Durumu: Medine No : 10862 Üyelik T.:
01 Ekim 2009 Arkadaşları:1 Cinsiyet: Yaş:66 Mesaj:
489 Konular:
86 Beğenildi:3 Beğendi:0 Takdirleri:62 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | Allah ın kur'anda yemin etmesi ne anlama geliyor? Allah ın kur'anda yemin etmesi ne anlama geliyor? Bir arkadaşımın bana kur’anda Allah birçok ayetinde yemin ediyor, bunun anlamı nedir, Allah yemin eder mi diye sormuştu. Gerçekten güzel bir soru. Bende Rabbin rehberinden anladığım kadarıyla kendisine cevap verdim, sizlerle de bunu paylaşmak istedim. Yanlışımı Rabbim affetsin. Yaratan neden yemin eder? Kur’anın anlatım ve izah şekli, bizlerin yaratılışımızdaki öz benliğimizde yatan bazı değişmez ön yargı, algılama, kabullenme özelliklerine göre anlatır ayetleri. Örneğin Allah cennet ve cehennemi tasvir ederken öyle bir anlatır ki, bu Dünyada bizleri çok mutlu edecek, gitmek istediğimiz ama gidemediğimiz yerlerin tasvirini yapar bizlere cenneti anlatırken. Ya da tam tersi cehennem için bunun tersini söyler. Buna benzer konuların üzerinde durmak istediğinde bizlerin anlayacağı tabirleri kullanır. Kendi katından bahsederken hep bu Dünya ile benzetme yapar daha iyi anlayabilmemiz için. Benliğimizin gizeminde sözlerimizi kabul ettirmek, amacımıza ulaşmak için, söylediklerimizi tastikleyici bir şahit, kabul ettirici bir güç ararız kendimize, verdiğimiz örnekler, deliller sanki kendimize bile yetmez. Başımızdan geçen bir olayı anlatırken acaba karşımızdaki inandı mı diye hayıflanırız, adeta yemin etme gereği duyarız. Allah ı şahit gösteririz inandırmak için. Biz insanların yemini, anlattığımız kabul ettirmek istediğimiz şeylerin destekçisi, görünmez delilidir adeta. İnsanlık tarihi boyunca araştırdığımız da insanların hep tapınacak, güç alacak, sığınacak birilerini bulmuşlardır kendilerine. Güneşe, aya ya da korktukları güçlü şeylere. Karşısındaki insana söylediklerini kabul ettirmek, inandırmak için kendilerince inandığı yüce varlığı kullanıp onun adını şahit gösterip, söylediklerinin doğru olduğunu karşısındaki insana kabul ettirmeye çalışır onun desteğiyle, şahitliğiyle adeta. Rabbim de bunu bildiğinden bizlerin inanması adına kesin ve güvenilir söz anlamında kullanıyor yemin sözünü. Bakın Yaratan bizleri kendi aramızda Allah ı şahit gösterip ettiğimiz yeminler için nasıl uyarıyor kur’anda? Bakara 224: İyilik etmenize, takvaya sarılmanıza, insanlar arasında barışı kurmanıza engel yapmak üzere Allah'ı yeminlerinize siper haline getirmeyin. Allah, her şeyi duyar, her şeyi bilir. Bu ayetten de anlaşılıyor ki, karşımızdaki insana ya da topluma kutsal gördüğümüz şeyleri kefil gösterip onu kendimize siper ederken, yemin olsun sözünü kullanıyoruz. Özellikle biz insanlar Allaha yemin olsun ki diye, özellikle inandığımız Rabbi delil gösteririz. Allah iyi olmayan şeyleri yaparken beni siper etmeyin, şahit göstermeyin beni araya koymayın diyor dikkat ederseniz. Örneğin yine bir ayetinde bakın Allah a yemin edenler için ne diyor? (Allah sizi yeminlerinizdeki boş lakırdıdan ötürü hesaba çekmez, ama bilinçli olarak gerçekleştirdiğiniz