|
Konu Kimliği: Konu Sahibi keserim,Açılış Tarihi: 25 Ekim 2007 (12:13), Konuya Son Cevap : 19 Ekim 2008 (23:14). Konuya 6 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
25 Ekim 2007, 12:13 | Mesaj No:1 |
Prof Bayraklı: Namazın Kazası olmaz.. Prof Bayraklı: Namazın Kazası olmaz.. Prof. Dr. Bayraktar Bayraklı, "Şartlar namazı terk ettirirse ne olur? şeklindeki soruya verdiği cevapta namazlarının kazasının olmadığını savunarak kılınan kazalar nafile namaz olur dedi Takvim gazetesindeki köşesinde dün, "Namazın kazası var mı" sorusu üzerine orucun kazası olacağını ama namazın kazası olamayacağını belirterek şu yanıtı vermişti: "Kur'an'da Yüce Allah namazın kazasından bahsetmemektedir. Orucun kazasından bahsetmektedir. Orucun kazasından bahsetmesine rağmen namazın kazası konusunu gündeme getirmektedir. Oruç tutarken, rahatsızlanan veya sefere çıkan, orucunu kazaya bırakabilir. Ama Nisa 101'de sefere çıkanın namazını kılacağını söylemektedir. Ayrıca Nisa 102'de savaş halindeyken de namazın kılınacağını buyurmaktadır. Diğer taraftan Maide 6'da su bulamadığımız takdirde teyemmüm alıp namazımızı kılmamız emredilmektedir. Eğer namazın kazası olsaydı seferilikte, savaşta ve susuzluk hallerinde kazaya bırakmamız uygun görülürdü. Şartlar ne olursa olsun, namaz kılınmalıdır. Namazın kazası olur diyenler, normal insanlardır. Hz. Peygamber kaza namazı kılmamıştır. Kırk yaşında peygamber oldu, 9 yıl sonra namaz farz kılındı. Kılmadığı namazları kaza etmiş midir? Tabiki böyle bir namaz kılmamıştır. O zaman Yüce Allah'ın demediğini, peygamberin uygulamadığını nasıl söylüyorlar? Onların böyle fetva vermeleri ibadet eğitimi bakımından çok sakıncalı olmuş, olmaya devam etmektedir. Genç ve orta yaşlılar şöyle düşünüp söylüyorlar: Nasıl olsa namazın kazası oluyor. Elli yaşımızdan sonra kazalarımızı kılarız, şimdi kılmayabiliriz. İşte kaza fikri insanları namaz kılmamaya sevk etmektedir" Şartlar namazı terk ettirirse ne olur? Prof. Dr. Bayraktar Bayraklı, bugün ise "Şartlar namazı terk ettirirse ne olur? sorusuna aynı minvalde bir yanıt vererek şu açıklamada bulundu: Bu şartları ele alabiliriz: Uyuya kalmak, beyin ameliyatları gibi uzun süren ameliyatlar, çok önemli uluslararası toplantılar. Bu ve buna benzer şartlarda namaz kılma engellenmiş olabilir. O zaman ne yapabiliriz? Bu şartlarda önümüzde iki seçenek vardır: 1- Öne alarak cem yapılır. Cem birden fazla namazı aynı anda kılmaktır. Yani iki vakit veya daha fazlasını birleştirerek kılmak anlamına gelmektedir. Mesela; bir beyin cerrahı uzun sürecek ameliyat süresinde geçecek olan namazlarını önceden birleştirip kılar ve ameliyatına girer. 2- Sonraya bırakılarak cem yapılır. Mesela; uyuyan kişi uyandığında kılmadığı namazlar varsa, o andaki vakit namazı ile beraber kılar. Bunun anlamı şudur: Bu günün namazı mutlaka kılınmalıdır. Kaza niyeti ile değil eda niyetiyle kılınacaktır. Bugünün namazı yarına bırakılmamalıdır. Burada şu soru sorulabilir: "Geçmişte kılmadığımız namazlar ne olacaktır?" Namazı kılmamak günahtır. Günahın telafisi ancak af dilemek, tövbe etmekle olacaktır. Kıldığımız kaza namazları nafile yerine geçer. "Namazın kazası vardır" diyenler, halkın af dilemesine mani oluyorlar. Hz. Peygamber'e dayandırılan bir uygulamaya göre, kadınlar regl olduklarında namazlarını kılmaz, oruçlarını tutmazlar. Ramazan ayının sonrasında orucu kaza ederler ama namazı kaza etmezler, neden? Çünkü namazın kazası olmaz da ondan. Namazın kazası olsaydı, kadınlar kılmadığı namazlarını kaza ederlerdi. | |
Konu Sahibi keserim 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Tağut nedir? | İslami Kavramlar | Tuba_ | 6 | 2645 | 05 Kasım 2007 11:45 |
Ağla Ağla | Şiirler ve Şairler | keserim | 0 | 1761 | 31 Ekim 2007 00:23 |
Prof Bayraklı: Namazın Kazası olmaz.. | Namaz-Abdest-Teyemmüm | NUR | 6 | 4080 | 25 Ekim 2007 12:13 |
Mevlana'nın vasiyeti | Güzel Sözler-Deyımler-Nükteler | Tuba_ | 1 | 2203 | 25 Ekim 2007 01:10 |
Salavatlar ve anlamları | Dua Bölümü | Kara Kartal | 1 | 2234 | 25 Ekim 2007 00:59 |
25 Ekim 2007, 21:07 | Mesaj No:2 |
Durumu: Medine No : 16627 Üyelik T.:
11 Şubat 2012 | Cvp: Prof Bayraklı: Namazın Kazası olmaz.. Meşru mazeretlerle vaktinde edâ edilemeyen namazlann daha sonra kaza edilmesi biraz araştırırsak peygamber efendimizin kavlî ve fiilî sünnetiyle sabittir. Özürsüz olarak bir namazın vaktini geçirmek büyük günahlardan sayılmıştır. yani toparlarsak meşru mazeretlerle eda edilmeyen namazların tanışında belirttiği gibi kaza namazı olarak kılınması şeklini tam olarak emin olmasakta öyle umulur... Lakin insan mantıklı düşünürse özürsüz olarak vaktin geçmesinin büyük günah olduğu kaçınılmaz bir gerçektir. |
19 Ekim 2008, 22:30 | Mesaj No:3 |
Cvp: Prof Bayraklı: Namazın Kazası olmaz..
