|
Konu Kimliği: Konu Sahibi MERVE DEMİR,Açılış Tarihi: 09 Nisan 2009 (23:05), Konuya Son Cevap : 09 Nisan 2009 (23:05). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
09 Nisan 2009, 23:05 | Mesaj No:1 |
Geceleyin yatsıdan sonra uyumayan bir kimse teheccüd kılabilir mi yoksa kesin bir mik Geceleyin yatsıdan sonra uyumayan bir kimse teheccüd kılabilir mi yoksa kesin bir mik Teheccüd namazı için uyumak şart mı? Geceleyin yatsıdan sonra uyumayan bir kimse teheccüd kılabilir mi yoksa kesin bir miktar uyuması mı lazım? Soru Yatsı namazı gece yarısından sonra kılınabilir mi ve yatsi namazinin vakti nezaman cikar? ve teheccüd namazi: gece uyanip kilinan namazdir eger gec saatlere kadar kaliyorsak yani (uyumamisiz) teheccüd kilabilirmiyiz? yoksa teheccüd namazini sadece gecenin bir vaktinde uyandigimiz zaman mi kilinir? Yatsı vakti, Hanefîlerde fetvaya esas olan görüşe ve diğer mezheplere göre, batı ufkunda kırmızı şafağın kaybolduğu andan itibaren başlar ve fecr-i sadığın doğmasından biraz önceki zamana kadar devam eder Delil Abdullah b Ömer'den nakledilen şu hadistir: "Şafak kırmızılıktır Şafak kaybolunca yatsı namazını kılmak farzolur" (es-San'ânî, I,114) Diğer yandan yatsı namazı için Tercih edilen vakit, gecenin üçte biri veya yarısı geçinceye kadar devam eder Çünkü Allah elçisi şöyle buyurmuştur: "Ümmetime zorluk vermesem, yatsı namazını gecenin üçte birine veya yarısına kadar geciktirmelerini onlara emrederdim"(eş-Şevkânî, II,11) Enes (ra), Hz Peygamber'in yatsı namazını gecenin yarısına kadar geciktirip, sonra kıldığını bildirmiştir (eş-Şevkânî, II,12) Hz Aişe (ranhâ)'den de şöyle dediği nakledilmiştir " Hz Peygamber bir gece yatsı namazını geciktirdi O kadar ki mescidde bulununlar uyumuştu Sonra çıkıp namaz kıldı ve şöyle buyurdu: Eğer ümmetime zorluk vermesem bu vakit yatsı namazının vaktidir" (Buhârî, Mevâkît, 24; eş-Şevkânî, I, 12) Vitir namazının başlangıcı yatsı namazından sonradır, vaktinin sonu ise, sabah vakti girmeden hemen öncesine kadar olan zamandır (bk Hamdi Döndüren, Delilleriyle İslâm İlmihali, İstanbul 1991, 313 vd) Geç vakitlere kadar oturuduktan sonra iki rekat namaz kılıp yatmak güzeldir Ancak Teheccüt namazının aslı biraz uyuduktan sonra kalkıp kılmaktır Teheccüdnamazının vakti ile ilgili olarak gelen rivayetlerde gecenin ortası veya son kısmının namaz, dua ve istiğfarla ihya edilmesi tavsiye edilmiştir Konuyla ilgili fiili sünneti anlatan çok sayıdaki rivayetlerde, Peygamberimizin (asm) yatsıyı kılıp vitri kılmadan uyuduktan sonra gecenin ortalarına doğru veya ortasından hemen sonra uyandığı, ondan sonra ibadete başladığı, bir süre namaz kıldıktan sonra vitir namazını ve daha sonrada sabah namazının sünnetini kıldığı ifade edilir Uyanmamaktan korkan kişi vitir namazını kılıp ondan sonra yatması daha uygundur Teheccüd namazı kılındıktan sonra yatılıp tekrar sabah namazı için kalkılabilir Bunda bir mahzur yoktur Teheccüd namazı, yatsı namazından sonra bir miktar uyuyup kalkınca kılınan bir gece namazıdır İslâmın ilk devirlerinde henüz beş vakit namaz farz kılınmadan önce teheccüd namazı bütün mü’minlerin üzerine farzdı Miraç’la birlikte beş vakit namazın farziyeti sâbit olunca, teheccüd namazı ümmet için nâfile bir namaz