|
Konu Kimliği: Konu Sahibi enderhafızım,Açılış Tarihi: 26 Aralık 2013 (19:26), Konuya Son Cevap : 08 Aralık 2014 (23:01). Konuya 1 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
26 Aralık 2013, 19:26 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 5879 Üyelik T.:
28 Aralık 2008 | Fıkıh Usulü [Ünit 07 Ders Özeti] (Dokuz Eylül) Fıkıh Usulü [Ünit 07 Ders Özeti] (Dokuz Eylül) 7.ÜNİTE / LAFIZLAR VE DELALETLERİ S-1 İSLAM HUKUKUNDA İSTİNBAT ( HÜKÜM ÇIKARMA ) DAYANAKLARI NELERDİR. ? C-1 Kuran ve Sünnet naslarına dayanır. S-2 İSTİNBAT METODLARI NELERDİR ? C-2 Manevi metod ( Kıyas, İstihsan, Mesalih,Zerayi) ve Lafzi Metod ( Naasların lafızları ve ve bunların delalet ettiği umum ve hususlar) olmak üzere ikiye ayrılır. S-3 HANEFİ USUL BİLGİNLERİ, LAFZIN İFADE ETTİĞİ MANAYI HANGİ YÖNLER İLE ELE ALIR. ? c-3 Lafzın hangi mana için va’z olunduğu, Va’z olunduğu manada mı yoksa başka manada mı kullanıldığı, kullanıldığı manaya açıklık ve kapalılık derecesi, çıkarılan mananın doğrudan mı yoksa dolaylı yollardan mı elde edildiği olmak üzere dörtbakımdan ele almışlardır. S-4 VA’Z OLUNDUĞU MANA BAKIMINDAN LAFIZLAR HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ. ? C-4 HÂSS: Birtek manayı ifade eden ve tek ferde ait olan lafızdır. ( Ahmet, Güneş, İzmir gibi) Hass’ın delaleti: Hass lafız açıktır, aksi bir delil olmadıkça manası ve ifadesi kesindir zihinde başka mana ifade etmez. Örn: Bir kilo elma aldım (“bir kilo” hass bir lafızdır.Elmanın miktarı nettir.) Hass’ın çeşitleri: Mutlak ve Mukayyed: Belirli olmayan ve sıfatında delil olmayan “adamlar” gibi lafza Mutlak, Herhangi bir sıfatla kayıtlanmış lafza da Mukayyed lafız denir. Emir: a- Sarih emir : “Yap,Yapsın” gibi net olarak, bir fiili üstün, alttan talep etmesidir. Beş şartı vardır. Lafız olması, Talep, Kesinlik,Emir Siygası ve İs’ti’la (üstünlük) olması b- Gayri Sarih : Dilek ve emir kipleri ile değilde isim ve fiil cümleleri ile yapılmış haber kipleri ile talep edilen fiillerdir.Hakiki manasının dışında kullanılabilir. Bu konu yedi anlamda sıralanmıştır: İlzam, Nedb, İbaha, İrşad, Meydan okuma, Azarlama,Dilek/İstek anlamında. c- Emrin Gereği : Kelamın hangi manada kullanıldığı kelamın siyakından ve hal karinelerinden anlaşılır. Emir sıygasının farklı manalarda kullanıldığı için hakkında görüş ayrılıkları vardır. Nehiy : a- Sarih Nehy : Bir fiilin kesinlikle yapılmaması kesin ve net olarak istenmesi b- Gayri Sarih : Gayri sarih emirdeki gibidir. c- Nehyin Gereği : Kısaca terketmektir ÂMM: Bir isim altında anılan şeylerin sınırsız olarak tamamını içerisine alması demektir. Amm’ın Üç şartı vardır bunlar; Tereddüt (delalet ettiği şeylerin çok olması), Kapsama, Ummuluk Âmm’ın hükmü kendi vasfı için uygun olan tüm fertleri içine almasıdır MÜŞTEREK: İki veya daha fazla manaya ayrı ayrı va’z olunarak konuşulmasıdır. İki şartı vardır bunlar; Mananın çokluğu ve Lafzın va’z ının çokluğu Müşterek lafzın hükmü beklemektir. MÜEVVEL: Müşterek lafzın içine aldığı manalardan tercih edilen anlama denir. Müevvelin hükmü, yapılan tevilde hata ihtimali olmaklar beraber onunla amel etmenin vücubiyetidir. Tevil in yanlış olduğu anlaşılırsa ondan dönmekte vaciptir. S-5 MANADA KULLANILIŞI HAKKINDA LAFIZLAR HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ.? C-5 