Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.İLİTAM İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA.::. > İlitam 4.Sınıf Dersleri > İslam Felsefesi

Konu Kimliği: Konu Sahibi Medineweb,Açılış Tarihi:  27 Aralık 2013 (14:35), Konuya Son Cevap : 27 Aralık 2013 (14:35). Konuya 0 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 27 Aralık 2013, 14:35   Mesaj No:1
Medineweb Emekdarı
Medineweb - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Medineweb isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13301
Üyelik T.: 04 Şubat 2011
Arkadaşları:5
Cinsiyet:erkek
Yaş:37
Mesaj: 4.833
Konular: 926
Beğenildi:342
Beğendi:0
Takdirleri:62
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 12.hafta-özet

sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 12.hafta-özet

İSLAM FELSEFESİ
12.HAFTA

SÜHREVERDİ-İŞRAKİYYE
• HAYATI VE ŞAHSİYETİ
• ESERLERİ
• FELSEFESİNİN KAYNAKLARI
• YÖNTEMİ
• SÜHREVERDİ VE MEŞŞAİLİK
• NUR SEMBOLİZMİ
• DOĞU BATI SEMBOZLİZMİ
• RUH GÖRÜŞÜ
• NÜBÜVVET
• ETKİLERİ
• İŞRAKİLİK

Hayatı ve Şahsiyeti
 Sühreverd 1155 – Halep 1191
 Şeyhu’l-işrak
 el-Maktul
 Meşşai felsefe eleştirmeni, işrak/rasyonel sezgi yoluyla aydınlanma yolunun kurucusu
 Asaletu’l-mahiye görüşünün savunucusu

Eserleri
 Telvihat, Mukavemat, Hikmetu’l-işrak
 Heyakilu’n-nur, el-evhadu’l-imamiyye
 Pertevname, Lemehat
 Gurbetu’l-garbiyye, lügat-i muran vd.
Felsefesinin Kaynakları
 Ezeli Hikmetin/Hikmet-i halide tevarüs edicisi
 İrfan yönünden kaynakları: Vahiy, tasavvuf
 Nazari yönden: Yeni-Eflatunculuk, Meşşailik
 Kültür yönünden: Zerdüştlük ve eski Fars dinleri
 Keşfi hikmet yönünden: Hermetizm
 Sühreverdi’nin felsefesi bu kaynakların islam düşüncesi potasında bir sentezi ile oluşturulmuştur
 Meşşailik
 Oluşun sudurla açıklanması
 Fark: nur sudur sürecinde varoluşa katılır
 Meşşai felsefe işraka geçmek için bir vasıtadır
 Zerdüştlük
 Nur-zulmet dikotomisi
 Hermetik düşünce: Doğulu felsefe zincirinin ilk halkası Hermes’tir/İdris’tir.
 Tasavvuf
 Hallac, Ebu Yezid el-Bistami, Ebu’l-Hasan Harrakani’yi ilimde kendi öncüleri olarak kabul eder
 Felsefi yöntemi keşfe dayalı olarak kurulmuştur
 Hakikate varmanın yolu: Ruhsal ve bedensel bir arınma
 Tasavvuftan farkı: Seyr u sülukun kaidelerini akli olarak belirlemesi


Hakikate Ulaşma Yöntemi
 Meşşai felsefenin nazar ve istidlal yöntemine karşı mistik tecrübeye dayanan teosofik bir düşünme biçimi
 İstidlale dayalı araştırmanın öncüsü: Aristoteles
 Keşfe ve sezgiye dayalı araştırmanın öncüsü: Eflatun > Camasb, Büzürgmihr, Agathedemon ve Hermes’in geliştirdikleri hikmetin temsilcisi
 Bilgelerin babası: Hermes/İdris > Sütunları: Empedoklese, Pisagor
 Hakikate ulaşma yöntemi açısından düşünürlerin tasnifi
 Hem keşfi hem nazarı kullananlar: Teosofistler > Hakim-i müteellih > yöntemin adı: TEELLÜH
 Sadece nazarı kullananlar: Meşşai filozoflar > yöntemin adı: BAHS
 Sadece keşfi kullananlar: > Müteellih > sufiler

Meşşailik Eleşirisi
 Kategoriler: Kategorileri beşe indirme ve kaynağını Arkhutos’a götürme
 Tanım teorisi: Bir şeyin cinsi ve faslı her zaman bilerek kesin bir şekilde tanımalamak mümkün değildir ve tespit edilen faslın o şeyin hakikati olduğuna dair bir güvence her zaman mevcut değildir
 Cismin tanımına dönük eleştiri: Cismin temeline belirsiz bir şey olan heyulayı koymak yanlıştır. Cismin ayrıcı vasfı kesintili ve kesintisiz olmak değil, ölçüdür.
 Bilgi: Algının temelinde tecrid/soyutlama değil nur yatar
 Bilgi bilenle bilinen arasında bir özdeşleşme değildir; algıdan sonra nefsle suret ayrı şeyler olarak bulunur > Algı olsun veya olmasın daima sen sensin

