|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Medine-web,Açılış Tarihi: 20 Ekim 2013 (20:54), Konuya Son Cevap : 20 Ekim 2013 (20:59). Konuya 4 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
20 Ekim 2013, 20:54 | Mesaj No:1 |
Medineweb Site Yöneticisi Durumu: Medine No : 1 Üyelik T.:
14Haziran 2007 | fıkıh usulu ara sınavda çıkmış sorular fıkıh usulu ara sınavda çıkmış sorular Ara sınavda çıkan sorular 1. Usulcüden farklı olarak, fakihin görevi, tafsîlî delilleri incelemek ve usul kurallarını uygulayarak bu delillerden cüz’î hükümler çıkarmaktır. Buna göre aşağıdakilerden hangisi fakihin sahasına girer? A. Zinanın haram olup olmadığını tespit etmek B. Emrin vücup ifade edeceği kuralını tespit etmek C. Küllî kuralların nasıl elde edileceğini belirtmek D. Hepsi E. Hiç birisi 2. Fıkıh usulü tarihiyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A. Sahabe fakihleri Hz. Peygamber’den sonra karşılaştıkları olayları Kur’an, sünnet ve Arapça bilgilerine dayanarak halletme yoluna gidiyorlardı. B. Sahabe ve Tabiûn döneminde yazılı olmamakla beraber bazı fıkıh usulü kuralları kullanılmakta idi. C. Fıkıh usulü H.III. asırda müstakil bir ilim dalı haline geldi. D. Bazı bilginlere göre önce fıkıh usulü kuralları belirlenmiş, daha sonra kitaba dönüştürülmüştür. E. Fıkıh usulü alanında bize ulaşan ilk yazılı eser Şâfiî’nin “er-Risale”sidir. 3. Gazzâlî’nin metodu ve eseri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi doğrudur? A. Fukaha metodu: el-Veciz B. Fukaha metodu: er-Risale C. Mütekellimûn metodu: el-İhkam D. Mütekellimun metodu: el-Mustasfâ E. Fukaha metodu: el-Mustasfâ 4. “Keşfu’l-Esrar li’l-Buhari” adlı eserle ilgili olarak aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır? A. Fıkıh usulü alanında yazılmış bir eserdir. B. Yazarı Abdulaziz el-Buhari’dir. C. Nesefî’nin usul eseri üzerine yazılan meşhur bir şerhtir. D. Fukaha metoduna göre yazılmış bir şerhtir. E. El-Cessas’ın usulünün şerhi değildir. 5. Delillerle ilgili olarak aşağıdaki sıralamalardan hangisi doğrudur? A. Kur’an, Sünnet, Kıyas, icma, istihsan B. Kur’an, Sünnet, İcma, Kıyas, istihsan C. Kur’an, Kıyas, Sünnet, İcma, İstihsan D. Kur’an, istihsan, Kıyas, Sünnet, icma E. Kur’an, Sünnet, istihsan, İcma, Kıyas 6. “Muhsan kadınlara zina iftirasında bulunup dört şahit getiremeyenlere seksen sopa vurun” ayeti, aşağıdakilerden hangisi için örnek olabilir? A. Kur’an’ın bazı konularda delaletinin kesinliği için B. Kur’an’ın sübutunun katîliği için C. Kur’an’ın delaletinin zannîliği için D. Kur’an’ın sübutunun zannîliği için E. Kur’an’ın bazen konulara yaklaşımının icmalî olduğunu göstermek için Cevaplar: 1.A (bknz. 4.syf) 2.C (bknz. 5.syf) 3.D (bknz.7.syf) 4.C (bknz.8.syf) 5.B (bknz.9.syf) 6.A (bknz 16. Syf) FIKIH USULÜ 2. ÜNİTE ÖZET VE ÇALIŞMA SORULARI Sünnet: “Alışılmış yol “ demektir, Fıkıhta ise, Hz. Peygamberden nakledilen söz,fiil ve takrirleridir. SÜNNETİN ÇEŞİTLERİ A) Yapısı Bakımından1- Kavli : Söylediği sözler 2- Fiili : Yapmış olduğu fiiller 3- Takriri : Sukut etmesi, onaylaması B) Rivayet bakımından - Hanefi Sınıflandırması- 1- Mütevatir a) Lafzi : Lafızları aynı olan b) Manevi: Manaları aynı olan 2-Meşhur : Tevatür sayısına ulaşmamış 3-Ahad -Cumhurun Sınıflandırması 1- Mütevatir 2-Ahad a)Garip: 1 Ravi tarafından rivayet edilen b)Aziz : 2 Ravi tarafından rivayet edilen c) Müstefiz: 3 ve daha fazla ancak tevatüre ulaşmayan Not: Meşhur ile Müstefiz arasındaki fark; Meşhur, sahabe döneminde mütevatir sayısına ulaşmamış ancak tabiin ve tebe-ü tabiin devrinde mütevar sayısına ulaşan, müstefiz ise bu üç dönemde de tavatüre ulaşmayan 3 veya daha fazla kişi tarafından rivayet edilen... Sünnetin Kur’an Karşısında Konumu A) Kaynak olma açısından: Kur’andan sonra 2. Kaynaktır B) İhtiva ettiği Hükümler Açısından : 1-Kur’an’da mevcut hükümlere uygun hükümler getirmesi: Namaz, oruç, vb. hükümler 2- Kur’an’ı açıklayan hükümler getirmesi a) Mücmelin Beyanı: Kapalı ayetleri açıklaması; Namaz nasıl kılınır, hac nasıl yapılır vs. b) Ammın Tahsisi: Genel ayetleri tahsis etmesi, açıklaması; Kadın, halası, teyzesi, erkek kardeşinin kızı ve kız kardeşinin kızı üzerine nikâhlanamaz c) Mutlakın Takyidi: Mutlak ayetleri tahsis etmesi; Hz. Peygamber, vasiyeti malın üçte biriyle sınırlamış, üçte biri geçen vasiyetlere izin vermemiştir. 