|
Konu Kimliği: Konu Sahibi EyMeN&TaLhA,Açılış Tarihi: 04 Aralık 2014 (04:56), Konuya Son Cevap : 09 Ocak 2016 (12:55). Konuya 14 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme: |
04 Aralık 2014, 04:56 | Mesaj No:1 |
İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ soru ve cevaplar (nurşen35-ADEMSEVDA) İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ soru ve cevaplar (nurşen35-ADEMSEVDA) İSLAM DÜŞÜNCESİ VE KAYNAKLARI 1 . ÜNİTE SORU VE CEVAPLAR 1. İslam düşüncesi nedir ?islam düşüncesi: müslüman düşünürlerin ve filozofların ortaya koydukları düşüncelerin ortak adıdır. 2. İslam düşüncesinin kaynakları nedir?İslam düşüncesinin kaynakları: islami kaynaklar,yabancı kaynaklar,müslüman milletlerin eski kültürleri,yabancı eserlerin tercümesi,hermes geleneği,yunan-hellenistik düşüncesi,sasani düşüncesi,hint düşüncesi 3. Tek tanrı inancı insanlık düşüncesini fakirleştirmiştir sözü kime aittir?Tek tanrı inancı insanlık düşüncesini fakirleştirmiştir sözü :DAVİD HUME 'A AİTTİR 4. İslam düşüncesinin kapsamı nelerdir?Kuramsal felsefe(mantık ve metafizik); Pratik (ameli) Felsefe (hukuk , siyaset, ahlak ve iktisat felsefeleri) ; Kelam ; Tasavvuf ; Bilim Felsefesi ; Din felsefesi ; Dil felsefesi ve Tarih felsefesi 5. Yabancı kaynaklar neledir?Müslüman milletlerin eski kültürleri , yabancı eserlerin tercümesi. 6. Şiiliğin gelişmesinde hangi kültürlerin etkisi olmuştur? a. Fars - Zerdüşt b. Hind - İran c. Sasani - Hermes 7. İlk yabancı tercüme hangi dönemde yapılmıştır, eserin adı nedir? a. Halid bin Yezid - Kitabü't tefsir b. Aristo - Organon c. Hz. Ömer - Hudayi Name 8. İlk sistematik tercüme faaliyeti Beytü'l - Hikme (Bilgelik Evi) kim tarafından nerede açılmıştır? a. Abbasiler - İran b. Pehlevice - İran c. Me'mun - Bağdat 9. Yabancı eserlerin tercümesinde hangi mütercimler bulunmaktadır? a. Sabit İbn Kurra - Kura İbn Sabit b. Sinan İbn Sabit - İbn Mukaffa c. Muhammed Osman el - Dımışki d. Hepsi 10. En eski düşünce geleneği hangisidir? a. Mısır b. Çin c. Hermes d. Yunan - Helenistik 11. Hangi müslüman düşünür Hermes'in kim olduğu hakkında görüş bildirmiştir? a. Nuşirevan - Aristo b. Sasani Hüümdarı - I. Şapur c. Suhreverdi el Maktul - Hz. İdris 12. Hangisi Harran mektebi eğitim alanlarından değildir? a. Astronomi , astroloji b. Felsefe , matematik c. Tıp , kelam 13. Harran mektebinin en ünlü temsilcisi kimdir? a. Sabit b. Kurra b. Kura b. Sabit c. Sabit b. Sinan 14. Farabi hangi felsefi akım veya ekole dahildir? a. rifakiyye b. işrakiyye c. meşaiyye 15. Antik çağda filozofa ne denir? a. feylesuf b. filosofia c. hakim 16. Antik Yunan düşüncesi döneminde filozoflar kaça ayrılır? a. İkiye ayrılır. Sokrat öncesi filozoflar, Sokrat sonrası filozoflar b. İkiye ayrılır. Sokrat öncesi gelenekçiler, Sokrat sonrası girişimci filozoflar 17. İslam dünyasında saf felsefenin gelişmesine en çok etki eden düşünce hangisidir? a. Arap b. Sasani c. Yunan 18. Filosofia kelimesini ilk kim kullanmıştır? a. Eflatun b. Aristo c. Fisagor 19. Tıp eğitimi veren mektep hangisidir? a. Urfa b. Cündişapur c. İskenderiye 20. İslam felsefesi tanımını ilk kullanan kimlerdir? a. Oryantalistler b. İslam filozofları c. Platon d. Aristo 21. Hind incelemeleri '' Tahkik ma'lil hind'' eseri kime aittir? a. Buruni b. Farabi c. Aristo 22. Kind ve İbn Rüşd'ün alemin yaradılışı , izahları daha çok kelamcıların hangi kavramlarına benzer? a. Vardan yaradılış b. Yoktan yaradılış c. Yoktan yok oluş 23. Sokrat öncesi fizikçiler doğa felsefesi ile ilgilendikleri için kendilerine fizikçiler denmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bu fizikçilerden değildir? a. Empedokles b. Tales c. Aristo 24. '' Felsefe insanın kapasitesi ölçüsünde sahip olduğu ve ebedi külli şeylerin hakikatlerinin ,mahiyetinin ve sebeplerinin bilgisidir'' bu söz hangisine aittir? a. İbn Bace b. Kindi c. Farabi 25. '' Felsefe (hikmet) Bizatihi vacibi vücud olan Hakk'ın vücudunun vücud olarak bilinmesidir'' sözü kime aittir? a. Farabi b. İbn Bace c. İbn Tufeyl 26. '' Felsefe ruhun ilim ve amelle terbiye edilmesidir'' sözünü kim söylemiştir? a. İbn Tufeyl b. İbn Bace c. İbn Hindu 27. '' Felsefe sanat eseri olarak varlıklar üzerine düşünme veya yapıcı (es-sani) yi tanımaktır'' sözü kime aittir? a. İbn Haldun b. İbn Bace c. İbn Rüşd 28. Aristo'nun hermenötik kitabı Arapça'ya hangi isimle çevrilir? a. Kitabül - ibare veya Kitabüt tefsir b. İbare-ül kitab veya Kitabetüt tefsir 29. İslam dünyasındaki felsefeye '' İslam Felsefesi'' denmesi kaçıncı yüzyılda ve kimler tarafından başlamıştır? a. 19. yy. müslüman filozoflar b. 18 . yy. müslüman filozoflar c. 19. yy. oryantalistler 30. Hangileri İslam düşüncesine eserlerinin Arapça çevirileriyle doğrudan kaynaklık eden filozoflardandır? a. Proclus , Plotinus b. Alexandre d'afrodise , Galen c. Aristo , Eflatun d. Hepsi 31. '' Muteber fl hikme adlı eser kime aittir? a. İbn Rüşd b. Ebu'l berekal el Bağdadi c. İbn Haldun 32. '' El Mukaddime'' adlı eser kimindir? a. İbn Haldun b. İbn Rüşd c. İbn Bace HAZIRLAYAN=NURŞEN35 Bu hizmet medineweb.net ailesine mahsustur.alıntı yapılması halinde kaynak verilmesi zorunludur. | |
Konu Sahibi EyMeN&TaLhA 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
ATAUZEM 4.sınıf 2014 bahar dönemi bütünleme... | Erzurum Atatürk İlitam | EyMeN&TaLhA | 0 | 6358 | 14 Temmuz 2015 13:14 |
ATAUZEM 4.sınıf 2014 bahar dönemi bütünleme... | Erzurum Atatürk İlitam | EyMeN&TaLhA | 0 | 4216 | 14 Temmuz 2015 13:06 |
ATAUZEM 4.sınıf 2014 bahar dönemi bütünleme DİN... | Erzurum Atatürk İlitam | EyMeN&TaLhA | 0 | 5100 | 14 Temmuz 2015 13:00 |
Ramazan-oruç ve çocuğa kazandırdıkları | Çocuk ve Aile Sağlığı | Mihrinaz | 2 | 2844 | 14 Temmuz 2015 12:23 |
çocuk eğitiminde ceza hiç mi olmamalı? | Çocuk ve Aile Sağlığı | EyMeN&TaLhA | 0 | 2541 | 14 Temmuz 2015 12:03 |
04 Aralık 2014, 05:11 | Mesaj No:2 |
Cevap: Islam düşüncesi ve kaynakları 1 . ünite soru ve cevaplar (nurşen35) 2. Ünite İslam Düşünce Okulları Soru ve cevapları 1. İslam düşünce okulları hangileridir? a. Felsefe , kelam , tıp b. Felsefe , kelam , tasavvuf 2. İslam felsefe okulları hangileridir? a. Tabiatçılık , Meşailik , İşrakilik , Dehrilik b. Dehrilik , Meşailik , İşrakilik , Bahrilik c. Dehrilik , Meşailik , İşrakilik , Brahmanizm 3. Tearuzü'l edille ne demektir? a. Delillerin birliği b. Delillerin çatışması c. Delillerin kanıtı 4. Hilafet meselesinden dolayı ortaya çıkan gruplar hangileridir? a. Şii , Şia , Mürcie b. Hariciler , Şia , Mürcie c. Hariciler , Mürcie , Bahrilik 5. Mutezile karşısında hangi okullar ortaya çıkmıştır? a. Selefiye , Eşari , Maturidi b. Kaderiye , Cebriyye , Maturidi c. Maturidi , Eşari , Kaderiyye Kader ve Cebr konuları etrafında ortaya çıkan okullar hangileridir? a. Cebriyye , Kaderiyye b. Cehmiyye , Mutezile c. Hepsi 7. İslam düşüncesinde kelam geleneği Farabi'nin de tesbit ettiği üzere hangi rolü oynamıştır? a. savunma b. müdahale etme c. kazanma 8. İlk dönem tasavvufuna ne denir? a. Zahid b. Zahdi c. Zühd 9. Hangi okul evrenin başlangıcı ile sonu olmadığını ve yaratılmadığını iddia etmektedir? a. Tabiatçılık b. Meşailik c. Dehriyye 10. Müslüman filozoflar felsefenin hangi boyutlarını önemsemişlerdir? a. Birikimsellik b. Süreklilik c. Evrensellik d. Hepsi 11. Din ile Felsefenin bilgi kaynağı arasında çatışma veya çelişki görünen bir durum ortaya çıktığında başvurulacak metod nedir? a. Kur'an b. Sünnet c. Hadis d. Te'vil 12. Meşai filozoflara göre akıl eylemler, fiiller, davranışlar ve kararlar hakkında işlemde bulunan akıla ne denir? a. akli suret b. ameli akıl c. külli akıl 13. Meşai filozoflara göre insanı dünya ile metafizik alem arasında köprü kılan nedir? a. Din b. Akıl c. Felsefe 14. Meşai filozoflarına göre tümel/ külli bilgiden sorumlu ilkeyi nasıl tanımlar? a. Akıl b. Ortak duyu c. Beş duyu organı 15. Meşai filozoflarına göre aklın metafizik , fizik , matematik gibi konuları inceleme haline ne denir? a. Nazari akıl b. Tikel akıl c. Cüzzi akıl 16. Meşai filozoflarına göre akli bilginin oluşmasını semavi ve ilahi bir ilkeye başvurularak açıklanan akla ne denir? a. Faal akıl b. Ameli akıl c. Nazari akıl 17. Nurlar metafiziği ile en alt noktada cisim arasında varolan bir ışıksal yoğunluğun hiyerarşisine ne denir? a. Sudur b. Muharrik c. Nur'ul- Envar 18. İnsanın dünyadaki amacı ulaşabileceği en son yetkinlik bilgi edinmesindeki son aşamasının kavramlaşmasına ne denir? a. Mütefaal b. Mükteseb c. Zahir d. Beyan e. Hepsi 19. İnsanın aklının yetkinleşmesindeki bir ileri safhayı temsil etmesine ne denir? a. Meleke halindeki akıl b. Fiil halindeki akıl c. Potansiyel akıl 20. İşraki okul kurucusu olan Şehabeddin es Sühreverdi'nin rasyonel bilgi kanalıyla gerçeğe ulaşmanın imkansız olduğunu savunduğu eseri hangisidir? a. Me'anil akıl b. Makasidul felasife c. Hikme'tül işrak 21. Filozofların hangisi temelde hakikate ulaşmanın iki yöntemi olduğunu belirtmiştir? a. Sühreverdi b. Farabi c. Gazali 22. Filozoflar nuru var olmak için başkasına ihtiyacı olmayan saf nur ve varlığı başkasından olan arazi nuru diye ikiye ayıran hangi filozoflardandır? a. Meşai b. Dehriyye c. İşraki 23. İbadet , kulluk , çile çekme ve diğer ahlaki arınma uygulamaları önemlidir. İnsanda bir iç sezgi oluşmasına ne denir? a. Teellüh b. ihtiyar c. zuhuri bilgi 24. Düşünmeye ve araştırmaya muhtaç olmadan keşf yoluyla hakikatin bilgisine ulaşma düzeyine yükselmiş olan kişiye ne denir? a. ihtiyar b. resail c. müteellih 25. Ansiklopedik mahiyetteki el- Esfarü'l - erba'a adlı eserinde yer yer üstadını eleştirerek ve akıma yeni bir yön ve dinamizm kazandıran filozof kimdir? a. Gazali b. Sühreverdi c. Molla Sadra HAZIRLAYAN=NURŞEN35 Bu hizmet medineweb.net ailesine mahsustur.alıntı yapılması halinde kaynak verilmesi zorunludur. | |
