|
Konu Kimliği: Konu Sahibi MERVE DEMİR,Açılış Tarihi: 12 Ağustos 2008 (19:09), Konuya Son Cevap : 16 Mayıs 2014 (23:30). Konuya 8 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
12 Ağustos 2008, 19:09 | Mesaj No:1 |
Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar Bu çalışma bünyesinde birkaç unsur dikkate alınmalıdır. Bunları; Hafızlık yapacak olan öğrenci, hafızlığı yaptıran hoca, hafızlığın yapıldığı mekan, hafızlığı yapma ve yaptırma metotları ve hafızlık sonrası hıfzın korunması başlıkları altında ele almak mümkündür. HAFIZLIK YAPAN ÖĞRENCİ Öğrencinin hafızlık yapmayı isteyip istememesi konusunda kanaatini belirtmesi. Yüzüne okuması çok işlek hale gelmesi Hafızlık öncesinde tecvit kurallarının iyice kavranarak uygulanması Çok hızlı ve çok yavaş olmayıp normal anlaşılır bir akıcılıkla tekrarların yapılması Ezberlenen yeri dinletme ve kontrol ettirme Hafızlık yapan kişinin problemsiz olması (maddi ve manevi) Hafızlık yapan kişiye dinlenme imkanı sağlanması Hafızlık yapan kişinin kendisini belli bir zamana dersi yetiştirmeye odaklaması.(Aksi taktirde günün çok uzun ve zamanın bol olacağı kanaati tembelliğe sevk eder ve zamanında dersini yetiştiremeyebilir.) Hafızlık yapan kişiye kapasitesine ve gücüne göre ezber verilmeli.(Bir sayfa, daha çok veya az) Hafız ezber yapmağa azimli ve kararlı olmalı, usanmamalı. Hafızlık yapanlar buldukları kolay ezberleme yöntemlerini kendi aralarında paylaşmalıdırlar. METOD Ezber yapılacak yerin (sayfa veya sure) öncelikle hoca tarafından okunması Sayfada dikkat edilecek özellikli kelimelerin belirtilerek öğrenciye kavratılması Sayfada yer alan ve başka yerlerde de geçen benzer (müşabih) kelime ve ayetlerin dikkate alınarak oluşturulacak metotlarla (not alma, liste tutma … gibi) mukayeseli olarak ezberletilmesi Ezber yapılacak yere bir gün öncesinden başlayarak hazırlanılması Bilgisayardan veya diğer dinleme cihazlarından dinleyerek kelimelerin doğru algılanmasının sağlanması Ezberin akşamdan tamamen halledilmesi Sayfa baştan sona değil, her ayet birkaç tekrar edildikten sonra dile yatkınlığı sağlanıp önceki ve sonraki ayetlerle bağlantısının oluşturulması Yazısı kolay okunan bir Mushaf tan takip edilmesi Öğrenciler arasında yardımlaşma ( daha çok ezber yapmış olanların sonrakilere rehber ve örnek olmaları bu vesile ile öncekilerin ezberleri de sağlamlaştırılır.) Ezber yapılan yerde geçen ayetlerin meallerinin ilgili olduğu hususlar dile getirilmelidir. Hafızlık yaparken ayetleri veya kelimeleri zihinden sıraya dizecek şekilde ezberlemek şeklinde değil, sayfaya başlayınca düşünmeden okuyabilecek bir akış kazandırmak gerekir.( Bunun zıddı erken unutmaya , karıştırmaya sebep olur) İyice ezberledikten sonra yavaş okuma zamanla oluşacaktır. Ezberlenen sayfaya veya sureye başlanınca sona kadar gidecek kuvvette olmalıdır. Ezber yapılan her bir bölümün (ayet, sayfa, sure,Cüz ) sonrası ile bağlantısı kurulmalıdır. Ezber yapmanın şekli hocaya ders verecek tarzda olmalıdır. Ezberlenecek sayfa mutlaka yukarıdan aşağıya doğru ezberlenmelidir. Ezberlenen yerler bir sonraki dönüşte mutlaka yine okunmalı ve dinletilmelidir. Sesli okuma ezberi kolaylaştıracağı için öğrenciye bu imkan sağlanmalıdır. Hafızlığı sağlam yapmaya teşvik için her bir beş sayfalık dilimlerde ödüllü yarışmalar tertip etmek faydalı