|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Medineweb,Açılış Tarihi: 27 Aralık 2013 (14:35), Konuya Son Cevap : 27 Aralık 2013 (14:35). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
27 Aralık 2013, 14:35 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 13301 Üyelik T.:
04 Şubat 2011 | sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 12.hafta-özet sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 12.hafta-özet İSLAM FELSEFESİ 12.HAFTA SÜHREVERDİ-İŞRAKİYYE • HAYATI VE ŞAHSİYETİ • ESERLERİ • FELSEFESİNİN KAYNAKLARI • YÖNTEMİ • SÜHREVERDİ VE MEŞŞAİLİK • NUR SEMBOLİZMİ • DOĞU BATI SEMBOZLİZMİ • RUH GÖRÜŞÜ • NÜBÜVVET • ETKİLERİ • İŞRAKİLİK Hayatı ve Şahsiyeti Sühreverd 1155 – Halep 1191 Şeyhu’l-işrak el-Maktul Meşşai felsefe eleştirmeni, işrak/rasyonel sezgi yoluyla aydınlanma yolunun kurucusu Asaletu’l-mahiye görüşünün savunucusu Eserleri Telvihat, Mukavemat, Hikmetu’l-işrak Heyakilu’n-nur, el-evhadu’l-imamiyye Pertevname, Lemehat Gurbetu’l-garbiyye, lügat-i muran vd. Felsefesinin Kaynakları Ezeli Hikmetin/Hikmet-i halide tevarüs edicisi İrfan yönünden kaynakları: Vahiy, tasavvuf Nazari yönden: Yeni-Eflatunculuk, Meşşailik Kültür yönünden: Zerdüştlük ve eski Fars dinleri Keşfi hikmet yönünden: Hermetizm Sühreverdi’nin felsefesi bu kaynakların islam düşüncesi potasında bir sentezi ile oluşturulmuştur Meşşailik Oluşun sudurla açıklanması Fark: nur sudur sürecinde varoluşa katılır Meşşai felsefe işraka geçmek için bir vasıtadır Zerdüştlük Nur-zulmet dikotomisi Hermetik düşünce: Doğulu felsefe zincirinin ilk halkası Hermes’tir/İdris’tir. Tasavvuf Hallac, Ebu Yezid el-Bistami, Ebu’l-Hasan Harrakani’yi ilimde kendi öncüleri olarak kabul eder Felsefi yöntemi keşfe dayalı olarak kurulmuştur Hakikate varmanın yolu: Ruhsal ve bedensel bir arınma Tasavvuftan farkı: Seyr u sülukun kaidelerini akli olarak belirlemesi Hakikate Ulaşma Yöntemi Meşşai felsefenin nazar ve istidlal yöntemine karşı mistik tecrübeye dayanan teosofik bir düşünme biçimi İstidlale dayalı araştırmanın öncüsü: Aristoteles Keşfe ve sezgiye dayalı araştırmanın öncüsü: Eflatun > Camasb, Büzürgmihr, Agathedemon ve Hermes’in geliştirdikleri hikmetin temsilcisi Bilgelerin babası: Hermes/İdris > Sütunları: Empedoklese, Pisagor Hakikate ulaşma yöntemi açısından düşünürlerin tasnifi Hem keşfi hem nazarı kullananlar: Teosofistler > Hakim-i müteellih > yöntemin adı: TEELLÜH Sadece nazarı kullananlar: Meşşai filozoflar > yöntemin adı: BAHS Sadece keşfi kullananlar: > Müteellih > sufiler Meşşailik Eleşirisi Kategoriler: Kategorileri beşe indirme ve kaynağını Arkhutos’a götürme Tanım teorisi: Bir şeyin cinsi ve faslı her zaman bilerek kesin bir şekilde tanımalamak mümkün değildir ve tespit edilen faslın o şeyin hakikati olduğuna dair bir güvence her zaman mevcut değildir Cismin tanımına dönük eleştiri: Cismin temeline belirsiz bir şey olan heyulayı koymak yanlıştır. Cismin ayrıcı vasfı kesintili ve kesintisiz olmak değil, ölçüdür. Bilgi: Algının temelinde tecrid/soyutlama değil nur yatar Bilgi bilenle bilinen arasında bir özdeşleşme değildir; algıdan sonra nefsle suret ayrı şeyler olarak bulunur > Algı olsun veya olmasın daima sen sensin Nur Sembolizmi Felsefenin temel kavramı varlık değil nurdur Bütün varoluş nurla açıklanır Nurlar hiyerarşisi: Varlıkta derecelenme Nuru kendisinden gelen: saf nur Nuru başkasından gelen: arazi nur Kendinin farkında olan nur: Nur-ı mücerred Farkındalığın kendinden olmaması: Nur-ı ârız Kendinin farkında