3- Kur’an’ı nesh eden hükümler getirmesi: Varise vasiyet yoktur. Hadisi 4- Kur’anda olmayan hükümler getirmesi: Erkeklerin altın ve ipek kullanmalarının yasaklanması, fıtır sadakasının vacib oluşu, diyeti âkilenin ödemesi, ehlî eşek etlerinin haramlığı ve ninenin miras hakkına sahip olduğu gibi hükümler Hz. Peygamberin Fiilleri 1- Tabii beşeri fiilleri 2- Kendine mahsus fiilleri 3-Teşrii kapsamındaki fiiller a) Kur’an’daki mücmeli açıklamak için b) Müstakil yaptığı fiiller 1-Vücub, nedb veya ibaha Şer’i vasfı bilinen 2- Şer’i vasfı bilinmeyen
__________________ Büyükler fikirleri,Ortalar olayları,Küçükler kişileri tartışır. |
Konu Sahibi Medine-web 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Medineweb Görsel ve Slayt arşivi( kaybolmaması... | Medineweb.net Videolar | Medine-web | 4 | 147 | 23 Eylül 2024 20:24 |
Mustafa İslamoğlu Sözler | Medineweb.net Videolar | Mihrinaz | 2 | 343 | 30 Nisan 2023 16:51 |
Şirk Hakkında Kuran Ne Diyor? | Medineweb.net Videolar | Medine-web | 0 | 250 | 29 Nisan 2023 18:52 |
DÜNYA KABE'NİN NERESİNDE | Hacc-Umre-Kurban | Medine-web | 0 | 1092 | 27 Nisan 2020 21:40 |
20 Ekim 2013, 20:55 | Mesaj No:2 |
Medineweb Site Yöneticisi Durumu: Medine No : 1 Üyelik T.:
14Haziran 2007 | Cevap: fıkıh usulu ara sınavda çıkmış sorular
SORULAR 1. Takrîrî sünnet kaç çeşittir? Cevap: iki çeşittir 1-Hz. Peygamber’in bir söz veya davranış karşısında, herhangi bir sevinç veya rıza işareti olmaksızın susması ve reddetmemesi şeklindeki takrîridir. 2-Hz. Peygamber’in bir söz veya davranış karşısında sevinçli bir şekilde susması ve davranışı hoş karşıladığına işaret eden fiillerin kendisinden sadır olması şeklindeki takrîridir. 2. “Kim bilerek bana yalan söz isnad ederese, cehennemdeki yerine hazırlansın”. “Vay bu topukların cehennemde çekeceğine” Hadisi şerifleri hangi hadise örnektir? Cevap: Lafzi Mütevatir 3. Dua sırasında ellerin kaldırılması hadisi, hangi hadise örnektir? Cevap: Manevi mütevatir 4. Mütevatir sünnetin hükmü nedir? Cevap: Mütevatir sünnetin, Hz. Peygamber’e nisbeti (sübûtu) kesin (kat’î)dir, kesin bilgi ifade eder. Mütevâtir sünnetle amel etmek farzdır. Mütevatiri inkar eden kişi, dinden çıkar. Mütevatir sünnetin delaleti zannî olmadıkça, bu çeşit sünnetin delalet ettiği hükümlerde ihtilafa yer yoktur. 5. Tevatür sayısına ulaşmamış bir topluluğun Hz. Peygamber’den rivayet ettiği, sahabe döneminden sonraki Tâbiûn devrinde yaygınlık kazanan ve bu dönemden itibaren yalan üzere birleşmeleri imkânsız bir topluluk tarafından rivayet edilen sünnete ne ad verilir? Cevap: Meşhur 6. Ameller niyetlere göredir: İslam, beş esas üzerine kurulmuştur.” Zarar vermek de zarara zararla karşılık vermek de yoktur.” hadisleri hangi sünnet örneklerindendir? Cevap: Meşhur 7. Hanefîlere göre ………. sünnet, kesin bilgiye yakın bir bilgi sağlar. Buna ilmu’t-tuma’nîne” denir. Boşluğa ne gelmelidir? Cevap:Meşhur 8. Her üç tabakadaki ravi sayısının tevatür derecesine ulaşmamış olduğu sünnet hangisidir? Cevap: Ahad 9. Haber-i vahidin İslam hukukunun kaynaklarından olduğu ve onunla amelin vacip olduğu konusunda sahabe, tâbiûn ve sonraki alimler görüş birliği içerisindedirler. Ancak bunun için aradıkları şartlar nelerdir? Cevap: 1- İttifak edilen Şartlar : a) Ravinin akıl baliğ olması b) Müslüman olması c) Adalet sahibi olması d) Zabt sahibi olması 2- İhtilaf edilen Şartlar : -Hanefiler: a) Ravi rivayete aykırı amel etmemeli b) Rivayetin konusu “umumu’l-belva” olmamalı (çokca gerçekleşen ve herkesin görebileceği yerde olmamalı aksi halde mütevatir olması gerekirdi) c) Ravi fakih değilse şer’i esaslara aykırı olmamalı -Malikiler- a) Medine ehlinin ameline aykırı olmamalı b) Kesin şer’i esaslara aykırı olmamalı -Şafiiler- a) Mürsel hadis,Saîd b. el-Müseyyeb, Zührî, Hasan-ı Basrî, Şa’bî, İbn Sîrîn gibi tabiînin önde gelen alimlerinden rivayet edilmiş olmalıdır. b) Başka bir müsned hadis, mürsel hadisin manasını teyit etmelidir c) Alimlerce makbul sayılan başka bir mürsel hadisle desteklenmelidir d) Mürsel hadisi, sahabi kavli teyit etmelidir e) Alimlerin çoğunluğunun fetvalarıyla desteklenmiş olmalıdır f) Yukarıda sayılan beş şarttan birisi bulunduğunda, ravinin doğru sözlü olma ihtimali tercih edilerek mürsle hadisle amel edilir. - Hanbeliler- Haber-i vahidle amel için sendin sahih olmasından başka bir şart ileri sürmemiştir. 