olacaktır. Öğrencilerin dersi yapmalarına bağlı olarak özel isteklerinde (istirahat, oyun, eğlence vb.) kendilerine töleranslı davranılacağını bilmeleri, çok katı sınırlamaların konmaması. ÖĞRETİCİHafızlık yaptıran hocaların mutlaka hafız olmaları tercih edilmelidir Hocalar aldığı dersle ilgili kanaatini (iyi, zayıf, doğru, hatalı… gibi) belirten bir çizelge ile sonraki dönüşe bilgi anlamında hazırlık yapmalıdır. Öğretici öğrencilerine güven verici tarzda yaklaşmalı, onları inandırmalı, onlara karşı kırıcı olmayıp sevdirerek derslerin yapılmasını sağlamalıdır. Hocalar öğrencilerine ne şekilde ders çalışmaları gerektiği planını anlatmalıdır. MOTİVASYON Hafızlığı sağlam yapmaya teşvik için beş sayfalık dilimlerde ödüllü yarışmalar tertip etmek. Hafızlık yapmanın mümkün ve kolay olduğu anlatılarak örneklerin verilmesi (ancak çalışma metotlarına sadık kalınmasının gerekliliği) Öğrenciler hafızlık cemiyetlerine götürülerek teşvik edilmelidir. Her bir dönüşte öğrenci taltif edilmelidir. Hafızlığını tamamlayan öğrenciye son sayfasını ezber yapıp dersini dinletince öğrenci huzurunda kursta ailesiyle bir program yapılmalıdır. GENEL HUSUSLAR Ezberleme yeteneği olan öğrenciler hafızlığa ayrılmalı (Yeteneği olmayan öğrenciler yanlış örnek oluşturup diğerleri için korkutucu olabilirler) Hafızlık istekle yapılabilir,arzu edilen şey için mutlaka gayret gösterilmesi gerektiği öğrencilere anlatılmalıdır. Beden sağlığını korumak için gerekli tedbirler alınarak devamlılık sağlanmalıdır.Hatta gıda olarak ceviz, bal, yumurta gibi zekayı kuvvetlendiren yiyeceklerin tüketilmesi önerilmeli ve yatılı kurslarda da bunlara yer verilmelidir. Gündüzlü öğrencilerin evde hıfzlarını rahatça devam ettirebilecekleri ortamın sağlanması hususunda aile bilgilendirilmelidir. Hafızlığın yatılı olarak yapılması zorunluluğu yoktur. Hafızlığı yapan öğrenci unutma ile korkutulmamalı Mekan ders çalışan kişiyi ve zihnini meşgul etmeyecek bir yer olmalı (çok sıcak veya soğuk, gürültülü , rahatsızlık veren her hangi bir durum …) gibi EZBERİ KORUMA Kalıcı olması için ezberleyince hemen bırakmak yerine çokça tekrar yapılmalıdır. Ham veya çiğ olarak tabir edilen ilk ezberleme tamamlandıktan sonra ilk olarak bir tekrar yapılarak (has) ezber sağlamlaştırılmalı;ardından hatalı ezberlenen yerler olmuşsa onlara ağırlık verilerek bir tekrar da öyle yapılmalı;düzeltilmiş bir şekilde daha da kuvvet kazanması için yine bir cüzle tekrar yapılmalı, sonrasında hafızın yapabileceği kadar cüz dinlemeye geçilmelidir. Hafızlık sonrasında ezberin kalıcılığı için bölüm planı cüzler halinde olmalıdır.Çünkü bu şekilde akılda daha kolay kalacaktır. Hafızlık tamamlandıktan sonra unutmamak için tedbir alınmalı § Hafızla diyalog sürdürülerek gerektiği zamanlarda ezber mukabele okuması ve görevlendirilmesi takip edilmelidir. § Böyle bir durum olmasa dahi hafız hıfzının büyük bir nimet ve büyük bir çaba sonucu bunu elde ettiğini bilerek koruma bilincine sahip olmalıdır. § Belgesini alan ve din hizmetleri alanında çalışanlar da hıfzlarını koruma zaruretine inanmalıdırlar. § Gün otuz Cüz otuz olmalı § Mümkünse hatimle teravih kıldırmalı BİLGİSAYAR DESTEKLİ PROGRAMDA ü Bilgisayarda yer alan konulardan bahsedilmeli ü Bilgisayarın kullanımı öğretilmeli (en azından okumada istifade edeceği kadar) ü Aynı dersleri yapanların grup halinde çalışmaları SINAVA HAZIRLAMA Hafızlığını tamamlayan öğrencileri sınav öncesinde karma dinlemek suretiyle farklı yerlerden okumaya alıştırmak ve kendilerini her hangi bir yerden okumağa cesaretlendirmek. Sınav öncesinde öğrencilerin bir komisyon huzurunda okumaya alıştırılmaları Kaynak: Evrensel Hafızlar Derneği | |
