|
Konu Kimliği: Konu Sahibi KalbinNûru,Açılış Tarihi: 29 Aralık 2007 (23:16), Konuya Son Cevap : 14 Kasım 2013 (11:00). Konuya 40 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
31 Mart 2011, 21:24 | Mesaj No:21 |
Sigara Bağımlılıkların en yaygını ve belki de üzerinde en çok konuşulanı sigara bağımlılığıdır. Batı'da yaklaşık on asırlık bir geçmişi bulunan tütün ve sigara, XV. yüzyıldan itibaren yeni dünyadan İslâm dünyasına da sirayet etmiş, sigara alışkanlığının toplumda yayılmaya başlamasıyla birlikte sigara içmenin dinî hükmü, dinen sakıncalı olup olmadığı da tartışılır olmuştur. Tıp ve pozitif bilimlerdeki son gelişmeler artık sigaranın zararını şüphe ve tereddütlü bir konu olmaktan çıkarmıştır. Sigaranın yol açtığı hastalıklar, zararlar ve kirlenme konusunu ele alan birçok araştırma sonuçları yayımlanmış, bu konuda müstakil eserler kaleme alınmıştır. Bu araştırmalarda belirtildiğine göre sigara, insan vücudunda bağımlılık (tiryakilik) meydana getirmekte, kurtulunması giderek güçleşen bir alışkanlık halini almaktadır. Ağız, boğaz ve üst solunum yollarında tahribata, mide ve kalp hastalıklarına, damarlarda, sinirlerde fonksiyonel bozukluklara yol açmakta olan sigaranın kanserle de yakın bağlantısının olduğu iddiası giderek kuvvet kazanmaktadır. Sigara içmenin meydana getirdiği ağız, beden ve çevre kirliliği, diğer şahıslara verdiği eziyet de çok ciddi boyuttadır. Örnek kabilinden sayılabilecek bu zararlar, haliyle sigara içmenin dinî hükmünü araştırmayı da gerekli kılmaktadır. Sigara, on dört asırlık fıkıh tarihi içinde nisbeten yeni bir mesele olduğundan ilk devir müctehidlerinin konuyla alâkalı görüşünün bulunmayacağı açıktır. Çağdaş sayılabilecek son dönem İslâm bilginleri de sigaranın dinî hükmü konusunda üç gruba ayrılmışlardır. 1. Sigaranın zararlarını bilmeyen veya önemsemeyen bir grup bilgin, tütün kullanma (pipo, nargile vb. de dahil), sigara içme hakkında dinde açık bir hüküm bulunmadığını, şâri` tarafından açık bir yasak gelmediğini ileri sürerek sigara içmenin mubah olduğu görüşünü ileri sürmüştür. 2. Diğer bir grup İslâm bilgini ise, sigara içmeyi doğru bulmamakla birlikte, "haram" da diyemedikleri için "mekruh" olarak nitelendirmişlerdir. 3. Üçüncü bir grup ise, sigara içmeyi, özellikle tiryakilik derecesinde sigara alışkanlığını sağlık açısından zarara ve ekonomik yönden israfa yol açtığı, nafaka yükümlülüğünü ihlâl ettiği gerekçesiyle "haram" saymışlardır. Günümüz İslâm bilginlerinin genel eğilimini yansıtan bir değerlendirme yapmak gerekirse şunlar söylenebilir: Her şeyden önce, sigara içme hakkında dinî bir hükmün ve şâriin yasağının bulunmadığını söylemek doğru olmaz. Şer`î hükümler belli ilkelere dayalıdır ve birtakım gayelere yöneliktir. Naslar her mesele hakkında ayrıntılı ve münferit hüküm vermek yerine genel kurallar ve ölçüler koymuş olup, müslümanlar önlerine çıkan meseleleri nasların koyduğu bu ilke ve ölçülere, gözettiği gayelere göre anlamak ve değerlendirmek zorundadırlar. Bu itibarla sigara hakkında muhtemel fıkhî hükmü, belli açılardan ele alıp tartışmak ve çıkan sonuca paralel bir değerlendirmeye gitmek gerekmektedir. a) Zarar.Sigaranın zararsız olduğunu söylemek, artık bugün ilmen ve tıbben imkânsız olduğuna göre, konunun dinî yasaklar çerçevesinin tamamen dışında düşünülemeyeceği şüphesizdir. Bilim adamları sigaranın ihtiva ettiği nikotinin ve sigara dumanının bünyede kanserden, sinir sistemlerinde bozukluğa kadar bir dizi zarar ve hastalığa yol açtığından söz etmektedir. Kur'an'da, "Kendinizi elinizle tehlikeye atmayın..." (el-Bakara 2/195)buyurulmuş, Hz. Peygamber de, "Ne doğrudan zarar verme ne de zarara zararla karşılık verme vardır" (İbn Mâce, "Ahkâm", 17; el-Muvatta', "Akzıye", 31) diyerek bir kimsenin kendine ve başkalarına zarar vermemesinin temel bir dinî ilke olduğunu vurgulamıştır. Sigaranın hem içene hem de çevresinde bulunan kimselere zarar verdiği göz önüne alınınca hem Allah hakkının hem de kul hakkının birlikte ihlâl edildiği söylenebilir. b) İsraf. İsraf malı boş yere harcamaktır. Kur'an'da, "Yiyiniz, içiniz, fakat