|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Medineweb,Açılış Tarihi: 20 Aralık 2013 (14:59), Konuya Son Cevap : 20 Aralık 2013 (14:59). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
20 Aralık 2013, 14:59 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 13301 Üyelik T.:
04 Şubat 2011 | Fırat ilitam usul-ü fıkıh ünite 5 özet Fırat ilitam usul-ü fıkıh ünite 5 özet İCMA İcma, klasik sıralamada Kur’ân ve Sünnetten sonra üçüncü sırada bulunmaktadır. B- Istılahi Manası Cürcani şöyle tarif etmiştir: “Hz. Muhammed (s.a.a.)’in ümmetinden olan müçtehitlerin bir asırda dini bir meselenin hükmü hakkında görüş birliğine varmalarıdır.” Debûsi şöyle tarif etmiştir: “Bir asıda bulunan, adalet sahibi ve içtihada ehil âlimlerin bir hüküm üzerinde görüş birliliğine varmalarıdır.” Molla Hüsrev’in tarifi ise şöyledir: “Her hangi bir asırda Hz. Peygamber (s.a.v.)'in vefatından sonra onun ümmetine mensup olan müçtehitlerin şer'î ve içtihadi bir hüküm üzerinde görüş birliğine varmalarıdır”. Maksadı en iyi açıklayan ise Molla Hüsrev’in tarifidir. Buna göre icma’ın gerçekleşmesi için şu şartlar gereklidir: 1. İttifak: İcma’ın en önemli unsurunu ittifak teşkil eder. . Bu kayda göre, bir asırdaki müçtehitlerden bir tanesinin bile muhalif kalması durumunda icma gerçekleşmez. 2. Hz. Peygamber(s.a.v.)’in vefatından sonra olması. 3. İcma edenlerin müçtehit olması. 4. Müçtehitlerin ümmet-i Muhammed’den olması. 5. Müçtehitlerin adalet sahibi olmaları. 6. İttifak mevzuunu teşkil eden hükmün şer’i ameli olması: Yani içtihat konusunu teşkil eden hükmün dinin pratikleriyle ilgili olmalıdır. İslam’ın inanç sistemi icma ile değil, Kur’an, Sünnet ve akıl ile sabit olur. 7. İttifak edilecek meselenin içtihadi olması: Zira sübutu ve delaleti itibariyle kati delillere dayanan ve içtihadın geçerli olmadığı meselelerin hükümleri, icma’ ile değil mezkür delillerle tespit edilir. II- İCMA’IN KISIMLARI sarih ve sükûti olmak üzere iki kısma ayrılır: A- Sarih İcma Adından da anlaşılacağı üzere; bütün müçtehitlerin, içtihat mevzuu olan meselenin hükmü hakkında aynı istikamette sözlü beyanlarıyla ve fiili tatbikleriyle gerçekleşen icmadır. Hanefiler buna “icmada azimet “ tabirini kullanırlar. Şayet sözlü beyanlarıyla sabit olursa “kavlî icma’”, uygulamalarıyla sabit olursa ona da “amelî icma’” adı verilmektedir. B- Sükûti İcma Müçtehitlerin icma’ı ; bir kısmının açık beyanı veya ameli karşısında diğerlerinin reddetmeksizin sükût etmeleriyle de gerçekleşebilir şeklinde tarif etmişlerdir. İşte bu ikinci kısma “sükûti icma’” adı verilmektedir. Hanefiler icma’ın bu kısmına “icmada ruhsat” terimini kullanmışlardır. sükûti icma’da şu şartlar aranmalıdır: 1. Kendisine diğer müçtehitlerin görüşü ulaşan müçtehidin, muvafakat ve muhalefet emaresi sayılacak davranışların bulunmaması gerekir. Zira muvafakat emaresi sarih icmaya, muhalefet emaresi ise icma’ın gerçekleşmediğine delalet eder. 2. Müçtehidin, mezkûr problemi kendi bilgileri çerçevesinde ele alıp inceleyebileceği bir müddetin geçmesi gerekir. III- İCMA’IN DELİL OLUŞU Mutezile’den Nazzam ve bazı Şia âlimleri icma’ın imkânsızlığından bahisle, prensip olarak onun şer’i bir hüccet oluşunu reddetmişlerdir. Buna karşılık Ehlisünnetten olan müçtehitlerin hemen tamamı icmaı şeri bir hüccet olarak kabul etmişler. IV- İCMA’IN SENEDİ “İcma’ın senedi” tabiri ile bir meselenin hükmü hakkında görüş birliğine varan müçtehitlerin o görüşe ulaştıran delil kastedilmektedir. Genellikle Kur'ân ve Sünnetin icma’a senet olabileceği kabul edilirken, Kıyasın senet olup olmayacağı ihtilaf konusu olmuştur. A- Kur’ân İslam fakihleri bir kişinin ninesi ile evlenmesinin haram olduğu konusunda görüş birliğine sahiptirler. Bu hüküm konusundaki delilleri Kur’ân’da geçen “analarınız size haram kılındı” mealindeki ayeti kerimedir. Müçtehitler buradaki “ümm” kelimesini sadece kişiyi doğuran kadın değil, annesi ve babası tarafından ninelerin tamamına delalet ettiğini kabul etmişlerdir. B- Sünnet Hz. Peygamber (sav) bir hadislerinde şöyle buyurmaktadır: “ يبعو فال طعاها ابتاع هن يقبضو حتى / kim bir gıda maddesini satın alırsa onu teslim almadan başkasına satmasın” Bu hadisi bütün müçtehitlerce kabul edilmiş, satın alan kişinin teslim almadan onu başkasına satmasının dinen yasak olduğunu kabul etmişlerdir. C- Kıyas Kıyasın icma’ için senet olup olamayacağı hakkında ihtilaf edilmiştir. Bu konuda, biri menfi, diğeri müspet olmak üzere iki görüş bulunmaktadır. 