Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.MEDİNEWEB FORUM DİNİ KONULAR.::. > Muhtelif Dini Konular > İslami Kavramlar

Konu Kimliği: Konu Sahibi Şuara,Açılış Tarihi:  24 Ocak 2008 (16:39), Konuya Son Cevap : 10 Kasım 2023 (08:18). Konuya 4 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 24 Ocak 2008, 16:39   Mesaj No:1
Medineweb Üyesi
Avatar Otomotik
Durumu:Şuara isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 686
Üyelik T.: 27 Aralık 2007
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 90
Konular: 52
Beğenildi:1
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Cenabet

Cenabet

CENÂBET

Boy abdesti (gusül) almayı gerektiren durum; büyük abdestsizlik hâli; bu durumda olup da henüz gusletmemiş olan kimse.
Cenâbet olan, yani cinsî münasebette bulunmuş yahut rüyada ihtilâm olmuş veya birine bakmakla ya da dokunmakla kendisinden şehvetle inzal vaki olmuş kimseye cünüp bu durumuna da cenâbet denir.
Cinsî münasebetle meni gelmese de kişi cünüp sayılır. Bunun için sünnet mahallinin kadının cinsel organında kaybolması gerekir. Übey b. Ka'b'tan rivayete göre, Rasûlullah (s.a.s.), İslâm'ın ilk yıllarında elbisenin azlığından dolayı, inzalsiz cima hâlinde yıkanmamayı bir ruhsat kıldı. Daha sonra ise guslü emretti: Ruhsatı kaldırdı. Ebû Dâvud şöyle der: "Übey bununla sudan dolayı suyu kasdetmiştir. Bu da meninin gelmesinden dolayı guslün gerektiğini ifade etmektedir." (Ebû Dâvud, Tahare, 381; İbn Mâce, Tahare, 111; Ahmed b. Hanbel, V, 115-116) Bu hadisten anladığımıza göre inzalsiz cima'ın hükmü cünüplüktür ve guslü gerektirir.
Bu durumda olan kişi için Hanefiler: "Meni gelse de gelmese de bu durumda kişi cünüptür. Yani kadın ve erkek her ikisi de cünüp olur" demişlerdir.
Ölü veya diri bir hayvanın dübürüne haşefenin (cinsel organın ucu) girmesi ise, guslü icap ettirmez ve kişi cünüp olmaz. Fakat bu durumda meni gelirse cünüplük vaki olur. Bu tür yönelişler her devirde görülebildiği ve cinsel bir sapma olduğu için İslâm' da yasaktır ve cezası vardır.
Şâfiîler, inzalsiz cima'ın hükmü konusunda Hanefilerle aynı görüşü paylaşıyorlar. Bu konuda İmam Şâfiî (rh.a.) şöyle demiştir: "Arap dili, cenabet kelimesinin cinsî münasebet manasına gelmesini gerektirir, isterse meni çıkmasın. Çünkü birisine filanca falan kadından cünüp oldu deseler, meni inmese bile hemen o kadınla cinsî münasebette bulunduğunu anlar. Böylece, sadece içeriye girmenin guslü icap ettirmesi konusunda kitap ile sünnet birbirini desteklemiş oluyor." (İbn Hacer el-Askalanî, Buluğü'l Meram, Trc. ve Şerh A. Davudoğlu, I, 145-146).
Şâfiîler, Hanefîlerden farklı olarak
"Kişi baliğ olmasa bile cünüp olur" demişlerdir. (Dört Mezhebin Fıkıh Kitabı, I, 94-95).
İslâm alimlerinin çoğunluğunun bu konuda ittifak etmelerine sebep teşkil eden bir hadis-i şerifte de Allah Rasûlü (s.a.s.) şöyle buyurmuştur: "Erkek, kadının dört dalı (kolları ve bacakları) arasına oturur, (erkek) sünnet mahallini (kadının) sünnet mahalline bitiştirirse, (inzal vuku bulsun bulmasın) guslü gerektirir." (Buharî, Gusl, 28; Müslim, Hayz 28; Ebû Dâvud, Terceme ve Şerhi, 1, 384).
Erkek veya kadından ihtilâm, oynaşma, bakma, düşünme veya benzeri sebeplerle meninin gelmesiyle kişi cünüp olur.