israf etmeyiniz" (el-A`râf 7/31)buyurulmuş, Resûl-i Ekrem de daima mutedil, ölçülü davranmayı emretmiş, malın boşa harcanmasını yasaklamıştır. Sigara için yapılan harcamanın, sigara bağımlısı şahsın bu bağımlılığı göz önünde bulundurulursa israf olmayacağı, hatta önemli bir bünyesel ihtiyacının karşılanması sayılabileceği görüşü -harcama boşa olmanın ötesinde zararlı da olduğu için- tutarlı değildir. Harcama yapan kişinin zengin olması da bu harcamanın israf olmasını önlemez. c) Nafaka Yükümlülüğü. Aile reisi erkekler eşinin, çocuklarının ve aile fertlerinin, muhtaç yakınlarına bakan erkekler de onların nafakalarını karşılamakla yükümlüdür. Böyle bir malî yükümlülük altında bulunan kimselerin nafaka yükümlülüğünü aksatacak şekilde sigaraya para vermesi de dinî olduğu kadar insanî ve ahlâkî açıdan da kabul edilemez bir durumdur. Sigara içmenin fıkhî hükmü başta zarar, israf ve nafaka yükümlülüğü olmak üzere çeşitli açılardan ele alınabilir. Böyle olunca sigara içmenin hükmü hakkında kesin ve genel bir hüküm vererek "haram" demek yerine, bu konuda bu açılardan bazı ayırımlar yaparak farklı durumlarda farklı hükümler vermek, her bir durumu kendi şartları içerisinde değerlendirmek daha doğru görünmektedir. Hem içene hem de o ortamda bulunan şahıslara ve çevreye verdiği zararlar, israf ve hakların ihlâline yol açabileceğinin kuvvetle muhtemel olması dikkate alınarak, sigara içmenin kural olarak dinen "harama yakın mekruh" sayılması gerekir. Ancak bedene verdiği zarar ilmen ve tıbben açıklık ve kesinlik kazanmışsa, açık bir israfa ve kişinin nafaka yükümlülüğünü etkileyip aile fertlerinin ve bakmakla yükümlü bulunduğu kimselerin nafakasını kısmasına yol açıyorsa, zorunlu harcamalardan ve aslî ihtiyaçlarından bile fedakârlık yapmaya zorluyorsa, o takdirde sigara içmenin dinen de "haram" olduğu söylenebilir. Nargile ve enfiye gibi alışkanlıklar da bu çerçevede değerlendirilebilir. Not: Sonuç olarak Alimlerimiz şimdi rahatlıkla sigara için "HARAMDIR" diyebiliyor. Diyanet İlmihali 2. Cilt Haramlar ve Helaller Bölümü'nden ravzayahasret.com'dan ALINTI
__________________ Hafız olmak mesele değil Hafız ölmek mesele... | |
01 Nisan 2011, 15:29 | Mesaj No:22 |
Durumu: Medine No : 13038 Üyelik T.:
14 Aralık 2010 | Cevap: Sigara içmek haram mi? SİGARA ile ilgili daha önceki yazımda da belirtmiştim.hiç bir aklı selim kişin sigaranın içilebilceğini düşünmesi olmaması gerekmektedir. Fakat iş helal haram hükmüne gelince konu değişir. İslam hükümlerinin hakim olduğu bir idari şekli üzerine bin aedildiğinde bu konu islam uleması tarafından karara bağlanacğını umuyorum. mesle bir takım yaklaşımlara baktım bazı yaklaşımların islamdan uzak olduğunu gördüğümden bir kaç satır daha yazmak istedim. SEYYİD adlı üyemizn cümlesi üzerinde biraz düşünelim. Kısaca şunu arz etmek isterim ki, bir şey hakkında NASS yok diye o şey hakkında hüküm verilemez diyemeyiz. Sigara hakkında nass yoktur bu sebeple haramdır denemez diyenler soruyorum. O zaman sigara hakkında helal olduğuna dair nas bulsunlar. Onlar ‘EŞYADA ASLOLAN İBAHADIR’ diyerek kendilerini kurtaracaklarını mı sanıyorlar. Bu sorumsuzlukla ancak bir büyük hesap gününe kadar avunabilirler. İslam hukukuna vakıf olanlar bilirler ki, edillei şeriyye 4 değil, Hanefi fıkhına göre 11 dir. Bunlar arasında KIYAS, İSTİHSAN, SEDD-E ZERAYİ, MESALİHİ MÜRSELE, İSTİSHAP gibi kaideler var.. bunları gözden geçirenler asıl hükme ulaşacaklardır.. selam ve dua ile SEYYİD üyemiz Sigara hakkında nass yoktur bu sebeple haramdır denemez diyenler soruyorum. O zaman sigara hakkında helal olduğuna dair nas bulsunlar diyor. Daha sonrada İmam Azmanın fıkıh bakış bakıçısını delil göstermektedir. Bakın ister kabul edelim ister kabul etmeyelim eşyada asl olan helaliktiir. İşe böyle baktığınızda size soru olarak ekmeğin portakalın elmanın dometesin kosacası tüm yiyeceklerin helal olduğuna dair delil getirmelisiniz denilir. Bu mantık yanlıştır islam dininde asl olan haramların belirtilnmiş olmasıdır.Haramların dışında kalan tüm yiyecekler ve içecekler helaldir. Hanefi fıkıh anlayışında bu mantığa bir delil teşkil etmemektedir. Numan hocanın konuyu ele alış usulu daha efdal olup üzerine daha çok düşünülebilinir. Numan hocam diyelimki meselenin önce israf olarak boyutunu ele alalım. Günlük yaşantımızda israf konusunu baktığımızda ele aldığımızda şöyle özetleyebiliriz. 