|
Konu Kimliği: Konu Sahibi f_kryln,Açılış Tarihi: 25 Ekim 2013 (15:35), Konuya Son Cevap : 25 Ekim 2013 (15:35). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
25 Ekim 2013, 15:35 | Mesaj No:1 |
Dicle İlitam Mantık Özeti(8. Ünite) Dicle İlitam Mantık Özeti(8. Ünite) 1-Akıl yürütmeye, bilinenlerden yola çıkıp, daha önce bilinmeyen yeni bir bilgiye ulasma faaliyeti denir. 2-Akıl yürütme, bir tek önermenin döndürülmesi veya karsıtının alınması yoluyla gerçeklestirilirse vasıtasız, birden çok önermeyle gerçeklestirilirse de vasıtalı olur. 3-Tümdengelimde akıl, tümel bir hükümden yola çıkarak yine tümel bir hükme varabildiği gibi tikel veya tekil bir hükme de ulasabilir 4-Tümevarımda ise akıl, tikel bir hükümden baslar ve tümel hükümde son bulur. 5-Analojiye gelince, burada akıl tek tek olgular arasındaki benzerlikten yola çıkar ve yine tek bir hükme ulasır. 6-Mantıkta asıl akıl yürütme türü olarak kabul edilen kıyas, tümdengelimin en mükemmel sekli olup, klasik mantığın esasını olusturur. Bu yüzden Aristoteles ve ondan sonra gelen mantıkçılar, en çok kıyas üzerinde yoğunlasırlar. 7-Bilindiği gibi fıkıhtaki akıl yürüme için de kıyas terimi kullanılır. 8-Dolayısıyla kıyas terimi hem mantıki kıyası hem de fıkhi kıyası kapsamaktadır. 9-Mantıki anlamda kıyas, verilmis bilgilerden yola çıkıp onlar arasında geçerli iliski kurarak yeni bir sonuca ulasma islemidir. 10-Aristoteles kıyası söyle tanımlar: “Kıyas bir sözdür ki, kendisine, bazı seylerin konulmasıyla, bu konulan seylerden baska bir sey, sadece bunlar dolayısıyla zorunlu olarak çıkar.” 11-İslam mantıkçıları da, kıyası benzer sekilde tanımlarlar: “Kıyas, önermelerden (akvâl) kurulu bir delildir ki her ne vakit o önermeler teslim olunsa ondan bizzat diğer bir önerme (kavli ahar) gerekir. 12-Bu tanımlara göre, kıyasta birden fazla öncül denilen önerme bulunmalı, bunlardan da zorunlu olarak sonuç önermesi elde edilmelidir. Sonuç, öncüllerin aynısı ya da es anlamlısı olmamalıdır. O halde kıyasa, doğru kabul edilen öncüllerden belli bir iliskiye dayanarak sonucun zorunlu olarak çıkartıldığı bir akıl yürütme türü5 demek mümkündür. 13-Kıyasta öncüllerin, sonuç için uygun, yeterli ve sonucu zorunlu kılıcı olması gerekir.6 Bu sağlanamadığı takdirde geçerli bir kıyas yapılamaz. 14-eğer önerme kıyasta kullanılırsa öncül veya sonuç, kıyasta kullanılmazsa da yalnızca önerme adını alır. 15-Yapılan kıyasın doğru ve yanlıslığı öncüllerin içeriğine, kıyasın geçerliliği ve geçersizliği ise öncüllerin alt alta konmasındaki düzenine yani formuna bağlıdır. Đçerik olarak yanlıs öncüllerden geçerli kıyas yapılabilir fakat öncüllerin içeriği doğru olduğu halde geçersiz sekilde kurulan kıyastan daima doğru sonuç elde edilemez. Bu yüzden form geçerli kıyas kurabilmeyi sağlayan en temel unsurdur. 16-Eğer kıyas, iki öncülden meydana geliyorsa basit, ikiden çok öncülden meydana geliyorsa bilesik, iki öncülden biri veya sonuç zikredilmiyorsa ya da öncül deliliyle birlikte veriliyorsa, düzensiz kıyas adını alır. 17-Kıyasın sonucunun aynısı veya karsıt hali, öncüllerde hem anlam hem de sekil olarak bulunursa, buna da seçmeli kıyas adı verilir. Ülkede fabrika sayısı artarsa issizlik azalır; Ülkede fabrika sayısı artıyor; O halde issizlik azalır. Görüldüğü gibi bu kıyasta sonucun aynısı “issizlik azalır” öncüllerde hem anlam hem de sekil bakımından vardır. 