Hakikat: Vaz’ olunduğu manada kullanılan lafızlardır. Dört kısıma ayrılır bunlar ; Lügavi, Şer’i, Genel örf ve Özel örf MECAZ: aralarındaki münasebetten dolayı vaz ‘ olunduğu mananın dışındakİ bir manayı ifade etmesidir. Sekiz bölümde incelenir bunlar ; Müşabehet ( Bir şeyin kendine has bir vasfından başka bir manada kullanılması), Kevn ( önceki halinin ismiyle isimlendirilmesi),Eylûle ( gelecekteki hali ile isimlendirilmesi), İsti’dad ( bir şeyyin kuvvetle ilgisinin bulunduğu bir vasıf ile adlandırılması), Hulul ( Bir lafzın, ya hakiki manasını mecazın yerine koymak yada mecazın hjakiki manası yerine konması), Cüz’iyye ( Cüz zikredilerek Kül’ün kast edilmesi),Sebebiyye( sebep teşkil etmesi ), Âliyye ( konuşma aletimiz olan dilin, söz anlamında kullanılması gibi). SARİH: Sıkça kullanılmasından dolayı mananın tamamen açık olduğu lafızdır. Daha önceden zikredilen ve dört bölümde incelenen açık lafızlar ( zahir, nas, müfesser, muhkem )’dan farkı delaletinden olmayıp çok kullanılmasındandır. KİNAYE: Kastedilen mananın gizli olduğu, hafi lafzın aksine ancak bir karine ile anlaşılabilen lafızdır. Zira hafide maksat belli olup siga dışında bir sebepten dolayı kastedilen mana gizli kalmıştır. Kinayede hüküm, niyet belli olmadıkça onunla amel etmemektir. S-6 AÇIKLIK DERECESİ BAKIMINDAN LAFIZLAR HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ.? ZAHİR: Anlaşılanmanayı kastetmek için sevkedilsin veya sevkedilmesi, lafzın sigasından dinleyenin açıkça anladığı sözdür. Bu tariftende anlaşılacağı gibi zahir, kelimeye değil cümleye ait bir kavramdır. Hükmü ise nesh olunma ihtimaline rağmen kendisiyle amel etmek vaciptir. NASS: Sigası yönü ile değil mütekellimin kastettiği mana bakımından zahirden daha açık olan ibaredir. “Hoşunuza giden,sizin için uygun olan kadınlardan ikişer üçer, dörder nikâhlayın” âyetinde iki husus anlaşılmaktadır: Birincisi nikahın mubah oluşu; ikincisi ise çok evlilik meselesidir. Âyet bu hususlardan hangisi için sevk olunmuştur? Bu âyetin devamında gelen eğer adaleti sağlayamamaktan endişe ederseniz bir tanesi ile yetinin” ifadesi, ilk âyetin ikinci manaya, yani çok evliliğin mubahlığına delâlet ettiğine dair bir karînedir. şu halde âyet, nikahın mubahlığı konusunda zahir, çok evlilik konusunda ise nasstır Hükmü ise anlaşılan açık manası ile amel etmek vaciptir. MÜFESSER: Müfesser beyan-ı takrir ve beyan-ı tefsirin kendisine bitiştiği ve dolayısıyla nasstan daha açık olan lafız veya sözdür. Beyan-ı takrir, söz âmm ise tahsis ihtimalini; hâs ise mecaz ve tevil ihtimalini ortadan kaldırarak sözü kuvvetlendiren bir beyandır. Beyan-ı tefsir ise sözü kuşatan kapalılığı giderip onu açık hale getiren beyandır. MUHKEM: Nesh olmaması ihtimali sebebiyle müfesserden daha kuvvetli olan lafızdır. Hükmü ise kendisi ile amel ve itikadın vacip oluşudur. Muhkem li aynihi(nesh ihtimalinin bulunmayışı, devamlılığına ve ebedi oluşuna delâlet eden bir karîne ile ya da mananın bizzat kendisiyle olan muhkemdir) ve muhkem li gayrihi (vahyin kesilmesi ile nesh ihtimali de ortadan kalkan nasstır ) olmak üzere ikiye ayrılır. S-7 KAPALILIK DERECESİ BAKIMINDAN LAFIZLAR İLE İLGİLİ BİLGİ VERİNİZ. Hafi: Hafî, kendi sîgası dışındaki bir sebepten dolayı manası kapalı olan lafızdır. Müşkil: Müşkil, kastedilen