olmayan varlık: Berzah/Heye’t-i zulmaniyye/Karanlık Oluş: Işıklar ışığından sudur Işıklar ışığı/nuru’l-envar: Tanrı Nurun kesafet ve letafeti: varlıkta derecelenme ve çeşitlilik karanlık: Işığın yokluğu; müstakil varlığı yok > Bu görüşte Zerdüştlükteki dualizm yok > Karnlığın varlığı izafidir Doğu - Batı Sembolizmi Doğu: Aydınlığın, bilginin yurdu Batı: karanlığın, cehaletin ve kötülüğün yurdu Ruh Görüşü Ruh cisimsel olmayan bir cevherdir Beden ruh için bir kafestir Kötü ruhlar karanlıklar dünyasına, iyi ruhlar nurlar nuruna ulaşır Sudur Meşşailikteki akılların yerini nurlar almıştır Sudurun muhtevası dışında yapısı aynı kalmıştır Nurlar onuncu bir nurda sona ermez, sonsuza kadar sudur eder Ulvi alemle süfli alem arasında berzah vardır: Eflatunun matematiksel idealarına tekabül eden alem Kainat nurlar nuru gibi ezelidir: nurani birlik Nübüvvet Nübüvvet: Peygamberlerin keşf ve müşahede yoluyla nurlar nurundan bilgi alması Ilahi kaynaktan bilgi almak süreklidir > Nübüvvetin sürekli olduğu fikri > katline neden olmuştur Taftazani’ye göre Sühreverdi Hz. Muhammed’in son peygamber olduğunu kabul eder fakat konuya ALLAH’ın kudreti açısından bakınca nübüvveti devam ettirmenin imkansız olmadığına hükmeder Peygamberlik toplumlar için zorunludur: Yasa ve düzene ihtiyaç Yasa ve düzenin şeri/ilahi olması gerekli Peygamberlik Hz. Muhammed’le tamamlanmış ve kemale ermiştir Etkisi İşrak felsefesinin vahdet-i vücudla bütünleşmesi İbnu Tufeyl’in Hayy b. Yakzan’ında görülen etki Takipçileri İlahiyyun, müteellihun, hükema-ı müteellihin: İşrakiler Şehrezuri, Kutbuddin Şirazi, İbn Kemmune, Seyyid Şerif Cürcani Bir Ekol Olarak İşrakilik Hakikate ulaşma yöntemlerinin tasnifinde işrakiliğin geleneksel tanımı: Hakikate ulaşmanın yolları Nazar ve istidlal: vahiy temelli Kelam ve Akıl temelli Felsefe Riyazet ve müşahede: vahiy temelli tasavvuf ve akıl temelli işrakili Keşf ve nazar arasında gerçekleştirilen telif osmanlı dünyasında etkili olmuştur: Kayseri, Fenari, Kınalızade, Bosnevi, Şeyh Galib, Bursevi vd. İranda: Molla Sadra, Lahici, Taki Meclisî, Şüsterî, Recebali Tebrizi, Sebzevari Günümüzde İran’da hikmet-i mütealiye adı altında Molla Sadra çizgisi içerisinde tesirlerini sürdürmektedir |
Konu Sahibi Medineweb 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Medinewebli önlisans İlahiyat 1.sınıf öğrencileri... | İlahiyat Öğrencileri İçin Genel Paylaşımlar | nurşen35 | 87 | 33474 | 23 Mayıs 2015 21:53 |
Gülmek isteyenler tıklasın :))) | Videolar/Slaytlar | Kara Kartal | 3 | 4075 | 10 Mayıs 2015 16:16 |
Cumartesi Anneleri’nin ahı/Can Dündar | İslami Haberler | Medineweb | 0 | 2730 | 10 Mayıs 2015 16:13 |
Ayın Üyesi ''zeynepnm'' | Ayın Üyesi | 9Esra | 13 | 8956 | 30 Nisan 2015 14:29 |
Müzemmil suresi bize ne anlatıyor | Tefsir Çalışmaları | Medineweb | 0 | 3329 | 19 Nisan 2015 15:45 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
sakarya ilitam İslam Felsefesi 2.Hafta | Medineweb | İslam Felsefesi | 0 | 28 Aralık 2013 14:28 |
sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 11.HAFTA | Medineweb | İslam Felsefesi | 1 | 28 Aralık 2013 14:21 |
sakarya ilitam din eğitimi 1-4.hafta özet | Medineweb | SAKARYA İlitam | 0 | 27 Aralık 2013 14:46 |
sakarya ilitam islam felsefesi 14. hafta-özet | Medineweb | İslam Felsefesi | 0 | 27 Aralık 2013 14:38 |
sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 13. hafta-özet | Medineweb | İslam Felsefesi | 0 | 27 Aralık 2013 14:35 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|