yeminlerden sizi sorumlu tutar.) Burada dikkat ederseniz yemini bizler Allah ı şahit göstererek, onu siper edip kullandığımız için, Rabbim madem beni şahit gösterdin o zaman verdiğin sözü tut, ya da doğruyu söyle diyor. Şimdide yine kur’andan bazı cümleler örnek vermek istiyorum, burada biz insanların ettiği yeminlere dikkat edelim, bakın yeminin önünde ne var? "Rabbimize yemin olsun ki, gerçekmiş Rabbimiz Allah'a yemin olsun ki, biz, ortak koşanlar değildik." Tüm yeminleriyle Allah'a yemin ettiler ki. Yukarıdaki yeminlere dikkat ettiğinizde hepsinde Allah şahit, kefil gösterilerek sözlerine inanılması isteniyor. Şimdi gelelim Allah ın yemin edişine. Dikkat ederseniz Kur’anın hiçbir yerinde Allah kimseyi ne şahit gösteriyor nede kendine başkasını siper ediyor. Direk olarak kendisi adına yemin olsun ki diye başlıyor. Yani bana yaratıcı olarak inandıysanız ben sizlere kefilsem, sözüm sözdür ki sizlere vaat ettiklerim gerçektir diyor.Bu yemin ediş şekli biz insanların algılama şeklinden kaynaklanıyor, bizler birbirimize asla güvenmeyen bir yapıya sahibiz, daha da kötüsü Allah a bile inanmamakta ısrar ediyoruz neredeyse. Mutlaka güvendiğimiz ve inandığımız şahitler isteriz, bu yapı insanların genlerinde olduğundan Yaratıcıda bu yolu kullanıyor sözlerinin tastikleyicisi olarak. Bizler genelde yemin olsun ki deriz, ama Allaha yemin olsun ki demekten kaçınırız. İşte bu bile bizlerin kaçak güreşmesine, sözlerimizin yarım yamalak doğruluğuna bir örnektir. Yemin sözünün tek başına bir anlamı yoktur. Eğer kendimizden emin değil de sırf karşımızdakini etkilemek istiyorsak, cümleyi tam söylemeden yalnız yemin olsun ki doğru söylüyorum gibi sözlerle kandırırız karşımızdakini. Eğer gerçekten doğru söylüyorsak Allah a yemin olsun ki deriz. Çünkü yalnız yemin olsun ki sözünün kanıtı, delili yalnız kendimiz anlamını taşır. Allah a yemin olsun ki sözü ise Allah ı şahit göstermek anlamındadır. Tekrar ediyorum Allah kur’anda yemin olsun ki derken, sözlerinin önünde kendisinden başka hiçbir güç ve yüce işareti yoktur. Ama bizler yemin ederken başına Rabbi, Allah ı koyuyor onu şahit gösteriyoruz. Daha açıkçası Rabbin yemini onun verdiği sözünün, bizlerin anlayacağı ve dikkat kesileceği cümleler haline gelmesini sağlıyor. Allah hiç kimsenin üzerine kur’anda yemin etmemiştir, yani ondan büyük güç, şahit olmadığından. Kur’an öyle bir kitaptır ki, onu anlamak isteyene her şeyi anlatır, yeter ki rabbin verdiği aklı kullanmasını bilelim. Her insan kur’andan aklı, niyeti ve düşüncesi kadar istifade eder. Onu anlaşılmaz zor görenlere, onun özet bilgi olduğunu söyleyip detay vermediğine inananlara, tüm gerçekleri kapalıdır. Onların kur’ana bu niyetle yaklaştıklarından gönüllerini ve kulaklarını mühürlediğini Rabbim söylüyor. Rahman cümlemizi bu duruma düşmekten korusun. Ben bu konuyu Kur’an penceresinden baktığımda böyle anladım varsa hatam Rabbim affetsin. Sizlere düşen kur’anı anlayarak bolca okuyup doğruları bizzat Rabbin rehberinden kendiniz aramanız olmalıdır. Allah cümlemizin yardımcısı olsun. SAYGILARIMLA. Haluk GÜMÜŞTABAK |