Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.İLİTAM İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA.::. > İlitam 4.Sınıf Dersleri > İslam Felsefesi

Konu Kimliği: Konu Sahibi Medineweb,Açılış Tarihi:  27 Aralık 2013 (14:35), Konuya Son Cevap : 27 Aralık 2013 (14:35). Konuya 0 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 27 Aralık 2013, 14:35   Mesaj No:1
Medineweb Emekdarı
Medineweb - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Medineweb isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13301
Üyelik T.: 04 Şubat 2011
Arkadaşları:5
Cinsiyet:erkek
Yaş:37
Mesaj: 4.833
Konular: 926
Beğenildi:342
Beğendi:0
Takdirleri:62
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 13. hafta-özet

sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 13. hafta-özet

İSLAM FELSEFESİ
13.HAFTA

İBN ARABİ
• HAYATI VE ŞAHSİYETİ
• USLUBU
• DÜŞÜNCE TARİHİNE YAKLAŞIMI
• İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİNE YAKLAŞIMI
• VARLIK GÖRÜŞÜ
• İLAHİ İSİMLER TEORİSİ: ESMA VE SIFAT
• AYAN-I SABİTE
• ZAMAN VE MEKAN
• NEFİS VE İNSAN GÖRÜŞÜ
• BİLGİ TEORİSİ
• İBN ARABİ’YE YÖNELTİLEN ELEŞTİRİLER
• TESİRLERİ
• ESERLERİ
Hayatı ve Şahsiyeti
 Mürsiye 1165; Dımeşk 1240
 Şeyhu’l-ekber, Muhyiddin, Ekberiye
 Dini ilimler eğitimi, manevi üstatlar veliler eşliğinde seyr u süluk
 Vahdet-i vücud
 Felsefi tasavvuf
 Doğuya yolculuk
 Anadolu yolculuğu
Üslubu
 Eserlerinin zihinsel ürünler değil ilahi imla olduğunu belirtir
 Kitaplarındaki düzensizlik ilham ve keşflerle yazılmasından kaynaklanır
 Çelişkiler üzerinden yazma
 Nispetlerle düşünme ve telif
Genel Düşünce Tarihine Dair Görüşleri
 Genel düşünce tarihi nebilerin kabiliyetleri ve ümmetlerine nispetlerinin şekillerinden ibarettir
 Her nebide hakikatin belli bir yönü tecelli eder
 İslam öncesindeki dönemde hakikat tam değildi
 Sebepleri: 1. Metafizik doğa bilimleri üzerinden yapılıyordu; mücerred manalar tam tecelli etmemişti, ümmetlerin metafizik olarak buna kabiliyeti yoktu
 2. Metafizik bütün ümmet tarafından değil ümmet içindeki belirli fertler tarafından yapılıyordu; Tecelli külli ve tam değildi
 Önceki düşünürler de hakikatin bir açıdan temsilcisidir
 İslam son din ve tam şeriat olduğundan dolayı, düşünce tarihinin kendisinden önceki dönemlerini de kapsar
 Sonraki öncekini kapsadığından dolayı, öncekilerin ilimlerini tercüme etme ve alımlama aynı zamanda İslam ümmetine mahsus bir özelliktir

Genel Düşünce Tarihi İçindeki yeri
 İbn Arabi düşüncesinin kavramsal yapısı İbn Sinacı ve Yeni-Eflatuncu olmakla birlikte, İbn Arabi bu kavramsal yapıya yeni bir terminolojik hüviyet kazandırmıştır




İslam Düşüncesi Tarihine Dair Görüşleri
 Kendisini muhakkik sufiler zümresi içinde görür
 Diğer sınıflar: felasife, fakihler ve kelamcılardır
 Muhakkik sufiler nebevi yolu takip ederler, filozoflar kendi akıllarına dayanırlar
 Eşari geleneğini tevarüs etmiş olmakla birlikte bu geleneğin kelamcılarına eleştiriler
 İbn Sina Metafiziği Vahdet-i vücud düşüncesine kavramsal arka plan sağlamıştır
 Muhakkik sufiler zümresi, tasavufun bir bilim haline gelme sürecini ifade eder
 İlahi isimler teorisinin tümeller problemiyle, ayan-ı sabite teorisinin kelamdaki madum tartışmalarıyla ilgisi vardır
 Birden ancak bir çıkar, bir neden mevcut oldukça nedenlisini gerektirir gibi bazı felsefi ilkeler vahdet-i vücud düşüncesine temel teşkil etmiştir