Bir kimse uykuda iken rüya görme yoluyla boşalırsa cünüp sayılır. Böyle bir durumla karşı karşıya kalan kişi uyandığında, elbiselerinde veya yatağında herhangi bir ıslaklık ile karsılaşmazsa, Hz. Peygamber (s.as.)'in şu emirlerine göre hareket eder: "Rasulullah (s.a.s.)'a ihtilâm olduğunu hatırlamadığı halde (çamaşırında) ıslaklık bulan adam(ın) durumu soruldu. Efendimiz, Gusletsin buyurdular. İhtilâm olduğunu gören, fakat ıslaklık görmeyen kişinin durumu sorulduğunda, Gusûl gerekmez buyurdular. Ümmü Süleym, (ihtilâm olan kadın için; Bunu gören kadına da gusül icap eder mi? diye sordu. Rasûlullah Evet, çünkü kadınlar erkeklerin benzeridirler şeklinde cevap verdi." (Ebû Davud Terceme ve Şerhi, Tahare, I, 423; Tirmizî, Tahâre 82). Sarhoş ve baygın kimseler de aynı durumdadır.
Cünüp olan kimse idrarını yapmadan veya çokça yürümeden yıkanıp da bilâhare kendisinden nutfenin geri kalanı çıkacak olsa tekrar yıkanması gerekir.
Kadınlarda meninin dışarıya çıkması çok az vaki olduğu için, rüyada ihtilam olan bir kadın ihtiyaten yıkanmalıdır. Kişi karısı ile oynaşır veya bakar yahut da cinsî tahrike sürükleyen şey hakkında düşünür de bu yünden cinsel organından lezzet duymak şartıyla meni gelirse cünüp olur.
Oynaşma veya öpüşme anında erkekten de kadından da mezi gelebilir. Mezi, beyaza çalan yapışkan bir sıvıdır. Mezinin gelmesi cünüplüğü gerektirmez, fakat meni ile meziyi iyi ayırdetmek lâzımdır. Bu konuda Ali (r.a.)
"Ben, mezisi çok gelen biriydim. (Meniye kıyas ederek) yıkanmaya başladım. Öyle ki, sırtım çatladı. Bunun üzerine durumu Rasûlullah (s.a.s.)'a anlattım -veya anlatıldı- Rasûlullah: Böyle yapma. Meziyi gördüğünde tenasül organını yıka ve namaz için abdest aldığın gibi abdest al. Meni çıktığında ise guslet buyurdu." (Ebû Dâvud Terceme ve Şerhi, I, 371; Nesâî, Tehare, 179)
Hanefî ve Mâlikîlere göre meni pistir. Şâfiî ve Hanbelilere göre ise temizdir.
Elle tatmin yolu (mastürbasyon) da cünüplüğü gerektiren fiillerdendir. Mastürbasyon için açık bir nâs, emir veya yasak yoktur, fakat zina tehlikesini önlemek için bu yola başvurulabilir.
Yüksek bir yerden atlamak veya idrardan sonra yahut kişinin beline vurulması sonucu meninin gelmesi kişiyi cünüp etmez. Abdest almak yeterlidir. (Dört Mezhebin Fıkıh Kitabı, I, 94).
Cenâb-ı Allah, cünüp olan kişinin cünüplükten kurtulması için "...eğer cünüp olursanız, yıkanıp temizlenin... Yahut da kadınlara dokunmuşsanız, su bulamazsanız o vakit tertemiz toprakla teyemmüm edin. " (el-Maide, 5/6) buyurarak yol göstermiştir. Yüce Allah, cünüp olan kişinin suyla gusletmesi gerektiğini, eğer su bulamazsa, yahut yıkanması hâlinde hastalıktan korkarsa, teyemmüm ederek bu durumdan kurtulması gerektiğini bildiriyor. (Geniş bilgi için bk. Gusl ve Teyemmüm.)
Cünüp olan kişi ikinci defa cinsi temasta bulunmak isterse, gusletmeden kadına yaklaşabilir. Nitekim, Rasûlullah da böyle yapmıştır. Enes b. Malik (r.a'den rivayet edilmiştir: "Rasûlullah bir gün (bütün) hanımlarıyla (cinsî) temasta bulundu ve en sonunda bir kere gusül abdesti aldı" (Buhârî, Nikâh,102; Nesâî, Tahare 169; İbn Mâce, Tahare, 102). İki temas arasında gusletmek sadece müstehaptır. Bir kimse cünüp olduğu halde uyumak istiyorsa, Rasûlullah'ın Hz. Ömer'e "Abdest al, zekerini yıka, sonra uyu" (Buharî, Gusl, 3, 27) buyurduğu gibi, abdest alıp cinsel organını da yıkayarak uyuyabilir.
Cünüp iken yemek yeme, su içmek, yatmak ve Allah'a zikretme gibi eylemlerde bulunmak caizdir. Hz. Âişe (r.an), "Rasûlullah (s.a.s.) cünüp olarak yatmak istediği zaman namaz abdesti gibi bir abdest alırdı." demektedir. (İbn Mâce, Tahare, 99).