04 Aralık 2014, 05:18 | Mesaj No:3 |
Cevap: İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ soru ve cevaplar (nurşen35) 3. Ünite soruları 1. '' Allah'ın kainatta olup biten her şeyi ezelde belirlediği ve insanın adeta rüzgar önündeki yaprak gibi hareket etmek zorunda olduğunu'' savunan mezhep hangisidir? a. Mutezile b. Cebriyye c. İşrakiyye 2. Aşağıdakilerden hangisi '' İnanma Eylemi'' değildir? a. Sosyal algı b. Metin c. Yorum 3. İslam düşüncesi iki boyuta sahiptir, bunlar nelerdir? a. Dinden - düşünceye / Düşünceden - dine b. Dinden - İmana / İmandan - Dine c. Düşünceden _ İmana / İmandan - Düşünceye 4. Rasyonel düşünce nedir? a. İslam inancının makul karakterini açığa çıkarmak b. İslam inancını batıl düşüncelerden ayırmak c. İslam inancında inanma ve düşünme eylemlerinin aynı anda karşılıklı etkileşim halinde ortaya çıkması d. Hepsi 5. İnanma ve düşünme eylemleri arasında zaman zaman ortaya çıkan yapısal ve amaçsal farklılıklar en fazla aşağıdaki sorulardan hangisinin cevabı olarak kabul edilmiştir? a. İslam dininin öngördüğü akliliğin ne olduğu? b. İnsanların kendi başlarına erişebilecekleri bir husus mu? c. Belli bir metodolojik süreci gerektiren bir durum mudur? 6. Kur'an'da '' zerre '' kelimesini kullanırken daha sonra müslümanlar bu kelime karşılığında hangi kelimeyi kullanmışlardır? a. sahihlik b. atom c. asla 7. Kur'an'ın edebi mucizesi şeklinde adlandırılan husus bir ölçüde Kur'an'ın , Arapça'nın en üst düzeye çıkarılması hangisiyle ilgilidir? a. Kur'anın diğer dillere köprü kurar b. perspektif c. söyleme imkan ve gücü 8. İbn Hazm hangi mezhebe mensubtur? a. Batınilik b. Mutezile c. Zahirilik 9. İbn Hazm ve Gazali Kur'an'dan kültürel geleneğe doğru bir düşünme eylemine dikkatlerimizi çekmeleri onların İslam düşüncesinin hangi şekilde ele aldıklarını ispatlamaktadır? a. tek tip rasyonel düşünme b. meşruiyet ve eleştiri c. dinden düşünceye 10. İslam'ın Hıristiyanlıktan ayrıldığı en önemli nokta hangisidir? a. fıtrat b. rasyonel düşünce c. genel rasyonalite 11. '' Hüküm yalnızca Allah'ındır'' şeklindeki özetlenebilecek yaklaşımlarının gerisinde Allah'ın kelamının anlaşılması için gereken her şey yine kelamın kendisidir, şeklinde varsayımda bulunan mezhep hangisidir? a. Hariciler b. Zahiriler c. Şiiler 12. İbn Hazm'ın zahiri düşüncesi hangi ilkeyi temel almaktadır? a. Kur'an ve Hadislerde yer alan din dilinin açıkça bilinebilir anlamlarına göre varlık ve şekil kazanmasıdır. b. Asıl Kur'an'ı Batıni anlamlarına eriştirmek c. Kur'an'ın farklı söylem düzeyleriyle işaret ettiği hakikatler ile felsefi düşüncenin mantık ve metafiziksel ilkelere uygun düştüğü sürece keşfettiği hakikatler birbirine zıt değildir? 13. İslam filozofları bir varlığın zihnimizde bir kavram ve imge aracılığıyla bulunmasına ne demişlerdir? a. ontik b. ontolojik c. kanıt 14. İslam filozofları bir varlığın kendi başına bir gerçeklik olarak bulunmasına ne demişlerdir? a. ontolojik b. ontik c. semantik 15. Dilin söyleme gücü İslam düşüncesini en çok hangi yönden etkilemektedir? a. Kur'an'ın farklı dillere çevirisi zorlaştırmaktır b. İslam düşüncesine zenginlik katmaktır. c. kelam ilmi farklı bir oyun kuralına göre gelişim göstermiştir 16. Bir şeyi yaparken kendisi olabilmesini , kendisini gerçekleştirebilmesini dile getiren aşağıdakilerden hangisidir? a. burhani b. hatabi c. heyula 17. İbn Rüşd'e göre zaman ve mekana göre değişmeyen gerçekliklerin bilinmesi ve tecrübe edilmesine ne denir? a. cedeli b. hakikat c. fiiliyat 18. Gelişim safhasında görebilme, ayırt edebilme, fark edebilme gücüne erişmeye ne denir? a. kuramsal b. sembolik c. metaforik 19. İnsan bilincinin rasyonel bilinciyle ilgili eserin adı nedir, kime aittir? a. İbn Rüşd - Faslul makal b. Farabi - el- ukulul mufarika c. İbn Tufeyl - Hayy b. Yakzan 20. İslam düşünürlerinin her zaman yüzleşmek durumunda kaldıkları ve asla tam anlamıyla açıklığa kavuşturamadıkları husus hangisidir? a. kuram ve pratik b. semantik ve metaforik c. burhani ve hatabi 21. Kuramsal düşüncenin düzenli denilebilecek dünyasına nisbetle pratik ortamın düzensiz ve belirsiz dünyası karşısında İslam düşünürlerinin önerebildikleri en önemli yaklaşımlar içinde yer almaz? a. basiret b. ince düşünce c. teori 22. İslam düşüncesinin en temel alanı ve sorunu nedir? a. tıp b. hukuk c. Medine 23. Sokrat ve Platon gibi klasik Yunan filozofları için şehir öncelikle nedir? a. diyalojik bir ortam b. kuruksal bir ortam c. hakikatlerle dolu bir ortam 24. Hayy b. Yakzan adlı eserde ima edilen nedir? a. Felsefi düşüncenin şehrin dışında kendisine bir tür sığınak araması b. Rasyonel bilincin pratik gelişim sorununu siyaset ve ahlak ile ilgili konuları seçmesi c. Hakikatlerin kendileri ile hakikatlerin keşfedildiği ortamların birbirinden ayrı tuttuğu 25. İslam düşüncesinin ve özel olarak felsefi düşüncenin en asli hedefi hakikati keşfedebilmek, hakikat tecrübesine erişebilmek ve bu tecrübeyi bilgi düzeyinde insanların ilgisine sunmaktır. Hakikatin keşfi aşağıdakilerden hangisinin sorusu doğrultusunda gerçekliğin farklı düzeylerini araştırmakla mümkündür? a. yorum b. varlık c. kapasite 26. '' Zulmün varlığı hakikattir, ama hak değildir. Olması gereken şey zülmün ortadan kaldırılmasıdır, adalettir'' diyen filozof kimdir? a. İbn Tufeyl b. İbn Hazm c. İbn Rüşd 27. '' Kur'an'ı gerçek şekilde anlamanın tefsirden ziyade yorumlamakla mümkün olduğudur. Zira yorum, kendi varlığımız , davranışlarımız, düşüncelerimiz arasında ilişki kurmak ve böylece kendimize dönüştürmektir'' tezini savunan filozof kimdir, bu tezini savunduğu eserinin adı nedir? a. Gazali - el- Munkiz b. Farabi - el akl bi kuvve c. İbn Bace - Kitabün -Nefs 28. Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesinin rasyonel özellikleri arasında gösterilemez? a. İnsanın hem bu dünyada hem de öte dünyada düşünerek davranması b. İnanma ve düşünme eylemlerini aynı anda gerçekleştirme c. Kur'anın yalnızca Kur'an metnine bakarak anlaşılabilmesi 29. Kelam, felsefe, fıkıh nasıl bir dile sahiptir? a. metafolojik b. rasyonel c. soyut bir kavramsal 30. '' Tasavvuf '' nasıl bir dile sahiptir? a. semantik b. sembolik c. kurumsal HAZIRLAYAN=NURŞEN35 Bu hizmet medineweb.net ailesine mahsustur.alıntı yapılması halinde kaynak verilmesi zorunludur. | |
04 Aralık 2014, 05:25 | Mesaj No:4 |