10. Sünnetin kaynak değeri hangi delillerle sabittir? Cevap: Kur’an, İcma, Akli delil 11. Sünnetin hükümlere delaleti nasıldır? Cevap: Kur’an gibi bazen delaleti kat’i bazen delaleti zannidir 12. “Her beş devede bir koyun zekat gerekir.” Hadisi hükümlere delalet açısından nasıldır? Cevap: Delaleti kat’i dir. Çünkü hadisdeki beş ifadesi başka manalara gelmez rakam olarak 5 13. Resûlüllah’ın yemesi, içmesi, uyuması, yürümesi, oturması vb. hareketleri ne türdendir? Cevap: Tabii beşeri fiiller Ara Sınavda Çıkan Sünnet ile ilgili Sorular 7. Mütevatir sünnet ile Kur’an nassı arasındaki benzerlik için hangisi doğru değildir? A. Her ikisini de inkâr eden kâfir olur. B. Her ikisi delalet açısından aynıdır. C. Her ikisi sübut açısından aynıdır. D. Her ikisinin kaynağına izafesi kesindir. E. İkisinin bağlayıcılığı ayn değildir. 8. “Ahad haberle amelin şartlarından birisi, olayın herkesin vakıf olabileceği konuda olmamasıdır.” Bu şart hangi ekole aittir? A. Zeydiyye B. Şafiî C. Hanefî D. Malikî E. Hanbelî 9. Ahad haberle amel için ravîde bulunan temel şartların yanında, rivayetin sahih ve muttasıl olmasını yeterli gören ekol hangisidir? A. Zahirî B. Şafiî C. Hanefî D. Malikî E. Hanbelî 10. Hz. Peygamberin tuttuğu “savm-ı visal” ile ilgili hangisi söylenemez? A. Hz. Peygamberin makbul saydığı ibadetlerden değildir. B. Hz. Peygamberin bir beşer olarak yaptığı fiillerinden değildir. C. Hz. Peygambere has bir fiil olup; uyulması gerekmez. D. Hz. Peygamberin teşrî nitelikli fiilidir. E. Hz. Peygamberin şerî vasfı bilinmeyen fiillerinden değildir. 11. Kur’an’ın mücmelini açıklayan sünnetin hükmü hakkında hangi ifade doğrudur? A. Sünnet, Kur’an’ın mücmelini açıklama yetkisine sahip değildir. B. Mübeyyin görevi ifa eden sünnete uymak farzdır. C. Mücmel ayetin hükmü ne ise açıklayan sünnetin hükmü de aynıdır. D. Beyan görevini yapan sünnet, sahih sünnet hükmünü alır. E. Kur’an, sünnet tarafından açıklanmaya muhtaç değildir. Cevaplar: 7-E 8-C 9-B 10-A 11-C
__________________ Büyükler fikirleri,Ortalar olayları,Küçükler kişileri tartışır. |
20 Ekim 2013, 20:56 | Mesaj No:3 |
Medineweb Site Yöneticisi Durumu: Medine No : 1 Üyelik T.:
14Haziran 2007 | Cevap: fıkıh usulu ara sınavda çıkmış sorular
Sünnetle ilgili hocamızın hazırladığı sorular 1. Hanefîlerin ve cumhûrun sınıflamaları dikkate alındığında, aşağıdakilerden hangisi rivayet bakımından sünnet sınıflamasına dahil değildir? A)Mütevâtir B) Âhâd C) Garîb D) Meşhur 2. Sünnetin Kur’an karşısındaki konumu hakkında aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? A) Sünnetin Kur’an’daki hükümleri nesh edemeyeceği konusunda alimler görüş birliği içindedirler. B) Sünnet, deliller hiyerarşisi içerisinde, Kur’an’dan sonra, ikinci sırada yer alır. C) Sünnet, Kur’an’da mücmel olarak gelen ifadeleri açıklar. D) Sünnet bazen, Kur’an’da âmm olarak bulunan ifadeleri tahsis eder. 3. “Bir müslümanın malı, rızası olmaksızın başkasına helal değildir” hadisi ile “Ey inananlar! Mallarınızı aranızda karşılıklı rıza olmaksızın haksız sebeplerle yemeyin” ayeti arasındaki ilişkiyi hangi ifade anlatır? A) Sünnetin Kur’an’ı açıklaması B) Sünnetin yeni bir hüküm getirmesi C) Sünnetin Kur’an hükümlerini teyit etmesi D) Sünnetin Kur’an’ın hükümlerini sınırlandırması 4. Aşağıdakilerden hangisi, âhâd haberle amel etmek için aranan ittifak edilen şartlardan değildir? A) Ravi, zabt sahibi olmalıdır. B) Ravi, adâlet sahibi olmalıdır. C) Ravinin Müslüman olması gerekir. D) Ravi, rivayetine aykırı amel etmemelidir. 