Ebû Hüreyre'den rivayet olunduğuna göre, cünüp iken, Rasûlullah (s.a.s.) ona rastlamış. Ebu Hüreyre gizlice oradan sıvışıp gitmiş. Bunun üzerine Peygamber (s.a.s.) onu araştırmış. Geldiği zaman ona neredeydin ey Ebu Hüreyre! diye sormuş; kendisi de, " Ya Rasûlallah, ben cünüp iken bana rastladınız. Gusletmedikçe huzurunuzda oturmayı uygun görmedim diye cevap vermiş. Hz. Peygamber (s.a.s.) "Mümin necis olmaz" buyurmuştur." (Buharî, Gusl, 23; İbn Mâce, Tahare, 80).
Rasûlullah (s.a.s.), cünüplükten yıkanmak istediği zaman ilk önce namaz abdesti gibi bir abdest alır, bilâhare yıkanırmış. Nitekim Hz. Âişe (r.a.), Peygamberimizin boy abdesti alışını şöyle anlatıyor:
"Peygamber (s.a.s.) cenabetten yıkanmak istediği zaman, ellerini yıkamayla başlardı. Sonra namaz için abdest alır gibi bir abdest alırdı. Sonra ellerini suya sokup, saç diplerini oğuştururdu, bilâhare avuçları ile üç defa başına su dökerdi. En sonunda suyu tüm vücuduna dökerdi." (Buharî, Gusül, 1)
Cünüplükte fazla beklememek ve ilk namaz vaktinden önce gusül abdesti almak gerekmektedir. Bir namaz vaktini hiçbir özür yokken cünüp geçiren kimse sorumlu duruma düşer.
Ali (r.a.), Rasûlullah'ın şöyle buyurduğunu haber vermiştir: "İçinde resim, köpek ve cünüp bulunan eve melekler girmez. " (Ebû Dâvud Libas,129; Nesâî, Tahare,167) Hadisten de anlaşıldığına göre guslü geciktirerek cünüp kalmaya devam etmek ve namaz vaktini geciktirmek tehlikelidir. Hadiste kastedilen cünüplük, namaz vaktini geçirmeye sebep olan cünüplüktür. Rasûlullah cünüp olarak bazen uyur ve sabah namazı vakti girmeden uyanıp gusledermiş. Ramazan gecelerinde kişi imsaka kadar cünüp olduğu halde uyuyabilir ve imsaktan önce gusledip oruca başlayabilir.
Cünüplük insanı yaşanan faal hayatın dışında tutar. Cünüp dolaşmak bir mümini rahatsız eder. Çünkü nafile namaz bile kılmak istese bunu yapamaz. Oruç tutamaz.
Cünüp olana haram olan şeyler: 1. Namaz kılamaz. Allah (c.c.), cünüp olan kişinin temizleninceye kadar namaza yaklaşmasını, yasaklamıştır:
"Ey iman edenler... Cünüp iken de gusledinceye kadar namaza durmayın. " (en-Nisa, 4/43).
2. Oruç tutamaz. Eğer uykuda ihtilâm olunup da sabahleyin bunun farkına varılırsa hemen gusledilip oruca devam edilmelidir. Fakat cünüp olarak oruç tutulamaz.
3. Cünüp olan kişi Kur'an okuyamaz. Cumhûr'a göre cünüp olan kişinin Kur'an okuması haramdır. Hz. Ali, "Cünüplükten başka hiçbir şey O'nu (Rasülullah'ı) Kur'an okumaktan alıkoyamazdı." (Ebu Dâvud Terceme Şerhi, I, 405; Nesâî, Tahare, 170) demiştir.
4. Kur'an'a el süremez, kendisine Kur'an okunmaz. "Şüphesiz bu, korunmuş bir kitapta bulunan değerli bir Kur'an'dır. Ona ancak temizlenenler dokunabilir. " (el- Vâkıa, 56/77-79).
5. Kâbe'yi tavaf edemez.
6. Mescide giremez. Camide iken ihtilâm olan kişi, hemen mescidi terketmelidir. Kapıların kapalı olması halinde zarurete binaen caizdir. Rasûlullah, "Şu evlerin (kapılarını) çeviriniz. Çünkü ben mescidi hayız ve cünüplere helâl görmüyorum" buyurdular. (İbn Mâce Tahare, 126).
7. Namaz kıldıramaz. Cünüp olduğu halde unutarak cemaate namaz kıldıran kişi, hatırlar hatırlamaz namazı terk etmeli ve guslederek namazına devam etmelidir.
Selim TEKİN
<!-- / message -->
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi Şuara 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Hayız Kanının Çeşitleri Kadın Mahrem Konular Şuara 0 2303 09 Ocak 2009 04:39
Kadının Zifafta Gözetilmesi Kadın Mahrem Konular Medineweb 1 2559 09 Ocak 2009 04:31
Adet döneminde hafızın kuran okuması caizmi? Kadın Mahrem Konular Şuara 0 3001 09 Ocak 2009 04:28
Hap Kullanırken Kanama Olması Özürmüdür? Kadın Mahrem Konular Şuara 0 2530 09 Ocak 2009 04:25
Adetli İken Oruç Tutmanın Hükmü Kadın Mahrem Konular mehmet akif2 1 3565 09 Ocak 2009 04:22

