|
Konu Kimliği: Konu Sahibi bilinmez,Açılış Tarihi: 17Haziran 2013 (14:50), Konuya Son Cevap : 02 Mayıs 2015 (20:00). Konuya 30 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
17Haziran 2013, 14:50 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 13966 Üyelik T.:
27Haziran 2011 | Halk arasında yapılan gün olayının sakıncaları.. Halk arasında yapılan gün olayının sakıncaları.. Gün nedir?: Gün bir gurup insanın bir araya gelerek belirledikleri belli bir miktar ****yı (altın, tl, dolar…) bazı sebeplerle (yardımlaşma, imece, para biriktirme…) belli süre aralıklarıyla (gün, hafta, ay) dönüşümlü olarak sırayla sırası gelene vermek üzere yaptıkları akittir. Mesela on kişi bir araya gelir ve her ay her birimiz 10 tl getirelim ve bu on tl yi sırayla içimizden birine verelim neticede sırası gelen kişinin eline toplu olarak 100 tl geçsin derler. Daha sonra on kişiyi kura ile veya birtakım ölçülere göre belirleyerek sıraya koyarlar. Bu organizasyona baktığımızda alış verişe benzememektedir. Zira ortada alınıp satılan bir mal yoktur. İnfakada benzememektedir zira Allah rızası için infak edilen bir malda yoktur. Borç vermeye biraz benzemektedir fakat islamda caiz olan bir borç veme değildir. Bu organizasyon islama göre caiz değildir çünkü Borç verirken koşulan şart; bu borçtan menfaat elde etmeye yönelikse bu şekilde verilen borç faiz hükmünde olur ve haramdır. Çünkü karşılığında menfaat beklenilen her borç faizdir. Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurmuştur: “Sahibine (borç veren kişiye) bir menfaat sağlayan her borç ribadır.” (Taberani, Mucem’il-Kebir. Suyuti, el-Cami’us-Sagir)‘Bu hadis her ne kadar zayıfsa da Beyhaki, birçok sahabiden bunun manasını nakletmiştir’. Ubey b. Ka’b, Abdullah b. Mes’ud ve Abdullah b. Abbas’tan rivayet edildiğine göre, onlar, borç verene herhangi bir menfaat sağlayan borçtan nehyetmişlerdir. (el-Mühezzeb) Bu sözün, manası şudur: Borç, borç isteyene yardım olarak verilir ve verilen miktar üzerinde kaimdir. Bu bakımdan verilen borç, borç verene herhangi bir menfaat sağlamak şartıyla verilirse, akdin amacı ve manasından uzaklaşılmış olur. Bu nedenle de akid sahih olmaz. Abdullah b. Amr’dan Rasulullah (s.a.s)’ın şöyle dediği rivayet edilmiştir: “Selef (borç) ile alışveriş bir arada olmaz.” (Hakim, Müstedrek, 11/17; Ibn Hibban, Zevaid) Yani bir taraftan borç verip diğer taraftan kendine menfaat sağlayan herhangi bir şart koşmak sahih olmaz. Bazı örnekler: bir kişiye ihtiyaç sahibi gelip borç istese o da dese ki bana dua edersen veririm işte burada faiz vardır o da manevi bir faizdir. Bu kişiler faize bulaşmışlardır. Başka bir örnek: bir kişi kendisinden borç isteyen bir kişiye bak ben şimdi sana 10 tl veyeyim sen bir ay sonra bu parayı öde ama iki ay sonra senedim var o tarihte bana 10 tl sen borç ver derse bu da faizdir. Çünkü koşulan şart fayda elde etmeye yöneliktir. Yani borç verirken asıl olan borç alanın kar etmesi borç verenin zarar etmesidir. Borç veren Allah rızası için bir müslümanın işini görmüştür ona bu kar yeter. Şayet bir şart koşarsa bu koşulan şart faizdir. Şimdi gün meselesi hakkında biraz açıklama ve değerlendirme yapalım: Gün meselesinde menfaat nedir? Bu meseleyi şu şekilde bir örnekle açıklayalım: bankalar faizle para vermektedirler burada karları verdikleri para karşılığında daha fazla para almaktır buradaki bankanın menfaati aldığı fazla paradır. Müşteri de parayı belli bir süre kullanmak için bu fazla olan parayı bankaya verir. Gene bu bankalar faizle para almaktadırlar bu bankaların faizle para almaktaki karları o parayı başkasına daha fazla faizle vermeleridir. Yani banka faiz veriyor ki o parayı kullansın çalıştırsın o paradan para kazansın birazını parayı aldığı kişiye versin. Bu örnekte anlatılmak istenen şudur: faizle para vermekte iki menfaat unsuru söz konusu bunlaradan birincisi daha fazla para almak. İkincisi bu parayı kullanacak süredir. Gün meselesinde bunlardan ikincisi vardır: parayı ilk alan parayı hemen kullanmaya başlar ve menfaat elde eder parayı son alanda parayı vermiştir para elinden çıktığı için kullanamadığı için zarar eder. Aralarda olanlarda ilk ve son olana yakınlıklarına