Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.İLİTAM İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA.::. > İlitam 4.Sınıf Dersleri > İslam Felsefesi

Konu Kimliği: Konu Sahibi Medineweb,Açılış Tarihi:  27 Aralık 2013 (14:38), Konuya Son Cevap : 27 Aralık 2013 (14:38). Konuya 0 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 27 Aralık 2013, 14:38   Mesaj No:1
Medineweb Emekdarı
Medineweb - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Medineweb isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13301
Üyelik T.: 04 Şubat 2011
Arkadaşları:5
Cinsiyet:erkek
Yaş:37
Mesaj: 4.833
Konular: 926
Beğenildi:342
Beğendi:0
Takdirleri:62
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart sakarya ilitam islam felsefesi 14. hafta-özet

sakarya ilitam islam felsefesi 14. hafta-özet

İSLAM FELSEFESİ
14. HAFTA DERS ÖZETİ
İBN HALDUN
- HAYATI VE ŞAHSİYETİ
- ESERLERİ
- TARİH
- TOPLUMUN TEMELLENDİRİLİŞİ
- TOPLUM
- DEVLET VE MÜLK
- FELSEFİ AKLİ İLİMLERE DAİR TASVİRİ
1. MANTIK
2. İLAHİYAT
• FELSEFE ELEŞTİRİLERİ
• MANTIK ELEŞTİRİLERİ
• FİZİK ELEŞTİRİLERİ
• METAFİZİK ELEŞTİRİLERİ
• ELEŞTİRİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
• TESİRİ
Hayatı ve Şahsiyeti
 Doğumu: 1332; Vefatı: 1406
 Usul, kelam, mantık, felsefe ve matematik tahsili
 Tunus, Cezayir, Fas, Endülüs, Kahire
 Siyasi etkinlikleri
 Tarihsel hadiselerin ve toplumsal kurumların değişim ve sürekliliği sorunu üzerinde durmuştur
 Tarih Felsefesinin kurucusu sayılır

Eserleri
 Şifau’s-sail
 Kitabu’l-iber
 Mukaddimetu Kitabi’l-iber

Ümran
 Ümran ilmi: Toplumu ve topluma tabiatı gereği arız olan halleri, bu hallerin zorunlu sonuçlarından ibaret olan tarihi, tarihin hakikatini konu edinmektedir.
 Amacı: Geçmişte olmuş olanlara bakılarak, gelecekte olacak olanların anlaşılması; Tarihi toplumsal varlık alanında neyin kalıcı olduğunu ve neyin kalıcı olmadığını tespit etmek
 Ümran ilmi: Toplum metafiziği
 Ümran ilminin sahası: Havadis alemi > insana bağlı ve bağımlı alan
Havadis alemini unsurlar aleminden ayıran şey, unsurlar aleminin zorunlu ve mutlak
havadis aleminin insana bağlı olarak değişken olmasıdır
 Havadis aleminin unsurları: asabiyet, mülk, güç
 Insan > toplumsallık > asabiyet > mülk
Tarih
 Klasik rivayetçi ve tasvirci tarih anlayışından kopuş
 Tahkike dayalı tarih anlayışı: sebepleri ortaya çıkarma > Hikmet/felsefe ilimleri içerisinde
 Bir varlık alanı olarak Tarihin kuruluşu
 Tarihi rivayetlerde tahkikin esası: umranın tabiatları

Toplumun Temellendirilişi
 Tarih çalışması ve ümran ilmine teorik bir giriş
 Toplumun doğuşunu açıklama
 İnsan doğası gereği dayanışma ve paylaşmaya açıktır
 Çatışmadan korunmak için otoriteye duyulan ihtiyaç ve toplumsal yaşamın zorunluluğu
 İnsan toplumsal bir varlıktır > dayanışma >düzen > birbirini gözetme > otorite
Toplum
 Toplumsal hayat şekillerinde iki kategori > insanların geçimlerini sağlama tarzındaki farklılık> Bedevilik/Göçebelik ve Hadarilik/Yerleşiklik
 Bedevilik: Fiziki şartları dönüştürmeden onunla yetinme
 vermeden alma
 Hayatta kalma ve düşmanlarla mücadele > dayanışma > asabiyet
 Hadarilik: Fiziki şartları dönüştürerek yeni imkanlar yaratma > doğal ihtiyaçların tatminiyle asabiyetin zayıflaması > toplumsal iş bölümü > idarenin belirginleşmesi
 Devletin zulmü engelleyici işlevi > modern dönemde merkezi gücün zorbalığı ve İbn Haldun’un teorisi arasındaki ikilem
 Asabiyet : Göçebeler arasındaki dayanışma ruhu > dayanışmanın kaynağı: nesep > toplumsallığı ve nesli koruma
 Asabiyetle ortaya çıkan gücün tahakküme yönelmesi: MÜLK