1- Zaman israfı ( Günlük zamanımızın allahın rızası dışında değerlendirmek filmlere dizilere eğlencelere maçlara boş işlerle uğraşmalara vs vs gibi hatta boş konuşmaların hepsini israf olarak değendirebiliriz.) 2- Eşyada israf ( Bugün zaruri ihtiyaç olarak gördüğümüz ev eşyalarımızın bir çoğu kendi kendimize bçitiğimiz bir ihtiyaç mantığından başka birşey değildir.evlermiz tıka basa mobilyalar halılar eşyalar çeşit çeşit kap kaşıklar vs vs gibi şeylerle doludur. öyle bir hale gelmişiz eşya bize değil biz tüm gün eşyalarımzı temiz tutma dına eşyaya hizmet beder hale gelmişiz.işin neresinden bakarsınız bakın bu eşyaların fazlası israf kapsamında değerlendirilebilinizr. 3- Binelkerimiz ( 10 yaşındaki hatta 15 yaşındaki bir araç ile günlük ihtiyaçlarımızı karşılayabileceiğimiz halde bizler son model araçlara bir dünya para vererek onları satın alıyoruz üstüne üstlük günlük fuzili işlerle yaktığımız yakıtıda buna eklersek nice büyük israflar meydana çıkmaktadır.bugün istanbulda çpe atılan içecek ve yiyecekleride düşünürsek işin içinden çıkılmaz bir hal alır. Velahasıl sigara iyi birşey değildir hele başı örtülü olduğu halde sokakta parklarda araçlarda sigara içenleri gördüğümde onları tabir yerindeyse boğasım gelmektedir. İslam da kadın erkek gibi değildir kadın eğer tesettür takıyor ise bu doğrudan islamın bir nişanesini temsil etmektedir. Bu bayanlara bu vesile ile bir çağrım olacak siz gelin allahtan korkun sokağa çıkarken allahın sizi için olan emirlerini bir okuyun ona göre davranın.sizler bu hareketlernizle müslümanlara ve islama zarar cerdiğiniz lütfen idrak edin. Bir üyemizin şöyle yazmıştı "haya güzeldir hele kadında olunca dahada güzeldir." bende diyorumki bu söz çok güzel bir sözdür.Mer müslümanım diyen kadın bu anlayışta olması gerekmektedir. Not: Kur'an'da, "Kendinizi elinizle tehlikeye atmayın..."(el-Bakara 2/195 Numan hocam bu ayetin nuzül sebebi şu islam devleti genişleyip büyüdüğünde bazı müslümanlara refavet çökmüş ve şöyle bir mantık oluşmaya başlamıştı. "nasıl olsa islam devleti büyüdü artık bize ihtiyacı yok bizlerde kendimize mallar biriktirmeye başlayalım" dediler alla onlara böyle düşünerek kendi kendinizi tehlikeye atmayın diye ihtarda bulunmuştur allaha emanet olunuz
__________________ Kimin Ne Dediği Değil / Allah'ın Ne Dediği Önemli. |
01 Nisan 2011, 20:06 | Mesaj No:23 |
Allah razı olsun hocam... Açıklamanız ve yaklaşımınız çok güzel daha fazla israf ve haramı ortaya çıkaracak nitelikte... Ancak, bazı haramların işleniyor olması sigaranın haram olmayacağı anlamını çıkarmaz. Tehlike ayeti ile sağlığımızı tehylikeye atmanın önemine dikkat çekilmiştir.... Doğrudan zararı olmayan yiyecek veya kullanım eşyalarına haram diyemeyiz. Ancak helal olan bir madde kişinin sağlığına zarar verecekse ve hayati tehlike olacağından doktor tarafından o kişiye kesin olarak yasaklanmışsa, artık o kimsenin bu yiyeceği yemesi caiz olmaz. Hocam bu mesele tartışılıyor ama tartışanların kaçtanesi haramdır diyen Alimlerden ilim olarak fazla bunu da tartışmak şlazım... Alimlerin görüşü bizim tartışmamız için değil yolumuzu çizmemiz içindir. Biz Alimlerimize güvenmez ve sağalığa zararlı olduğu kesin olan ve hiçbir doktorun zararı yoktur diyemeyeceği sigarayı dahi tartışıyorsak kendimizi sorgulamalıyız. Ve siz konuyu bu yönden hiç ele almamışsınız. Birazda mantıklı düşünelim. Şimdi sigara içenlerin çoğunluğu bunu kabullenemiyor. Tabii biz kabullensekde kabullenmesek de durum değişmeyecektir. Sağlığa zararlı olan her şey harammıdır değilmidir? Sigara sağlığsa zararlımıdır değilmidir? Diğer haramların işlenmesi sigarayı haram olamktan çıkarır mı? Bence bunları mantıklı düşünürsek haram olup olmadığına kendi aklımızla bile karar veririz...