göre menfaat veya zarar elde ederler. Örneğin 10 kişi bir araya geldier her aya 1000 er tl getiecekerler ve bir kişye verecekler bu durumda parayı ilk alan aldığı 10 000 tl ile ticaret yapar veya para kazanır veya ev araba alır kullanarak kar eder yani bu kişi hep kardadır. Parayı en son alan ise daima para vereceği için para elinden çıkacak ve bu parayı kullanmaktan mahrum kalıp zarar edecektir. Yani buradaki faiz süredir. Önceki ve sonrakini belirlemekte kura çekmek: Gün yapanlardan bazıları kura ile belirlerler kimin önce alacağını bu durumda önce para almak istediği halde sonra para alanlar olacaktır. Ve sonra alanlar zarar edecek (faiz verecek) önce alanlarda kar edecek (faiz alacak) tır. Aslında bu islam kardeşliğinede zıttır. Zira önce alan kar edecek sonra alan zarar edecektir bu durumda parayı önce almak istemek (kar etmek istemek) kendisiyle beraber gün yaptığı kardeşinin zarar etmesini istemektir. Bazılarıda kuranın caiz olmadığını zanneder ve gün meselesinin kuradan dolayı haram olduğunu sanır ve kura çekmeden kendi aralarında istişare ile belirlerler önce ve sonra alanı bu istişareye göre belirlerler. Bu durumda fayda elde edecek (faiz alacak) ve zarar edecek (faiz verecek) kendi rızasıyla bu durumu seçmiştir derler ve bunun rızalarıyla olmasının bunu faiz olmaktan çıkaracağını zannederler. Şayet tam manada düşünseler bankaya para verenin ve para alanın kendi rızasıyla bunu seçtiğini ve onların bunu rızalarıyla seçmesinin faizi faiz olmaktan çıkarmadığını anlarlar. Ve bazılarıda en fakir olanlarını , durumu zayıf olanlarını sıranın önüne koyarlar zengin olanları ihtiyacı olmayanlarıda sıranın sonuna koyarlar ve bu şekilde yaptıklarında fakirlere yardımcı olduklarına inanırlar. İşte bu durumda fakir olanları utandırma ve küçük düşürme vardır bu şekilde onların onuru kırılmış olur. Ve iyi niyetli olan kişiler şeytanın kandırmacasıyla cehaletten dolayı yardım yapıyoruz diye fakirlere faiz yedirmiş olurlar. Şayet gerçekten yardım yapmak istiyorlarsa infak yaparak veya karzıhasen (borç) vererek bu yardımlaşmayı islama uygun bir şekilde şeriatin sınırları dahilinde yapabilirler. bu konuda şeriatimizde yardımlaşmaya dair kapsamlı ve genel hükümler mevcuttur şeriatin sınırlarında yardım etseler bu fakirlere yeter. “Çoğalması için faizle verdiğiniz mallarınız, Allah katında artmaz ve çoğalmaz. Ancak Allah rızası için ve samimiyetle verdiğiniz sadaka ve yaptığınız iyilikler için kat kat mükafat ve sevap vardır.” (Rum 39) Bazılarıda derler ki biz para biriktirmek için böyle yapıyoruz kendi başımıza olunca para biriktiremiyoruz ama böyle yapınca kişinin eline toplu para geçiyor. Böyle diyenler öncelikle kendi iradesizliklerini ortaya çıkarmaktadırlar ve Allahın gizlediği hatalarını açıklamaktadırlar. Bu kişiler açsınlar evlerine bir kumbara ve içine atsınlar her ay belli bir miktar parayı bir süre sonra çıkarsınlar. Yok biz böyle yapamıyoruz diyorlarsa on kişi yirmi kişi bir araya gelsinler para emin birinde toplansın sürenin sonunda hepsi verdiği parayı alsın. Eğer iddialarında doğru sözlü iseler böyle yapsınlar. Şayet böyle yapmıyorlarsa bu demektir ki onların parayı önce almak ve kullanmak gibi bir temennileri var. Bu iş ortaklık olarak değerlendirilebilirmi: bu akit bir ortaklık akti olarak değerlendirilecek olursa sırf faiz üzerine kurulmuş bir ortaklıktır ve haksız kazanç elde etmek için kurulmuştur. Zira ortaklıkta ortakların eşit oranda kar etmeleri gerekir fakat burada bazı ortaklar zarar ederken bazı ortaklar kar edecektir. Kadınla altın gününe giriyorlar bu da aynımıdır: altında para gibidir aralarında bir fark yoktur. Kadınlar altını kullanmıyorlar bu sebeple önce alan ile sonra alan arasında bir fark yok denilirse deriz ki: altın bir ****dır ve onu elinde bulunduran istediği anda kullanabilir. Şayet kullanmaz ise buna kendisi kara vermiştir. Parayı önce alan kişilede kullanmayabilirler bu onların isteğine kalmıştır. “...Allah, sadakayı artırır, faizi mahveder...(Bakara 276)” , “ Eger Allah’a inanıyorsanız faizi terkedin...(Bakara 278)” , “Bunları yapmayıp faiz almaya devam ederseniz, Allah’a ve Rasülün’e savaş açmış olursunuz...(Bakara 279)” alıntı..