kafirler peyganber efendimizi ahzab günude yani hendek savaşında dört vakit ( öğle, ikindi, akşam, yatsı) alıkoyduklarında bu namazları tertip üzere kaza ederken resullullah aleyhi ve sellem bilali habeşiye bu namazlardan her namaz için ezana okumasını ve ikamet etmesini emretmiştir. bu alıntı nurul izahtandır.kaza namazlarında ezan ve ikamet başlıklı bölüm. burdanada anlaşılacağı üzere islam dininde namzaların kaza edilmesi vardır. ve örnekte en baştaki kişiden resulullah efendimizdendir bir arakdaşımızın zikrettiği gibi efendimizin sabah namazı kaza olmamıştır çunkü bir namazın kaza olabilmesi için üzerinden bir ezan geçmesi gereklidir. vaktınde kılınmış değilde daha öğle vaktı girmeden kılınmış bir namazdır. | |
19 Ekim 2008, 22:48 | Mesaj No:4 |
Cvp: Prof Bayraklı: Namazın Kazası olmaz..
bu konuyu yeni görüyorum. güncellenmesi iyi olmuş. bence prof. bayraklı hoca namazın kazası olmaz derken, bunu uhrevi manada , sevabını kastetmiştir olabilir. çünkü vakit namaz ibadetinin şartlarındandır.bir namaz ancak bulunduğu vakit içinde kılınabilir.bu haliyle dar zamanlı bir ibadettir. çeşitli sebeplerden ötürü kaza edilen namazlar üzerimize borçturA.llah o namazı dilerse kabul eder,dilerse etmez...bu nokta önemli...kazalarını kılan bir kimse borcunu yerine getirir.ama karşılığı Allah a kalmış. kul ümitvarolup kıldığı kazaların kabul olmasını diler.. namazların cem edilmesine gelince, imam hanefiye göre arafat ve müzdelife dışında cem yoktur. imam malik , imam şafi ve imam hanbeli ye göre çeşitli durumlarda(hastalık, şiddetli yağmur, korku , güvensilik vs. halleri) nde namaz cem edilebilir.
__________________ EN GÜZEL AŞK: ALLAH! | |
19 Ekim 2008, 23:06 | Mesaj No:5 |
Cvp: Prof Bayraklı: Namazın Kazası olmaz..