olarak kalırken, bir Peygamber hassası olması cihetiyle sadece Peygamberimiz (asm) için farziyeti devam etti Bu da İsrâ Sûresinin 79 âyetinde beyan edilmiştir Çünkü sadaka ve zekât almaması ve nikâh gibi mazı meselelerde sadece Peygamberimize has, onun zatına mahsus ibadetler vardır Teheccüd namazı da bunların içine dahildir Bu namaz iki rekâttan sekiz rekâta kadar kılınabilir Yani, imkân nisbetinde iki, dört, altı ve sekiz rekât olarak kılınabilir Mutlaka sekiz rekât kılınacak diye bir mecburiyet yoktur Bu namazı insan kendi evinde kılabildiği gibi, gece çalıştığı iş yeri, fabrika gibi yerlerde uygun bir vakitte de kılabilir Teheccüd namazının fazileti hakkında pekçok hadis rivayet edilmektedir Bu hadislerden birisinin meâli şöyledir: “Gecenin üçte birisi kalınca her gece Rabbimiz Tebâreke ve Teâlâ şafak sökünceye kadar şöyle buyurur: ‘Kim Benden birşey isterse ona vereyim Kim Bana duâ ederse onun duâsına icabet edeyim Kim istiğfar ederse, ona mağfiret edeyim” Hadisin râvisi Ebû Hüreyre Hazretleri şu cümleyi eklemektedir: “Bunun içindir ki, Sahabiler gece sonunda namaz kılmayı gecenin evvelinden daha çok severdi” (İbni Mâce, İkametü’s-Salât: 182) Teheccüd namazını bir miktar uyuduktan sonra kalkıp kılmak daha faziletli ise de, yatağa girmeden önce teheccüd niyetiyle namaz kılmak da mümkündür Bununla birlikte İbni Mâce’de ve Halebî-i Sagîr’de kaydedildiğine göre, Peygamberimiz (asm) vitir namazından sonra oturarak iki rekât nafile namaz kılardı Birinci rekâtta İzâ zülzileti’l-ardu Sûresini, ikinci rekâtta ise Kul yâ eyyühe’l kâfirûne Sûresini okurdu Bu hadisin izahında muhaddisler, bu namazı Peygamberimizin her zaman kılmayıp birkaç kere kıldığını söylemektedirler “Geceleyin kıldığınız namazın sonunu vitir yapın,” mealindeki hadisinden de anlıyoruz ki, vitir namazıyla geceleyin kılınacak namaz tamamlanmış olmaktadır Fakat teheccüd namazı müstesnadır Çünkü, teheccüd namazı uyuduktan sonra kalkarak kılınan husûsî bir namazdır Selam ve dua ile Sorularla İslamiyet __________________________________________________ _______ __________________________________________________ _______ __________________________________________________ _______ Teheccüdnamazının vakti ile ilgili olarak gelen rivayetlerde gecenin ortası veya son kısmının namaz, dua ve istiğfarla ihya edilmesi tavsiye edilmiştir Konuyla ilgili fiili sünneti anlatan çok sayıdaki rivayetlerde, Peygamberimizin (asm) yatsıyı kılıp vitri kılmadan uyuduktan sonra gecenin ortalarına doğru veya ortasından hemen sonra uyandığı, ondan sonra ibadete başladığı, bir süre namaz kıldıktan sonra vitir namazını ve daha sonrada sabah namazının sünnetini kıldığı ifade edilir Uyanmamaktan korkan kişi vitir namazını kılıp ondan sonra yatması daha uygundur Teheccüd namazı kılındıktan sonra yatılıp tekrar sabah namazı için kalkılabilir Bunda bir mahzur yoktur Teheccüd namazı, yatsı namazından sonra bir miktar uyuyup kalkınca kılınan bir gece namazıdır İslâmın ilk devirlerinde henüz beş vakit namaz farz kılınmadan önce teheccüd namazı bütün mü’minlerin üzerine farzdı Miraç’la birlikte beş vakit namazın farziyeti sâbit olunca, teheccüd namazı ümmet için nâfile bir namaz olarak kalırken, bir Peygamber hassası olması