__________________ önce yazdığım katılım yaptığım beğeni yaptığım paylaşımların arasında azda olsa kuran ve sünnete uygun olmayan düşünceler olabilir.Bunların bana sorulmadan dikkate alınmasından mesul değilim... ... |
Konu Sahibi bilinmez 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
ELFAZI KÜFÜR | Tevhid Ve Şirk Konuları | bilinmez | 2 | 711 | 29 Ağustos 2021 23:16 |
BiR SORU | Tevhid Ve Şirk Konuları | bilinmez | 19 | 6807 | 19 Aralık 2018 23:11 |
SiZCE HANGİSİ MÜSLÜMAN | Tevhid Ve Şirk Konuları | bilinmez | 0 | 1141 | 18 Aralık 2018 22:55 |
ALLAH A iMAN NASIL OLUR.. | Tevhid Ve Şirk Konuları | bilinmez | 0 | 1288 | 27 Ekim 2018 22:27 |
HELVADAN KANUNLAR ve TEKFİR | Tevhid Ve Şirk Konuları | bilinmez | 0 | 1284 | 03 Ekim 2018 21:57 |
17Haziran 2013, 16:17 | Mesaj No:2 |
Durumu: Medine No : 6340 Üyelik T.:
19 Ocak 2009 | Cevap: Halk arasında yapılan gün olayının sakıncaları..
Halk arasındaki yapılan güne faiz demek çok ağır bir sözdür. Halk arasındaki günde misli ile artırma diye bir durum olmuş olursa o zaman faiz söz konusu olabilir. ilk başta günü alan 100 tl alıyor, 2.ayda alan 101 tl,3.ayda alan 102 tl, 4.ay alan 103 tl alıyorsa ve katlanarak devam ederse o zaman faiz söz konusu olabilir. Günü faiz ilişkilendirmek sap ile samanı karıştırmak gibidir. Günümüzde halk arasında yapılan günlerde gerek tl cinsinden gerekse altın cinsinden yapılan günde amaç komşuların,akrabaların, arkadaşların hiç olmazsa ayda bir kere buluşma, görüşme ve sıla-i rahim yapmak amacıyla yapılmaktadır. Bunda bir sakınca yoktur. Bu günlerde toplanıldığında dedikodu, gıybet vs İslamın yasakladığı şeyler konuşuluyorsa bu durumu yok etmenin yollarını aramak gerekir. Gündemi Kur'an ve Sünnet yapmak gerekir. İslami konuları sohbet konusu yapmak gerekir. Halk arasında yapılan gün, ne ticarettir, ne de ortaklıktır. Dolayısıyla fıkhın bu hükümleriyle karşılaştırmak ve yargılamak gerekmez. Faizle ilgisi yoktur. Günde olan bir takım olumsuzluklar yüzünden onu haram saymak gerekmez. Gün bir nevi ortaklaşa şekilde para biriktirme gibidir. Büyük ihtiyaçlarını satın alabilmek için küçük küçük para biriktirmedir.Önce alan ile sonra alanlar arasında faiz alışverişi yoktur. Önce alanlar ile sonra alanlar arasında karzı hasen ilişkisi söz konusu olabilir.