Varlık Görüşü
 Mutlak Varlık ve mutlak hakikat: Tanrı
 Mutlak varlıkta iki yön: Ehadiyet ve Vahidiyet
 Oluşun ve mevcutların çıkışının ilkesi: Vahidiyet ve Bilinmeyi istemek
 Mevcutların ilkeleri: ayan-ı sabite
 Mevcutların bağlı olduğu tümel ilkeler: ilahi isimler
 Çokluk felsefede olduğu gibi suretlerle değil varlıktaki tecellinin derecelenmesi/taayyünü ile ortaya çıkar
Varlık Mertebeleri
 La taayyun mertebesi: Ehadiyet ve İlahi zatın biricikliği mertebesi > Burada henüz çokluk yoktur, sadece İlahi zatın biricikliği vardır
 Eleştirisi: Aristo ve Meşşai filozoflarda varlığın buradaki aslına intikal edilmez. Onlarda söz konusu edilen mevcuttur varlık değil
 İbn Arabi’nin vurguladığı bu nokta onun bir ontolojist veya kozmolojist olmadığını alemle Tanrı arasında ontolojik bir fark gözettiğini ortaya çıkarır
 Taayyun-ı evvel mertebesi: ayan-ı sabite
 Taayyun-ı sani: Mevcutlar

 Zatı gereği varlık: Mutlak varlık > Tanrı
 Tanrı ile mevcut olan > Arş, kürsi ve semavat-ı ula
 Üçüncü şey: varlık ve yoklukla nitelenmeyen şeydir, alem bundan ortaya çıkar > ilahi isimler, hakikat-i muhammediye gibi isimlerle anılır [felsefedeki imkana tekabül eder]

 Varlığın Batından Zahire Çıkma Süreci
 Mutlak Varlık
 Maddeden soyutlanmış mevcut: ruhani mufarık akıllar
 Mekansal mevcut: cirimler ve cisimler
 Tabiatı itibariyle bir yerde bulunan mevcut: arazlar
 İbn Arabi aynı çerçevede başka tasnifler de yapar

İlahi İsimler Teorisi: Esma ve Sıfat
 İlahi isimler alemin var oluşunun sebebidir
 Tanrı’nın sıfatlarından en önemlisi hayat sıfatıdır. HAYAT hareketin sebebidir > Hareket tecelliyata neden olur > Vücud hayatla nitelenmiştir > Hayy olduğundan dolayı kendi zatını idrak eder: İLİM > İlim sıfatı İRADE ve KUDRET sıfatını beraberinde getirir > bunlar ise İŞİTME, GÖRME, KELAM VE TEKVİN sıfatlarını gerektirir.
 Bütün ilahi isimler hayat sıfatına, hayat sıfatı ALLAH ismine, ALLAH ismi de İlahi zat’a döner
 İlahi Zatın bir olması yanında İlahi isimlerin çokluğu, oluşun/kesretin sebebidir
 Ilahi sıfatlar birer nispet ve izafetten ibarettir. Mümkünler alemindeki farklılıkları ortaya çıkaran bu nispetlerdir
 İlahi zat sıfatlarla, sıfatlar isimlerle, isimler de nesnelerle zahir olur
 Mevcutlar ilahi isimlerin tezahür alanıdır: Mevcutları bilmek demek ilahi isimleri bilmek demektir

Ayan-ı Sabite
 Ayn: Hakikat, zat, cevher ve mahiyet
 Sübut: akli, zihni varlık
 Ayn-ı sabite: mahiyetlerin Tanrı’nın ilmindeki varlığı > alemdeki şeylerin asılları, ilkörnekleri
 Ayn-ı sabite’nin duyulurlar alemine çıkmasının nedeni: feyz-i mukaddes
 Feyz-i mukaddes: Hakk’ın varlığının aleme tenezzülü/dereceler halinde inişi > mahiyetlere varlık giydirilmesi
 Ayan-ı sabitelerin bulunduğu alem: alem-i sübut, ilm-i ilahi, hazret-i ilmiye
 Bu alem mutlak gayb alemi ile şehadet alemi arasında bir yönüyle gayba diğer yönüyle şehadet alemine bakan bir yüze sahiptir
 Sabit aynların idealardan ya da faal akıldaki tümel akli suretlerden farkı:
 1. Bunlar tümel değil tikel suretlerdir
 2. sabit aynlar Hakk’ın taayyünleridir; Hakk kendi zatını düşünürken buradaki aynlar da O’nu düşünür

