Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.İBADETLER.::. > İbadetler > Namaz-Abdest-Teyemmüm

Konu Kimliği: Konu Sahibi KuM TaNeSi,Açılış Tarihi:  10 Nisan 2009 (00:03), Konuya Son Cevap : 10 Nisan 2009 (00:03). Konuya 0 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 10 Nisan 2009, 00:03   Mesaj No:1
Medineweb Emekdarı
KuM TaNeSi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:KuM TaNeSi isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 5998
Üyelik T.: 02 Ocak 2009
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Yaş:40
Mesaj: 1.956
Konular: 885
Beğenildi:21
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Namazda iken işaretle selam almak namazı bozar mı?

Namazda iken işaretle selam almak namazı bozar mı?

Namazda iken işaretle selam almak namazı bozar mı?


Sa hocam hanefi olarak namazda selam alamıyormuşuz işaretlede olsaBen bu hadisi okudumCâbir diyor ki: "Allah Rasûlü (sa) beni bir iş için göndermişti Sonra ona namaz kılarken yetiştim ve kendisine selam verdim O da işaretle selâmımı aldı" Bu hadisi Müslim, Sahîh'inde rivayet etmiştir Bu hadise dayanarak namazda işaretle selam alamaz mıyım?

Namaz her yönüyle saygı, tazim ve teslimiyet makamıdır Namaza aykırı söz ve davranışlarda bulunmak, hem onun faziletini düşürür, hem de bozulmasına sebep olur O bakımdan biz bu ibadeti kemal-i edeple yerine getirirken, kendiliğimizden bir şey ilave edemeyiz ve ondan bir şey de noksanlaştıramayız Rasulüllah (sav) Efendimiz'den nasıl tesbit edilip rivayette bulunulmuşsa, onu aynen uygulamakla mükellefiz


Namazda iken başkasına sözlü olarak selam verilmez Başkasının da namaz kılan kimseye selam vermesi pek uygun değildir Ancak Rasulüllah (sav) zamanında verilen selamın işaretle alınıp cevaplandırıldığı sahih rivayetle sabit olmuştur Şöyle ki:


Îbni Ömer (ra) diyor ki: "Bilal'a sordum, dedim ki: Rasulüllah (sav) Efendi*miz namazda iken mü'minler ona selam verirdi (Bu du*rumda Rasulüllah (sav) ne yapar veya karşılık verir miy*di?)" Bilal bana şunu söyledi: "Evet, eliyle işaret ederdi"(1)


İbni Ömer'in (ra) Suhayb'den (ra) yaptığı rivayete göre, Suhayb (ra) şöyle demiştir: "Rasulüllah (sav) Efendimize uğradığımda onu namaz kılar bir halde buldum Kendisine selam verdim, O da bana işaretle cevap verdi, yani sel*amımı işaretle alıp işaretle cevapladı"


Îbni Ömer (ra) diyor ki: "Pek bilemiyorum, ancak Suhayb'in"Parmağıyla işaret etti" dediğini biliyorum"(2)


Tirmizi diyor ki: "Bu iki hadis de bana göre sahihtir Aynı zamanda Ümmü Seleme'nin (ra) ikindiden sonra iki rekatle ilgili hadisinde ve Hz Aişe (ra) ile Cabir (ra) nın, Rasulüllah'ın son ölüm hastalığında oturarak namaz kılmasıyla ilgili hadislerinde Rasulüllah'ın (sav) arkasında bulunanların ayağa kalktıklarında onlara işaret edip oturmalarım emrettiği sıhhat derecesinde tesbit edilmiştir"(3)


Hadislerin Işığında Müctehid İmamların İstidlal ve İctihadları:


a) Hanefîlere göre: Namaz kılmakta olan kimse, yanılarak birine selam verir ve sadece "es-Selam" der ve sonra da namazda olduğunu hatırlarsa, namazı bozulur


Bunun gibi namazda iken verilen selamı ister yanılarak, is*ter bilerek cevaplarsa namazı bozulur Çünkü selam vermek veya alıp cevaplamak, zikir türünden değildir Ancak bu durumda veri*len selamı sözlü olarak değil de elinin işaretiyle veya başının hafif hareketiyle cevaplarsa ya da parmağıyla işaret ederek cevaplar*sa, sahih kavle göre namazı bozulmaz(4)


b) Şafiilere göre: Namazda iken veilen selamı sözlü olarak cevaplamak namazı bozar Nitekim Ata, Nahai, İshak ve Ebu Sevr'de aynı görüş ve ictihaddadırlar(5)


c) Tabiinden Said b Müseyyeb, el-Hasan ve Katade'ye göre: Verilen selamı sözlü olarakta cevaplamakta bir sakınca yoktur(6)