Alt 05 Şubat 2008, 11:34   Mesaj No:2
Medineweb Emekdarı
Emekdar Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Emekdar Üye isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 16627
Üyelik T.: 11 Şubat 2012
Arkadaşları:2
Cinsiyet:
Yaş:48
Mesaj: 4.081
Konular: 315
Beğenildi:49
Beğendi:0
Takdirleri:149
Takdir Et:
Standart Cvp: Cenabet


1.Açıklama
Guslü Gerektiren Haller:
1. Cinsel ilişkide bulunmak:Meni gelmese bile erkekle
kadının cinsel organları birbirine kavuşursa gusül gerekir.
Resulullah (s.a.v.) bu konuda şöyle buyurmaktadır: “Kadının
ve erkeğin sünnet mahalleri birbirine dokunur da kertik
kaybolursa gusül, lazım gelir. “(1)
2. İhtilam olmak: Erkek veya kadından uyku ya da uyanıklık
halindeyken şehvetle meninin çıkması da guslü gerektirir.
Resulullah (s.a.v.)’a: “Bir kimse elbisesinde ıslaklık
bulsa, ancak ihtilam olduğunu hatırlamasa yıkanması gerekir
mi?” diye soruldu. Resulullah (s.a.v.): “Evet gerekir” diye
cevapladı. Sonra ihtilam olduğunu görüp de yaşlık göremeyen
kimseden soruldu. Resulullah (s.a.v.): “Ona gusül gerekmez”
dedi..”(2)
(1) Buhârî, Gusl 28; Müslim, Hayz 87; Ebu Dâvud, Taharet 84;
Nesâî, Taharet 129; Ibn Ma’ce, Taharet 111; Muvatta, Taharet
71
(2) Ebu Dâvud, Taharet 95; Tirmizî, Taharet 82
Ölü veya diri bir hayvanın dübürüne haşefenin (cinsel
organın ucu) girmesi ise, guslü icap ettirmez ve kişi cünüp
olmaz. Fakat bu durumda meni gelirse cünüplük vaki olur. Bu
tür yönelişler her devirde görülebildiği ve cinsel bir sapma
olduğu için İslâm' da yasaktır ve cezası vardır
Cünüp olan kimse idrarını yapmadan veya çokça yürümeden
yıkanıp da bilâhare kendisinden nutfenin geri kalanı çıkacak
olsa tekrar yıkanması gerekir.
Oynaşma veya öpüşme anında erkekten de kadından da mezi
gelebilir. Mezi, beyaza çalan yapışkan bir sıvıdır. Mezinin
gelmesi cünüplüğü gerektirmez, fakat meni ile meziyi iyi
ayırdetmek lâzımdır. Bu konuda Ali (r.a.)
Elle tatmin yolu (mastürbasyon) da cünüplüğü gerektiren
fiillerdendir. Mastürbasyon için açık bir nâs, emir veya
yasak yoktur, fakat zina tehlikesini önlemek için bu yola
başvurulabilir.
Yüksek bir yerden atlamak veya idrardan sonra yahut kişinin
beline vurulması sonucu meninin gelmesi kişiyi cünüp etmez.
Abdest almak yeterlidir. (Dört Mezhebin Fıkıh Kitabı, I, 94).
Cünüp olan kişi ikinci defa cinsi temasta bulunmak isterse,
gusletmeden kadına yaklaşabilir. Nitekim, Rasûlullah da
böyle yapmıştır. Enes b. Malik (r.a'den rivayet
edilmiştir: "Rasûlullah bir gün (bütün) hanımlarıyla (cinsî)
temasta bulundu ve en sonunda bir kere gusül abdesti aldı" (
Buhârî, Nikâh,102; Nesâî, Tahare 169; İbn Mâce, Tahare,
102). İki temas arasında gusletmek sadece müstehaptır. Bir
kimse cünüp olduğu halde uyumak istiyorsa, Rasûlullah'ın Hz.
Ömer'e "Abdest al, zekerini yıka, sonra uyu" (Buharî, Gusl,
3, 27) buyurduğu gibi, abdest alıp cinsel organını da yıkayarak uyuyabilir
Alıntı ile Cevapla
Alt 05 Şubat 2008, 11:34   Mesaj No:3
Medineweb Emekdarı
Emekdar Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Emekdar Üye isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 16627
Üyelik T.: 11 Şubat 2012
Arkadaşları:2
Cinsiyet:
Yaş:48
Mesaj: 4.081
Konular: 315
Beğenildi:49
Beğendi:0
Takdirleri:149
Takdir Et:
Standart Cvp: Cenabet


