|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Mihrinaz,Açılış Tarihi: 08 Nisan 2019 (20:35), Konuya Son Cevap : 08 Nisan 2019 (20:35). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
08 Nisan 2019, 20:35 | Mesaj No:1 |
Medineweb Baş Editörü Durumu: Medine No : 14593 Üyelik T.:
15 Kasım 2011 | Dicle Felsefe Tarihi 2013 Final Soruları Dicle Felsefe Tarihi 2013 Final Soruları BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ 1. Aşağıdaki ifadelerden hangisi felsefe tarihinin önemini göstermez? A) Felsefe tarihinin konularını bizzat felsefe problemleri teşkil eder. B) Felsefe tarihi felsefeye doğru bir şekilde giriş yapmayı sağlar. C) Felsefe problemleri düşünce tarihidir. D) Felsefe tarihi insanlığın geçirdiği fikir aşamalarını ortaya koyar. E) Felsefe tarihini bilmemek insanlık tarihini bilmemektir. 2. “Ona göre insanlar başta bir kültüre sahip değillerdir, toplayıcılık ve avcılık ile geçiniyorlar, mağaralarda yaşıyorlardı. İlk devirlerde zaruret ve korku hakimdi. Zaruretler insanı icat yapmaya zorladı ve bu konuda hayvanlardan çok şey öğrendiler.” Bu görüş İlkçağ filozoflarından hangisine aittir? A) Demokritos B) Anaxagoras C) Empedokles D) Parmanides E) Herakleitos 3. Kilise, Aristoteles’in aşağıdaki hangi görüşünü temel dogma olarak kabul etmiştir? A) Mantık B) Metafizik C) Astronomi D) Tabiat E) Bilgi 4. İslam dünyasında “Revakiyyun” hangi felsefe okuluna denir? A) Aristoteles’çilik B) Yeni Platonculuk C) Epiküros’çuluk D) Stoa’cılık E) Demokritos’çuluk 5. Yeni Platon’culuğun kurucusu kimdir? A) Platon B) Plotinos C) Zenon D) Pyyron E) Porphyrios 6. Bireylerin ve halkların karakteristik özelliklerinin üstünde olan dini bir topluluğun felsefesidir. Ahlak, dinin bir parçası olarak ele alınır. Teolojik bir anlayışla, doğayı Tanrı tarafında belli bir amaca göre yaratılmış ve düzenlenmiş statik bir sistem olarak görür. Yukarıda verilen bilgiler hangi felsefi dönemin özellikleridir? A) Antikçağ Felsefesi B) Yeniçağ Felsefesi C) Aydınlanma Felsefesi D) Çağdaş Felsefe E) Ortaçağ Felsefesi D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI 7 BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ 7. Bütün düşünceleri Tanrı ve ruh konuları merkezinde odaklanır. Patristik felsefenin önemli düşünürlerinden olan ve aynı zamanda Aziz olarak bilinen filozof kimdir? A) Anselmus B) Augustinus C) Aquinolu Thomas D) Duns Scotus E) Ockhamlı William 8. Aşağıdaki bilgilerden hangisi Rönesans felsefesi hakkında söylenemez. A) Eski ile yeni arasında bir köprüdür. B) Bu dönemin düşünürleri kültürün belli alanlarında eskiye bağlı iken felsefe ve bilimde yeni bilgi ve değerleri şiddetle savunur. C) Rönesansta felsefe, hazır verili olan hakikatten değil, akıl ve deneyle elde edilen hakikatten bahseder. D) Rönesansta felsefe tek bir sistem etrafında değil, birden fazla sistem etrafında yapılır. E) Ana karakteristiği Katolik Kilisesinin öğretisini desteklemektir. 