5. Hz. Peygamber’in fiilleriyle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? A) Hz. Peygamber’in herhangi bir ayeti açıklamak için değil de müstakil olarak (ibtidâen) yaptığı fiiller, Müslümanlar için değer taşımaz, bağlayıcı değildir. B) Tabiî beşerî fiillerin, mükelleflere mubah oluşları dışında hiçbir teşrîî vasıfları yoktur. C) Visal orucunun, teheccüd namazlarının Hz. Peygamber’e farz olması, dörtten fazla kadını aynı anda nikahı altında bulundurması Hz. Peygamber’in kendisine mahsus fiilleridir. D) Hz. Peygamber’in Kur’an’ın mücmelini açıklamak için yaptığı fiiller, onun teşrî kapsamındaki fiillerindendir. CEVAPLAR 1D. 2A. 3C 4D. 5A Not: Uzem fıkıh syfasında yayınlanan bu soru ve cevaplarını değiştirmeden kopyaladım ancak bence 1. Sorunun cevabı “C” şıkkı olmalı Sorudaki “Hanefi” kelimesi olmasa cevap “D” Kitaptaki ifade şöyle: “Cumhura göre meşhur sünnet ayrı bir kısım olmayıp, âhad sünnet kapsamındadır” takdiri size bırakıyorum
__________________ Büyükler fikirleri,Ortalar olayları,Küçükler kişileri tartışır. |
20 Ekim 2013, 20:57 | Mesaj No:4 |
Medineweb Site Yöneticisi Durumu: Medine No : 1 Üyelik T.:
14Haziran 2007 | Cevap: fıkıh usulu ara sınavda çıkmış sorular
3. ÜNİTE FIKIH USULU ÇALIŞMA SORULARI 1. icma nedir? Cevap: “azmetmek, kesin karar vermek ve ittifak etmek” manalarına gelir Usûl terimi olarak icmâ, “İslam müçtehitlerinin, Hz. Peygamber’in vefatından sonraki herhangi bir devirde, şer’î bir hüküm hakkında görüş birliğine varmalarıdır.” 2. İcmanın gerçekleşme şartları nelerdir? Cevap: 1-Görüş birliğine varanlar müçtehit olmalıdır 2-Bir asırda yaşayan müçtehitlerin tamamının fikir birliği etmiş olması gerekir. 3-Müçtehitlerin, Müslüman olmaları gerekir. 4-İcmâ, Hz. Peygamber’den sonraki bir devirde gerçekleşmelidir. 5-İcmânın konusu vücûb, hurmet, sıhhat, fesat gibi şer’î bir hüküm olmalıdır. 6-İcmâya katılan müçtehitler, şer’î bir delile dayanmalıdırlar 3. İcmanın çeşitleri nelerdir? Cevap: 1- Sarih icma 2- Sukuti icma 4. Herhangi bir devirde bütün müçtehitlerin, bir meselenin hükmü ile ilgili görüşlerini açık bir şekilde ortaya koymaları suretiyle oluşan fikir birliğine ne denir? Cevap: Sarih İcma 5. Bir asırda bazı müçtehitlerin ortaya attıkları görüş karşısında diğer müçtehitlerin bu görüşe karşı çıkmaksızın sessiz kalmaları suretiyle ortaya çıkan icmâya ne denir? Cevap: Sukuti İcma 6. Sukuti İcmanın Şartları Nelerdir? Cevap:1- Sükût, kabul veya redde işaret eden emareler taşımamalıdır. 2-Söz konusu görüş işitildikten sonra, bir düşünme ve değerlendirme süresi geçmiş olmalıdır. 3- Üzerinde icmâ edilen konu, içtihada açık olmalıdır. 7. İslam hukukçularının çoğu şartlarına uygun bir şekilde gerçekleşen ……….. kesin delil olarak kabul etmişlerdir. Buna göre icmâya uymak vâcip (zorunlu) ona aykırı davranmak haramdır. Boşluğa ne gelmelidir? Cevap: Sarih İcmayı 8.İcmayı delil olarak kabul etmeyenler kimlerdir? Cevap: Mutezile’den İbrahim en-Nazzâm ve Kâşânî ile Hâricîlerin bir kısmı ve Râfizîlerin çoğunluğu 9. “Kim, kendisine hidayet (doğru yol) besbelli olduktan sonra peygambere karşı çıkar, müminlerin yolundan başkasına uyarsa, onu yöneldiği yolda bırakırız ve cehenneme sokarız. Orası ne kötü bir varış yeridir.” “Ümmetim hata üzerinde birleşmez/Müminlerin iyi gördükleri Allah katında da iyidir.” Yukarıdaki ayet ve hadisler kimin, neye delilidir? Cevap: Cumhurun İcmaya delili. 10. Sukuti İcmanın kaynak olması hususnda görüş birliği var mıdır? Cevap: Görüş birliği Sarih icma için geçerlidir, sukiti icmada ihtilaf vardır 11. Sarih icmayı kaynak kabul edip sukiti icmayı kaynak kabul etmeyenler kimlerdir? Cevap: Mâlikîler ve Şâfiîler sükûtî icmâyı kaynak olarak kabul etmemektedirler 12.Sukiti İcmayı kaynak kabul etmeyenlerin öne sürdükleri deliller nelerdir? Cevap: 1-Henüz içtihadî meseleyle ilgili içtihadî bir kanaate varmadıklarından, 2-Zarar görmekten çekindiklerinden, 3-İçtihat eden müçtehide karşı saygılarından, 4-Başka bir müçtehidin ona itiraz ettiğini düşündüklerinden, 5- Görüş beyan edenin müçtehit olduğuna ek olarak, her müçtehidin de görüş açıklamada hür ve kendi görüşünde isabetli olabileceğini düşündüklerinden dolayı sessiz kalabilirler. 13. Sukuti icmayı kaynak kabul edenler kimlerdir? Cevap: Hanefîler, Hanbelîler ve diğer usûlcülerin çoğunluğu, sükût halinde icmânın gerçekleşeceğini ve sükûtî icmânın kat’î delil olduğunu söylerler. 