18-Kesin kıyas yüklemli ve sartlı olmak üzere ikiye ayrılır. Eğer kıyasın öncülleri yalnız yüklemli önermelerden meydana gelirse yüklemli kesin veya kategorik kıyas denir 19-Kesin kıyasın unsurları: Yüklemli kesin kıyasın iki öncül bir sonuçtan meydana gelmesi zorunludur. Aristoteles, bir tek öncülden meydana gelen kıyasın sonuç vermeyeceğini, kıyasta iki öncülün bulunması gerektiğini belirtir.9 Gazali ise, kıyasın en az iki öncülden tanzim edilebileceğini, bunun dısında kıyas tanzim etmeye çalısmanın imkânsızı istemek olduğunu belirtir 20-Sonucun yüklemine büyük, konusuna küçük ve her iki öncülde tekrar edilene de orta terim denir. Büyük terimin içinde bulunduğu öncüle büyük önerme, küçük terimin içinde bulunduğu öncüle de küçük önerme denir. Örneğin; Her insan ölümlüdür, Sokrates insandır, O halde Sokrates ölümlüdür. Kıyasına göre: Ölümlü: Büyük terim (B.T.), Sokrates: Küçük terim (K.T), Đnsan: Orta terimdir (O.T). Her insan ölümlüdür: Büyük önerme, Sokrates insandır: Küçük önerme, Sokrates ölümlüdür: Sonuçtur. 21-Ya hep ya hiç prensibi, “bütün için doğru olan parçaları için de doğrudur ya da tam tersi, bütün için doğru olmayan parçaları için de doğru değildir”seklinde tanımlanır. 22-orta terim bilinmeyenin açıklık kazanmasına aracılık ederek sonuç veren kıyasa inanmanın ve onu tasdik etmenin en temel nedeni olur 23-Türkiye Irak’a komsudur; Irak Kuveyt’e komsudur; O halde Türkiye Kuveyt’e komsudur orta terimin büyük ve küçük terimi birlestirecek niteliği olmadığından kıyas geçersizdir 24-Hayat tatlıdır; Kebap tatlıdır; O halde hayat kebaptır. orta terim her iki öncülde de aynı anlamda kullanılmadığı için kullanılan terim sayısı her ne kadar üç gözüküyorsa da aslında dörttür. Birinci öncülde “tatlı” terimi hayatın güzelliği, hosluğu anlamında iken ikinci öncülde, damak tadı anlamında kullanılmıstır. Bu yönüyle verdiğimiz örnekte hem form hem de içerik yanlısı yapılmıstır 25- Orta terim sonuçta bulunmamalıdır Her üniversite öğrencisi zekidir; Hiçbir üniversite öğrencisi aptal değildir; Hiçbir aptal üniversite öğrencisi değildir. Bu sonuçta küçük öncül döndürülerek aynen tekrar edilmistir. Dolayısıyla yeni bir bilgiye ulasılamadığı gibi kıyas yapmanın varlık sebebi de ortadan kalkmıs bulunmaktadır 26- Orta terim, iki öncülde de tikel olarak alınamaz Bazı mavi gözlüler renk körüdür; Ahmet mavi gözlüdür; Öncüllerinden “O halde Ahmet renk körüdür” sonucu çıkmaz. Bilgisayar bilgi depo eder; Flash disk de bilgi depo eder;“O halde flash disk de bilgisayardır” sonucunu çıkartmayı gerektirmez. Bu kurala uymamak, dağıtılmamıs orta terim yanılısını doğurur ki, temelde dört terim yanılısına dayanır 27- Sonuçta bulunan terimlerin kaplamı, öncüllerde bulunan terimlerin kaplamını asmamalıdır. Bütün insanlar akıllıdır, Bütün insanlar iki ayaklıdır, O halde bütün iki ayaklılar akıllıdır. 