9. Gerçek olanın tümel değil de tek tek bireylerin olduğunu ileri düşen düşünceye ne ad verilir? A) Reform B) İdealizm C) Nominalizm D) Kartezyenizm E) Aristotelizm 10. Kopernik devrimiyle meydana gelen değişim aşağıdakilerden hangisidir? A) Heliosentrik (güneş merkezli) evren modeli yerine dünya merkezli evren modeli kabul edilir. B) Geosentrik(dünya merkezli) evren yerine heliosentrik evren modeli benimsenir. C) İnsan merkezli(anthroposentrik) dünya görüşünü savunur. D) Ruh merkezli bir evren anlayışı gelmiştir. E) Teosantrik(din merkezli) bir doğa tasavvuru benimsenir. 11. “Bilim yapmak, doğayı tanımak ve onu kontrol altında tutmaktır. Çünkü bilmek egemen olmaktır.” Sözü hangi filozofa aittir? A) Descartes B) Hobbes C) F.Bacon D) J.Locke E) Spinoza 12. Aşağıdaki bilgilerden hangisi Hobbes düşüncesini yansıtmaz. A) Var olan her şeyin ilk nedenleri, Hobbes’a göre madde ve harekettir. B) Varlık görüşü bakımından bir materyalist, bilgi görüşü bakımından deneycidir. C) İnsanda arzu/isteme ve nefret/kaçınma şeklinde iki temel duyum vardır. D) Homo homini lipus yani insan insanın kurdudur. E) İnsan doğası gereği sosyal bir varlık olup, diğer fertlere tabiatı gereği iyi davranır. D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI 8 BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ 13. “Her şeyden kuşku duyan bir insan, kuşku duymakta olduğundan kuşku duyamaz; çünkü kuşku duyarken, kuşkuyu duyan “ben”inin var olduğunu açık ve seçik olarak bilir. Böylelikle “Düşünüyorum, o halde varım” sonucuna varır ve dolayısıyla düşünen bir varlık olarak kendi varoluşunu kanıtlar. Yukarıdaki ifadeler hangi filozofun düşüncesini yansıtmaktadır? A) Hobbes B) Spinoza C) Leibniz D) Descartes E) Kant 14. ………. zihne doğrudan olarak sunulmuş olup, zihin tarafından kolayca bilincine varılan bir şeyin özelliğidir. Örneğin dişi ağrıyan bir insan, dişinin ağrıdığını bilir, onun dişinin ağrıdığının farkında olmaması söz konusu değildir. …………ise tam ve dakik olup, başka her şeyden farklı olan ve kendisinde yalnızca bilinir olanı içeren bir şeyin özelliğidir. Mesela dişi ağrıyan insan, ağrıyan yerini tam olarak gösteremez, ağrının zihinde mi, yoksa dişinde mi; dişindeyse hangi dişinde olduğunu kesin olarak bilemez. Yukarıdaki boşluklara gelmesi gereken uygun ifadeler aşağıdakilerden hangisidir? A) Açıklık/Seçiklik B) Seçiklik/Açıklık C) Bulanık/Açıklık D) Seçiklik/Bulanık E) Analitik/Sentetik 15. …………..in sisteminde sonlu ve sonsuz olmak üzere iki töz vardır. Sonsuz olan töz Tanrı’dır. Sonlu olan töz ise birbirine indirgenemeyen iki kısma ayrılır: ruh ve madde. İki tözden biri olan ………. özü düşünme; ………. özü ise yer kaplamadır. Boşluklara gelmesi gereken ifadeler aşağıdakilerden hangisidir? A) Spinoza/ madde/ ruh B) Leibniz/ ruh / madde C) Descartes / ruh / madde D) Kant / Numen /fenomen E) Hobbes / Ruh / madde 16. Ruh-beden bağlantısı üzerine ileri sürülen çözümlerden birisi occasio yani vesileci düşüncedir. Dıştaki uyarma ile içteki isteme bunlar ruhta bir durum, bedende bir hareket meydana getirmek için yalnız vesilelerdir. Bunlar asıl neden değil, “vesile neden”lerdir. Asıl neden Tanrı’dır. Cümleleri aşağıdaki filozoflardan hangisinin düşüncesini yansıtmaktadır? A) Hobbes