Bu anlatım tarzından anlaşılan şudur ki: Verilen selamı par*mak işaretiyle alıp cevaplamakta bir sakınca söz konusu değildir


d) Malikilere göre: Sahnunun îbn Kasım'a: "Namazda iken adamın bazı ihtiyacını ifade için işarette bulunmasını İmam Malik mekruh görüyor muydu?" sormasına karşılık şu cevabı ver*miştir: "Onun mekruh saydığını bilmiyorum Ben şahsen bunda bir sakınca görmüyorum, yeter ki yapılan işaret hafif olsun Nite*kim İmam Malik'in verilen selamın işaretle alınıp cevaplan*masında bir beis görmediği kesindir Zira İmam şöyle dedi: "Farz veya nafile namazda olan kimse, kendisine selam verilince, onu ya el ya da baş işaretiyle cevaplasın"(7)


e) Hanbelilere göre: Namaz kılmakta olan kimseye selam vermekte bir sakınca yoktur Ancak onun redd-i selam yapması halinde namazı bozulur Yani namaz kılmakta olan kimse kendi*sine verilen selamı ne sözlü, ne de işaretle cevaplayamaz(8)


İmam Ahmed bu konuda İbn Mes'ud (ra) hadisiyle istidlal etmiştir Şöyle ki: İbn Mes'ud (ra): "Rasulüllah'a (sav) uğradım, namaz kılıyordu Kendisine selam verdim, ama O selamımı cevaplamadı Namazını kıldıktan sonra bana şöyle buyurdu: "Şüphesiz ki Cenab-ı Hak emrini dilediği şekilde ortaya kor ve şüphesiz ki Allah namazda konuşmamanız hakkında emrini ortaya koymuştur" Bu hu*susu belirttikten sonra selamıma karşılık verdi"(9)


Hadislerin açık delaletinden anlaşıldığı üzere, diğer üç mezhebin tesbit, istidlal ve ictihadları daha sıhhatlidir Ebu Da*vud'un rivayet ettiği: "Namazda ne ğırar ne de teslim vardır" mealindeki hadise gelince: Verilen selamı işaretle alıp cevapla*maya değil, sözlü olarak cevaplamaya delalet etmektedir


"Gırar": Namazda bir şey noksan kılmak anlamına geldiği gibi, imam Ahmed'in yorumuna göre, ne selam vermek ne de veri*len selamı alıp cevaplamak manasına gelmektedir(10)


Çıkarılan Hükümler:


1- Namaz kılan kimseye selam vermekte bir sakınca yoktur Hanefîlere ve Hanbelilere göre, verilmemesi daha uygundur


2- Namaz kılmakta olan kimse verilen selamı sözlü olarak cevaplarsa, ittifakla namazı bozulur


3- Namazda iken verilen selamı parmak, ya da baş işaretiyle alıp cevaplamak namazı bozmaz(11)


Dipnotlar:
1- Buhari, Cuma: 35 Müslim, İstiska: 9 Tirrnizi, Salat:154 Nesai, Sehv: 6 İbn Mace, İkamet:59
2- Ebu Davud, Saiat: 166 Tirmizi, Salat: 154 Nesai, Sehv: 6 Daremi, Salat: 94
3- Neylü'l-Evtar: 2/369
4- Mecmeül-Enhür Şerhu Mülteka'i-Ebhur: 1/119, 120
5- İbn Kudame/el-Muğni: 1/711
6- İbn Kudame/el-Muğni: 1/711
7- İbn Kudame/el-Muğni: 1/711
8- el-Müdevvenetü'l-Kübra: 1/99
9- İbn Kudame/el-Muğni: 1/711
10-İbn Kudame/el-Muğni: 1/712

11-Şevkani/Neylü'l-Evtar: 2/370


Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla Ahkâm Hadisleri, Uysal Kitabevi: 3/13-14
__________________
Söz işlemez yüreklere sükûtum dağlar gibi...
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi KuM TaNeSi 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
41.Haftanın Misafiri Belgin Hafta'nın Misafiri Belgin 37 15014 04 Ekim 2009 16:49
Neden Su içmeliyiz(46 sebep) Tıbb-ı Nebevi ve Alternatif Tıp Bilgileri su damlası 6 3664 04 Ekim 2009 12:50
Yokluğuna Alıştırma... Şiirler ve Şairler KARAKÖSE 1 3007 04 Ekim 2009 12:45
Kırgınım Sana /medineweb Şiirler ve Şairler su damlası 8 3283 02 Ekim 2009 19:49
google amcam düzeltir işi bilir herşeyi =) Resim/Karikatür Esma_Nur 2 2759 02 Ekim 2009 11:25

Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
Namazda Huşu Problemi, Namazı Huşuyla Kılmak/Muhsin İyi muhsin iyi Makale ve Köşe Yazıları 2 19 Nisan 2016 22:34
Namazda iken, Namazda Olmak Gerekir... Esadullah Namaz-Abdest-Teyemmüm 1 17 Kasım 2013 18:19
Oruçlu iken trombosit vermek, orucu bozar mı? İmamHüseyin Oruç-Ramazan 0 10 Nisan 2009 23:01
Ağlamak Abdesti veya Namazı Bozar mı? NUR Soru Cevap Arşivi 1 03 Ekim 2008 22:30
Hz.Ömer(r.a)Yaralı iken bile sabah namazı kıldı TÜRKcan Namaz-Abdest-Teyemmüm 0 22 Eylül 2008 15:04

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.