2.Açıklama
Cünüp olan insanın yemek yemesi, su içmesi câiz midir?
Ihtiyatlı görüşe göre kadın için de erkek içinde cünübken
yemek, içmek mekruhtur. Çünkü kullanılmış suyu içmek
mekruhtur. Kullanılmış su abdest ve gusül için kullanılan
sudur. Böyle bir su, maddi pislik taşımasa bile, günahları
süpürmekle manevi kir taşır. Ağız yıkanmadan ağıza, alınan
su, bedenin bir parçasına (yani ağzına) degmis ve bu manevi
kiri yüklenmiş olur. Yutulmasıyla o kir de yutulur. Ancak
cünüp olan kimse, elini ve ağzını yikadıktan sonra yiyip
içebilir. Âdetli ve lohusanın durumu böyle değildir. Onlar
yıkanacak zamana gelmedikce, artıkları kullanılmış su gibi
olmaz. Yiyip içebilirler, artıkları temizdir. ( Halebî
(sağîr) 41-42; Hindiyye I/13; Kâdihân NI/404 ) Diğer yönden
cünüp kimsenin ağzını yıkamadan da yemesinde mahzur
olmadığını söyleyenler olduğu gibi, ( Kadıhân I/46) yıkasa
bile mahzurlu olduğunu söyleyenler de vardır.( Halebî
(sağîr), agk.; Ayrıca bk. es-Subkî, el-Menhel N/288;
Nemenkânî N/205) En iyisi sıkışık olunmadığı zamanlarda
yemeyi içmeyi yıkanmadan sonraya bırakmaktır.
Gusletmesi farz olan birisi temizlik de yapar, bulaşık da
yıkayabilir, yemek te yiyebilir.fakat ağzını ve ellerini
yıkamadan yemek yemesi mekruhtur. ama haram değildir.
Gusülsüzlüğü bu gibi hizmetlerine mâni olmaz.
Ancak, guslü bir namaz vakti geçirecek kadar tehir etmemek
gerektiğini de âlimlerimiz ikaz yollu ihtar etmişlerdir.
Çünkü, namaz vakti geçtiği halde gusletmemek, namazı kazaya
bırakmak demektir. Özürsüz namazı kazaya bırakmak ise câiz
değildir.
Bu bakımdan, kendisine gusül farz olan kimse, gusülden önce
gereken işleri yapar, temizlikte bulunur, hatta yemek dahi
hazırlarsa da, bulduğu ilk fırsatı hemen kullanıp guslünü
yapmalı, gusülsüzlüğünü bir namaz vakti çıkıncaya kadar
tehir etmemelidir. Resûl-i Ekrem Efendimiz, guslünü özürsüz
tehir edenleri ikaz ettiği hadîsinde cünübün bastığı
toprağın kendisine lânet okuyacağını hatırlatmış, guslü
tehir etmemeyi tembih buyurmuştur.
Bununla beraber gusülsüz insan, necis de değildir. Mânevî
kirlidir, ama necis hükmünü almaz. Ebû Hüreyre (R.A.) Resûl-
i Ekrem Efendimize bu mevzuda sorduğu sualine şöyle cevap
almıştır:
Sübhânallah! Hiç mü’min necis olur mu?
Demek ki, cünüb insan mânen kirlidir, ama bu kirlilik
kendisinden tiksinilmesine sebeb olacak necislik hükmünü de
almaz.
Alıntı ile Cevapla
Alt 05 Şubat 2008, 11:35   Mesaj No:4
Medineweb Emekdarı
Emekdar Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Emekdar Üye isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 16627
Üyelik T.: 11 Şubat 2012
Arkadaşları:2
Cinsiyet:
Yaş:48
Mesaj: 4.081
Konular: 315
Beğenildi:49
Beğendi:0
Takdirleri:149
Takdir Et:
Standart Cvp: Cenabet