Konu Sahibi MERVE DEMİR 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Başbakan Recep Tayyip ERDOĞAN ülke tv Canlı... | Videolar/Slaytlar | Medine-web | 1 | 2915 | 23 Ağustos 2013 00:41 |
İran Emperyalizmi | Makale ve Köşe Yazıları | Medine-web | 6 | 3663 | 26 Ocak 2013 22:53 |
gerekli gereksiz bir şiir.. | Makale ve Köşe Yazıları | MERVE DEMİR | 0 | 3306 | 06 Aralık 2012 10:48 |
olmamış kayınbiradere mektup :) | Komik Paylaşımlar | Allahın kulu_ | 10 | 7886 | 03 Kasım 2012 23:19 |
İslamın kurtuluşu bilinçlenme ile mümkündür | Makale ve Köşe Yazıları | Esadullah | 11 | 7359 | 02 Ekim 2012 21:16 |
30 Mart 2010, 20:25 | Mesaj No:3 |
RE: Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar
Bir başka yöntem, hıfzın yerleşmesi ve sürekliliği açısından 1: İnternet başında geçen süreyi dahi kur'an dinleyerek değerlendirmek 2: Sağlam bir İ'Pod'a 114 sürenin kaydedilmesi ve sırayla, başa sararak dinlemek...Müzik yerine 24 saat kendinize canlı kur'an ziyafeti... | |
20 Ekim 2011, 03:05 | Mesaj No:5 |
Durumu: Medine No : 12645 Üyelik T.:
19Haziran 2010 | Cevap: Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar
cok basit. bir sayfa uzerinden gunluk olarak gidilebilir. bir sayfa 15 satir. gunde farkli 7 zaman diliminde ikiser satir ezberleyerek (ki her bir 2 satir icin 4 dakika yeterlidir ezberlemeye) toplamda gun icinde daginik olarak harcanmis 28 dk zamanda bir sayfa ezberlenebilir. ayrica kiraati guzel bir ustaddan da, muzik dinlemek yerine o sayfayi 3-5 kere dinlediginizde, hergun en fazla 1 saat vererek bir sayfa ezberleyebilirsiniz. |
12 Mart 2012, 22:33 | Mesaj No:6 |
Durumu: Medine No : 15138 Üyelik T.:
08 Aralık 2011 | Cevap: Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar
İnternet başında geçen süreyi dahi kur'an dinleyerek değerlendirmek çok doğru kardeşim
__________________ @@@EY NEFSİM SEN DE BİR GÜN ÖLECEKSİN@@@ |
16 Mayıs 2014, 02:42 | Mesaj No:8 | |
Durumu: Medine No : 20781 Üyelik T.:
10 Ekim 2012 | Cevap: Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar Alıntı:
| |
16 Mayıs 2014, 23:30 | Mesaj No:9 | |
Durumu: Medine No : 27691 Üyelik T.:
26 Nisan 2013 | Cevap: Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar Alıntı:
Aslında yapacagimiz hep iş için geçerli bu durum, Öğrenme şeklini Böyle basite indirgeyerek ilerlesek Başaramamak için hiçbir neden kalmaz | |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Allah İçin Örtün,Nefsin İçin Değil | FECR | Tesettür Konuları | 7 | 08 Şubat 2016 00:02 |
Kolay Ezberleme Ve Ezberin Kalıcı Olması İçin Metodlar | iklimya | Kur'ân Kursları | 6 | 18Haziran 2015 15:52 |
Yetişkinler İçin Kur'an Kursu Tavsiyesi Allah Rızası İçin | dosdogru | Soru Cevap Arşivi | 4 | 27 Temmuz 2013 10:32 |
Hafızlık Tespit Sınavları-Hafızlık Sınavı Giriş Belgelerinin Alınacağı Yerler | RemLe | Din Görevlileri | 0 | 11Haziran 2013 23:22 |
Hafızlık | neptuna | Soru Cevap Arşivi | 4 | 31 Mart 2010 22:22 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|