Devlet ve Mülk
 Asabiyet grupları arasında mücadele: otoritenin ortaya çıkışı > devlet ve mülkün teşekkülü
 Mülk zorunlu olarak asabiyetle elde edilir, ancak mülk için bir de bazı ahlaki erdemlere sahiplik gerekir > ahlaki unsur: hılaf
 Mülke ulaşmayan asabiyet zamanla yok olur
 Siyaset zorunlu olarak hayrın neticesidir, aksi takdirde varlığını muhafaza edemez > hayr: insanların maslahatlarını koruma
 Siyaset ve mülk: halka kefalet, ALLAH’a hilafet
 Mülkün el değiştirmesi sırasında mağluplar galipleri taklit eder
 Devletin gücü asabiyetin gücü ile orantılıdır, asabiyet zayıflayıca devlet de zayıflar
 Tavırlar nazariyesi: Mülk tabiatının gerektirdiği şeyleri gerçekleştirdiği zaman zirvesine ulaşır ve zayıflamaya başlar > Döngüsel süreç
 Kuruluş
 Gücün şahsileşmesi
 Istikrar neticesindeki imkanlardan faydalanma
 İstikrarın yegane durum haline gelmesi
 Iktidarın keyfi kullanımı ve ihtiyarlık aşaması

Felsefi-Akli ilimler tasviri
 Felsefi ilimler
 Mantık
 Fizik
 İlm-i ilahi > Meşşai filozofların metafiziğinden farklı, kelamcıların yaklaşımına yakın
 Matematik ilimler
 Mantık: mahiyetleri ortaya koyan tariflerden (hudûd) ve bunları doğrulamak için ileri sürülen delillerden (hucec), doğru ve geçerli olanlarının (sahîh) yanlış ve bozuk olanlardan (fâsid) ayrılmasını sağlayan kanunlar
 Müslüman filozoflar kıyası maddesi açısından değil daha çok sonuçları açısından ele aldılar
 Mantık ilmi alet olmaktan çıkıp amaç ve kendi başına bir ilim gibi oldu

İlahiyat ilmi
 İlahiyat mutlak varlığı, varlığın ilkelerini ve zati arazlarını inceler
 Kelam ve ilahiyatın birbirine karıştırılmasına eleştiri: Kelamın felsefileşmesini tenkid > kelam amacından sapmıştır

Felsefe Eleştirileri
 Soyutlama yoluyla tüm varlıklar ilk akla dayandırılır ancak ilk aklın dışındaki varlıklar ihmal edilir
 Akılla yetinip kalan filozoflar tabiatçılara benzer
 Filozoflar nakli ihmal etmişlerdir


Mantık eleştirileri
 Duyulardan alınan ve hayalle oluşturulan birinci makuller ve akılla işlenip duyularda karşılığı olmayan ikinci makuller teorisine eleştiri
 Bilimsel bilginin konusu birinci makul müdür yoksa ikinci makul mü? İbn Haldun’a göre birinci makuldür, ikinci makullerin dış dünyada karşılığı olmadığından hata riski yüksektir
 Filozofların pratik konularda hata yapmasının sebebi budur
 Mantıktaki burhanlar her zaman kesin bilgi vermezler
Fizik Eleştirileri
 Fizik ilminde cisimsel varlıklarla ilgili tanımların, bu varlıklara mutabakatı kesin değildir
 Fizikteki ilkeler geneldir, oysa dış dünyada fiziksel cisimler tikel olarak bulunur > ikinci makuller üzerinden birinci makuller hakkında hüküm verilemez
 Tabiiyyat araştırmaları İbn haldun açısından işlevsel olmayışı nedeniyle değersiz bulunur