Gusletmesi Farz Olanlara, Haram Olan Şeyler Nelerdir?
Cünüp olan kadın ve erkeğe veyahut hayız ve nifas hâlindeki
kadınlara yapmaları haram olan dini vazifeler şunlardır:
l— Namaz kılmak.
Cünüp olan kimse, oruç tutmakla beraber, hayız ve nifas
hâlindeki kadın, oruç da tutamaz.
2 — Kur’an okumak.
Ezberden veya Mushaf’a bakarak bir âyet dahi olsa Kur’an
okumak (tilâvet) haramdır: Ancak Kur’an’daki dua ve sena
âyetlerini tilâvet kasdı olmaksızın dua ve sena niyyetiyle
ezberden okumak caiz görülmüştür. Meselâ, cünüp bir kimsenin
dua ve sena âyetlerini ihtiva eden Fatiha sûresini tilâvet
kasdıyla okuması haramdır. Dua ve sena niyyetiyle okuması
ise caiz olur.
* Kelime-i şehadet getirmek, teşbih ve tekbir kelimelerini
söylemek de caizdir.
3— Kur’an okumak caiz olmadığı gibi Kur’an-ı Kerîm’e el
sürmek de caiz değildir. İsterse el sürülen bir âyet olsun,
isterse yarım âyet. Ancak Kur’ân-ı Kerîm bir mahfaza içinde
olduğu takdirde el sürmek caiz olur.
4 — Kâbe-i Muazzama’yı tavaf etmek.
5 — Zaruret olmaksızın câmi-i şerifin içine girmek veya
camiin içinden geçmek.
6 — Üzerinde âyet-i kerime yazılı herhangi altın ve gümüş
parayı veya kolyeyi veyahut levhayı elle tutmak da haramdır.
Gusletmesi farz olan kişilere mekruh olan şeyler ise:
1- dini kitaplardan herhangi birini el ile tutup okumak. el
ile tutmayıp öyle okusa mekruh değil
2- elini ve ağzını yıkamadan yiyip içmek
3.açıklama
Bir insanın cenabet gezmesi günah değildir. Ancak bir vakit
namazı geçirecek kadar cünüb durmak namazın aksamasına neden
olacağı için caiz değildir. Bu durumdan dolayı namaz kazaya
kalmışsa tevbe istiğfar edilmelidir
Alıntı ile Cevapla
Alt 10 Kasım 2023, 08:18   Mesaj No:5
Medineweb Baş Editörü
Mihrinaz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: Mihrinaz isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 14593
Üyelik T.: 15 Kasım 2011
Arkadaşları:15
Cinsiyet:Anne
Memleket:MEDİNEWEB
Yaş:44
Mesaj: 12.707
Konular: 1315
Beğenildi:12524
Beğendi:9253
Takdirleri:28524
Takdir Et:
Standart