Cevap: İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ soru ve cevaplar (nurşen35) 4.ÜNİTE 1-Süleymaniye kütüphanesinde bulunan yazma mecmuasındaki eserleri ilk defa bütün halinde Resail el-Kindi el-Felsefiye adı altında yayımlayan kişi kimdir? A-abdulhadi Ebu ride B-Farabi C-ibni sina 2-Kindi ilimleri öncelikle dini ve insani olmak üzer ikiye ayırır.İnsani ilimler felsefenin çatısı altında toplanmış olup biri doğrudan ilim, diğeri başka ilimler için bir alet ve bir başlangıç sayılmak üzere başlıca ikiye ayrılır. Doğrudan ilim olanlar da teorik ve pratik diye ikiye ayrılır.teorik ilim nelerdir ? A-ahlak ve siyaset B-reddiye C-Altta fizik,ortada psikoloji,üstte metafizik. 3-Pratik ilimler nelerdir? A-ahlak ve siyaset B-fizik ve kimya C-Türkçe ve tarih 4-kindiye göre matematik hangi disiplinleri içerir? A-aritmetik,geometri,müzik,astronomi B-fizik,kimya,biyoloji C-astroloji,tıp 5-İslam dünyasında evren ve insanı, dinin temel öğretilerini de dikkate alarak felsefi ve bilimsel bir bakış açısıyla ilk ele alan düşünür kimdir? A-ibni sina B-ibn hazm C-kindi 6-’İnsan sanatlarının değer ve mertebe bakımından en üstünü nedir? A-bilgi B-bilim C-felsefe 7-Kindi'ye göre felsefenin en değerli disiplini hangisidir? A-fizik B-metafizik C-astronomi 8-Kindi'ye göre bilginin kaynakaları nelerdir? A-duyu algıları,akıl,sezgi,vahiy B-duyu ,akıl,mantık C-akıl,mantık,eylem 9-kindi aklı 4'e ayırmıştır aşağıdakilerden hangisi aklın kısımlarından değildir? A-sürekli fiil halindeki akıl B-güç halindeki akıl C-fiil alanına çıkan müstefad akıl D-beyani -zahir akıl E-hakikatı bilme akıl 10-aşağıdakilerden hangisi kindi'nin psikoloji alanındaki eserlerinden değildir? A-Nefis üzerine B-Uyku ve Rüyanın Mahiyeti Üzerine C-Nefis Üzerine kısa Bir Kaç Söz D-nefis üzerine söyleşi 11-islam düşünce tarihçileri tarafından ilk islam filozofu olarak kabul edilen kimdir? A-ibn rüşd B-kindi C-ibn tufeyl 12-kindiye göre vahiy nedir? A- Allahın seçtiği kullarına bahşettiği ve hiçbir çaba harcamadan ,matematik ve mantiki yöntemlere başvurmadan Allahın tertemiz peygamberlerinin ruhunu aydınlatması ile oluşan doğruluğu mutlak olan bilgi B- nefsin bilgi ile güzel yolu bulması C-aklın ilham ile doğru yola ulaşması 13-kindiye göre felsefe nedir? A-insanın bilginin kaynağına ulaşma isteği B-akıl ile varlık ilişkisi C-insanın gücü ölçüsünde varlığın hakikatını bilmesidir 14-ikinci muallim ismiyle anılan kişi kimdir? A-ibni sina B-Farabi C-kindi 15-farabinin müzik alanındaki yazdığı eseri nedir? A-musiki kebir B-musikal kebir C-müsikai kebir 16-farabiye göre bir ilmin değeri nelerden kaynaklanır? A-konunun şerefli oluşu,kullandığı delillerin esin sonuç vermesi,pratikte büyük yarar sağlamasından B-aöğrenim sırasında güçlüklerle karşılaşmakla C-bilgiye ulaşmak için çaba sarfetmekle 17-farabi ilimleri taşıdıkları değer açısından nasıl sınıflandırmıştır? A-astronomi birinci kategoriye .geometri ikinci kategoriye,dini ilimler üçüncü kategoriye girer B-dini ilimler birinci kategori,geometri ikinci kategori,astronomi üçüncü kategori C-geometri birinci kategori,astronomi ikinci kategori,dini ilimler üçüncü kategoriye girer 18-farabi hangi kitabında evren şeması çizmektedir? A-erdemli devlet B-es siyasetul medeniyye C-tahsiilus saade 19-Aşağıdakilerden hangisi Farabi'nin evren şemasının tabakalarından değildir? A- İlk sırada Tanrı B- İkinci sırada maddeden ayrık akıllar C- Üçüncü sırada Faal akıl D- Dördüncü sırada nefs E-Beşinci sırada ilim 20-farabi faziletleri 4 kategoriye ayırmıştır.aşağıdakilerden hangisi bu kategoride değildir? A- nazari B- fikri C-ahlaki D-zikri E-ameli 21-farabiye göre insanın gerçek mutluluğu hangi tezine bağlıdır? A- erdemli bir devlet içinde gerçekleşmesine B- devlet içinde hoşgörüye C-devletin adeletli oluşuna 22-Farabi insan topluluklarını kaça ayırır? A- az gelişmiş ve tam gelişmiş diye ikiye ayırır B-tam bakımlı ve az bakımlı C-az gezen ve çok gezen 23-Farabiye göre her insanın nihai hedefi nedir? A- mutlu olmak B- yalancı olmak C- zengin olmak 24-aşağıdakilerden hangisi Farabi'nin ilimler tasnifinden değildir? A-Dil:Sarf,nahiv B-Mantık:Organondaki 8 kitap C-Matematik:Aritmetik,geometri,optik,astronomi,müzik ,mekanik D-Fizik ve metafizik:Fizikten maksat Ariston'un tabiat ilimleri alanındaki 8 kitaptır. E-Medeni ilimler:Ahlak,siyaset,fıkıh,kelaM F-siyasi ilimler:devlet ,hak ,hukuk 25-devleti erdemli ve erdemsiz olarak ikiye ayran filozof kimdir? A-Farabi B-kindi C-ibni sina 26-farabi varlığı kaç kısıma ayırmıştır? A-Varlığı zorunlu(vacib)tanrı ve varlığı zorunlu olmayan (münkin) B-varlıklı ve varlıksız insanlar C-varlık içinde yokluk 27-aşağıdakilerden hangisi türk kökenli filozoftur? A-ibni sina B-kindi C-Farabi 28-el medinetül fazıla(erdemli şehir)kimin eseridir? A-kindi B-Farabi C-ibn rüşd 29-eşşeyhür-reis ünvanıyla tanınan batıda avicenna olarak bilinen filozof kimdir? A-ibn sina B-hilmi ziya C-gazali 30-Avrupa üniversiteleri tıp fakültelerinde ders kitabı olarak okutulan el kanunu fit -tıb kimin eseridir? A-ibn sina B-Farabi C-kindi 31-ibni sinanın felsefeye dair en önemli ansiklopedik eseri nedir? A-en necat B-eş şifa C-el işarat vettenbihat 32-aşağıdaki filozoflardan hangisi tıp okumuştur? A-ibni sina B-Farabi C-kindi 33-ibni sinaya göre her insanın ben sözüyle kastettiği şey nedir? A-bencillik B-nefis C-varlık 34-bilgi sadece düşünce ile elde edilemez; bu konuda daha önemli ve kestirme yol sezgidir görüşü kime aittir? A-ibni sina B-gazali C-beyhaki 33-aşağıdakilerden hangisi ibni sinaya göre insanın sahip olduğu bilme yeteneğinden biri değildir? A-kuvve halinde akıl B-meleke halinde akıl C-kutsi akıl,fiil akıl D-müstefad akıl E-zihni akıl 34-ibni sinanın ruhun varlığı ile ilgili en muteber delili nedir? A-insanın madde ve arazlarından(değişim) soyut kavamlara ulaşması ile ilgili tesbiti B-uçan adam delili C-meşhur uçan adam 35-peygamberin doğuştan getirdikleri bilgi ve yetenekleri sıradan insandan üstündür onun akıl gücü de sezginin en üst düzeyinde bulunan kutsi akıl seviyesindedir görüşü kime aittir? A-biruni B-kindi C-ibni sina 36-ibni sinanın sembolik hikaye tarzında yazıllmış eseri hangisidir? A-hay b. yakzan B-eş şifa C-en necat 37-ibni sinaya göre cevher nedir?günümüzde en meşhur olmuş delili nedir? A-ruh(nefis)tur.en meşhur delili uçan adam delilidir B-akıldır.en meşhur delili küçük adamlar delilidir 38-bilmenin zihnin soyutlama yapmasıyla başladığını belirterek bunu idrak terimiyle ifade eden filozof kimdir? A-ibn rüşd B-Farabi C-ibn sina HAZIRLAYAN=ADEMSEVDA Bu hizmet medineweb.net ailesine mahsustur.alıntı yapılması halinde kaynak verilmesi zorunludur. | |
04 Aralık 2014, 05:32 | Mesaj No:5 |
Cevap: İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ soru ve cevaplar (nurşen35) 5. ÜNİTE 1- Batı islam dünyasında yeti,şen ilk Müslüman filozof aşağıdakilerden hangisidir? A-ibn sina B-ibn bacce C-kindi 2- batı literatüründe avempace diye anılan filozof aşağıdakilerden hangisidir? A-ibn bacce B-ibn tufeyl C-ibn rüşd 3-ibn bacce şerh yazım tekniklerinde hangi filozofu model almıştır? A-Farabi B-ibn rüşd C-ibn sina 4-ibni baccenin felsefesinin temel konusu nedir? A-insan ve insan mutluluğu B-insan ve sosyal sorumluluk C-insan ve ahiret 5-insanı diğer varlıklardan ayıran özellik aşağıdakilerden hangisidir_? A-sezgi B-his C-akıl 6-ibni bace insanı evrene benzetmiş ve insanda 3 boyut bulunur demiştir.bunlar aşağıdakilerden hangisidir? A-tabiii, duygusal, akli B-zihni,kalbi,hissi C-düşünme,idrak,fiil 7-insanın idrak süresi kaç bölüme ayrılır bunlar nelerdir? A- 3 bölüme ayrılır.duygusal, hayali ve akli B- 2 bölüme ayrılır.anlama ve düşünme C-hiçbiri 8-ibn bacce aşağıdakilerden hangisini insanları akli suretleri elde etmelerine ve buna bağlı olarak oluşan akli yetkinliklerine göre derecelendirmiştir? A-cumhur(sıradan insanlar),nuzzar(tabiat ve matematik bilimcileri),sueda(mutlu insanlar) B-cumhur(sıradan insanlar),nuzzar(mutlu insanlar),sueda(tabiat bilimcileri) C-cumhur(mutlu insanlar),nuzzar(sıradan insanlar),sueda(matematik bilimcisi) 9-mutluluğa akli bilgi olmaksızın ulaşmak imkansızdır diyen ve gazaliyi eleştiren filozof kimdir? A-ibntufeyl B-ibn rüşd C-ibn bacce 10-ibn bacce siyaset felsefesinde mütevahhid ,yalnız adam manasına gelen insanlar için hangi kavramı kullanmıştır? A-ayrık otu B-ısırgan otu C-kurtpençesi 11-ibni baccenin bozuk bir toplumda yaşayan bir filozof nasıl erdemli kalabilir ve mutluluğa ulaşabilir sorusuna hangi eseri cevap aramıştır? A-tedbirul mütevahhid B-kitabün nefs C-risaletül veda 12-müzik ,eğitimle ilgilenen vezir aynı zamanda hafız olan filozof kimdir? A-ibn bacce B-kindi C-ibn sina 13-ibn baccenin Aristocu plan üzerinden nefis ve güçlerini ele aldığı ancak tamamlanmamış eseri aşağıdakilerden hangisidir? A-kitabün nefs B-fil gayetil insaniyye C-el vukuf ilel aklil faal 14-ibni bace ile mutasavvıfların mutluluğa ulaşma yolları arasındaki fark nedir? A-ibn bacce teorik bilgilenme ve entelektüel yetkinleşmeyi vurgular,mutasavvıflar keşf ,zevk ve müşahede yolunu önerir B-ibn bace duygusal,mutasavvıflar akli hareket eder C-aralarında fark yoktur 15-ibn bacceye göre yetkinlikbakımından en düşük seviyede olan akli yetkinlik aşağıdakilerden hangisidir? A-nuzzar B-cumhur C-sueda 16-insanların en yüksek ve yetkin boyutu akıldır. en temel fiili ise aşağıdakilerden hangisidir? A-tümel kavramlar B-keşif C-ahlaki erdem 17-ibn tufeyl aşağıdakilerden hangi felsefi düşünceyi benimsemiştir? A-meşriki hikmet tasavvuru B-akıl C-müstefad akıl 18-ibn tufeyl meşriki hikmet tasavvurunda aklın yeterli olmadığını belirtmiş müşahede,zevk ,huzur,ve ruhi tecrübe yolunu önemsemiştir.ibn tufeylin model aldığı kişi kimdir? A-ibn bacce B-gazali C-farabi 19-hay b.yakzan eserinde salaman ve absal kimi temsil ederler? A-salaman dinin sadece zahiri yönüyle