Nefis Görüşü
 Nefs-i natıka külli nefse iştirak ederek yitmez
 Düşünen nefs bedene tamamen zıttır ve rahmanın nefesini teşkil eder
 Yetkinliği varlığın birliği ve kendisinin de bu birliğin parçası olduğunu idraktir

İnsan Görüşü
 İnsan alemin özüdür, yaratılışın gayesidir
 İnsandan murat da insan-ı kamildir
 İnsan-ı kamil mutlak anlamda hakikat-i muhammediyeye tekabül eder
 İnsan Tanrı’nın ilminde ilk, varlıkta son ve gayedir. Bu açıdan diğer varlıkların varoluşunun nedeni ve kendisine yöneldiği gayedir. İnsanın yöneldiği gaye de mutlak varlıktır
 Tanrı bütün sıfatlarıyla insanda tecelli eder
Bilgi Teorisi
 Varlığın hakikati fikir ve nazarla değil keşif ve müşahedeyle bilinir
 Müşahede tecellileri idraktır
 Hakikatler zat tecellisini idrakle kazanılır
 Eşyanın hakikatine dair bilgi ayn-ı sabiteyle ilişkilidir, hakikatleri bilmek bu tikel ilkörneklerin bilgisini elde etmektir

 İlimler
 Akli ilimler: felasife
 Ahval ilimler: ehl-i tecarüb ve kesb
 Sırlar ilmi: nebiler ve veliler

İbn Arabi’ye yöneltilen eleştiriler
 Tasavvuf içindeki tenkitler: Simnani, Cili, İmam Rabbani > vücud mu şuhud mu daha ileri bir mertebedir, Hakk’a mutlak varlık denilir mi, ilim maluma tabi midir gibi konular..
 Tenkitlerin kaynağı: Kabul edilen bir hakikatin isimlendirmesiyle ilgili sorunlar
 Kelam ve fıkıh merkezli tenkitler: İbn Teymiye, Bikai, Ali el-Kari, el-Halebi, İbnu’l-Ehdel
 Tenkitlerin kaynağı: Usul ve ilke farklılıkları

Tesirleri
 Sadruddin Konevi: Tasavvufun İbn Arabi geleneği içerisinde bir metafizik, bir ilim haline gelmesi
 Fusus şarihleri: Afifuddin et-tilimsani, Fahreddin Iraki, Saiduddin Fergani, Müeyyiduddin Cendi, Abdurrezzak Kaşani, Davud Kayseri, Molla Fenari vd.
 Ekberiye: Vahdet-i vücud öğretisini temele alan tasavvufi akım
 Osmanlı düşüncesi şiirden, felsefeye, süsleme sanatlarına, mimariye kadar vahdet-i vücud düşüncesinin izlerini taşır

Eserleri
 Temel eserleri
 Futuhat-ı mekkiye
 Fususu’l-hikem
 Tedbiratu’l-ilahiyye
 Tercümanu’l-eşvak
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi Medineweb 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Medinewebli önlisans İlahiyat 1.sınıf öğrencileri... İlahiyat Öğrencileri İçin Genel Paylaşımlar nurşen35 87 33959 23 Mayıs 2015 21:53
Gülmek isteyenler tıklasın :))) Videolar/Slaytlar Kara Kartal 3 4092 10 Mayıs 2015 16:16
Cumartesi Anneleri’nin ahı/Can Dündar İslami Haberler Medineweb 0 2746 10 Mayıs 2015 16:13
Ayın Üyesi ''zeynepnm'' Ayın Üyesi 9Esra 13 9037 30 Nisan 2015 14:29
Müzemmil suresi bize ne anlatıyor Tefsir Çalışmaları Medineweb 0 3354 19 Nisan 2015 15:45

Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
sakarya ilitam İslam Felsefesi 2.Hafta Medineweb İslam Felsefesi 0 28 Aralık 2013 14:28
sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 11.HAFTA Medineweb İslam Felsefesi 1 28 Aralık 2013 14:21
sakarya ilitam din eğitimi 1-4.hafta özet Medineweb SAKARYA İlitam 0 27 Aralık 2013 14:46
sakarya ilitam islam felsefesi 14. hafta-özet Medineweb İslam Felsefesi 0 27 Aralık 2013 14:38
sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 12.hafta-özet Medineweb İslam Felsefesi 0 27 Aralık 2013 14:35

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.