__________________ Hafız olmak mesele değil Hafız ölmek mesele... | |
01 Nisan 2011, 20:46 | Mesaj No:24 |
Cevap: Sigara içmek haram mi? Arkadaşlar, , Biz konu hakkında diyeceğimizi dedik te, bir de sigara içenlerin dayandıkları menakıbları buraya nakledeyim dedim...Bakınız bu tütün otu hakkında hangi menkıbeler yaşanmış ? 1- Abdülhakim Efendi sigara içmez; ama tiryakileri de ezdirmezdi. Yemek sonrası bir süre dışarı çıkardı. O arada tiryakiler sigaralarını rahatça içerlerdi. O günlerde sofu geçinenler, tütün saran bir garibi yakaladılar mı azarlamaya başlar, adamı canından bezdirirlerdi. Öyle ya adamcağızı sigaraya müptela diye sohbetten mahrum bırakmaya değer miydi? Zaten dergahın devamlıları sayıyı azaltır, azaltır ve gün gelir hepten vazgeçerlerdi. A. Sırrı Arvas 2- Seyyid Fehim Arvasi- (Bir gün camide sigaranın haram olduğuna dair bir fetva savunan hocaya karşı, camiden çıkar çıkmaz müritlerine emrediyorlar) Bu sözler üzerine hepiniz birer sigara yakıp için!.. N.F.Kısakürek , Başbuğ Velilerden 33, BD yayınları, Beşinci basım,Ocak 1996,s:2. , 3- DÂRENDELİ MUHAMMED HİLMİ EFENDİ Bir gün huzûrunda bir tânesi; "Falan kişi sigara içiyor, haram işliyor." diye konuştu. Hilmi Efendi sigara içmek âdeti olmadığı hâlde bu sözü işitince yanındaki birisine; "Evlâdım bana bir sigara sarıver." dedi. Sonra o sigarayı yaktırıp içti. Böylece sigaranın harâm olmadığını fiilen herkese göstermiş oldu. Ayrıca böyle yerli yersiz konuşanlara, herhangi bir mesele hakkında kafasından hüküm verenlere; "İslâmiyet ilimsiz olmaz. Biz kırk sene şer'î ve tasavvufî ilimlere çalıştık." derdi. 4- Anadolu'da yetişen evliyâlardan. Tokat'ın Erbaa ilçesine bağlı Eksel (Koçak) köyündendir. Behrullah Efendi tütün kullanırdı. Sohbetine gelen Ahmed isimli zât, onun tütün kullandığını görünce, kalbinden; "Keşke sigara içmeseydi." diye geçirdi. Behrullah Efendi ona doğru dönerek; "Ahmed Efendi siz sigara kullanmıyorsunuz değil mi?" diye sordu. O da; "Kullanmıyorum efendim." dedi. O kişi yine kalbinden; "Firavunun bahçesinde yetişen tütünü ne diye içiyor." diye geçirir geçirmez; "Firavunun bahçesinde tütünün yetiştiğini sen ne biliyorsun? Firavunun bahçıvanı mı idin?" deyince, o zât tövbe ederek sâdık talebesi olmakla şereflendi. 5- ALİ OSMAN EFENDİ Son devir Anadolu velîlerinden. Tokat'ın Erbaa ilçesi Holay köyünde 1877 yılında doğdu. Ali Osman Efendi tütün kullanırdı. Huzûruna gelen bir fakir dilenci onun tütün yaktığını görünce; "Siz sigara içiyor muydunuz?" diye sordu. Cevâben; "Biz içmiyoruz yakıyoruz." buyurdu. O fakir; "Peygamber efendimiz hiç içmedi, sen niye içiyorsun?" diye sorduğunda, AliOsman Efendi kızmadan; "Peygamber efendimiz sırtında heybe, senin gibi dolaştı mı?" deyince, adam söyleyecek bir şey bulamadı. 5- Diyarbakır'dan başlayıp Palu'ya uzanan yolun sonunda, Mahmut Samini Hazretlerinin kapısına varırlar. Önce arkadaşı, sonra da imam Efendi şeyhin elini öper. îmanı Efendi, Samini Hazretleri'nin yanına zahiri ve batini ilimlerle dolu olarak gelmiştir. Bu sebeple Mahmut Samini Hazretleri'ni incelemeye başlar. Uzun bir yol katederek geldikleri Şeyh Mahmut Samini Hazretleri, kara kuru, dişleri dökülmüş ve çürümüş biridir. Üstelik içtiği tütünden dolayı sakalı ve bıyığı sarıya dönmüştür. O, içinden "Tütün içen §eyh olur mu?" diye düşünür. Bir müddet sonra kahve gelir, tmam Efendi kahvesini içerken her nasılsa beyaz olan cübbesine bir miktar kahve dökülür. Üzgün bir şekilde: "Mahvoldu cübbe." diye düşünür. Mahmut Samini