14. Hangi durumlar müçtehidin kendisine ulaşan görüş hakkında kendi düşüncesini beyan etmesine engel bir durum olmadığını gösterir? Cevap:1- İçtihâdî görüşün yaygınlaşıp şöhret bulması, 2- Diğer müçtehitlere ulaşıp onun da mesele hakkında düşünme ve incelemede bulunacak kadar vaktin geçmesi, 3-Baskı sahibi bir otoritenin bulunmayışı 15. Diğer bir görüşe göre, sükûtî icmâ kat’î delil değil, zannî delildir. Bu görüşe göre Sukiti icmanın zanni delil olma sebebi nedir? Cevap: Çünkü ileri sürülen şartlar gerçeklemiş olsa bile, sükût eden müçtehidin, diğerlerinin görüşlerini onayladığının kesin delili yoktur 16. Geçmişte bir konu hakkında ihtilaf var ise sonradan o konu üzere icma olurmu? Cevap: Evet olur 17. Geçmişte bir konu üzere henüz yerleşmemiş bir ihtilaf varsa o konu hakkında yeni bir görüş ileri sürülebilir mi? Cevap: Evet 18. Bir konu hakkındaki ihtilafın belli görüşler halinde yerleşmiş olmasından sonra o görüşlerin dışında bir görüş ortaya atmak mümkün müdür? Cevap: Tartışmalıdır 1-Usulcülerden bir kısmı, bu durumda bir başka görüş ileri sürülemez, dolaylı (zımnî) veya “mürekkep” bir icmâdır. Yeni görüş ortaya atmak tamamlanmış bir icmâyı bozmak olur; bu caiz değildir demişlerdir. 2. Bazı usulcüler buna mutlak manada cevaz vermişlerdir. Bir meselenin müçtehitler arasında tartışmalı olması, o meselede icmâ meydana gelmediğini gösterir, 3. Bazı usulcüler ise ihtilafın yerine göre durumun değişeceğini, bazı durumlarda yeni bir görüş ileri sürmenin mümkün olduğunu, bazı durumlarda da mümkün olmadığını söylemişlerdir. 19. İcmanın senedi nedir? Cevap: Ayet ve hadislerin icmâya senet olacağında görüş ayrılığı yoktur. Kıyasın icmâya senet olup olamayacağı konusunda görüş ayrılığı vardır. Kıyas gibi maslahat-ı mürselenin de icmâya senet olması tartışmalıdır. 20. Nineyle evlenmenin haram olması neye örnektir? Cevap: Ayete dayalı icma örneği 21. Teslim alınmamış gıda maddesinin satılamayacağı neye örnektir? Cevap: Sünnete dayalı icma 22. Namaz, Oruç…gibi ibadetler icmayla da sabittir. Bunların sabit olması ne içindir? Cevap: Farzı güçlendirmek, farklı yorumunu ortadan kaldırmak içindir. İcmanın senedi kat’i delille sabitse icma müstakil hüccet olmaz. 23. Kıyasın icmâya senet olup olamayacağı konusunda görüş ayrılığı nerede vardır? Cevap: Bazı âlimler, kıyasın zannî, icmânnın kat’î olması ve kat’înin zannî üzerine bina edilemeyeceği gerekçesiyle, kıyasın icmânın dayanağı olamayacağını söylemişlerdir 24. Çoğunluğu teşkil eden diğer bir grup âlim kıyasın da şer’î delillerden birisi olması sebebiyle, icmânın senedi olabileceğini savunmuşlardır. Bunların delili nedir? Cevap: Hz. Ebû Bekir’in halife olarak seçilmesi kıyasın icmâya dayanak olduğunu göstermektedir. Çünkü Müslümanlar, Hz. Peygamber’in hastalığı ağırlaşınca yerine namaz kıldırmak üzere Hz. Ebû Bekir’i görevlendirmesini dikkate almışlar ve imâmeti hilâfete kıyaslayarak Hz. Ebû Bekir’in halifeliği üzerinde icmâ etmişlerdir. 25. Kıyasın icmâya senet olacağını savunanlar maslahat-ı mürselenin de icmâya senet olacağını söylemişlerdir. Bunlar görüşlerini hangi sahâbe uygulamalarıyla desteklemişlerdir? Cevap:- Sahabe, Kur’an’ın bir mushafta toplanması konusundaki icmâ etmişlerdir -Hz. Osman zamanında maslahat üzere başlatılan Cuma namazı için ikinci ezan üzerinde, Müslümanlar arasında icmâ oluşmuştur. 26. Mu’tezile’den İbrahim en-Nazzâm ile tâbiîleri ve Şia ise icmânın gerçekleşmesinin mümkün olmadığını hangi delillere dayanarak söylemişlerdir? Cevap: 1- Meselenin ortaya çıktığı zamanda yaşayan bütün müçtehitlerin kimler olduğunun tespit edilmesi ve her müçtehidin görüşünün ne olduğunun bilinmesi gerekir. Bu ise imkânsızdır. 2- İcmânın dayanağı ya kat’îdir ya da zannî. Kat’î olduğunda, icmâya gerek yoktur Dayanağı zannî olduğunda ise icmânın gerçekleşme ihtimali yoktur. Çünkü zannî delil başlı başına ihtilaf sebebidir 27. İcmânın gerçekleşmesinin mümkün olduğunu savunan büyük çoğunluk icmânın fiilen gerçekleşmiş olmasını delil olarak ileri sürmüşlerdir. Onlara göre vakıa en güçlü delildir Bunlar nelerdir? Cevap: - Müslüman kadının gayr-i Müslim erkekle evliliğinin haramlığı, - Mehir belirtilmeksizin yapılan nikâhın sahih olması, - Neneye mirastan altıda bir hisse verilmesi, - Domuzun iç yağlarının haram olması, - Gasp edilen malın misli veya kıymetiyle tazmininin vücûbu, - Bir kadınla halası veya teyzesinin aynı anda aynı kişi tarafından nikâhlanmasının haramlığı, meydana gelmiş icmâ örneklerindendir