yetinen abidi ,absal ise dinin zahiri ve batini yönünü ele alan kişiyi B-salaman dinin zahiri yönüyle yetinen absal ise hem zahiri hem fen yönünü ele alan kişiyi temsil eder 20-hay b.yakzan adlı eser kime aittir? A-gazali B-Farabi C-ibn tufeyl 21-latin dünyasında commentator islam aleminde şarih olarak tanınan filozof kimdir? A-ibn tufeyl B-inb bace C-ibn rüşd 22-ibn rüşdün yorum kabiliyeti bakımından kendi perspektifinden incelediği eser hangisidir? A-nihayetul muktesıd B-bidayetül müctehid C-el keşf an menahicil edille 23-ibn rüşdün gazalinin tehafütül felasifesine reddiye olarak yazdığı eser aşağıdakilerden hangisidir? A-fiziğe dair B-mantığa dair C-tehafütü tehafütil -felasife 24-ibn rüşdün mukayeseli fıkıh kitabı aşağıdakilerden hangisidir? A-bidayetül müctehid B-metafiziğe dair C-el keşf an menahicil edille 25-aşağıdakilerden hangisi ibn rüşdün şerh tekniklerinden biri değildir? A-kavramsal analiz,problemlerr ve kavramlar düzeyinde sistem içi vurguların değiştirilmesi B-Aristo sonrası tarihsel birikimin analizi ve otoriteleri C-eleştiriyi sistematik olarak kullanması D-kavramsal analitik 26-ibn rüşd Aristo felsefesinin hangi temel kavrmlarını analiz eder A-kuvve,nefs,ilk madde ve suret B-nefs,kuvve,son madde ve suret 27-ibni rüşdün din-felsefe ilişkilerini ele aldığı eser hangisidir? A-faslul makale B-fasılı makale 28-ibni rüşde göre din ile felsefe arasındaki bağ aşağıdakilerden hangisidir? A-kardeş B-akraba C-sütkardeş 29-hangi filozofa göre ahlak siyasetten ayrılmaz? A-ibn rüşd B-ibn tufeyl C-ibn sina 30-ibn rüşde göre insan için 4 tür mükemmellik kategorisi vrdır.bunların zirvesi teorik yetkinliktir. buna göre aşağıdakilerden hangisi yanlış verilmiştir? A-nazari B-fikri C-ahlaki D-akli E-ameli 31-din ile felsefe arasında varolan uyumun gösterilebilmesinin biricik yolu aşağıdakilerden hangisidir? A-icma B-kıyas C-tevil 32-ibn rüşd nefsin 3 parçasını temel erdemler kabul eder bunlar nelerdir? A-HİKMET,CESARET,İFFET B-himmet,azimet,iffet HAZIRLAYAN=ADEMSEVDA Bu hizmet medineweb.net ailesine mahsustur.alıntı yapılması halinde kaynak verilmesi zorunludur. | |
04 Aralık 2014, 05:41 | Mesaj No:6 |
Cevap: İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ soru ve cevaplar (nurşen35) 6. ÜNİTE 1-batılı yazarların politik pan islamizm'in kahramanı olarak gördükleri islam düşünürü kimdir? A-muhammed abduh B-cemaleddin afgani C-İsmail hakkı İzmirli 2-muhammed abduh ve cemaleddin afganinin Müslümanları batının sömürgeciliğine karşı harekete geçirmeyi hedefledikleri arapça çıkardıkları gazetenin adı nedir? A-el urvet el vuska B-ceride-i havadis C-mizan 3-cemaleddin afganinin materyalistlere karşı yazdığı eserin adı nedir? A-er redd aled-dehriyyin B-er redd aled materyalizm C-er redd aled modernizm 4-ingilizlerin sömürgesi altındaki Müslüman topraklarına girmesi yasaklanan islam düşünürü kimdir? A-muhammed abduh B-cemaleddin afgani C-babanzade Ahmet naim 5-müslüman hayırseverler cemiyetinin kuruyucularından olup arapça eserleri canlandırma cemiyetini kuran islam düşünürü kimdir? A-Mehmet akif Ersoy B-muhammed ikbal C-muhammed abduh 6-akli delillerin imanı zayıflatmayıp aksine güçlendireceğine ve düşünme sanatı ve bilimi olan mantığın değerini tam olarak kavramanın İslam kelamı için zorunlu olduğunu savunan islam düşünürü kimdir? A-muhammed ikbal B-cemaleddin afgani C-muhammed abduh 7- muhammed abduh'a göre akıl nedir? A-nassın yardımı olmaksızın iyiyi kötüden ayırabilme B-nassın yardımı ile iyiyi kötüden ayırabilme C-nassın yardımı olmaksızın iyi işler yapma 8-kimin tarafından dinde ıslahat hareketinin ahlakta reform amacını gerçekleştirmeye yarayacak bir araç olarak görülmüştür? A-İsmail hakkı izmir B-nurettin topçu C-muhammed abduh 9-dinin çağrı yolunu akıl olarak gören ve dini fikirleri akılcı ve bilimsel olan islam düşünürü kimdir? A-muhammed abduh B-cemaleddin afgani C-İsmail hakkı İzmirli 10-2. abdülhamidin tahttan indirilmesi için fetva veren islam düşünürü kimdir? A-Elmalılı hamdi yazır B-İsmail hakkı İzmirli C-muhammed abduh 11-ahmet naimin üzerinde tartışılan eseri hangisidir? A-ilmi mantık B-kırk hadis C-islamda davayı kavmiyye 12-tbmm tarafından hadis tercüme ile görevlendirilen islam düşünürü kimdir? A-Elmalılı hamdi yazır B-babanzade Ahmet naim C-İsmail hakkı izmirli 13-babanzade Ahmet naime göre sorunlara çözüm ne ile mümkündür? A-yeniden yenilenerek islamın ilkelerine sarılmak B- ıslahatlara yönelmekle C-ilim meclisleri açmakla 14-mehmet akif ersoyun İslamcı düşünceye geçişi kim vasıtası ile olmuştur? A-muallim naci B-muallim nadi C-muallim hadi 15-mehmet akif ersoyun sanat sanat için değil sanat cemiyet içindir teması hangi eserinde okuyucu tarafından görülür? A-safahat B-tefsiri şerif C-hadisi şerif 16-akif düşüncel manada başlangıçta.................. sonraları ise....................düşüncel içeriğe yönelmiştir? A-selefi -sufi B-sufi -selefi 17-elmalının TBMM kararıyla yayınladığı eser hangisidir? A-hak dini kuran dili B-hak dili kuran dini C-hak dini kuran dini 18-sanatçı kişiliği daha çok hattatlığında ortaya çıkan ve musikiye aşina olan islam düşünürü kimdir? A-Mehmet akif Ersoy B-Elmalılı hamdi yazır C-babanzade Ahmet naim 19-dini endişelerle pozitif ilimlerin önüne engel konulmaması gerektiğini savunan islam düşünürü kimdir? A-Elmalılı handi yazır B-muhammed ikbal C-Mehmet akif Ersoy 20-hilafetin kutsal olmadığı görüşü kime aittir? A-İbrahim hakkı İzmirli B-muhammed ikbal C-Elmalılı hamdi yazır 21-elmalılı hamdi yazır hangi eserinde Allahın kendisini affetmesini talep etmiştir? A-metalib ve mezahib B-istincai ve istikrat C-hak dini kuran dili 22-elmalılı hamdi yazır dinle çatışan filozofları nasıl tanımlamıştır? A-mutlak olarak dinle çatışan filozoflar gerçeğe ulaştıklarından değil gerçeği kavrayamadıklarından bu tavır içine girmişlerdir B-mutlak olarak dinle çatışan filozoflar gerçeğe ulaşmamış fakat geçeği kavramış kişilerdir.. 23-eskiler şahsiyet yaratırlardı,biz ise ahlak kitapları okuyucuları yaratıyoruz diyerek yakınan islam düşünürü kimdir? A-İsmail hakkı İzmirli B-muhammed ikbal C-hilmi ziya ülken 24-islam dünyası uykudadır sözüyle üzüntüsünü dile getiren islam düşünürü kimdir? A-Mehmet akif Ersoy B-nurettin topçu C-muhammed ikbal 25-modernlik ve geleneği birbiriyle uzlaştıran,doğu ile batı arasındaki uçurumu avrupadaki rahat bir ömür fırsatının yanında bu kıta uygarlığının günden güne çöküntüye kaydığını belirten islam düşünürü kimdir? A-muhammed ikbal B-Mehmet akif Ersoy C-Elmalılı hamdi yazır 26-esra hodi hangi islam düşünürün eseridir? A-kindi B-faRAbi C-muhammed ikbal 27-muhammed ikbali etkileyen iki düşünür kimlerdir? A-Mevlana-niethzsche B-Mevlana -Farabi 28-hilmi ziya özkan aşağıdakilerden hangi düşünceyi savunmuştur? A-toplumsal sorunların düşünce alanında büyük akademik çalışmalara engel olacağını B-toplumsal sorunların düşünce alanında zenginlik katacağını C- hiçbiri 29-sosyoloji ile felsefe birlikte ,aynı paralelde yürümelidir .sosyolojinin ancak felsefe temeline dayanılarak kurulabilceğini kabul eden islam düşünürü kimdir? A-muhammed ikbal B-nurettin topçu C-hilmi ziya ülken 30-nurettin topçunun önemli düşünce sisteminden biri olan isyan ahlakından kasıt nedir? A-nizam yıkıcı ihtilal ve anarşiyi değil iradenin kendi içinde bulunduğu şartlara boyun eğmemek B-anarşiye boyun eğmektir C- mükemmelliğe giden yolun önündeki engele karşı çıkmamak 31-sarbonnede felsefe alanında doktora yapan ilk türk öğrenci kimdir? A-nurettin topçu B-muhammed ikbal C-hilmi ziya ülken 32-islam dinin özü ve esası ahlaktır.nurettin topçuya göre islam ahlakının 3 temel esası nedir? A-hürmet,merhamet,hizmet B-sabır ,şükür,af C-adalet,eşitlik 33-nurettin topçuya göre ahlak nedir? A-insan hareketlerinin metafiziğidir B-nefstir C-insanın karakterdir 34-nurettin topçuya göre tasavvuf nedir? A-dinde dogmatizmi reddeden, dini aktif bir güç ve hareket haline getiren, islamın ahlaki özünü mistik tecrübenin konusu yapan derin bir felsefi yaşayıştır B-dini ayin 35-tasavvufu hz muhammedin samimi tarikatının adı olduğunu belirten ve kalp eğitimi olarak gören düşünür kimdir? A-muhammed ikbal B-nurettin topçu C-Mehmet akif Ersoy 36-islam istikbalimize yerleşecek ve islamın vaat ettikleri isimli eserlerin yazarı kimdir? A-nurettin topçu B-roger garaudy C-İsmail hakkı izmirli 37-roger garaudy Müslüman olduktan sonra hangi ismi almıştır? A-reca carudi B-rica carudi C-reca karudi 38-roger garaudy çalışmalarını daha verimli hale getirmek için ne yapmıştır? A-unescoya bağlı medeniyetlerin diyaloğu için milletlerarası enstitüyü kurmuştur B-milletler arası islam medeniyetini kurmuştur 39-roger garaudy'e göre günümüzde insan ........................................... için vardır.bilimsel sosyalizm dedikleri de bu bozuk iktisat anlayışının bir uzantısıdır. A-yalnızca yemek ve yalnızca içmek için vardır B-yalnızca üretmek ve yalnızca tüketmek için vardır 40-roger garaudye göre büyüme sadece ............................değil ........................dir. A-iktisadi ve siyasi bir fenomen değil her şeyden önce bir iman fenomenidir B-iktisadi ve siyasi bir fenomendir HAZIRLAYAN=ADEMSEVDA Bu hizmet medineweb.net ailesine mahsustur.alıntı yapılması halinde kaynak verilmesi zorunludur. | |