B) Descartes C) Leibniz D) Malebranche E) Spinoza D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI 9 BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ 17. Aşağıdaki bilgilerden hangisi Spinoza düşüncesini yansıtır. A) Töz sorunu, onun felsefesinin ana problemi değildir. B) İki ayrı töz olan ruh ve beden, “birlikte işleme” ya da “karşılıklı etkileme” ile veya beyindeki “kozalaksı bez” sayesinde birbirleriyle bağlantı kurabilir. C) Cisim ve ruh iki ayrı tözdürler, yapı ve öz itibariyle birbirlerinden kökten ayrılırlar, cisim yer kaplar, ruh düşünür. D) Ruh ile bedenin doğrudan birbirleriyle irtibatı yoktur. Onları birbirine bağlayan, birlikte işlemelerini mümkün kılan Tanrı’nın aracılığıdır. E) Her şeyin tek kaynağı olan Tanrı, tek tözdür geri kalanlar- ruh ve madde dahil her şey- bu tek ve sonsuz özün birer görünüşüdür. Onun düşüncesinde töz, Tanrı ve doğa özdeş kavramlardır. 18. Ruh ve beden, …………. düşüncesinde iki farklı töz değil, tek tözün iki farklı algılanışı olmaktadır. ………………. teorisi ya da …………….olarak bilinen bu anlayışa göre yer kaplayan her şey için bir düşünce, her düşünce için de yer kaplayan bir şey vardır. Boşluklara gelmesi gereken uygun ifadeler aşağıdakilerden hangisidir? A) Descartes / Katezyen / Sentetik B) Spinoza / Çifte yön / Paralelizm C) Spinoza / Tek yön / Natura naturans D) Leibniz / Monadoloji / Atom E) Kant / Dikatomi / Monad 19. Spinoza’nın ahlak düşüncesini yansıtan ifade aşağıdakilerden hangisidir? A) İnsan hayatının bütün amaç ve gayesi erdeme dayalı mutlu bir hayat yaşamasıdır. B) İnsan başına gelen acı ve ızdıraplara sabrederek mutlu olmalıdır. C) İnsanın bütün duygu hayatına temel olan ana duygu, kendini koruma ya da varlığını sürdürme isteğidir. D) İnsan, diğer bireylerin çıkar ve menfaatlerini öncelemelidir. E) Ahlaka dair herhangi bir bilgimiz olamaz, olsa bile dile getirilemez. 20. Spinoza’ya göre devlet ve toplum tabii değil yapay bir kurumdur. Devlet, insanın kendi güven ve mutluluğu için kurmuş olduğu büyük bir makine gibidir. Devlet ve toplum düşüncesi genel olarak Hobbes’la uygunluk göstermektedir. Fakat devletin yönetim biçiminde Spinoza, Hobbes’tan farklı düşünür. Hobbes ile Spinoza’nın savunduğu yönetim şekilleri aşağıdakilerden hangisidir? A) Krallık / Monarşi B) Anarşizm / Liberalizm C) Aristokratik yönetim / Monarşi D) Mutlakiyetçi Devlet (absolutizm) / Demokratik Yönetim E) Parlamenter Yönetim / Liberalizm D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI 10 BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ 21. …………, J.Locke’un ileri sürdüğü düşünceyi eleştirir ve karşı çıkar. Ona göre insanda doğuştan gelen doğrular vardır. Bu tür bilgiler deney bilgisine göre doğruluk bakımından daha değerlidir. Savunduğu bu düşünceye ………… denir. Boşluklara gelmesi gereken ifadeler aşağıdakilerden hangisidir? A) Kant / Empirizm B) Spinoza / Septisizm C) Leibniz / Empirizm D) Descartes / Kesin bilgi E) Leibniz / Rasyonalizm 22. ………… yeni doğan bir çocukta geometriye dair bir bilginin olmadığını ileri sürerek yönelttiği eleştiri elbette doğrudur ama bunlar