__________________ Büyükler fikirleri,Ortalar olayları,Küçükler kişileri tartışır. |
20 Ekim 2013, 20:59 | Mesaj No:5 |
Medineweb Site Yöneticisi Durumu: Medine No : 1 Üyelik T.:
14Haziran 2007 | Cevap: fıkıh usulu ara sınavda çıkmış sorular
İcma ile ilgili Arasınavda çıkan sorular 12. İcma ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? A. İcmaya katılanlar müçtehit olmalıdır. B. İcma Hz. Peygamberden sonraki bir asırda olmalıdır. C. İcma şer’î bir delile dayandırılmalıdır. D. İcmanın konusu şer’î bir hüküm olmalıdır. E. Bir asırda birden fazla müçtehit bulunmazsa onun görüşü de icma sayılır. 13. “… ve yettibi’ ğayra sebili’l-müminine nüvellihi ma tevella” ayeti hangi konu için verilen en meşhur örnektir? A. İcmaın şer’i kaynaklardan biri olduğuna B. Sünnetin kaynak değerine C. Sükuti icmaın delil olduğuna D. Sarih icmaın hüccet olmadığına E. Sükuti icmaın kaynak değerine Cevap:12- E 13-A İcma ile ilgili hazırlanmış diğer sorular 1. Aşağıdakilerden hangisi icmânın gerçekleşme şartlarından değildir? A) Görüş birliğine varanlar müçtehit olmaıldır. B) İcmanın konusu kıyamet, cennet, namaz, adalet gibi dinî konular olmalıdır. C) İcmâ Hz. Peygamberden sonra gerçekleşmiş olmalıdır. D) İcmâ eden alimler Müslüman olmaldır. 2. Aşağıdakilerden hangisi icmâ hakkında söylenebilir? A) İcmâ her dönemde Müslüman alimlerin bir görüş üzerinde fikir birliğine varmalarıdır. B) Sarih icmâyı bütün İslam alimleri ittifakla kabul etmektedirler. C) Sukûtî icmâyı Mâlikîler ve Şâfiîler kaynak olarak kabul etmemektedirler. D) Nasslara ve maslahata dayalı icmâlar daha sonraki devirlerde değiştirilemez. 3. İcmânın senedi aşağıdakilerden hangisi olamaz? A) Kur’an B) Sünnet C) Kıyas D) Akıl 4. Aşağıdakilerden hangisi icmâ edilen hususlardan biri değildir? A) Hz. Peygamberden sonra insanlar bozulduğu için fiyatlara narh koyma. B) Domuzun iç yağının haramlığı. C) Bir kadınla halası ve teyzesinin aynı anda nikahlanmasının haramlığı. D) Büyük annelerle evlenmenin haram olması. 5. Sükuti icma ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenmemiştir? A) Kaynak kabul edenlerin bir kısmı “zannî delil” olduğunu söyler. B) Kat’i bir hüccettir. C) Zannî bir hüccettir. D) Bazen sarih icmadan daha kat’î bir hüccet olur. CEVAPLAR 1B. 2C. 3D. 4A. 5D 4. ÜNİTE FIKIH USULU ÇALIŞMA SORULARI 1. Kıyasın tanımı nedir? Cevap: Kıyas, lügatte bir şeyi bir şeyle ölçmek, karşılaştırmak ve iki şeyi birbirine eşitlemek, Fıkıh usûlü ıstılahında ise kıyas, “bir meselenin Kitap, sünnet veya icma ile belirlenmiş olan hükmünü, aralarındaki ortak illet sebebiyle, hükmü bu kaynaklarda belirtilmemiş başka bir meseleye vermek” 2. Bir kıyas işleminde, hükmü Kitap, sünnet veya icma ile belirlenmiş ve kendisine kıyas yapılan meseleye......... denir . Cevap: Asl, Makisun Aleyh(Kendisine kıyas edilen),Müşebbehun Bih (Kendisine benzetilen) 3. Bir kıyas işleminde, hükmü belirlenmemiş olup hükmü belirlenmişe benzetilen meseleye …. denir. Cevap: Fer, Makis (Başkasına kıyas edilen), müşebbeh (başkasına benzetilen) 4. Bir kıyas işleminde, hükmün konmasına sebep olan ve iki olayın hükümde birleşmesini sağlayan ortak vasfa ne denir? Cevap: İllet, Menat, Delil,sSebep, Bais, Vasful Cami’ 5. Bir kıyas işleminde, Kitap, sünnet veya icma ile sabit olan hükme ne denir? Cevap: Aslın Hükmü 6. Kıyas yoluyla belirlenen hükme ne denir? Cevap: Fer’in hükmü 7. şarap …. diğer alkollü içkiler ….. şarhoş edici olma (iskar) …… şarabın haram olması …….., diğer içkilerin haram olması …….. Yukarıdaki boşlukları sırasıyla uygun şekilde doldurunuz.. Cevap: Asl, Fer’, İllet, Aslın Hükmü, Fer’in Hükmü 8. Kıyası kaynak olarak kabul etmeyenler kimlerdir? Cevap: Mutezile mezhebi âlimlerinden İbrahim en-Nazzâm, Zâhirîler, Hâricîler ve İmâmiyye mezhebi mensupları 9. Kıyası kaynak olarak kabul eden alimlerin delilleri nelerdir? Cevap: a-Kitap: “Eğer bir hususta anlaşmazlığa düşerseniz, onu Allah’a ve Rasûle götürün.” b-Sünnet: Hz. Muaz b. Cebelin Yemene kadı olarak gönderilme olayında bir olayla karşılaşınca “kitaba , sünnete bakar bulamazsam içtihad ederim olayı çözümsüz bırakmam demesine Resulüllahın tasdik edmesi. c-Sahabe uygulamaları ve oluşan icma:Sahabilerin Hz. Ebubekiri Halife seçmede Resulullahın ona namaz kıldırtmasına kıyasla halife seçmeleri d-Akli delil: Kitap ve sünnetin nassları sınırlıdır. Olaylar ise sınırsızdır. Sınırlı nasslarla sınırsız olaylara çözüm bulmak ancak kıyasla mümkündür. 