Metafizik Eleştirileri
 Duyularla bile tam idrak edilemeyen alemi burhan ve akli istidlalle idrak iddiası zayıftır
 İnsan zihni maddi idrak engellerinden dolayı ruhani varlıkları idrak etmede zorlanır
 Metafizik konulardaki yargılar daha çok zan ifade eder

Mutluluk konusundaki eleştirileri
 Bilgi erdemdir önermesini doğru bulmaz
 Vahiy olmaksızın akıl tek başına erdemi ve iyiliği belirleyemez
 İdrak ve nazar mutluluğu sağlayan araçlar olamaz
 Mutluluk yalnızca akli ittisalin kemali olamaz, bu durum gerçek mutluluğun ancak bir kısmıdır
Eleştirilerin Değerlendirilmesi
 Bilgi edinme imkanlarının kısıtlılığı eleştirisi > Eşari-Gazali çizgisini takip
 Eleştirileri sistem içi eleştiriler değildir
 Eleştirilerde kültürel ortam belirleyici olmuştur: Fıkıh merkezli sosyal yapı
 Ameli ilimler değerlendirmesi eksiktir > Felsefi ilimleri nazari ilimlerden ibaret görür gibidir
 Sebeplilik eleştirisi > Oysa sebepliliği ümran teorisinde kullanır

 Din-felsefe ilişkisiyle ilgili filozoflara atfettiği görüşler, esas görüşleri tam yansıtmamaktadır
 Felsefe-kelam sentezi eleştirisi > oysa bu durum ümranın tabiatındandır > bu durum ümranın bir hali olarak değerlendirilmelidir
 Felsefi kelam ve tasavvuf yozlaşma olarak kabul edildiğinde osmanlı düşüncesi tarihsel olarak nasıl açıklanacaktır?
 Fizik bilimlerin tesiriyle oluşan sanayi toplumu kavramı da ümranın hallerinden biridir


Tesiri
 İbnu’l-ezrak: mukaddimeyi siyasetneme olarak görür
 Makrizi: Tarihçiliği üzerinde durur
 Katip Çelebi, Naima, Pirizade > tarih ve devlet görüşlerinin etkisi altında kalmışlardır
 Pirizade mukaddimeyi tercüme etmiştir
 İbn Haldun Tarih Felsefesi ve Sosyoloji’nin kurucusu olarak da görülmüştür
 Batı filozofları arasındaki benzerlikler üzerinde durulmuştur
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi Medineweb 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Medinewebli önlisans İlahiyat 1.sınıf öğrencileri... İlahiyat Öğrencileri İçin Genel Paylaşımlar nurşen35 87 33960 23 Mayıs 2015 21:53
Gülmek isteyenler tıklasın :))) Videolar/Slaytlar Kara Kartal 3 4092 10 Mayıs 2015 16:16
Cumartesi Anneleri’nin ahı/Can Dündar İslami Haberler Medineweb 0 2746 10 Mayıs 2015 16:13
Ayın Üyesi ''zeynepnm'' Ayın Üyesi 9Esra 13 9037 30 Nisan 2015 14:29
Müzemmil suresi bize ne anlatıyor Tefsir Çalışmaları Medineweb 0 3354 19 Nisan 2015 15:45

Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
sakarya ilitam İslam Felsefesi 5.hafta Medineweb İslam Felsefesi 0 28 Aralık 2013 14:30
sakarya ilitam islam felsefesi 4.hafta Medineweb İslam Felsefesi 0 28 Aralık 2013 14:25
sakarya ilitam islam felsefesi 3.hafta Medineweb İslam Felsefesi 0 28 Aralık 2013 14:24
sakarya ilitam İslam Felsefesi 8.Hafta Medineweb İslam Felsefesi 1 27 Aralık 2013 14:57
sakarya ilitam İslam Felsefesi 9.Hafta Medineweb İslam Felsefesi 0 27 Aralık 2013 14:49

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.