Hazretleri: "Hafız, cübbeni çıkar da Mustafa temizlesin." der. O, cübbenin temizleneceğine inanmaz ama, yine de çıkarıp verir. Cübbe birkaç dakika sonra geri geldiği zaman bakar ki, kahve lekesinden eser kalmamıştır. O gece imam Efendi garip bir rüya görür. Rüyasında dünyadaki bütün nebatlar yüce Allah'a ibadet etmektedirler. Ne var ki tanımadığı bir bitki Allaha bir türlü secde etmez. Sabah uyandığı zaman Samini Hazretleri kahvesini içmektedir. Bir süre sonra imam Efendi'ye: "Hafız bîr ateş getir de şu Allaha ibadet etmeyen otu yakalım" deyip ateş ister, imam Efendi rüyasında gördüğü nebatın tütün olduğunu anlar, iş bununla da bitmez, imam Efendi'ye: "Hafız,biz bu tütünü şunun için içiyoruz: buraya tütün içen birçok ih¬van gelmektedir. Şayet ben içmemiş olsam, tütün içen ihvanların çoğu beni dinlemeyip tütün içmek için dışarı çıkacaklar. Halbuki şimdi hem tütünlerini içiyor, hem de oturup beni dinliyorlar. Bunun keyifçisi değilim. Sırf bunun için içiyorum." der. Bu yazı Günerkan AYDOĞMUŞ' un yazmış olduğu. Harput Kültüründe DİN ALİMLERİ kitabından alınmıştır. Katkılarından dolayı Teşekkür ederiz. | |
01 Nisan 2011, 21:28 | Mesaj No:25 |
Durumu: Medine No : 13038 Üyelik T.:
14 Aralık 2010 | Cevap: Sigara içmek haram mi? "Selamum Aleykum" Numan hocam sağlığa zararlı olan her yiyecek ve içeceği harm hükmünde değerlendirirsek işin içinden çıkılmaz bir hal alacağını vurgulamak amacı ile açıklamaya çalıştım.Ben acizane diyorumki bazı konular vardırki islam devleti vuku bulduğunda ancak ortak bir fetva çıkabilir.Çünkü bu mesele fıkhi bir meseledir. Mesela ÇAY KAHVE KAKAO türü içeceklerinde nikotin taşıdığı bağımlılık meydana getirdiği ve sağlığa zararlı bir takım maddeleri içerdiği bugün anlaşılmaktadır. Fakat ben bı tarz içecekleri bir takım yorumlarla haram olarak kabul edilebilceğine doğrusu sakıncalı buluyorum. ŞİMDİ şağıya muteber alimlerimizin bu konu hakkındaki fetvalarını alıyorum. Hanefilerden: Abdulgani Nablusi (es-Sulhu Beyne‟l-İhvan risalesinde), Şeyhulislam Altıparmak, Haskefi (Durru‟l-Muhtar sahibi), İbn Abidin, Muhammed el-Abbasi el-Mehdi (Fetava‟l-Mehdiyye adlı eserin sahibi), Malikilerden Ali el-Echuri (Gayetu‟l- Beyan adlı risalesinde dört mezhebden muteber imamların tütünün mubahlığına dair fetvalarını nakleder) ed-Dusuki, es-Savi, el-Emir (Tehzibu‟l-Furuk sahibi), Muhammed Tahir b. Aşur (Mekasıdu‟ş-Şeria adlı eserinde), Şafiilerden; el-Hıfni, el-Halebi, er-Reşidi, eş- Şebramellisi, el-Babili, Abdulkadir b. Muhammed b. Yahya el-Huseyni et-Taberi el-Mekki (Ref‟ul-İştibak An Tenavuli‟t-Tenbak risalesinde), Hanbeli‟lerden; Delilu‟t-Talib adlı eserin sahibi Mer‟î b. Yusuf el-Kermi (el-Burhan Fi Şe‟ni Şurbi‟d-Duhan risalesinde) Selefî ulemadan Muhammed b. Ali eş-Şevkani ve Şeyh Mukbil b. Hadi el-Vadiî gibi ilim ehli sigaranın mubah olduğunu söylemişler, Vehbe Zuhayli ile er-Ruheybani; “Sigara hakkında haram ya da helal demek için kat‟î bir nas yoktur” demiştir. İbn Abidin (5/295) Fetava’l-Hindiyye (5/298) el-Hamevi Ale’l-Eşbah (1/98) Muhammed Uleyş Fethu’l-Aliyyi’l-Malik (1/189-190) Tehzibu’l-Furuk (1/217-219) ed-Dusuki (1/50) Şerhu’s-Sagir (1/19, 323) eş-Şirvani Ala Tuhfetu’l-Muhtac (8/309) Haşiyetu’l-Cemel (1/170) Mer’i Yusuf el-Kermi Gayetu’l-Munteha (3/331) er-Ruheybani ****libu Uli’n-Nuha (6/217) el-Fevakihu’l-Adide (2/80-81) Şevkani İrşadu’s-Sail (s.50, 51) İbn Useymin Şerhu Erbaini‟n-Neveviye‟de sigarayı bazılarının haram, bazılarının mubah, bazılarının mekruh saydığını, bazılarına