10. Kıyası kaynak olarak kabul etmeyenlerin delilleri nelerdir? Cevap: a-Kitap: “Ey iman edenler, Allah ve Rasûlünün huzurunda öne geçmeyin” b-Sünnet: “Bu ümmet, bir süre Allah’ın Kitabı ile amel eder, sonra bir süre Rasûlullah’ın sünnetiyle amel eder, daha sonra bir süre de re’y (bazı rivayetlerde kıyas) ile amel eder. Re’y ile amel ettikleri zaman, onlar hem kendileri sapar, hem de başkalarını saptırırlar.” c-Sahabeden yapılan nakiller: Hz. Ömer’in: “Dikkatli olun re’y taraftarlarından sakının. Zira onlar sünnetin düşmanıdırlar. Hadisleri ezberlemek onlara zor geldiği için re’ylerine göre hüküm verirler. Hem kendileri doğru yoldan sapar, hem de başkalarını saptırırlar.” dediği nakledilmişti d-Akli delil: Kıyas Müslümanlar arasında ihtilaf ve çekişmeye sebep olur 11. Kıyasın rükünleri nelerdir? Cevap: Asl, Fer, Aslın Hükmü, illet (!!!! Fer’in hükmünün olmamasına dikkat edelim !!!!) 12. Kıyasın Asl’ın hükmünün şartları nelerdir? Cevap: 1- Nassla sabit olası gerekir 2- Akıltarafından anlaşılan bir illete sahip olması gerekir 3- Aslın hükmü başka bir nassla sadece asla mahsusu sınırlandırlmış olmamalı 4-Aslın hükmü kıyasa aykırı olarak istisnai bir hüküm olmamalı 13. Kıyasın Fer’inin şartları nelerdir? Cevap: 1- Fer illet bakımından asla eşit olmalıdır. 2-Fer hakkında nass veya icmayla belirlenmemiş bir hüküm bulunmamalı 14. Kıyasın temelini teşkil eden en önemli rüknu nedir? Cevap: İllet 15. Istılahta illetin tanımı nedir? Cevap: Nassın hükmüne alamet olan vasıf”, “Asıldaki hükmün, üzerine bina edildiği vasıf”, “Hükmün amacını genellikle gerçekleştirdiği kabul edilen açık ve munzabıt (istikrarlı) vasıf”. 16. İllet için hangi terimler kullanılabilir? Cevap: : menât“, sebep”, “ delil”, “ Bâis”, el-vasfu’l-câmi’ (toplayan vasıf )” 17. Hikmet, usulcülerin terminolojisinde hangi anlamda kullanılmıştır? Cevap: 1. Hükmün konulmasına uygun düşen durum 2. Hükmün konulmasında amaçlanan sonuç veya hükmün korumak istediği menfaat. 18. illetin şartları nelerdir? Cevap: 1-İllet Zâhir (Açık) Olmalıdır 2-İllet munzabıt (istikrarlı) olmalıdır 3-İllet Hükme münasip (uygun) bir vasıf olmalıdır 4-İllet müteaddî (geçebilir, sirayet edici nitelikte) olmalıdır 19. illeti belirleme yolları nelerdir? Cevap: 1- Nass 2- icma 3-Münasebet 4- Sebr ve taksim 20. Arap dilinde sebep ve illet bildiren başlıca lafızlar nelerdir? Cevap: “ – – – ل ألج– من----“ جل 21. Münasip vasfın kısımları nelerdir? Cevap: 1-Müessir münasip 2- mülga münasip 3- Mürsel münasip 22. “Şâri’ tarafından muteber kabul edildiğine dair şer’î bir delil bulunan vasfa,….. denir. Münasip vasıfların en üstünü budur.” Boşluğa ne gelmelidir? Cevap: Müessir münasib 23. Sebr ve taksim nedir? Cevap: Sebr: Denemek , tecrübe etmek, Taksim: ta’lile uygun düştüğü tahmin edilen vasıfların belirlenip derlenmesi demektir 24. Şarabın haram kılınmasının illetini tespit etmek isteyen bir müçtehit, önce bu hükmün illeti olma ihtimali bulunan, şarabın “üzümden yapılmış olması”, “akıcı olması”, “sarhoşluk verici olması” gibi vasıfları bir araya getirir. Sonra illetin şartlarını da dikkate alarak bunlardan her birini değerlendirmeye tabi tutar. Bu değerlendirme sonunda, “üzümden yapılmış olması” şu sebeple, “akıcı olması” bu sebeple illet olamaz diyerek “sarhoşluk verici olması” vasfını tespit ederse hangi metodu kullanmış olur? Cevap: Sebr ve taksim 25.Tahricu’l-Menat nedir? Cevap: nass veya icmâ ile belirlenmiş bir hükmün bunlarda yer almayan illetini ortaya çıkarmak üzere yapılan içtihat demektir 26. Tenkihu’l-Menat nedir? Cevap: Bir hükme illet olabilecek vasıflardan, uygun olmayanları ayıklayarak, en uygun vasfı belirlemek demektir. 