__________________ Selam Hidayete Tabi Olanlara Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir(Müslim) |
17Haziran 2013, 18:15 | Mesaj No:3 |
Durumu: Medine No : 13966 Üyelik T.:
27Haziran 2011 | Cevap: Halk arasında yapılan gün olayının sakıncaları..
abi faiz bir malın borç verildikten sonra,o malın ödeme zamanı gelince,verdiğin malın haricinde İSTEDİĞİN HER ŞEY DEĞİL MİDİR... veya verilen borcun ana meblasındanın dışında İSTEĞİN HER ŞEY,[fazlası] istemeye faiz denmez mi,
__________________ önce yazdığım katılım yaptığım beğeni yaptığım paylaşımların arasında azda olsa kuran ve sünnete uygun olmayan düşünceler olabilir.Bunların bana sorulmadan dikkate alınmasından mesul değilim... ... |
17Haziran 2013, 18:22 | Mesaj No:4 |
Durumu: Medine No : 6340 Üyelik T.:
19 Ocak 2009 | Cevap: Halk arasında yapılan gün olayının sakıncaları..
Günde verdiğinden fazla isteme mi var? Günde bir kişi sana 100 tl getirse, 1 ay sonra senden 101 tl isterse o zaman faiz olur. Ama günde fazlalık bir para talep etme de yok, verme de yok
__________________ Selam Hidayete Tabi Olanlara Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir(Müslim) |
17Haziran 2013, 18:31 | Mesaj No:5 |
Durumu: Medine No : 6340 Üyelik T.:
19 Ocak 2009 | Cevap: Halk arasında yapılan gün olayının sakıncaları..
Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu, kadınların ’gün’ adı altında aralarında yaptıkları toplantılarda para toplayıp dönüşümlü olarak almalarının caiz olduğunu ancak, enflasyona karşı para yerine altının tercih edilmesinin daha doğru olduğunu açıkladı. Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanlığınca, Al0 190 Fetva hattının ’Güncel Ticari Meseleler’ bölümüne yöneltilen "Kadınların kendi aralarında yaptıkları gün adı verilen toplantılarda topladıkları paraları dönüşümlü olarak almaları caiz midir?" sorusuna, şu yanıt verildi: "Borç verme, İslamda teşvik edilen bir husustur. İnsanların muhtaç olan kişilere borç vermeleri sadaka sevabı olan bir davranıştır. Borç vermede önemli olan, borç karşılığında herhangi bir fazlalığın şart koşulmaması, borç veren ya da alanın zarara uğratılmamasıdır. Kadınlar arasında tertip edilen toplantılarda her bir katılımcının toplanan meblağı dönüşümlü olarak her ay içlerinden birine vermeleri şeklindeki uygulamada bir sakınca yoktur. Çünkü bu, sonuçta bir borç verme işlemidir. KAYNAK: TİME TÜRK
__________________ Selam Hidayete Tabi Olanlara Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir(Müslim) |
17Haziran 2013, 19:40 | Mesaj No:6 |
Durumu: Medine No : 13966 Üyelik T.:
27Haziran 2011 | Cevap: Halk arasında yapılan gün olayının sakıncaları..
Abi olayın yanlış gidişi şurda yoksa,sizin bakış açınızdaki şekliyle durum gayet normal görünüyor,olayın asıl İNCE Bİ AYRINTISI var,onu izah etmeye çalışayım, ki yukardaki paylaşımdada geçiyor bu AYRINTI.. AYRINTI ŞU ABİ.. Gün yapanların yaptıkları ortam şundan ibarettir,toplanan ve karar alan kişiler,BİRBİRLERİNE VERDİKLERİ PARAYI ŞARTLI VERİYORLAR, Bu şartta şu,ben sana verdiğim yani kura ile belirlenen sıradakine verilen para,bi sonraki ayda çıkacak kişiye,her kesin ödeyeceği para İLE BİRLİKTE,ONUNDA AYNI PARAYI VERME ŞARTIDIR.. Yani burda HEM HERKESİN ALIP VERDİĞİ PARA İLE BİRLİKTE,ONUNDA AYNISINI VERME ŞARTI VARDIR... Yoksa kimse,kimseye karzı hasen yapmıyor. Bi örnek daha vereyim belki daha net anlaşılır,örneğin siz benden 10 lira borç istiyorsunuz bir ay sonra ödeyecem diyorsunuz,bende tamam abi sana 10 lira veririm,yalnız bir ay sonra benimde ihtiyacım var ,sende bana bir ay sonra 10 liramla BİRLİKTE BANA 10lira, BİR AY SONRAYA ÖDEMEM ŞARTI İLE BORÇ VERİRSEN DİYORUM,ve bizim aramızda ALIP VERDİĞİMİZ SADECE 10 LİRA OLMASINA RAĞMEN,BENİM SANA BORÇ VERMEMDE ÖNE SÜRDÜĞÜM BİR AYLIK ZAMAN,10 liraya ilave olarak FAİZ,OLUYOR,PARASAL OLMASADA ZAMANSAL MENFAAT durumundan.... AYRINTI BU İŞTE,GÜN YAPANLARDA BU PARALARINA İLAVE OLARAK ŞARTLI ZAMAN İLAVELİ BORÇ VERDİKLERİ İÇİN BU ZAMAN ONLARA FAİZ OLUYOR...