Cenâb-ı Allah, cünüp olan kişinin cünüplükten kurtulması için "...eğer cünüp olursanız, yıkanıp temizlenin... Yahut da kadınlara dokunmuşsanız, su bulamazsanız o vakit tertemiz toprakla teyemmüm edin. " (el-Maide, 5/6) buyurarak yol göstermiştir. Yüce Allah, cünüp olan kişinin suyla gusletmesi gerektiğini, eğer su bulamazsa, yahut yıkanması hâlinde hastalıktan korkarsa, teyemmüm ederek bu durumdan kurtulması gerektiğini bildiriyor. (Geniş bilgi için bk. Gusl ve Teyemmüm.)

Cünüp olan kişi ikinci defa cinsi temasta bulunmak isterse, gusletmeden kadına yaklaşabilir. Nitekim, Rasûlullah da böyle yapmıştır. Enes b. Malik (r.a'den rivayet edilmiştir: "Rasûlullah bir gün (bütün) hanımlarıyla (cinsî) temasta bulundu ve en sonunda bir kere gusül abdesti aldı" (Buhârî, Nikâh,102; Nesâî, Tahare 169; İbn Mâce, Tahare, 102). İki temas arasında gusletmek sadece müstehaptır. Bir kimse cünüp olduğu halde uyumak istiyorsa, Rasûlullah'ın Hz. Ömer'e "Abdest al, zekerini yıka, sonra uyu" (Buharî, Gusl, 3, 27) buyurduğu gibi, abdest alıp cinsel organını da yıkayarak uyuyabilir.

Cünüp iken yemek yeme, su içmek, yatmak ve Allah'a zikretme gibi eylemlerde bulunmak caizdir. Hz. Âişe (r.an), "Rasûlullah (s.a.s.) cünüp olarak yatmak istediği zaman namaz abdesti gibi bir abdest alırdı." demektedir. (İbn Mâce, Tahare, 99).

Ebû Hüreyre'den rivayet olunduğuna göre, cünüp iken, Rasûlullah (s.a.s.) ona rastlamış. Ebu Hüreyre gizlice oradan sıvışıp gitmiş. Bunun üzerine Peygamber (s.a.s.) onu araştırmış. Geldiği zaman ona neredeydin ey Ebu Hüreyre! diye sormuş; kendisi de, " Ya Rasûlallah, ben cünüp iken bana rastladınız. Gusletmedikçe huzurunuzda oturmayı uygun görmedim diye cevap vermiş. Hz. Peygamber (s.a.s.) "Mümin necis olmaz" buyurmuştur." (Buharî, Gusl, 23; İbn Mâce, Tahare, 80).

Rasûlullah (s.a.s.), cünüplükten yıkanmak istediği zaman ilk önce namaz abdesti gibi bir abdest alır, bilâhare yıkanırmış. Nitekim Hz. Âişe (r.a.), Peygamberimizin boy abdesti alışını şöyle anlatıyor:

"Peygamber (s.a.s.) cenabetten yıkanmak istediği zaman, ellerini yıkamayla başlardı. Sonra namaz için abdest alır gibi bir abdest alırdı. Sonra ellerini suya sokup, saç diplerini oğuştururdu, bilâhare avuçları ile üç defa başına su dökerdi. En sonunda suyu tüm vücuduna dökerdi." (Buharî, Gusül, 1)

__________________

~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~




Alıntı ile Cevapla
Cevapla

« Zann | Mukabele »

Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.