Altin Cocuklar Projesi
Her 100 çocuktan en az ikisinin üstün yeteneklere ve hünerlere sahip oldugu bilinmektedir. Eflatun, bu çocuklari "Altin Çocuklar" diye adlandirir.
Üstün yetenekli çocuklarin en önemli özelligi, ögrenme hizlaridir. Bu tür çocuklar, digerlerine göre daha erken yasta konusma, okuma ve yazmayi ögrenirler. Doymak bilmez meraklariyla sürekli yeni seyler ögrenme azmi tasirlar. Eger anne babalari, ögretmenleri ve arkadaslari, bu çocuklara gerekli ilgiyi gösterir, sabirla onlari dinler ve motive ederlerse, ruhi krizlere düsmeden kendilerinden beklenen performansi gösterirler. Aksi takdirde ilgisizlik, hor görülme ve baski gibi sebepler yüzünden yetenekleri körelir.
Üstün yetenekli çocuklarin yaklasik yarisi, okula gitmeden önce okumayi ögrenmekte, bagimsiz olarak çalismaya ve arastirmaya da daha erken yasta baslamaktadirlar. Bitip tükenme bilmeyen enerjileri sebebiyle yanlis olarak bazen kendilerinin hiperaktif oldugu söylenmektedir. Görev ve problemleri organizeli, hedefli ve verimli bir sekilde ele alarak çözerler. Ögrenme, arastirma ve kesfetme konusunda fitri motivasyonlari mevcuttur.
Bu çocuklar, genellikle kendilerini yasitlariyla ayni seviyede görmezler. Bir kismi tecrit edilmislik veya bir köseye itilmislik hissine kapilirlar. Içine kapanikliklari sebebiyle arkadas sayilari birkaçi geçmeyebilir. Okullardaki dersler onlari sikabilir. Bunlardan bazilari, yasitlariyla birlikte olabilmek için yeteri kadar basarili olmak istemeyebilir. Eger duygulari beslenmezse, toplum disinda kalabilir, hatta suça meyilli hale gelebilirler.
Yetiskinler, bu çocuklarin özel ihtiyaçlarini farkedip potansiyellerini degerlendirebilmeleri için onlara yardimci olmalidirlar.
Üstün yetenekli çocuklar, birbirleriyle çok etkili ve verimli bir iletisim kurabilmekte, böylelikle anlasilmaz olma sikintisindan bir derece kurtulmaktadirlar. Dolayisiyla bu çocuklarin katildiklari ortak proje ve programlarin önemi büyüktür.
Tecrübesiz anne, babalarin evdeki üstün yetenekli ve hünerli çocuklariyla ilgilenmesi hiç de kolay olmaz. Özellikle okul öncesi dönemde böyle bir ebeveyn, yardima ve rehberlige muhtaçtir. Bu baglamda ailelerin birbirlerine destek olmalari ve tecrübe aktarimi da ihmal edilmemelidir.
Üstün yetenekli bir çocugun yetismesindeki kilit nokta saygidir; farkliligina saygi, fikirlerine saygi, hayallerine saygi. Kabiliyetlerin yesermesi için özel müfredatlar, yazilimlar ve programlar yaninda huzurlu, emin ve sicak bir aile ve okul ortami da gereklidir.
Cosmicus Vakfi, "Altin Çocuklar Projesi"yle bu tür üstün yetenekli çocuklari tespit edecektir. Bunun için de anne-babalar ve ögretmenlerle irtibat kurulacak zeka, akademik kabiliyet, yaraticilik, kisilik, sanatsal yetenek ve liderlik testlerinden yararlanilacaktir. Daha sonra mentorlar, multimedya destekli egitim yardimiyla bu çocuklarin yeteneklerinin gelisimine yardimci olacaktir.
Amaçlar
• Üstün yetenekli çocuklarin egitimleri için gerekli ihtiyaçlarin egitimciler, ebevenyler ve toplum tarafindan dikkate alinmasi ve karsilanmasini saglamak
• Bu çocuklarin yeteneklerini gelistirmeleri için ortamlar olusturmak
• Kendi yetenek, davranis ve amaçlarini anlamalari için yardimci olmak
• Ebeveynler ve egitimcilere danismanlik hizmeti sunmak
• Bu çocuklarin egitimiyle ilgili politikalari desteklemek
• Üstün yetenekli çocuklarla ilgili bir uzmanlik merkezi haline gelmek
• Hizla degisen bir dünyadaki gelismelere ayak uydurmalarina yardimci olmak