13 Aralık 2014, 21:17 | Mesaj No:7 |
Durumu: Medine No : 38944 Üyelik T.:
09 Şubat 2014 | Cevap: İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ soru ve cevaplar (nurşen35-ADEMSEVDA) İSLAM DÜŞÜNCESİ VE KAYNAKLARI 7. ÜNİTE SORU VE CEVAPLAR 1. Bir takım kavram ve anlayışların söz konusu olmadığı zaman dilimlerinde aramakla ortaya çıkan düşünme hatasına ne denir ? a. Anokranizm b. Ankorazim 2. Günümüz Türkiye'sinde felsefeye felsefi bir anlam yüklenip yüklenmediği nasıl bir imkan sağlamaktadır ? a. Osmanlıda kelam bilgilerini anlayabilmek.. b. Osmanlı dönemindeki felsefenin konumunu anlayabilmektir... 3. Osmanlı düşünürü sıfatını hak eden felsefeci, mutasavvıf , kelamcı , fıkıhçı gibi bilginlerin genel tutumu nedir ? a. Varlığın meydana gelişini bir ilke ile açıklar... b. Osmanlı düşünürleri deist dünya görüşünü savunurlar c. Genel dünya algısı ya da çerçevesi içinde sentezleme yoluyla fikir üretmektir.. 4. Osmanlı düşünürlerinin genel sabit mekan anlayışı nedir ? a. Genel çerçeve - Dünya görüşü b. Ahiret anlayışı - Dünya görüşü c. Muhabbet - Metanet 5. Şerh ve haşiye geleneği nedir ? a. Kur'an ilimleri arasında aynı ya da farklı anlama gelenleri ayırdetmek b. Mevcut bir genel dünya görüşü içinde metinlerin ve metinlerde ele alınan konuların yeniden konumlandırılması c. Bir davranış üzerinde hüküm birliği 6. Alfred N. Whitehead'in Platoncu felsefeyi şerh eden, açıklayan ve yorumlayan gelenekler nelerdir ? a. Platon Batı düşünce tarihinde oluşturulan felsefe gelenekleri içinde sürekli yeniden konumlandırılan bir büyük düşünürdür. b. Geleneklerin hepsi bir şekilde Platon tarafından oluşturulan genel felsefi düşüncenin sınırları içinde kalmaktadır. c. Hepsi 7. Osmanlı düşünce tarzında önem arz eden disiplin nedir ? a. Platoncu düşünce geleneği b. Batı'dan taklit edilmiş felsefe geleneği c. Mantık ( Aristocu mantık geleneği ) 8. Mantık nedir ? a. Herşeyden önce Allah'ın varlıkları yaratma tarzının yani alemdeki düzenliliğin açığa çıkma tarzıdır... b. Felsefeci, kelamcı, fıkıhçı ve bazı bilginlerin genel tutumu c. İmkan dahilinde felsefeyi konumlandırmak... 9. Osmanlı düşünürlerinin temelde bir mimar anlayışıyla hareket ettikleri görülmesinin en önemli kaygısı nedir ? a. mimari anlayış b. Planlı çalışma c. Estetik 10. Vahdet-i vücut ( varlığın tekliği ) anlayışını savunan düşünür kimdir ? a. İbn Haldun b. İbnü'r Ravendi c. Davud el- Kayseri 11. Osmanlının yükseliş ve duraklama dönemlerindeki eserlerin özelliği nedir ? a. Düşünülür olması b. Planlı algılanması c. Metinlerin ele alınması 12. Osmanlı düşüncesinin genel olarak estetik imar kaygısıyla hareket etmesi tüm estetik yapıların genel sorunu nedir ? a. Belli bir kalıpta olmayışı b. Kendi içine kapalılık c. Sadeliğin ön planda olması 13. Mimari tasarımları belirleyen mekansal düşünmenin temel kavramları nelerdir ? a. Alt ve üst b. Arka ve ön c. İç ve dış 14. Osmanlının duraklama döneminde kendisini yeniden fark ettirmeye başlaması hangi modern düşünceyi teşkil etmektedir ? a. Bizler - Sizler b. Ötekiler - onlar c. Ben - Sen ya da Ben - Öteki 15. Osmanlı düşünürlerinin eğitim, bilim, askerlik ve hukuk gibi alanlarda yenilik arayışları ve eski - yeni şeklinde algılamaya başlandıkları sorun nedir ? a. Farklı bir anlayışa yönlendirme b. Genel dünya algısı c. Bilincin kendi içinde bölünmesi sorunu 16. Kelam , tasavvuf ve felsefeyi ortak dil içinde buluşturan ve Osmanlı devletinin ilk medresesinde müderrislik yapan kimdir ? a. Gazzali b. Ebu'l el- Hişam c. Davud el- Kayseri 17. Kayseri el - Davud'un zaman anlayışını dile getiren eseri nedir ? a. Nihayetü'l - Beyan fi Dirayeti'z - Zaman b. Eş Şeceretü'l - İlahiyye c. Muhabbetü'l - Ahvaliye 18. İbn Arabi'nin Füsusu'l - Hikem adlı eserine yazdığı şerh hangisidir ? a. Vahdet-i Vücut b. Felasifeyi- Felasif c. Matla'u Hususi'l Kilem Fima'ani Fususi'l Hikem 19. Mantık , Felsefe ve Astronomi gibi alanlarda eserler yazan düşünür kimdir ? a. İbn Tufeyl b. Bedreddin Simavi c. Muhammed Afgani 20. Felsefe , Tasavvuf ve Kelam alanlarını kapsayan Bedreddin Simavi'nin eseri nedir ? a. Var mı ötesi b. Varisidat c. Varidat 21. Eğitimini hem akli hem de Felsefe , Mantık, Astronomi ve Matematik ilimlerle tamamlayan Osmanlı Devletinin ilk Şeyhülislamı kimdir ? a. Gazzali b. Molla Fenari c. Şeyhülislam Caferi 22. Molla Fenari'nin eseri olan Şerh-i İsagoci hangi esere yazılmış şerhdir ? a. er - Risaletü'l - Esiriyye fi'l - Mizan b. er - Nihayetü'l - Beyan c. el - Dirayeti'l - Mekan 23. Miftahu'l - Gayb adlı tasavvufi esere şerh yazan kimdir ? a. Bedreddin Simavi b. Molla Fenari c. Sadreddin Konevi 24. Kayseri Davud , Bedreddin Simavi ve Molla Fenari'nin savundukları ortak görüş aşağıdakilerden hangisidir ? a. Harran geleneği b. Batı tarzı gelenek c. Vahdet-i Vücud 25. Hocazade , Kemal Paşazade , Muhammed Karabaği , Müeyyedzade , Yahya Nevi Efendi ve Mestçizade Abdullah Efendi Osmanlı döneminde hangi geleneğin temsilcileridir ? a. Tehafüt geleneği b. Meşşai geleneği c. Aristocu geleneği 26. Osmanlı entellektüellerin gözünde en büyük Türk filozofu hangisidir ? a. Hocazade b. Mehmet Ali Ayni c. Hepsi 27. Kemal Paşazade'nin '' Haşiye Ale't Tehafüt adlı eserini Türkçe'ye çeviren kimdir ? a. Kayseri el- Davud b. Ahmet Arslan c. Sadeddin Simivi 28. İbn Sina'nın görüşlerini özetleyen ve eski - yeni kelamcıların filozofları yanlış anladığını ileri sürmesi dolayısıyla Tehafüt geleneğine katkıda bulunan kimdir ve eseri nedir ? a. Molla Lütfi - Risale fi Tahkiki Vücudi'l Vacib b. Molla Fenari - Fususi'l Hikem c. Kayseri el- Davud - Nihayetü'l Beyan 29. Bilimleri tasnif etmesi ve onları tanımlamaya çalışması açısından hem klasik ilimler tasnif geleneğini sürdürür ve yaşadığı dönemde ilim zihniyetini sergileyen aşağıdakilerden hangisidir , eseri nedir ? a. Molla Fenari - Fususi'l Hikem b. Kemal Paşazade - Ale't Tehafüt c. Molla Lütfi - Mevzuatü'l Ulum 30. Kuramsal tartışmaların genel çerçevesinin çizilmesi ve pratik dini hayat içerisinde ilimlerin konumlandırılması ne demektir ? a. Kendi çapında gelişmişlik b. Mantık çerçesinde hareket etmek c. Estetik imar kaygısı 31. Klasik düşünürleri arasında geçit ( dehliz ya da dihliz ) kavramına en fazla vurgu yapan İslam filozofu aşağıdakilerden hangisidir ? a. Gazzali b. Aynü'l kudat Hemedani c. Hepsi 32. Osmanlının toplumsal , kurumsal yapısında ve idari kararlarında ortaya çıkan büyük zafiyet - bozulma öncelikle bu alanlarda düşünürlerin eleştirel görüşler geliştirmesine ve çözüm arayışlarına girmesine yol açan eserler aşağıdakilerden hangisine aittir ? a. Gelibolulu Mustafa b. Koçi Bey c. Hepsi 33. Osmanlının güçlü zamanlarında uygulanan kurallara geri dönüş şeklinde dillendirilmesi nostaljik bilincin ortaya çıktığını eski - yeni nasıl kazandığını gösterir ? a. İkili bir zamansal görünüm b. Batılı görünüm kazanması c. Hiçbiri 34. '' Öncelikle akli ilimlerin öğrenilmesi ve bu bilgiler ışığında nakli ilimlerin kavranması gereklidir '' diye epistemolojik teşhis kime aittir ? a. Bedreddin Simavi b. Ahmet Arslan c. Katip Çelebi 35. Katip Çelebi'nin eseri aşağıdakilerden hangisidir ? a. Mizanu'l - Hak b. Keşfu'z - Zunün c. Hepsi 36. Aslen Avrupalı olan ve çok sayıda Batı - Doğu dilini bilen, ilk matbayı kuran, İslam'ın üstünlüğünü savunan , Risale-i İslamiye eserinin sahibi mühtedi kimdir ? a. Gazzali b. İbrahim Müteferrika c. Molla Lütfi 37. Osmanlının yenileşme çalışmasında mekan algısının değişmeye başlamasıyla Felsefe , Bilim , Sanat ve Mimaride ortaya çıkan değişim nedir ? a. Bölünmüş ( yatay ) bilinç b. Dağılmış ( düz ) bilinç c. Eklenmiş ( eğik ) bilinç 38. Mustafa Sami , Şinasi, Sadık Rıfat Paşa , Safvet Paşa , Ahmet Cevdet Paşa gibi düünürlerin ortak özellikleri nedir ? a. Osmanlıda Batı tarzı öne çıkarmışlardır b. Osmanlının gelişmesini engellemişlerdir c. Osmanlıda yenileşme ( reform ) hareketine destek vermeleri 39. Zeminin kendisini salt zihni maddi ve ilmi düzeyde belirlenebilir bir şey olarak kabul edilen düşünme tarzına ne denir ? a. Metafizik b. Fizik