cihetiyle sadece Peygamberimiz (asm) için farziyeti devam etti Bu da İsrâ Sûresinin 79 âyetinde beyan edilmiştir Çünkü sadaka ve zekât almaması ve nikâh gibi mazı meselelerde sadece Peygamberimize has, onun zatına mahsus ibadetler vardır Teheccüd namazı da bunların içine dahildir Bu namaz iki rekâttan sekiz rekâta kadar kılınabilir Yani, imkân nisbetinde iki, dört, altı ve sekiz rekât olarak kılınabilir Mutlaka sekiz rekât kılınacak diye bir mecburiyet yoktur Bu namazı insan kendi evinde kılabildiği gibi, gece çalıştığı iş yeri, fabrika gibi yerlerde uygun bir vakitte de kılabilir Teheccüd namazının fazileti hakkında pekçok hadis rivayet edilmektedir Bu hadislerden birisinin meâli şöyledir: “Gecenin üçte birisi kalınca her gece Rabbimiz Tebâreke ve Teâlâ şafak sökünceye kadar şöyle buyurur: ‘Kim Benden birşey isterse ona vereyim Kim Bana duâ ederse onun duâsına icabet edeyim Kim istiğfar ederse, ona mağfiret edeyim” Hadisin râvisi Ebû Hüreyre Hazretleri şu cümleyi eklemektedir: “Bunun içindir ki, Sahabiler gece sonunda namaz kılmayı gecenin evvelinden daha çok severdi” (İbni Mâce, İkametü’s-Salât: 182) Teheccüd namazını bir miktar uyuduktan sonra kalkıp kılmak daha faziletli ise de, yatağa girmeden önce teheccüd niyetiyle namaz kılmak da mümkündür Bununla birlikte İbni Mâce’de ve Halebî-i Sagîr’de kaydedildiğine göre, Peygamberimiz (asm) vitir namazından sonra oturarak iki rekât nafile namaz kılardı Birinci rekâtta İzâ zülzileti’l-ardu Sûresini, ikinci rekâtta ise Kul yâ eyyühe’l kâfirûne Sûresini okurdu Bu hadisin izahında muhaddisler, bu namazı Peygamberimizin her zaman kılmayıp birkaç kere kıldığını söylemektedirler “Geceleyin kıldığınız namazın sonunu vitir yapın,” mealindeki hadisinden de anlıyoruz ki, vitir namazıyla geceleyin kılınacak namaz tamamlanmış olmaktadır Fakat teheccüd namazı müstesnadır Çünkü, teheccüd namazı uyuduktan sonra kalkarak kılınan husûsî bir namazdır Selam ve dua ile Sorularla İslamiyet | |
Konu Sahibi MERVE DEMİR 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Başbakan Recep Tayyip ERDOĞAN ülke tv Canlı... | Videolar/Slaytlar | Medine-web | 1 | 2904 | 23 Ağustos 2013 00:41 |
İran Emperyalizmi | Makale ve Köşe Yazıları | Medine-web | 6 | 3645 | 26 Ocak 2013 22:53 |
gerekli gereksiz bir şiir.. | Makale ve Köşe Yazıları | MERVE DEMİR | 0 | 3285 | 06 Aralık 2012 10:48 |
olmamış kayınbiradere mektup :) | Komik Paylaşımlar | Allahın kulu_ | 10 | 7827 | 03 Kasım 2012 23:19 |
İslamın kurtuluşu bilinçlenme ile mümkündür | Makale ve Köşe Yazıları | Esadullah | 11 | 7287 | 02 Ekim 2012 21:16 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
önce tıkla sonra adını yaz sonra portreni izle:) | TÜRKcan | Komik Paylaşımlar | 55 | 21 Temmuz 2022 09:57 |
48 yıldır uyumayan adam | barışş | Bilgi Dağarcığı | 0 | 19 Temmuz 2013 15:34 |
Teheccüd Namazı | Yitiksevda | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 3 | 08 Mayıs 2012 23:07 |
Geceleyin aynaya bakmanın iyi olmadığı yönündeki ifadelerin hükmü nedir? | KuM TaNeSi | Soru Cevap Arşivi | 7 | 07 Ocak 2011 14:45 |
Teheccüd namazına kalkamıyorum, ne yapayım? | MERVE DEMİR | Soru Cevap Arşivi | 0 | 08 Nisan 2009 09:39 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|