göre namaz esnasında zihni meşgul etmemesi için namazdan önce içilmesinin vacip olduğunu ve bazılarının da ona teşvik ettiğini zikreder. Bazı ilim ehli, dinde herhangi bir delil ifade etmemesine rağmen gayri Müslim tabiplerin ve onları takliden söz söyleyen Müslüman tabiplerin sigara aleyhindeki sözlerine dayanarak sigaranın haram olduğuna fetva vermişler, bu konuda bazı nasları delil getirmeye çalışmışlardır. Bazıları da kıyas yoluyla sigaranın haramlığını ispatlamaya çalışmışlardır. Kıyas yoluyla konulan hükümler makbul değildir. Zira dinde şer‟î delil ancak Kur‟an ve sahih sünnettir. Kıyas hakkında ise şu hadisi zikretmekle yetinerek, bu konuda geniş malumatı “Kıyas ve Taklid‟in İptali” adlı risaleme bırakıyorum: Avf bin Malik el-Eşcai radıyAllahu anhden gelen bir rivayette, Allah Rasulu sallAllahu aleyhi ve sellem Seyyid Muhammed el-Huseyni Ebu^’s-Suud Umdetu’n-Nazir (175) ’Ümmetim yetmiş küsur fırkaya ayrılır, onların fitne bakımından en büyükleri; meseleleri kendi şahsi görüşleriyle kıyas eden, Allah’ın helal kıldığını haram kılan ve haram kıldığını helal kılan bir kavimdir.‟‟ Hadisin Sıhhatinin İspatı: Ebu Zur‟a dedi ki: “Nuaym‟ın bu rivayetini Yahya b. Main‟e sordum. Karşı çıktı ve: “Bunu kim getirdi? O karıştırmıştır” dedi. İbn Abdilber dedi ki: “İlim ehline göre bu hadis sahih değildir. Bununla Nuaym b. Hammad‟a yüklenmişlerdir.” Ahmed ve Yahya b. Main: “Bu hadisin aslı yoktur” dediler. İbn Adiy aşırı giderek “Nuaym b. Hammad re‟y ehline karşı çok sert olduğu için bunu uydurmakla itham edildi” dedi. Allah İbn Adiy‟e rahmet etsin. Nuaym b. Hammad saduktur, lakin Takrib‟de de belirtildiği gibi çok hata eder. Nuaym‟ın hata ettiği söylense bile uydurmakla itham edilemez. Nuaym bundan uzaktır. Bu hadisi rivayet ettikten sonra Beyhaki: “Nuaym bu rivayette tek kaldı” demiştir. Fakat durum böyle değildir. bilakis bir topluluk buna mutabaat etmiştir: Hatib Tarih‟inde (13/308) Ali b. Ahmed er-Razzaz4 – Ahmed b. Süleyman en-Neccad5 – Hilal b. el-A‟la6 – Abdullah Sahihtir. Ebu Zur’a ed-Dımeşki Tarih (1/622) Hakim (3/457, 4/430) Bezzar (7/186)Taberani (18/50) İbn Ebi Asım es-Sunne (68) el-Lalkai (149) Ebu Said en-Nakkaş Fevaidu’l-Irakiyyin (s.46) Hatib (13/307) İbn Abdilberr Cami (2/891) İbn Batta el-İbane (272) Beyhaki Medhal (207)İbn Asakir (62/151) Herevi Zemmu’l-Kelam (261) Mecmau’z-Zevaid (1/179) İbn Hazm Muhalla (1/62) heysemi dedi ki: “Taberani ve Bezzar Sahihin ricali ile rivayet ettiler.” Hakim: “Buhari ve Müslim’in şartlarına göre sahih” demiştir.Ali b. Ahmed er-Razzaz saduktur. Bkz.: Zehebi Mizan (4/33) İbn Hacer Lisan (4/196) Ahmed b. Süleyman en-Neccad da saduktur. Bkz.: Zehebi Mizan (1/101) “Fıkıhta ve rivayette önder idi… derim ki: o saduktur” demiştir. Lisanu’l-Mizan (1/180) Hatib Tarihinde b. Cafer (er-Rakkî)7 – İsa b. Yunus yoluyla rivayet etmiştir. bu isnad hasendir. Hatib der ki: “Bu rivayette Nuaym‟a Abdullah b. Cafer er-Rakki ve Suveyd b. Said el-Hadesani muvafakat etmiştir. Amr b. İsa b. Yunus‟dan da geldiği söylenmiştir. Hepsi de İsa‟dan rivayet etmişlerdir. ” Hadisin başka mutabileri de vardır. Suveyd b. Said‟den mutabisini: İbn Adiy el-Kamil‟de (3/429) Hatib Tarih‟inde (13/308) rivayet etmişlerdir. Abdulvehhab b. ed-Dahhak el-Faradi‟den mutabisini: Hatib Tarih‟inde (13/309-310) ve Ebu Said en-Nakkaş Fevaidu‟l-Irakiyyin‟de (30) rivayet etmiştir. İbn Adiy dördüncü ve beşinci mutabilerinin en-Nadr b. Tahir ve el-Hakem b. el-Mubarek yoluyla geldiğini söylemiştir. İbn Adiy “el-Hakem