c. Mantık 40. Osmanlı düşüncesinin son tarihsel dönüşümü neyi temsil eder? a. Doğrudan modern metafiziğe geçiş b. Klasik metafizikten , modern metafiziklere geçiş c. Modern metafizikten , klasik metafiziklere geçiş 41. Materyalizm, Evrimcilik , Feminizm ve Ruhçuluk gibi felsefi akımlar bir felsefe araştırma ve anlamdırma çabasının ötesinde hangi değeri üstlenir ? a. Kurtuluş Teolojisi b. Kurtulma Teknikleri c. Kurtuluş Terminolojisi 42. '' Allah'ı inkar edip, bütün olan şeyleri tabiat yapar diyenlere Allah'ın adını tabiat koymuşlar, çare yok bir Allah'a muhtacız '' diye ifade eden Osmanlı düşünürü kimdir ? a. Gazzali b. Kethüdazade Mehmet Arif Efendi c. Kayserili Ahmet Efendi 43. Metafiziksel felsefelerin önde gelen Osmanlı düşünürü kimdir ve Mustafa Şekip nasıl temsil etmiştir ? a. Baha Tevfik - Materyalist yaklaşım b. Şehbenderzade Filibeli Ahmet Hilmi - Ruhçu yaklaşım c. Rıza Tevfik - Pozitivist yaklaşım d. Ziya Gökalp - Sosyolojik yaklaşım e. Mustafa Şekip - Sezgici yaklaşım f. HEPSİ 44. Metafizik olarak Felsefe yapmayan Batı düşüncesi ile irtibat halinde İslam düşüncesine katkıda bulunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir ? a. M. Şemsettin Günaltay b. Elmalılı Hamdi Yazır c. Mehmet Akif d. Namık Kemal e. Fatma Aliye ve Emine Semiye f. HEPSİ Hazırlayan nurşen35.. Bu hizmet medineweb.net ailesine mahsustur.alıntı yapılması halinde kaynak verilmesi zorunludur. |
15 Aralık 2014, 21:43 | Mesaj No:8 |
Durumu: Medine No : 38944 Üyelik T.:
09 Şubat 2014 | Cevap: İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ soru ve cevaplar (nurşen35-ADEMSEVDA) İSLAM DÜŞÜNCESİ VE KAYNAKLARI 8. ÜNİTE SORU VE CEVAPLAR 1. Yunanca yargılama , ayırt etme anlamına gelen krisis sözcüğünden gelen terim nedir ? a. Felsefe b. Mantık c. Eleştiri 2. Felsefi düşünce nasıl bir düşüncedir ? a. Mantıksal bir teori b. Eleştirel bir düşünce c. Hiçbiri 3. Müslüman düşünürleri tarafından felsefe hangi ifadeyle vurgulanmıştır ? a. Sırf felsefe yapanlar b. Felsefeyi dinle uzlaştıranlar c. Felsefi metodla dini savunanlar d. Hepsi 4. Kindi , Farabi ve İbn Sina gibi filozoflar müslüman toplumlarda neyi kabul ettirmişlerdir? a. Felsefeyi dinle uzlaştırmaya çalışmışlardır. b. Mantıksal düşünce ön plana çıkmıştır c. İlim konularını daha çok vurgulamışlardır 5. Başlangıçta Felsefeyi red edenler içinde Hanbeli - Zahiri Fıkıh ve Hadis ekolü , Selefiyye , ilk dönem Şia , Malikiler ve Şafiiler neyi savunmuşlardır? a. İnsanın ihtiyaç duyduğu her şey Kur'an ve hadislerin zahirinde mevcuttur. b. Kur'an ve Sünnet dışındaki dinle ilgili yorum ve görüşler bi'dattır. c. Hepsi 6. İlk dönemde felsefi fikirlerin siyasi hareketler kullanılmaya başlanması ve felsefi fikirleri kullanarak dine batıni yorumlar getirenler kimdir ? a. Hasan Sabbah ve Şiiler b. Oryantalistler c. Batılı filozoflar 7. Selçuklu nizamiye medresesinin büyük hocası Gazzali İslam hakkında yorum yapan kelamcılar, filozoflar ve batıni görüşlere sahip kişiler hakkında fikir eleştirileri '' Tehafetü'l Felasife '' adlı eseriyle hangi geleneği başlatmıştır? a. Harran geleneği b. Hermes geleneği c. Tehafüt geleneği 8. Tutarsızlık , yıkım , çöküntü , acelecilik, düşüncesiz sonuç ve istikrarsızlık gibi kelimeler hangi kelimenin anlamı olarak kullanılmaktadır? a. Felasife b. Tehafüt c. Fıkıh 9. Ebu Hamid el- Gazzali tehafüt kelimesinin anlamını nasıl ifade etmiştir? a. Anlamsız ve acelecilik ve tutarsız düşünce b. Felsefi ve ilmi tartışmalar c. Tutarlı bir düşünceye dayanmadan kurulmuş olan fikir yapıları arka arkaya bir şeyin üzerine düşmek, çarpmak , pervanenin lambaya çarpması. 10. Tehafütü'l Felasife'nin anlamı nedir? a. Tutarlı düşünceler b. Filozofların tutarsızlığı c. Fıkıhçıların tutarlılığı 11. Gazzali tehafüt'ünü yazarken diğer bir amacı da nedir ? a. Halkın inançlarını ve onları tehdit eden fikirlerden korumak b. Eş'ariliği güçlendirmek c. Hepsi 12. Felsefenin hakikat arayıcısı ve hakikatin peşine düşmek olduğuna göre Gazzali'nin gayesi nedir ? a. Batınilikten uzak durmak b. Fıkıh ilimlerin doğruluğunu araştırmak c. Hakikatin bilgisine ulaşmak 13. Gazzali'den sonra filozofların yazdığı tehafütlerin ortak gayesi nedir ? a. Gazzali ile filozoflar arasındaki felsefi tartışmalara hakemlik yapmak b. Gazzali'den sonra filozoflar büyük bir çalışma yapmadılar c. Filozoflar en iyi fıkıh düşüncesini bulmaya çalıştılar 14. Felsefi yöntemlerin yaygınlaşıp önemli ölçüde Kelami eserlerin felsefi nitelik taşıdığı dönemde ikinci tehafütü kim yazmıştır ? a. İbn Sina b. İbn Rüşd c. İbn Tufeyl 15. İlimleri mantık, matematik , metafizik , fizik, ahlak ve siyaset olmak üzere altı grupta değerlendiren filozof kimdir ? a. Gazzali b. Kindi c. Farabi 16. İran'ın Horasan bölgesinde Tus şehrinde doğan, 1111 yılında bu şehirde vefat eden , Cürcan'da İslami eğitim alan, hocası Eş'ari ekolünün büyük üstadı İmamu'l Harameyn Ebu'l Meali el- Cüveyni olan Nizamülmülk'ün sarayında siyasi danışman olarak görev alan filozof kimdir ? a. Ebu Hamid el- Gazzali b. Hasan Sabbah c. İbn Sina 17. Gazzali Tehafütü'l Felasife adlı eseriyle Meşşai filozofların metafizik fikirlerini hedef alan filozof hangisidir ? a. Farabi b. İbn Sina c. Hepsi 18. Gazzali'nin Nizamiye medresesinde üç yıl eğitim ve öğretim işiyle uğraşırken hocalığını esnasında yaptığı yorumlar hangisidir? a. Mevki kazandıran ilim hayatı b. Mevki terk ettiren ilme çağrı c. Hepsi 19. Gazzali'nin Tehafüt'ünde filozoflara yönelik eleştirilerini üç meselede tenkid ve küfürle itham etmiş olduğu konular hangi görüşler içindir ? a. İlahiyyat b. Tabiiyyat c. Hepsi 20. Gazzali'nin ikinci eserinde '' Filozofların anlayışlarını kavramadan önce, görüşlerinin yanlışlıklarına vakıf olmak imkansızdır. Dahası bu karanlığa körü körüne taş atmak gibidir'' diye ifade edilen eseri Riyaziyat , İlahiyat , Tabiiyyat ve Mantık olmak üzere dört başlık altında ele alınan eseri hangisidir? a. Maksadı- Fıkıh b. Müşkülü - İlim c. Makasidü'l - Felasife 21. Gazzali'nin tenkit ettiği felsefe hangi felsefedir ? a. Meşşai felsefesi b. Tabiatçılık felsefesi c. Aristo felsefesi 22. Gazzali'nin filozoflara yönelttiği eleştirilere karşı İbn Rüşd'ün ele aldığı eseri hangisidir ? a. Felasifi - Felasif b. Tehafütüt - Tehafüt c. Tehafütül - Felasife 23. Gazzali'nin '' Filozofların tutarsızlığı'' adlı yorumuna İbn Rüşd'ün yorumu ne olmuştur ? a. İbn Rüşd'ün tutarlılığı b. Filozofların tutarlılığı c. Gazzali'nin tutarsızlığı 24. Gazzali'nin Aristo filozoflarını küfürle itham ettiği konu hangisidir ? a. Cesetlerin haşri b. Allah'ın cüziyyatını bilmedikleri c. Alemin kıdemi d. Hepsi 25. İbn Rüşd'e göre Gazzali'nin filozofları yanlış yorumlamasının nedeni nedir ? a. İlim konusunda tek düze çalışmalar yapması b. Filozofların aynı konularda farklı düşünceleri c. Filozofların Tanrı ile insanın bilgisini aynı kategoride ele aldıklarını zannetmiş olması 26. İbn Rüşd'ü yorumlayan ve Tanrı ile insan ve diğer varlıkların mukayesini doğru bulmayan kimdir ? a. Gazzali b. Farabi c. Devvani 27. İnsanın detaylı düşünmesini öneren Devvani'nin görüşleri hangisidir ? a. Allah'ın herşeyi icmali ve tafsili bilgisiyle bildiğidir b. Cüzilerin tümel bilgisi tikelleri bilmesinin ilkesidir c. Hepsi 28. Gazzali ile başlayıp İbn Rüşd ile devam eden Tehafüt geleneği iki yüzyıl kadar kesintiye uğradıktan sonra kimin tarafından Tehafüt tartışmaları yeniden başlamıştır ? a. Fatih Sultan Mehmed b. Farabi c. İbn Tufeyl 29. Fatih Sultan Mehmed'in yeniden Tehafüt yazılmasını istemesindeki neden nedir ? a. Karanlığa körü körüne taş atmamak b. İlmi bilgilerde filozofların bilgisine ulaşmak c. Felsefi problemler üzerinde tartışma zemini hazırlamak ve eleştirel düşünceyi geliştirmek 30. Gazzali'den sonra felsefe ile kelamı birleştiren kimdir ? a. İbn Rüşd b. Devvani c. Fahreddin Razi 31. Fatih Sultan Mehmed'in Gazzali'nin Tehafüt'üne benzer kitap yazmaları için görevlendirdiği kimdir ? a. Hocazade Mustafa Muslihuddin b. Ali Tusi c. Hepsi 32. Hocazade'nin bazı konularda Gazzali'ye muhalefet eden tehafütüne haşiye yazan kimdir ? a. Kemal Paşazade b. Karabaği c. Hepsi 33. Osmanlının son şeyhülislamının yazdığı '' İbn Rüşd'ün felsefi metodu ve İmam-ı Gazzali ile bazı konulardaki münazarası '' adlı eser kime aittir ? a. Musa Kazım Efendi b. Mustafa Muslihuddin c. Hiçbiri 34. İslam dünyasında yaklaşık 800 yıllık süre içinde tehafüt tarzında yazılan eserlerin konusu aşağıdakilerden hangisidir ? a. İlahiyat b. Tabiiyyat c. Alem ve gök d. Hepsi 35. Gazzali'nin filozofları tekfir ettiği görüşlerden biridir ? a. Filozofların ahirette insanın , ruhun dirileceği kabul edip, bedenin dirilişini inkar etmeleridir. b. Filozofları hiç bir konuda tekfir etmemiştir c. Hiçbiri 36. Tehafüt geleneği içerisinde olan düşünür hangisidir ? a. Gazzali b. İbn Rüşd c. Ali Tusi ve Hocazade d. Hepsi Bu hizmet medineweb.net ailesine mahsustur.alıntı yapılması halinde kaynak verilmesi zorunludur. hazırlayan nurşen 35 |