28- Sonuç daima öncüllerin zayıf olanına tabidir Bazı canlılar akıllıdır; Hiçbir kus akıllı değildir; O halde bazı kuslar akıllıdır. Bu geçersiz kıyasta sonuç zayıf öncüle tabi olmadığından olumludur. Olumsuzluğu yönüyle zayıf olan küçük öncülde orta terim, küçük terimden ayrıldığına göre sonuçta büyük terimle küçük terimin birbirinden ayrılması yani sonucun olumsuz olması gerekir. 29-6.iki olumsuz öncülden sonuç çıkmaz Hiçbir daktilo bilgisayar değildir; Hiçbir hesap makinesi daktilo değildir; ? 30-iki tikelden sonuç çıkmaz Bazı insanlar Đranlıdır; Bazı insanlar Amerikalıdır; ? 31-Öncüller olumlu ise sonuç olumsuz olmaz Bazı insan felsefe okur; Her insan akıllıdır; Bazı akıllılar felsefe okumaz. Bu geçersiz kıyasta diğer iki terim, orta terimi olumladığı için sonucun olumsuz olması mümkün değildir. Öyleyse yukarıdaki sonuç ile öncüllerin hiçbir iliskisi bulunmamaktadır 32-kıyas, iki öncülden meydana gelmeli, mutlaka tümel bir önerme içermelidir, aksi takdirde geçerli bir sonuç elde edilemez. Kıyasta ulasılan geçerli sonuç yeni bir bilgi vermelidir bu kurallar, kıyasta en önemli unsurun tümel önerme ve orta terim olduğunu gösterir. 33-Mantıkta, üzerinde en çok durulan akıl yürütme tümdengelimdir. Zihnin tümel veya genel bir önermeden tikel veya tekil bir önermeye geçis suretiyle yaptığı akıl yürütmeye tümdengelim (dedüksiyon, ta’lil) denir. Tümdengelimin prensibi “bütün için doğru olan, parçaları için de doğrudur” prensibine dayanır. Bu prensip “özdeslik” prensibini temel alır. Tümdengelimde öncüller sonuç için yeterli ve onu zorunlu kılıcıdır. 34-Tümdengelimin en önemli kısmını kıyas olusturmaktadır. Bu nedenle klasik mantık, akıl yürütmede esas olarak kıyası ele almıstır. Kıyas, Aristo geleneğine bağlı olan Müslüman filozofların mantığının merkezini olusturur. 35-Aristo, kıyası söyle tanımlamaktadır: “Kıyas öyle bir sözdür ki, kendisine doğru ya da yanlıs olarak kabul edilen bazı seylerin konulmasıyla, bu konulan seylerden baska bir seyin bunlar vasıtası ile zorunlu olarak ortaya çıkmasıdır.” | |
Konu Sahibi f_kryln 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Harflerin mahrecleri | Kur'ân-ı Kerim Genel | f_kryln | 0 | 5046 | 10 Kasım 2013 00:57 |
Kuran eğitimi ve teknik bilgiler | Kur'ân-ı Kerim Genel | f_kryln | 0 | 3901 | 10 Kasım 2013 00:54 |
pratik arapça - HAFTANIN GÜNLERİ- | Genel Arapça | f_kryln | 0 | 2844 | 10 Kasım 2013 00:47 |
pratik arapça - POLİS KARAKOLUNDA- | Genel Arapça | f_kryln | 0 | 3037 | 10 Kasım 2013 00:46 |
pratik arapça - BANKADA- | Genel Arapça | f_kryln | 0 | 2857 | 10 Kasım 2013 00:45 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Dicle İlitam 3.sınıf | Azra Nil | İlitam 3.sınıf Genel Paylaşımlar | 10 | 10 Nisan 2019 10:09 |
Dicle ARAPÇA-1 ve Mantık 2013 Final Soruları | Mihrinaz | DİCLE İlitam | 1 | 08 Nisan 2019 22:03 |
Dicle Mantık (8-13) ÜNİTE SORULARI | Mihrinaz | DİCLE İlitam | 1 | 08 Nisan 2019 20:25 |
Mantık 7. 8. 9. 10. ünite özetleri (Ankara İlitam) | mblgn | ANKARA İlitam | 0 | 26 Kasım 2014 16:30 |
Dicle İlitam Fıkıh Usülü Özeti(180 soru cevap) | f_kryln | DİCLE İlitam | 1 | 06 Ocak 2014 02:38 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|