Nur Sembolizmi
 Felsefenin temel kavramı varlık değil nurdur
 Bütün varoluş nurla açıklanır
 Nurlar hiyerarşisi: Varlıkta derecelenme
 Nuru kendisinden gelen: saf nur
 Nuru başkasından gelen: arazi nur
 Kendinin farkında olan nur: Nur-ı mücerred
 Farkındalığın kendinden olmaması: Nur-ı ârız
 Kendinin farkında olmayan varlık: Berzah/Heye’t-i zulmaniyye/Karanlık
 Oluş: Işıklar ışığından sudur
 Işıklar ışığı/nuru’l-envar: Tanrı
 Nurun kesafet ve letafeti: varlıkta derecelenme ve çeşitlilik
 karanlık: Işığın yokluğu; müstakil varlığı yok > Bu görüşte Zerdüştlükteki dualizm yok > Karnlığın varlığı izafidir

Doğu - Batı Sembolizmi
 Doğu: Aydınlığın, bilginin yurdu
 Batı: karanlığın, cehaletin ve kötülüğün yurdu

Ruh Görüşü
 Ruh cisimsel olmayan bir cevherdir
 Beden ruh için bir kafestir
 Kötü ruhlar karanlıklar dünyasına, iyi ruhlar nurlar nuruna ulaşır





Sudur
 Meşşailikteki akılların yerini nurlar almıştır
 Sudurun muhtevası dışında yapısı aynı kalmıştır
 Nurlar onuncu bir nurda sona ermez, sonsuza kadar sudur eder
 Ulvi alemle süfli alem arasında berzah vardır: Eflatunun matematiksel idealarına tekabül eden alem
 Kainat nurlar nuru gibi ezelidir: nurani birlik

Nübüvvet
 Nübüvvet: Peygamberlerin keşf ve müşahede yoluyla nurlar nurundan bilgi alması
 Ilahi kaynaktan bilgi almak süreklidir > Nübüvvetin sürekli olduğu fikri > katline neden olmuştur
 Taftazani’ye göre Sühreverdi Hz. Muhammed’in son peygamber olduğunu kabul eder fakat konuya ALLAH’ın kudreti açısından bakınca nübüvveti devam ettirmenin imkansız olmadığına hükmeder
 Peygamberlik toplumlar için zorunludur: Yasa ve düzene ihtiyaç
 Yasa ve düzenin şeri/ilahi olması gerekli
 Peygamberlik Hz. Muhammed’le tamamlanmış ve kemale ermiştir

Etkisi
 İşrak felsefesinin vahdet-i vücudla bütünleşmesi
 İbnu Tufeyl’in Hayy b. Yakzan’ında görülen etki
 Takipçileri
 İlahiyyun, müteellihun, hükema-ı müteellihin: İşrakiler
 Şehrezuri, Kutbuddin Şirazi, İbn Kemmune, Seyyid Şerif Cürcani

Bir Ekol Olarak İşrakilik
 Hakikate ulaşma yöntemlerinin tasnifinde işrakiliğin geleneksel tanımı:
 Hakikate ulaşmanın yolları
 Nazar ve istidlal: vahiy temelli Kelam ve Akıl temelli Felsefe
 Riyazet ve müşahede: vahiy temelli tasavvuf ve akıl temelli işrakili
 Keşf ve nazar arasında gerçekleştirilen telif osmanlı dünyasında etkili olmuştur: Kayseri, Fenari, Kınalızade, Bosnevi, Şeyh Galib, Bursevi vd.
 İranda: Molla Sadra, Lahici, Taki Meclisî, Şüsterî, Recebali Tebrizi, Sebzevari
 Günümüzde İran’da hikmet-i mütealiye adı altında Molla Sadra çizgisi içerisinde tesirlerini sürdürmektedir
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi Medineweb 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Medinewebli önlisans İlahiyat 1.sınıf öğrencileri... İlahiyat Öğrencileri İçin Genel Paylaşımlar nurşen35 87 33474 23 Mayıs 2015 21:53
Gülmek isteyenler tıklasın :))) Videolar/Slaytlar Kara Kartal 3 4075 10 Mayıs 2015 16:16
Cumartesi Anneleri’nin ahı/Can Dündar İslami Haberler Medineweb 0 2730 10 Mayıs 2015 16:13
Ayın Üyesi ''zeynepnm'' Ayın Üyesi 9Esra 13 8956 30 Nisan 2015 14:29
Müzemmil suresi bize ne anlatıyor Tefsir Çalışmaları Medineweb 0 3329 19 Nisan 2015 15:45

Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
sakarya ilitam İslam Felsefesi 2.Hafta Medineweb İslam Felsefesi 0 28 Aralık 2013 14:28
sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 11.HAFTA Medineweb İslam Felsefesi 1 28 Aralık 2013 14:21
sakarya ilitam din eğitimi 1-4.hafta özet Medineweb SAKARYA İlitam 0 27 Aralık 2013 14:46
sakarya ilitam islam felsefesi 14. hafta-özet Medineweb İslam Felsefesi 0 27 Aralık 2013 14:38
sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 13. hafta-özet Medineweb İslam Felsefesi 0 27 Aralık 2013 14:35

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.