17 Aralık 2014, 20:50 | Mesaj No:9 |
Durumu: Medine No : 38944 Üyelik T.:
09 Şubat 2014 | Cevap: İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ soru ve cevaplar (nurşen35-ADEMSEVDA) İSLAM DÜŞÜNCESİ VE KAYNAKLARI 9. ÜNİTE SORU VE CEVAPLAR 1. İslam'da tarih düşüncesinin önemli bbir ismi olan, Astronomi , Matematik , Fizik , Tıp, Coğrafya , Tarih ve dinler tarihi üzerinede çeşitli eserleri olan ayrıca Harizmce , Soğdca , Arapça , Farsça , Grekçe , İbrnice , Süryanice ve Sanskritçe gibi dilleri konuşan düşünür kimdir ? a. İbn Rüşd b. Ebu'l Reyhan Muhammed b. Ahmed el- Biruni c. Gazzali 2. Biruni'nin Sanskritçe'den Arapça'ya yaptığı çevirilerden günümüze ulaşan eseri hangisidir? a. Kitabü'ş - Şifa b. el- Medinetü'l - Fazıla c. Tercümetü Kitabi Batencel 3. Biruni '' Geçmiş olayları sadece bir kronoloji biçiminde değil, toplum yapıları, dinsel inançlar ve uygarlık açısında incelediği eseri hangisidir ? a. el- Asarü'l - bakiye b. Ani'l - Kuruni'l - haliye c. Hepsi 4. Biruni'nin Tahkik meli'l - Hind eseri hakkınndaki ifadelerden hangisi doğrudur? a. Gazneli Mahmud'un seferi sırasında yazılmıştır b. Eserde bir dini atmosferi ve kültür alemini tanıtmıştır c. Maniheizm ve Hinduizm arasında mukayeseler yapar ve ilmi objektifliğini sürekli korur. d. Hind medeniyetinin niçin düşüşe geçtiğini tartışır ve Yunan medeniyetiyle karşılaştırma yapılır. e. Hepsi 5. Hint bilgini Brahmasiddhante adlı eserinde ay ve güneş tutulmalarını Brahmanların mitolojilerine uygun tarzda yorumlayan aşağıdaki bilginlerden hangisidir? a. Hinduizm b. Brahmagupta c. Varamihira 6. Biruni farklı kaynaklardan gelen haberleri akıl ve bilimin verileri çevresinde incelendiğinden dolayı '' Hintliler adit / aditya adlı putun Kartacuk döneminde yapıldığı iddialarına nasıl cevap vermiştir ? a. Biruni havanın ve yerin nemi olduğu yerde ağaçtan yapılmış bir putun asla bu kadar uzun var olamayacağını belirtmiştir b. Mitolojik açıklamaları reddetmiş , ilmi açıdan açıklamıştır. c. Hiçbiri 7. Biruni'nin tarih düşüncesiyle ilgili ifadelerden aşağıdakilerden hangisi görüşlerini yansıtmaktadır ? a. Geleneksel rivayetçi tarih anlayışından farklılaşarak tarihi akli bir birikim içindedir. b. Tarihsel rivayetleri eleştirmeyi metodik olarak kullanır c. Birikimlerini , İslam kültüründen , Hint medeniyetinden , Yunan felsefesinden ve Farabi 'den istifade etmiştir d. Tarihsel olguların ve farklılıkların ortaya çıkış süreçlerinde sebep - sonuç ilişkilerini kurar e. Hepsi 8. İslam düşünce geleneğinde Tarih , Felsefe , Matematik ve Tıp alanlarında eserler veren , Ahlak felsefesinde öncülük yapan, Tarihçilik anlayışını Tecaribü'l - Ümem adlı eserinde ele alan düşünür kimdir ? a. İbn Rüşd b. İbn Sina c. İbn Miskeveyh 9. İbn Miskeveyh'e göre tarih anlayışını ifade eden aşağıdaki şıklardan hangisi doğrudur ? a. Akılcılık , tenkitçilik ve faydacılık prensiplerine bağlı kalınarak yapılan bir tarihçilikte amaç geçmiş olayları doğru tesbit etmek ve açıklamak. b. Tarihçi olayların tasviriyle yetinmemeli , felsefi görüşle beşeri menfaatler çerçevesinde yorumlamalıdır. c. Doğadan farklı olarak insanın aklının , ruhunun ve medeni kültürel birikimlerinin de devrede olması sebebiyle dinamik bir süreçtir. d. Hurafe ve aslı astarı olmayan rivayetleri aktaran tarihçileri ciddi bir şekilde eleştirir e. Tarih milletlerin sebepler zincirine dayanan belgesidir, bu belgeyle devrin ahlak , iktisat ve toplum psikolojisiyle ilişkileri kurulmalıdır f. Hepsi 10. İslam düşünürlerinden Tunus'da doğmuş, Abdülmüheymin'den hadis ve siyer , Zevavi'den kıraat , Satti'den fıkıh , Abili'den fıkıh usulü, Fahreddin er- Razi'den kelam ilmi öğrenen Arap dili ve edebiyatı konusunda da dersler alan düşünür kimdir ? a. İbn Sina b. İbn Haldun c. İbn Tufeyl 11. '' Zahiri görünüşü itibariyle eski zamanlardan, devletlerden ve önceki çağlardan meydana gelen olaylardan haber vermekten daha fazla bir şey olmadığını söyleyen '' tarih anlayışını vurgulayan İslam düşünürü kimdir ? a. İbn Sina b. İbn Rüd c. İbn Haldun 12. İbn Haldun'a göre tarih anlayışı ifadesi aşağıdakilerden hangisi doğrudur ? a. Tarih düşünmek , hakikati araştırmak ve olayların sebeplerini bulup ortaya çıkarmak b. Olan şeylerin ilkeleri incedir, hadiselerin keyfiyet ve sebepleri hakkındaki bilgi derindir. c. Tarih asil ve hikmette soylu bir ilimdir d. İber tarihi olaylardan onların tabiatlarına ve sebeplerine doğru bir düşünce yolculuğu olmaktadır. e. Mukaddime adlı eserini tarih düşüncesine dair görüşlerini ve Ümran ilmini bilgi ve deney birikimiyle yazmıştır f. HEPSİ 13. İbn Haldun el- İber 'i altı bölüme ayırmıştır. Eserde II. ve V. ciltlerinde hangi konuyu işlemiştir ? a. Hz. Peygamber (sav) b. Hülafa-i Raşidin c. Abbasiler ve Emeviler d. Hepsi 14. Ümran ilminin amacı nedir ? a. İnsanları taklitten kurtarıp daha önce olmuş bitmiş olanla daha sonra olacak olanın anlaşılması konusunda bir bakış açısı kazandırmaktır. b. Mitolojik açıklamalardan bahseder c. Akıl ve bilimin verilerini inceler 15. Ümran ilminin konusu hangisidir ? a. Yeni ve bağımsız bir bilim inşa etmek b. İnsanın tarih içinde toplumsal varlık oluşunu ve toplumsal değişimi inceler c. İbn Haldun'un '' İnsanın alışkanlıklarının onun ikinci tabiatı olması'' ifadesinden sosyal ve siyasi yapılara paralel olarak insan tabiatının değişime uğraması. d. Hepsi 16. İbn Haldun'a göre varlık alemi hangisidir ? a. Unsurlar alemi b. Olaylar alemi c. Hepsi 17. Tarihde ve bugün ortaya çıkan topluluklar insanların ihtiyaçlarını giderme yolları , siyasal yönetimler bunların yükseliş ve düşüşleri şehirlerde üretilen sanatlar ilimler gibi konular hangi alemi oluşturur ? a. Olaylar alemi b. Akıl alemi c. Bilim alemi 18. İbn Haldun'a göre Rivayetçi Tarihçinin özelliği aşağıdakilerden hangisidir ? a. Rivayetleri tahkik etmeden aktarır b. Tarihi olaylarda sebep - sonuç ilişkisi kurmaz c. Tarihi rivayet ilimleri içerisinde ele alır d. Tarihi olayları tikel olarak ele alır e. Hepsi 19. İbn Haldun'a göre Ümran ilmine sahip tarihçinin özelliği hangisidir ? a. Rivayetleri ümran ilmi zemininde tahkik eder b. Tarihi olaylar arasında sebep - sonuç ilişkisi kurar c. Tarihi hikemi ilimler içerisinde değerlendirir d. Tarihi olaylardaki genel ilkeleri tesbit etmeye çalışır e. Hepsi 20. Toplum halinde yaşamak zorunda olan insanların yaşam formları temelde hangisidir ? a. Bedevi b. Hadari c. Hepsi 21. İbn Haldun fıkıh literatüründen istifade ederek insanların ihtiyaçlarının hangisi olduğunu ifade etmiştir ? a. Zaruri b. Haci c. Kemali d. Hepsi 22. İnsanın yaşamı için zorunlu olmayan fakat insanın varlığını kolaylaştıran ve insanın gelecek ihtiyaçları bakımından önemli olan ihtiyaçlarına ne denir ? a. Zorunlu ihtiyaç b. Haci ihtiyaçlar c. Kimliğini bulma ihtiyaçları 23. İbn Haldun'un en özgün katkılarından biri hangisidir ? a. İnsanların temel yaşam biçimleriyle onların, karakterleri arasındaki ilişkiyi gözlemleyip kavramsallaştırmasıdır b. İnsanların ihtiyaçlarını karşılama biçimleri, alışkanlıklarını ve sonra da karakterini belirlemektir c. Hepsi 24. İhtiyaçlarını karşılamalarına bağlı olarak oluşturduğu temel özelliklerden hangisi doğrudur ? a. Özgürlüğe düşkünlük ve güçlü asabiyet b. Doğal dayanıklı olmaları ve işlerini kendileri görmeleri c. Cesaret ve iyiliğe daha meyyal olmaları d. Hepsi 25. İbn Haldun'a göre insanların ihtiyaçlarını karşılamalarının diğer bir yaşama biçimi de Hadari (şehirli ) yaşam biçiminin özelliklerinden hangisi doğrudur ? a. Bağımlılık ve zayıf asabiyet b. Rahat yaşama alışmışlık, kırılganlık ve tembellik - korkaklık c. İş bölümü, iyiliklere duyarsızlık d. Hepsi 26. İbn Haldun'un '' Tavırlar ( aşamalar ) nazariyesi nedir ? a. Asabiyetle dini davet arasındaki ilişkiyi analiz eder b. Tarihi - toplumsal varlık alanının tabi olduğu kurallar bu varlık alanının mahiyeti ve tabiatının zorunlu neticesidir c. Göçebelerde şehirliler arasındaki bu mücadelenin dairesel ve sürekli olduğunu düşünür 27. Devletin geçirdiği döngüsel aşamalardan hangisi doğrudur ? a. Kuruluş ve zafer aşaması b. Gücün şahsileşmesi ve imar dönemi c. Sulh ve istikrar dönemi d. Çözülme ve yok oluş devresi e. Hepsi 28. İbn Haldun Meşşai filozofların taksimini takip ederek felsefi ilimleri hangisi olarak ifade etmiştir ? a. Mantık ilmi b. Fizik bilimleri c. İlm-i ilahi - ilahiyat d. Matematik ilimleri e. Hepsi 29. İbn Haldun'a göre felsefeye en çok değer veren millet kimdir ? a. İranlılar b. Yunanlılar c. Hepsi 30. İbn Haldun Ümram ilmini nasıl açıklamıştır ? a. Tarihi - toplumsal varlık alanındaki değişimleri ve süreklilikleri tesbit etmek b. Devletin yükseliş ve çöküşlerini açıklamak c. İnsan ve toplum davranışlarını açıklamak 31. Asabiyet kavramı ne demektir ? a. Mücadele ruhu b. Dayanışma ruhu c. Sahip olma ruhu Bu hizmet medineweb.net ailesine mahsustur.alıntı yapılması halinde kaynak verilmesi zorunludur. hazırlayan nurşen35 |