kaza namazı zaten vaktınde kılınmış bir namzın yerını tutmaz. namaz kaza edilir ve Allah tealanın namazını kazaya bıraktığı için kendisini affetmesini ve kaza namzının kabulunu ister. bir diğer mevzu şeriatta hüküm var olana yani zahire verılır. tahmine göre zana göre olmaz. peyganber efendimizin yukarıda zikrettiğimiznamazlarını kaza etmesi buna en öndeki bir örnektir. yıne meshep imamlarımız ve alimlerimizde kaza namazının olduğunu ver hatta detaylarıyla nasıl kılınacaklarını anlatmışlardır. Takvim gazetesindeki köşesinde dün, "Namazın kazası var mı" sorusu üzerine orucun kazası olacağını ama namazın kazası olamayacağını belirterek şu yanıtı vermişti: alıntı prof un yazısında alıntıdır. bu olay ramazan orucuna hastır. ve kadınlara hitabendir. kadınların özel halleriyle ilgili durumlar için geçerlidir. konunun hassasıyetı gereğı anlayacağınızı bilerek konuyu açmıyorum.( nur ) peyganberımızın kaza namazı kılmadığını yazıyor yazısında. bizim alıntı yaptığımız kaynaklar medreselerde okutulan kaynaklardandır. ve kaza namazı vardır. bır diğer mevzu sadece kuran merkezli bir yaklaşımda bulunmuş hoca efendi. hocayı tekfır etmıyorum anca fıkırlerınede katılmıyorum. muhabbetle. | |
19 Ekim 2008, 23:06 | Mesaj No:6 |
Cvp: Prof Bayraklı: Namazın Kazası olmaz.. Kılınamayan namazların insanların üzerlerine bir borçtur.ki Efendimiz s.a.v "Allah'a olan borç, ödenmeye en lâyık olandır,"buyurur.Namaz kazaları elbette olur. Efendimiz s.a.v "Bir namazı unutan,hatırladığı zaman onu kaza etsin. O namazın başka kefareti yoktur."buyurmuştur. Ebû Katâde'nin rivayetine göre dePeygamber (SAV), uyku dolayısıyla namaz kılamadıklarını söyleyenlere:"Uykuda kusur yoktur, kusur uyanıklık halinde olur. Biriniz namazıunutur, ya da uyku sebebiyle kılamazsa, hatırladığı zaman o namazıkılsın!" demiştir.BU iki hadisi şerifte buyurduğu üzere namazların kılınmadığı vakit kaza edilmesi gerektiğini efendimiz s.a.v bize emretmektedir. Hendek savaşında da zor bir gün Rasûlüllah (s.a.s.) ve ashabı, öğle,ikindi ve akşam namazlarını vaktinde kılma imkanı bulamamışlar; bu üçvakti, yatsı namazından önce tertip üzere, cemaatle kaza etmişlerdir. Hanefilere gelince: Üzerinde ister az, ister çok, kaza borcu olankimselerin, gerek farz namazlarla birlikte kılınan revâtibsünnetlerini, gerek Peygamber (s.a.s.) Efendimizin kılınmasını tavsiyebuyurduğu terâvih, teheccüd, tesbih, duhâ, tahiyyetü'1-mescid,evvâbîn... gibi diğer sünnetleri kılmaları, -bu yüzden kaza borçlarınınödenmesi gecikmiş olsa bile-, efdal görülmektedir. Sünnet olmayanmutlak nâfile namaz kılmak da haram veya mekruh olmayıp; câiz ise debunların yerine kaza kılmak efdaldir. Şâfiî mezhebinde, kaza borcu olan kimselerin günlük farz namazlardışında, ister beş vaktin farzı ile birlikte kılınan sünnetler, isterterâvih, teheccüd... gibi diğer sünnet ve mutlak nâfileler olsun, kazaborcunu tamamlamadıkça, sünnet ve nafile kılarak kaza namazlarınıgeciktirmeleri haramdır. Ancak bu hükmün anlamı, diğer boş zamanlarıdeğerlendirmeyip, sadece sünnet yerine kaza kılarak borçlanntamamlanması değil; kaza borcu olan kimselerin, sünnet kılacak kadarzaman bile kaza borçlarını geciktirmelerinin câiz olmadığıdır. Mâlikîlere göre de, günlük farz namazlar ile sabah namazının sünneti,vitir, bayram ve tahiyyetü'l-mescid dışında sünnet veya nafile ilemeşgul olarak kaza namazını geciktirenler, günah işlemiş olurlar. Hanbelilere göre ise, bu durumda olan kimselerin, gerek beş vakittefarzla beraber kılınan sünnetleri, gerek bunlar dışındaki diğersünnetleri kılmaları câiz ise de, borcu çok olanların, sabah namazınınsünneti müstesna; bunların yerine de kaza namazı kılmaları efdaldir.Sünnet olmayan mutlak nafile ile meşgul olmaları ise haramdır. | |
19 Ekim 2008, 23:14 | Mesaj No:7 |
Cvp: Prof Bayraklı: Namazın Kazası olmaz..
ben bayraktar hocanın kaza namazı yoktur derken, kendimce neden böyle demiş olabilir diye düşünerek yazdım o yazıyı...yoksa onun görüşüne katılmıyorum. ama belirttiğiniz gibi sahih rivayetlerde(hendek savaşı esnasında)peygamber efendimizinde kaza namazı kıldığını biliyoruz. amennaa.. kaza namazları hakkında da mezheplerimizin görüşlerine tek tek yer verdiğiniz içind e teşekkürler peygambergülü..
__________________ EN GÜZEL AŞK: ALLAH! | |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Tekirdağ'da Tren Kazası | nurşen35 | Gündem/ Manşetler | 2 | 09 Temmuz 2018 14:49 |
Patnos'ta Trafik Kazası: 2 Yaralı | AlimOğlu | Taziye-İlan-Selamlaşma | 18 | 30 Nisan 2015 19:56 |
Teşrik Tekbirlerinin Kazası | KuM TaNeSi | Bilgi Dağarcığı | 0 | 09 Nisan 2009 18:01 |
Tilâvet Secdesinin Kazâsı Olur mu? | KuM TaNeSi | Soru Cevap Arşivi | 0 | 09 Nisan 2009 16:21 |
“Yoktan var olmaz, var olan da yok olmaz” diyorlar doğrumudur? | MERVE DEMİR | Soru Cevap Arşivi | 0 | 07 Nisan 2009 22:01 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|