b. el-Mubarek hakkında sakınca yoktur” dendiğini zikretmiştir. Altıncı mutabisi: İbn Adiy el-Kamil‟de (1/185) ve Hatib Tarih‟inde (13/310) İsa b. Ahmed es-Sadefi – Ebu Ubeydullah ibn Ahi İbn Vehb (ismi Ahmed b. Abdirrahman b. Vehb‟dir) yoluyla rivayet etmişlerdir. Ahmed b. Abdirrahman b. Vehb saduktur, ömrünün sonlarında hafızası karışmıştır.8 Ahmed b. İsa es-Sadefi; İbn Adiy‟in şeyhi olup hali bilinmemektedir. Diğer ravileri sahihin ricalidir. (4/188) onun hakkında: “Saduk ve arif idi” demiştir 6 Hilal b. el-A’la er-Rakkî de saduktur. Bkz.: Ebu Hatim er-Razi saduk demiştir: el-Cerh ve’t-Ta’dil (c.9 no:318) Hafız İbn Hacer de et-Takrib’de saduk olduğunu söylemiştir. Ebu Abdirrahman Abdullah b. Cafer b. Gaylan er-Rakkî el-Kuraşi güvenilirdir. Lakin ömrünün sonlarında ihtilata uğramıştır. Et-Takrib’de belirtildiği gibi ağır bir karıştırması olmamıştır. İbn Hibban es-Sikât’ta (8/351-352) şöyle demiştir: “Bazen muhalefet etse de onun ağır bir karıştırması olmamıştır.” Onun hafıza karışıklığına uğraması vefatından iki sene önce olmuş, Hilal b. A’la er-Rakki de buna işaret etmiştir. bkz.: Tehzibu’l-Kemal (14/378) 8 Bkz.: Zehebi Mizan (1/113) Hadisin yedinci mutabisi: Hatib Tarih‟inde (13/309) Amr b. İsa – babası İsa b. Yunus yoluyla rivayet etmiştir. isnadında Muhammed b. Abdilaziz b. Cafer el-Berzai vardır. Hatib onun hakkında: “Ondan hadis yazdım fakat onda şüphe vardır” dedi. Amr b. İsa ve ondan sonraki raviler tanınmamaktadır. Hadisin sekizinci mutabisi: Hatib Tarih‟inde (13/310) Muhammed b. Selam el-Menbeci – İsa b. Yunus yoluyla rivayet etmiştir. Hatib bunu şeyhi Yusuf b. Rabah el-Basri‟den rivayet etmiştir. Zehebi: “Onda bir sakınca bilmiyorum” demiştir.9 Hatib Tarih‟inde (13/311) “Muhammed b. Selam huccet değildir” demiştir. Diğer ravileri güvenilirdir. Rivayet yollarının toplamı ile hadis sahihtir. Şeyhulislam İbn Teymiyye bu hadisin sahih olmadığını söyleyenlere Fetava‟l-Kubra‟da (6/143-144) şöyle demiştir: “Bu hadis Nuaym b. Hammad el-Mervezi‟den meşhurdur. O güvenilir bir imamdır. Ancak İbn Main‟den “Bu hadis batıldır, aslı yoktur, bunu karıştırmıştır” dediği rivayet edilmiştir. Bu İbn Main‟den başkasından da rivayet edilmiştir. Bazı insanlar İsa b. Yunus‟tan rivayet eden diğer topluluğun ise bunu Nuaym‟dan çaldıklarını söylemiştir. Bunu söyleyen insanların bir delili yoktur. İsa b. Yunus‟tan rivayet edenlerden biri olan Suveyd b. Said‟i imam Ahmed överdi. Yine babası da onu övmüştür. Müslim ve başkaları ondan rivayette bulunmuştur. İbn Main hadisin tek yoldan geldiği gerekçesiyle karşı çıkmıştı. Sonra başkasından rivayetin bir aslı bulunmuştur…” Sonra İbn Teymiyye hadisin rivayet yollarından bir kaçını zikrederek isnadının ceyyid olduğunu söyler. Allah‟tan yardım isteyerek aşağıda sigaranın haramlığına dair icma vaki olmadığını ve şimdiye kadar haramlığına dair getirilen delillerin tutarlı olmadığını beyan edeceğim. Bkz.: Siyeru A’lami’n-Nubela (16/464) 10 İbn Makula el-İkmal’de (7/322) es-Sem’ani el-Ensab’da (11/476) cerh ve tadilde bulunmadan zikretmişlerdir. Sonuç: Olarak sigara ve benzeri içecekler üzerinde kesin nas olmamakla birlikte icmada bulunmamaktadır. Bu sebeple sigara içememek kanımca işlerin en hayırlısıdır. Şüpheli şeylerden kaçınmak Allah'a daha yakın olmak anlamına gelir demekten başka birşey diyemiyorum. Allaha Emanet Olunuz
__________________ Kimin Ne Dediği Değil / Allah'ın Ne Dediği Önemli. |
08 Ekim 2011, 18:24 | Mesaj No:26 |
Durumu: Medine No : 14300 Üyelik T.:
