilerine: "Söylediklerimiz dolayısıyla Allah bize azab etse ya." derler. Onlara cehennem yeter; oraya gireceklerdir. Artık o, ne kötü bir gidiş yeridir. (Mücadele 8)
Ey iman edenler, kendi aranızda gizli konuşmalarda bulunacağınız zaman, bundan böyle günah, düşmanlık ve Peygamber'e isyanı fısıldaşıp-konuşmayın; birri (iyiliği) ve takvayı konuşun ve huzurunda toplanacağınız Allah'tan sakının. (Mücadele 9)
İtidaa (Haddi Aşma )
Her nerede bulunurlarsa bulunsunlar -Allah'ın ipine ve insanların ipine (ahdine) sığınanlar başka- onlara zillet (zorluk damgası) vurulmuştur. Onlar, Allah'tan bir gazaba uğradılar da üzerlerine aşağılanma (damgası) vuruldu. Bu, Allah'ın ayetlerini inkar etmeleri ve peygamberleri haksız yere öldürmeleri nedeniyledir. (Yine) Bu, isyan etmeleri ve haddi aşmaları dolayısıyladır.
(Ali İmran 112)
Cebbar (Zorba )
Ana ve babasına itaatkardı ve isyan eden bir zorba değildi. (Meryem 14)
Kavramları ile birlikte kullanılmıştır.İsyan Allah ve Resulünün Emir ve Yasaklarına kabul etmemek tarzında olursa KÜFÜR bunları kabul edip İman ettiği halde Emir ve Yasaklara uymamak ise İtaatsizlik ise FISK(Günah ve Haramları İşlemek) olur.İster KÜFÜR ister FISK olsun İsyan her iki durumda da İnadı ile kendine zarar vermektedir ve İlahi cezayı hak etmektir.
Şöyle bir örnek vereyim.Uhud şavaşı esnasında Peygamber efendimizin Ayneyn tepesine yerleştirmiş olduğu Sahabelere kesin olarak ne olursa olsun yerlerini terk etmemeleri hususunda kesin bir Emir vermiştir.Lakin Müslüman okçuların Müşriklerin yenilgiye uğradığını görmeleri ve Ganimet almak için yerlerinden ayrılmaları şu ayeti kerime ile açıklanmıştır.
Andolsun, Allah size verdiği sözünde sadık kaldı; siz O'nun izniyle onları kırıp-geçiriyordunuz. Öyle ki sevdiğiniz (zafer)i size gösterdikten sonra, siz yılgınlık gösterdiniz, isyan ettiniz ve emir hakkında çekiştiniz. Sizden kiminiz dünyayı, kiminiz ahireti istiyordu. Sonra (Allah) denemek için sizi ondan çevirdi. Ama (yine de) sizi bağışladı. Allah mü'minlere karşı fazl (ve ihsan) sahibi olandır.
(Ali İmran152)
Ayeti kerimede bu davranış İSYAN (Günah işleme)olarak ifade edilmiştir.Bu örnekten anlaşılması gereken husus Allah’ın emir ve yasaklarına muhalif davranmak nasıl İSYAN ise Peygamber efendimizin de Emrine Muhalefet de İSYAN’DIR.Yine Ayeti kerimede Bu davranıştan dolayı Sahabe efendilerimizin bağışlandığı ALLAH tarafından Müjdelenmiştir.Kavramları anlama adına Kuranda değişik şekillerde kullanılan İSYAN kavramının hangi durumlarda nasıl kullanıldığını anlamak lazım..
İsyan her halükarda kendi nefsine ZULMETMEDİR, kendi kendine zarar vermedir.
YitikSevda
www.medineweb.net