çocuğun ruhunda gizli olan uyku halindeki bilgilerdir. Leibniz bunu ………. deyimi ile ifade edecektt /ir. Metindeki boluğa gelmesi gereken ifadeler aşağıdakilerden hangisidir? A) J.Locke / a postriori B) Leibniz / a priori C) J. Locke / a priori D) Spinoza / a priori E) Kant / apriori 23. Cismin özü kuvvettir. Ama bu kuvvet maddi tarzda olmayan bir kuvvettir. Tözler kuvvettirler ama maddi olmayan varlıklardır. Dolayısıyla yer kaplama tözün öz niteliği değil, etkinliğinin bir sonucudur. Sonsuz sayıda olan bu tözlere monad denir. Töz hakkındaki bu ifadeler hangi filozofa aittir? A) Kant B) Hobbes C) Voltaire D) Malebranche E) Leibniz 24. Ruhla beden arasındaki ilişkiye dair 17.yüzyıl filozoflarının görüşlerini paralel çalışan iki saat örneğiyle ifade ettiğimizde aşağıdaki bilgileri savunan düşünürler hangi şıkta doğru olarak verilmiştir? İki saat, işlem bakımından birbirine bağlıdırlar. İki saatin işlemlerini usta sürekli düzenler. Her iki saat başlangıçta birbirleriyle paralel olacak şekilde kurulmuştur. A) Descartes / Occasionalistler / Leibniz B) Spinoza / Descartes / Kant C) Kant / Descartes / Leibniz D) Leibniz / Spinoza / Hobbes E) J. Locke / Occasionalistler / Leibniz 25. “İnsanın düşünme ve değerlemede din ve geleneklere bağlı kalmaktan kurtulup kendi aklı ile hayatını aydınlatma girişmesidir.” Diğer tanım Kant’a ait olup şöyle tarif eder: “insanın kendi suçu ile düşmüş olduğu bir erginolmayış durumundan kurtulup aklını kendisinin kullanmaya başlamasıdır.” Verilen cümleler ile ne tanımlanmaktadır? A) 17. Yüzyıl felsefesi B) Aydınlanma C) Ortaçağ D) Çağdaş felsefe E) Rönesans 1- E 2- A 3- C 4- D 5- B 6- E 7- B 8. E 9. C 10. B 11. C 12. E 13. D 14. A 15. C 16. D 17. E 18. B 19. C 20. D 21. E 22. C 23. E 24. A 25. B 26. C 27. D 28. A 29. D 30. C
__________________ ~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |
Konu Sahibi Mihrinaz 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Dedesi Ruhunun Yanında | Serbest Kürsü | Sükutu-Ezber | 4 | 52 | 17 Aralık 2024 19:46 |
Peygamberler Neden Sadece Ortadoğu'ya Geldi? | Peygamberler(a.s) | Esma_Nur | 1 | 53 | 16 Aralık 2024 08:47 |
Namaz Hep Vardı | Namaz-Abdest-Teyemmüm | Mihrinaz | 0 | 39 | 16 Aralık 2024 08:36 |
Esad Ailesinin Keyfi Tutuklamaları | Makale ve Köşe Yazıları | Mihrinaz | 3 | 89 | 09 Aralık 2024 17:02 |
53 Yıllık Esad Rejimi Çöktü | Gündem/ Manşetler | Vasat | 8 | 118 | 08 Aralık 2024 09:59 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Dicle İlitam İslam Tarihi-2/Hadis Metinleri-1/Tefsir Metinleri-1 Final Soruları | Mihrinaz | DİCLE İlitam | 2 | 08 Nisan 2019 22:44 |
Dicle İslam Tarihi-1 ve İslam AHLAK Felsefesi 2013 Final soruları | Mihrinaz | DİCLE İlitam | 1 | 08 Nisan 2019 22:21 |
Dicle ARAPÇA-1 ve Mantık 2013 Final Soruları | Mihrinaz | DİCLE İlitam | 1 | 08 Nisan 2019 22:03 |
Dicle İslam Felsefesi 2013 Final Soruları | Mihrinaz | DİCLE İlitam | 0 | 08 Nisan 2019 20:37 |
İNÖNÜ İlitam Felsefe Tarihi Final Soruları | Mihrinaz | MALATYA İNÖNÜ İlitam | 0 | 10 Ekim 2017 09:39 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|