27. Tenkîhu’l-Menât ile Sebr ve Taksim arasında ki fark nedir? Cevap: tenkîhu’l-menâtta müçtehit nassla belirlenmiş vasıflar arasından bir tenkîh (ayıklama) yaparken, sebir ve taksimde, Müctehit önce illet olabilecek vasıfları belirlemekte, sonra da bunlar arasından bir tenkîhte bulunmaktadır. 28. Tahkîku’l-Menât nedir? Cevap: Nass, icma veya başka yolla (içtihatla) belirlenmiş illetinin, başka hangi meselelerde bulunduğunu tespit etmek için yapılan inceleme ve araştırma demektir 29. Kıyasın kısımları nelerdir? Cevap: 1- Kıyası Evla 2- Kıyas-ı Müsavi 3- Kıyas-ı Edna 30. Asılla fer’ arasındaki ortak illetin fer’de asıldakinden daha açık ve kuvvetli olduğu kıyasa ne denir? Cevap: Kıyas-ı Evla (örnk: “Ana-babaya öf bile deme”, asl:öf, fer: eziyet fer daha kuvvetli) 31. Asılla fer’ arasındaki ortak illetin, fer’de asıldakine eşit olduğu kıyasa ne denir? Cevap: Kıyas-ı Müsavi (asl:“yetim malı yiyen ateştedir,fer: yetim malını telef etmek haramdır) 32. İlletin, fer’de, asıldakinden daha az açıklıkta, daha zayıf olarak gerçekleştiği kıyasa ne denir? Cevap: Kıyas-ı edna (örnk: şaraptan daha az sarhoş edici şeylerin de haram olması) Not: Sorular konuyu genel olarak anlamak için özet çalışma şeklinde hazırlanmıştır. Aşağıdaki Sorulardan da anlaşılacağı üzere finallerde sorular daha detaydan gelebilir. Kıyasla ilgili Ara sınav soruları 14. “Kıyas yolu ile uygulanacak hükmün, akıl tarafından idrak edilebilecek bir illeti olmalıdır.” Bu, kıyasta hangi unsurla ilgili bir şarttır? A. Münasip vasıfla ilgili B. Aslın hükmü ile ilgili C. Fer’in hükmü ile ilgili D. İllet ile ilgili E. Hikmetle ilgili 15. Hangisi kıyasın rükunları arasında değildir? A. Asıl B. Fer’ C. İllet D. Fer’in hükmü E. Aslın hükmü 16. Şaraptaki haramlık hükmü, şarabın kırmızı ve akıcı bir madde oluşu gibi özelliklerle ta’lil edilemez. Burada anlatılmak istenen nedir? A. İllet, hüküm için münasip bir vasıf olmalıdır. B. İllet, sübjektif olmalıdır. C. İllet, zahir olmalıdır. D. İllet, kâsır bir vasıf olmamalıdır. E. İllet, elastikî olmalıdır. Hocamızın hazırladığı hazırlık Soruları 1. Aşağıdakilerden hangisi illet ile hikmetin birleştiği noktadır? A) Her ikisi de ittifakla kıyas gerekçelerinden sayılması. B) Her ikisinin de Hükmün dayandığı münasib vasıf olması. C) Her ikisinin de icma ile desteklenmesi. D) Daima hükümlerde ikisinin birlikte buşunması. 2. Aşağıdakilerden hangisi illet karşılığında kullanılmaz? A) Sebep B) Menat C) Delil D) Hikmet 3. Asılda hükmün illetini belirledikten sonra, fer’de de aynı hükmün varlığından emin olunmak için yapılan inceleme ve araştırmaya ne denir? A) Tahkîku’l-Menat B) Münasibu’t-tenkîh C) Tahrîcu’l-Menat D) Tenkîhu’l-Menat 4. Aşağıdakilerden hangisi asıl ile ilgili şartlardan değildir? A) Aslın hükmünün Kitap ve sünet ile sabit olması. B) Aslın hükmünün akıl tarafından anlaşılabilir olması. C) Aslın hükmünün fer’ ile aynı illete sahip olması. D) Aslın hükmünün başka bir nassla sadece asla mahsus kılınmaması. 5. Kıyas ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Kıyas nasslarda veya icmada belirlenmiş olan hükmünü ortak illet sebebiyle hükmü belirtilmemiş meseleye vermek demektir. B) Kıyas bütün âlimler tarafından kabul edilen aslî delillerdendir. C) Asıl, fer’, illet ve aslın hükmü kıyasın rükünlerini oluşturur. D) Kıyas yapabilmek için fer’ hakkında nass veya icma ile belirlenmiş bir hükmün bulunmaması gerekir. CEVAPLAR 1B. 2D. 3A. 4C. 5B
__________________ Büyükler fikirleri,Ortalar olayları,Küçükler kişileri tartışır. |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
2019 DGS Çıkmış Sorular | nurşen35 | DGS (Dikey Geçiş Sınavı) | 0 | 12 Temmuz 2019 02:19 |
Omu ilitam 4. ünite fıkıh usulu çalışma soruları | Medineweb | SAMSUN OMÜ İlitam | 1 | 17 Aralık 2015 14:38 |
arapça4 çıkmış sorular | makbergülü | Arapça 4 | 1 | 23 Ocak 2014 19:11 |
Omu ilitam 3. ünite fıkıh usulu çalışma soruları | Medineweb | Fıkıh Usülü | 0 | 20 Aralık 2013 15:33 |
Fıkıh sorular | batman | Fıkıh | 3 | 05 Şubat 2013 10:48 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|