08 Ekim 2011 | Cevap: Sigara içmek haram mi?
Sigara ve Ruh Sağlığı Günümüzde, sigara kullanımı bağımlılığa neden olmasından dolayı bir hastalık olarak kabul edilmekte ve ruhsal hastalıklarla ilişkili olduğu bilinmektedir. Şizofreni, depresyon ve anksiyete bozukluğu gibi psikiyatrik sorunlara sahip bireylerde sigara bağımlılığının daha fazla oranda bulunduğu vurgulanmaktadır. Bu nedenle, ruh sağlığının korunması ve geliştirilmesinde sigaranın bırakılması son derece önemli bir aktivitedir. Sigarayı bırakma aktivitesi “sigara bağımlılığı” hastalığından kurtulma anlamına gelmektedir. Sigaranın bırakılması, bağımlılığın neden olabileceği gerginlik, anksiyete, bağımlılık, başarısızlık ve hastalanma korkusu gibi olumsuz duyguların ortadan kalkmasını sağlayarak bireyin ruh sağlığını olumlu yönde etkileyebilmektedir. Sigarayı bırakmayı başarabilen bireyin, kendine güven duygusu artmakta ve bir maddeye bağımlı olma düşüncesinden kurtularak stresli durumlarla başa çıkmada daha etkin yollar kullanmayı öğrenmektedir. Ayrıca, sigarayı bırakmayı başarabilen bireylere yönelik yapılan gözlemler ve çalışmalarda bireylerin çoğunluğunun sigarayı bıraktıktan sonra daha sağlıklı bir yaşam tarzını benimsedikleri belirlenmiştir. Ayrıca ilmi açıdan insanı aydınlatan açıklamalar yapılmış MUHTEREMLER |
31 Ekim 2011, 12:38 | Mesaj No:27 |
Durumu: Medine No : 6969 Üyelik T.:
10 Şubat 2009 | Cevap: Sigara içmek haram mi?
İnsan beyni ve bedeni teknoloji icatlarıyla dolu zaten birde ektradan damarlara kana kalbe zehir gönüllü vermek acımasızca son zamlar bile caydırıcı gelmedi ne yazık....
__________________ Doğru zamanda yapılan yanlış ,yanlış zamanda yapılan doğrudan evladır.. |
04Haziran 2012, 22:29 | Mesaj No:28 |
Durumu: Medine No : 14815 Üyelik T.:
29 Kasım 2011 | Cevap: Sigara içmek haram mi?
Nasslarda olmayan birşey hakkında haram hükmü veremezsiniz. Haram ve Helal sadece Nass ile sabit olur.
__________________ Hadis-i Şerif = "Ehl-i beytim, Nuh'un gemisi gibidir. Tutunan kurtulur, tutunmayan, boğulur " (Taberânî) Uzun bir müddet yokum, Esenlikle Kalın... |
12 Şubat 2013, 14:25 | Mesaj No:29 |
Durumu: Medine No : 21263 Üyelik T.:
02 Kasım 2012 | Cevap: Sigara içmek haram mi?
en güzeli içmemek... içmiyorum... erkeklere yakışmadığı gibi bayanlarada hiç yakışmıyor... |
12 Şubat 2013, 14:31 | Mesaj No:30 | |
Durumu: Medine No : 21263 Üyelik T.:
02 Kasım 2012 | Cevap: Sigara içmek haram mi? Alıntı:
ne kadar güzel tespit... | |
Konuyu Toplam 2 Kişi okuyor. (0 Üye ve 2 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Ayakta su içmek hasta ediyor! | KuM TaNeSi | Tıbbı Nebevî | 5 | 13 Mart 2023 20:51 |
Bu çeşmeden müslümana su içmek haram..!!! | talibetün | Kıssalar-Hikayeler-Nasihatler | 1 | 10 Mayıs 2013 16:17 |
Cinler ve Sigara ! | Esma_Nur | Tıbb-ı Nebevi ve Alternatif Tıp Bilgileri | 11 | 04 Mayıs 2011 20:58 |
Bilmeden alkol icmek? | KuM TaNeSi | Soru Cevap Arşivi | 0 | 09 Nisan 2009 12:33 |
sigara... | Muhteşem | Fıkralar-Hikayeler | 0 | 08 Temmuz 2008 12:23 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|