__________________ önce yazdığım katılım yaptığım beğeni yaptığım paylaşımların arasında azda olsa kuran ve sünnete uygun olmayan düşünceler olabilir.Bunların bana sorulmadan dikkate alınmasından mesul değilim... ... |
17Haziran 2013, 20:39 | Mesaj No:7 |
Durumu: Medine No : 6340 Üyelik T.:
19 Ocak 2009 | Cevap: Halk arasında yapılan gün olayının sakıncaları.. Güldürdün beni bilinmez Faiz, aynı cins şey ile olur. Sen para cinsi ile zamanı aynı şey kılıyorsun. Para paradır, zaman zamandır, ikisi aynı cins değildir. Mantığını nasıl işletiyorsun bazen şaşıyorumdüşünceli000
__________________ Selam Hidayete Tabi Olanlara Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir(Müslim) |
17Haziran 2013, 21:56 | Mesaj No:8 |
Durumu: Medine No : 6969 Üyelik T.:
10 Şubat 2009 | Cevap: Halk arasında yapılan gün olayının sakıncaları..
Herkes fetva veriyor kafasınca insanların bildiği şeylerde şüpheli hale geliyor ..Fecr hocam Allah c.c. razı olsun konu olan mevzuyu halk arasında çok bilmişler sayesinde bıraktığım arkadaş grupları baya vardı ...
__________________ Doğru zamanda yapılan yanlış ,yanlış zamanda yapılan doğrudan evladır.. |
17Haziran 2013, 22:25 | Mesaj No:9 | |
Durumu: Medine No : 13966 Üyelik T.:
27Haziran 2011 | Cevap: Halk arasında yapılan gün olayının sakıncaları.. Alıntı:
madem öyle,o zaman 10 lira borç istediniz benden ve bende size 10 lira borca karşılık sizden 10 lira ve 1kgda pirinç talep ettim,sizde kabul ettiniz ve sizden aldığım10 LİRANIN YANINDA İLAVE OLARAK 1kg pirinç paranın cinsi olmadığı için FAİZ OLMAZ MI..
__________________ önce yazdığım katılım yaptığım beğeni yaptığım paylaşımların arasında azda olsa kuran ve sünnete uygun olmayan düşünceler olabilir.Bunların bana sorulmadan dikkate alınmasından mesul değilim... ... | |
17Haziran 2013, 23:33 | Mesaj No:10 |
Durumu: Medine No : 17229 Üyelik T.:
10 Mart 2012 | Cevap: Halk arasında yapılan gün olayının sakıncaları.. (şaşmamk ne mümkün.))
__________________ "..insanın ruhunu yücelten bir acı, ucuz bir mutluluktan daha değerlidir..." |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Halk-eden Yaradan Bir dir Tek dir | İmanehLi | Bilgi Dağarcığı | 11 | 24 Mart 2017 20:06 |
GÜNCEL[İslamda Kredi Kartı,Kullanmanın Sakıncaları] | bilinmez | Muhtelif Konular | 0 | 09 Mayıs 2013 08:05 |
Halk arasında "İki bayram arası nikah yapılmaz" diye bir inanç vardır | MERVE DEMİR | Evlilik-Nikah Konuları | 0 | 14 Nisan 2009 11:30 |
Halk arasında bugün çok güldük kesin ağlayacağız gibi bir inanış var bu ne kadar doğr | KuM TaNeSi | Soru Cevap Arşivi | 0 | 08 Nisan 2009 11:33 |
Gündelik temizlikle ibadet için yapılan temizlik arasında ne fark vardır ?? | MERVE DEMİR | Soru Cevap Arşivi | 3 | 28 Aralık 2008 11:45 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|