1. Kıyasın icma için senet olamayacağını savunan görüş: . Bu görüşü benimseyenler; kıyasın zanni, icma’ın ise kati bir hüccet oluşundan hareketle, kuvvetli olanı zayıf olana bina etmenin doğru olmayacağı sonucuna varmışlardır. 2. Diğer bir grup ise kıyasın icma’a senet olabileceğini savunmuştur: Bu görüş cumhurun görüşüdür. Bu grup görüşlerini şöyle savunmuştur. Kıyas şeri bir hüccettir dolayısıyla icma senet olmaya elverişlidir. Sahabe icma’ına baktığımızda bunların çokların bir nassa değil kıyasa dayandığı görülecektir D- Maslahat-ı Mürsele İcma’ın tartışmalı senetlerinden birini de maslahat-ı mürsele teşkil eder. “Maslahat-ı mürsele” kabul ve reddine dair şer’i bir delil bulunmayan maslahat demektir. Hz. Peygamber (s.a.s.)’in sahabesinin uygulamaları dikkate alındığında maslahat-ı mürsele’nin icma’ın hareket noktası olabileceği edebileceğini kabul etmemiz gerekmektedir. maslahat temelli icmalara örnekler: a- Hz. Ebu Bekir zamanında Kur’ân-ı kerimin toplanması. b- Hz. Ömer’in, Şam ve Sevadü’l-Irak topraklarını savaşçılar arasında taksim etmeyerek Müslümanların ortak malı haline getirmesi. c- Hz. Osman’ın Kur’ân-ı kerim’i istinsahı ve özel mushafları yaktırması. d- Hz. Osman’ın Cuma günü ikinci ezanı okutması. : Senedi maslahat olan icma’ın hüccet değeri, nass ve kıyasa dayanan icma’a göre daha zayıftır. Bu sebeple, maslahatın değişmesiyle, değişmeye elverişlidir. V- İCMA’IN MERTEBELERİ Kuvvet derecesine göre İcma dört mertebeye ayrılmıştır. Şimdi kısaca bunları açıklayalım: 1. İcma’ın en kuvvetli mertebesini Sahabenin sarih icması teşkil eder. Zira bu icma’ın hüccet oluşu hakkında ümmet arasında bir ihtilaf yoktur. Mesela Hz. Ebu Bekir’in hilafeti hakkındaki icma bu kabildendir. Bu icma mütevatir haber menzilesindedir, dolayısıyla bununla sabit olan hükmü inkar küfre düşürür. 2. İkinci sırada, Sahabenin bir kısmının açıkça (nassan) söyleyip diğer bir kısmının sükutu ile sabit olan icma bulunmaktadır. Bunun bir öncekine göre daha aşağı derecede olmasının sebebi, sükûtun takrire delaletinin açık ifadenin delaletinden daha aşağıda bulunmasındandır. Bu icma sübutu kati delaleti zanni delil menzilesindedir. 3. İcma’ın üçüncü mertebesini, Sahabeden sonra her asrın müçtehitlerinin, hakkında kendilerinden önce muhalif bir görüş ortaya çıkmayan hüküm üzerindek icma’ teşkil eder. Bu icma meşhur haber gibi kabul edilmiştir. Bu mertebedeki bir icma ile sabit olan hükmü inkar eden kişi, sapkınlıkla itham etmek mümkün ise de tekfir etmek caiz değildir. 4. Son sırada ise; müçtehitlerin, kendilerinden önce bir muhalifi bulunan bir hüküm hakkındaki icmaları ve yer alır. Zira bu âlim ve fakihlerin ihtilaf ettikleri bir fasıldır. Bazı alimler, bu kısmı icma olarak görmemişlerdir. Bu icma haber-i vahit menzilesindedir. HAZIRLAYAN: SU KAYA |
Konu Sahibi Medineweb 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Medinewebli önlisans İlahiyat 1.sınıf öğrencileri... | İlahiyat Öğrencileri İçin Genel Paylaşımlar | nurşen35 | 87 | 33953 | 23 Mayıs 2015 21:53 |
Gülmek isteyenler tıklasın :))) | Videolar/Slaytlar | Kara Kartal | 3 | 4091 | 10 Mayıs 2015 16:16 |
Cumartesi Anneleri’nin ahı/Can Dündar | İslami Haberler | Medineweb | 0 | 2745 | 10 Mayıs 2015 16:13 |
Ayın Üyesi ''zeynepnm'' | Ayın Üyesi | 9Esra | 13 | 9033 | 30 Nisan 2015 14:29 |
Müzemmil suresi bize ne anlatıyor | Tefsir Çalışmaları | Medineweb | 0 | 3353 | 19 Nisan 2015 15:45 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Omu ilitam fıkıh usulü 2. ünite özet ve çalışma soruları | Medineweb | SAMSUN OMÜ İlitam | 2 | 24 Ekim 2014 13:50 |
Fırat ilitam sistematik kelam 3. ünite özet | Medineweb | FIRAT İlitam | 0 | 20 Aralık 2013 15:23 |
Fırat ilitam sistematik kelam ünite 5 özet | Medineweb | FIRAT İlitam | 0 | 20 Aralık 2013 15:03 |
Fırat ilitam osmanlı türkçesi 2. ünite özet ve sorular | Medineweb | FIRAT İlitam | 0 | 20 Aralık 2013 15:01 |
Usul-ü Fıkıh Veya Fıkıh İlmi Mitodolojisi | _bülbül_ | Ölüm-Ahiret-Sırat-Mizan-Kader | 0 | 11 Nisan 2009 23:13 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|