mana kapalı olup, ancak düşünmek sureti ile anlaşılabilen lafızdır. Mücmel: Kendisinde pek çok mananın yoğunlaştığı, maksadın ibârenin kendisinden anlaşılamayacak kadar karışık olduğu, ancak tefsire, ayrıca ihtiyaç duyulması halinde araştırma ve tefekküre başvurmak suretiyle anlaşılabilen lafızdır.Mücmelin açıklaması üç şekilde olur. Tefsir yoluyla: Bu tür açıklama tam bir kesinlik ifade eder, herhangi bir Şüphe ve ihtimale yer bırakmaz. Böylece mücmel lafız müfesser olur. Tevil Yoluyla: Tevil yoluyla yapılan beyanlar yeterli olmakla beraber zan ifade eder ve yapılan açıklamadan sonra mücmel lafız “müevvel” olur. İşkal yoluyla: Bu yol mücmel lafzın müşkile döndürülmesi ile olur. Anlaşılması ise, müşkilin anlaşılması konusunda anlatılan yöntemle olur. Bu şekilde vârid olan beyan, ne kesinlik ne de zan ifade eder. icmal, işkale çevrilir ve işkal olması halinde vârid olan ihtimallere bakarak, kastolunan mananın anlaşılması için araştırma ve düşünme ihtiyacı doğar. Aratırma ve düşünme sonucunda kastolunan mananın anlaşılması mümkün olursa mücmel müevvele dönüşür. Müteşabih: Müteşâbih, kendisi ile ne kastedildiğinin anlaşılmasından ümit kesilen lafızdır. Yani, nasıl ki muhkem en açık lafız ise, müteşâbih de en kapalı lafızdır. Lafzî müteşâbih ve Mânevî müteşâbih olmak üzere iki kısma ayrılır. Lafzî müteşâbih: “Yasin” ve “ElifLamMim” lafızları gibi, sure başlarında bulunan hurufu mukattaalar gibi manası asla anlaşılamayan lafızlardır. Mânevî müteşâbih: “Rahman arşın üstüne istiva etti” “ALLAH’ın eli onların ellerinin üstündedir” ve “Ne tarafa dönerseniz ALLAH’ın yüzü oradadır”şeklinde ALLAH’ın sıfatlarıyla ilgili âyetlerde olduğu gibi manası bilinen, ancak bilinen mananın kastedilmesinin mümkün olmadığı müteşâbihtir. |
Konu Sahibi enderhafızım 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
En Pratik Sağlık Bilgileri | Pratik / Faydalı Bilgiler | enderhafızım | 0 | 168 | 14 Ekim 2023 13:10 |
Kur'an Güzel Konuşun Diyor, Konuşuyor... | Serbest Kürsü | su damlası | 3 | 2551 | 24 Kasım 2016 14:16 |
Geeflow - Diriliş (15 Temmuz Darbe Rap Şarkısı) | İlahiler/Ezgiler | enderhafızım | 0 | 2080 | 23 Kasım 2016 12:06 |
Otuz Kuş & Dursun Ali Erzincanlı (Şehit Ömer... | İlahiler/Ezgiler | Esma_Nur | 1 | 2807 | 23 Kasım 2016 11:44 |
15 Temmuz Demokrasi Marşı (İndir) | İlahiler/Ezgiler | enderhafızım | 0 | 2397 | 23 Kasım 2016 11:10 |
08 Aralık 2014, 23:01 | Mesaj No:2 |
Durumu: Medine No : 45760 Üyelik T.:
27 Ekim 2014 | Cevap: Fıkıh Usulü [Ünit 07 Ders Özeti] (Dokuz Eylül)
bu konu bu kadar degil ki.daha soru olmalı
__________________ HAKKA İNAN,SA'YE SARIL ,HİKMETE RAM OL! |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Fıkıh Usulü [Ünit 11 Ders Özeti] (Dokuz Eylül) | enderhafızım | İZMİR İlitam | 0 | 26 Aralık 2013 19:29 |
Fıkıh Usulü [Ünit 09 Ders Özeti] (Dokuz Eylül) | enderhafızım | İZMİR İlitam | 0 | 26 Aralık 2013 19:28 |
Fıkıh Usulü [Ünit 08 Ders Özeti] (Dokuz Eylül) | enderhafızım | İZMİR İlitam | 0 | 26 Aralık 2013 19:27 |
Fıkıh Usulü [Ünit 06 Ders Özeti] (Dokuz Eylül) | enderhafızım | İZMİR İlitam | 0 | 26 Aralık 2013 19:26 |
Fıkıh Usulü [Ünit 02 Ders Özeti] (Dokuz Eylül) | enderhafızım | İZMİR İlitam | 0 | 26 Aralık 2013 19:17 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|