19 Aralık 2014, 21:50 | Mesaj No:10 |
Durumu: Medine No : 38944 Üyelik T.:
09 Şubat 2014 | Cevap: İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ soru ve cevaplar (nurşen35-ADEMSEVDA) İSLAM DÜŞÜNCESİ VE KAYNAKLARI 10. ÜNİTE SORU VE CEVAPLAR 1. İslam düşüncesinin Batı'ya geçiş yolu hangisidir ? a. Hıristiyanların Müslümanlarla Sicilya , İspanya ve Güney İtalya fetihlerinde doğrudan teması b. Batılıların İtalya , İspanya ve Güney Fransa'dan zengin çocukların İslam medresesinde okumaya başlamaları c. İslam eğitim kurumlarını taklit ederek ilk Batı üniversiteleri kuruldu. d. Harun Reşid ile Şarlman arasındaki diplomatik ilişkiler e. Haçlı savaşları ve Arapçadan yapılan tercümeler f. HEPSİ 2. İbn Rüşd'ün felsefesi Batı'da neden yasaklanmıştır ? a. Batı felsefesinin önemli kaynaklarından olduğu için b. Kilise ve Hıristiyan düşünürlerin teslise inancının akılla izah edilemez olduğunu açıklaması c. Batı felsefesini çok iyi bilmediği 3. Batı felsefesine etki eden müslüman filozoflar arasında hangisi yoktur ? a. Kindi - Farabi - İbn Sina b. İbn Bacce - İbn Tufeyl c. İbn Rüşd - Gazzali d. Molla Lütfi 4. Kindi'nin Latinceye çevrilen eserlerinden meşhur olan Gerardo da Cromena tarafından çevrilen '' Liber Introductorius in artem demonstrationis '' adıyla tercüme edilen eseri hangisidir? a. Kitabü't - Tuffaha b. Risale-i Mahiyeti'l Akl c. Hiçbiri 5. Felsefi bilgilere ulaşabilmek için Arapça öğrenen ünlü İngiliz filozofu kimdir ? a. Roger William b. Johannes Hispanesis c. John Locke 6. Kindi'den etkilenen Hıristiyan filozof kimdir ? a. Guillaume d' Auvergne b. albertus Magnus c. Hepsi 7. Kindi'nin eserlerini Yahudi filozoflara aynen aktaran talebesi kimdir ? a. Ebu Hikem b. Ebu Süleyman Rabi b. Yahya c. Hallac-ı Mansur 8. Farabi Batı'da hangi Yahudi filozoflar tarafından tanınmıştır? a. İbn Meserre b. İbn Gabriel c. Hepsi 9. Farabi Batılı Yahudiler arasında hangi isimle meşhurdur? a. Alpharabius - Albumasard b. Avennasar - Abunazar - Albunasar c. Hepsi 10. Farabi'nin eserlerinden üç kez Latinceye çevrilen eseri hangisidir ? a. Tenbih ala Sebili's - Sa'ade b. Kitabu İhsai'l - Ulum c. Kitab fi'l - Hatabe 11. Farabi'nin eserlerinden hangisi Alpharabius adıyla tercüme edilmiştir ? a. Kitabu'l - Mizac b. Kitabu Meratibi'l - Ulum c. Kitab fi'l Fususi'l Münteza'a 12. Farabi'nin üç kez İbranice'ye çevrilen eseri hangisidir? a. Kitabu Kıyas-ı es - Sağir b. Risale-i fi's - Safsata c. Kitabu fi'l - Akl ( es Sağir ) 13. Farabi'nin Arapça aslı bulunmamış, fakat Katalanca'ya çevrilmiş eseri hangi isimle anılır ? a. De ortu scientarum b. Gundissolimus c. Ketab ha Deat 14. Farabi'nin Allah'ın varlığının ispatı için ortaya koyduğu deliller ve Allah'ın sıfatları hakkındaki yorumu hıristiyan filozoflar tarafından hangi isimle tekrarlanmıştır? a. Falaguera b. Cremona c. Summa Theologia 15. '' Avicenna '' diye bilinen İslam düşünürü kimdir ? a. İbn Rüşd b. İbn Sina c. Farabi 16. İbn Sina'nın eseri '' Assipha '' adıyla Latince'ye çevrilen , '' La Logigue d' Avicenna '' adıyla Fransızca'ya çevrilen, Süryani hıristiyan '' İbnül İbri tarafından Süryanice'ye çevrilen eseri hangisidir ? a. Kitabu'n - Nefs b. Kitabu'ş - Şifa c. Kitabu'n - Necat 17. İbn Sina'yı '' Asil filozof'' diye tanıtan , eserlerinde etkilenen hıristiyan filozof hangisidir? a. Guillaume d' Auvergie b. Alexandre de Hales c. Hepsi 18. İbn Sina'nın hangi yahudi filozoflara etkisi olmuştur? a. İbn Davud b. Musa b. Meymun c. Hepsi 19. Batı'da '' Algazel '' olarak tanınan İslam filozofu kimdir? a. Gazzali b. Farabi c. İbn Rüşd 20. Gazzali'nin Latince'ye çevrilen eserlerinden hangisi yanlıştır? a. Makasidü'l - Felasife b. Tehafutu'l - Felasife c. En - Nefsu'l - İnsani d. Mizanü'l - Amel 21. Gazzali'nin İbranice'ye çevrilen eserlerinden hangisi yanlıştır? a. Tehafutu'l - Felasife b. Makasidu'l - Felasife c. Mizanu'l - Amel d. En - Nefsü'l - İnsani 22. Batı dünyası Gazzali'nin hangi tarz görüşlerinden etkilenmiştir? a. Nominalist b. Metodik şüpheci c. Hepsi 23. Modern Batılı filozoflardan Pascal Gazzali'nin hangi görüşünden etkilenmiştir ? a. '' Kalp gözü teorisi '' sezgicilik b. '' Bahse girme '' yoluyla Allah'ın ispatı c. Hepsi 24. Gazzali'den etkilenen Doğu hıristiyan filozofu ve İslam dünyasında '' Ebu'l Ferec '' olarak tanınan Süryani filozof kimdir? a. İbn Gabriel b. Bar Herbracus c. Rabi Yahya 25. Gazzali'nin görüşlerinden '' yaradılış , alemin hadisliği , haşr ve ilahi aşk konularından etkilenen yahudi filozof kimdir? a. Joseph Albo - Abraham Bibago b. Isaac Abravanel - Rabbi Mose Almosnino c. Hepsi 26. Gazzali'nin bazı yahudi ve hıristiyan düşünürlerce tercih edilmesinin nedeni nedir ? a. Felsefede dini konuları da akılcı bir yaklaşımla savunması ve temellendirmesidir. b. Tarihi- toplumsal varlık alanının mahiyeti gereği ortaya koyduğu tavır. 27. Batı'da '' Avenpace ya da Avempace '' olarak tanınan İslam filozofu kimdir ? a. İbn Rüşd b. İbn Bacce c. İbn Sina 28. İbn Bacce'nin Latince'ye ve İbranice'ye çevrilen eserlerinden hangisi yanlıştır ? a. Kitab Tedbiri'l - Mutavvahid b. Risaletu'l - Veda c. Kitab fi'l - Hatabe 29. İbn Bacce'nin hıristiyan ve yahudi filozofları tarafından hangi görüşüyle tanınmıştır ? a. Kelam ve felsefi görüşteki problemler b. Ruhların ittisali teorisi c. Felsefi görüşlerin Batı'ya da uyması 30. Latinlerce '' Abubacer veya Aben Tofal '' olarak tanınan en ünlü eseri Hayy b. Yakzan olan İslam düşünürü kimdir? a. İbn Rüşd b. İbn Tufeyl c. İbn Sina 31. Hayy b. Yakzan '' Mihrab '' dergisinde 1923 yılında Türkçe'ye kimin tarafından tercüme edilmiştir ? a. İbn Bacce b. Babanzade Reşid c. Abraham de Balmes 32. İbn Tufeyl 'in ünlü eserinin Hayy b. Yakzan'ı Farça'ya tercüme eden kimdir ? a. Bediu'z - Zaman Firuzanfer b. J. Kuzmin c. Zaraposa 33. İbn Tufeyl 'in eserlerindeki hangi görüşü hıristiyan filozoflara etki etmiştir ? a. Sulh ve istikrar görüşü b. Tabi din teorisi c. Varlık alanı görüşü 34. Hayy b. Yakzan'a İbranice şerh yazan meşhur yahudi düşünür kimdir ? a. spinoza b. Daniel Defoe c. Moise de Narbonne 35. Batılılarca '' Averrose , Averroys , Aben- Rassad, Avenryz, Adveroys , Aben- Rois , Aben - Rust'' adıyla anılan İslam düşünürü kimdir ? a. İbn Bacce b. İbn Rüşd c. Farabi 36. İbn Rüşd'ün hangi eserine İbranice olarak şerh edilmiştir? a. Cevheru'l Cirmi ve Risale fi İmkaniyeti'l İttisal b. Kitab fi'l Fahs c. Zamima 37. İbn Rüşd'ten etkilenen ilk hıristiyan filozof kimdir? a. Michel Scot b. Herman I ' Allemond c. Hepsi 38. Hollandalı en ünlü olan İbn Rüşdcülerden olan rahip kimdir? a. Hermann van Riswik b. Levi Ben Gerson c. Elie del medigo 39. Latin İbn Rüşdcüler İbn Rüşd'ün görüşlerini nasıl izafe etmişlerdir ? a. Din kaideleri b. Felsenin amacı c. Çifte hakikat 40. İbn Rüşd ünlü eseri '' Faslu'l Makal'da hangi görüşü savunmuştur? a. Dinin ayrı , felsefenin yani aklın ve bilimin ayrı olmadığını savunmuştur. b. Tanrı ile insanın bilgisini aynı kategoride ele almasını savunmuştur. 41. İbn Rüşd'ün eserlerinden etkilenen yahudi filozof kimdir? a. Musa b. Meymun b. Joseph ben _ Juda c. Hepsi 42. Yahudi filozoflar İbn Rüşd'ün hangi görüşünü benimsemişlerdir? a. Haşir ve ruh hakkındaki görüşlerinden etkilenmişler ve haşrin sadece ruhani olduğu ... b. İnsanlık için ortaya koyduğu iyi niyete dayalı fikirleri Bu hizmet medineweb.net ailesine mahsustur.alıntı yapılması halinde kaynak verilmesi zorunludur. hazırlayan nurşen35 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
İslam Düşünce Tarihi Ünite Özet ve Soru-Cevaplar | nurşen35 | İslam Düşünce Tarihi | 6 | 06 Kasım 2019 22:13 |
İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ ünite soruları | Medineweb | İslam Düşünce Tarihi | 8 | 07 Ocak 2019 20:23 |
İslam Düşünce Tarihi Final Soru ve Cevaplar | nurşen35 | çıkmış ve deneme sınavlar | 0 | 16 Nisan 2018 10:55 |
İSLÂM DÜŞÜNCE TARİHİ:2017-18 güz d. ara sınavı | alperkara | çıkmış ve deneme sınavlar | 0 | 02 Aralık 2017 17:14 |
İslam Düşünce Tarihi 2013 Güz Dönemi Sınav Soru ve Cevaplar | nurşen35 | çıkmış ve deneme sınavlar | 7 | 05 Mart 2016 18:50 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|