|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Esadullah,Açılış Tarihi: 28 Aralık 2011 (12:05), Konuya Son Cevap : 26 Kasım 2018 (14:16). Konuya 3 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
28 Aralık 2011, 12:05 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 15316 Üyelik T.:
18 Aralık 2011 | Abher Namazı ve Dinde Hükmü Abher Namazı ve Dinde Hükmü Abher Namazı ve Dinde Hükmü Abher veya Abhür namazı, Abher kelimesi Nergis, Yasemin gibi kokulara denir. Bu namazı Ahber veya Ahbar olarak verilmesi yanlıştır: Haberler. Haberin çokluk şekli. Manasındadır. Nette bu namazı hem ismini yanlış vermelerinden dolayı, hemde bu namaz hakkında fıkhi bazı izahları yapmak için konuyu açıyorum.Zaten bu namaz Sufi Zade Seyit Hulusi Mecmaul-Adab eserinde de abher olarak belirtilmiştir bilmiyorum bu eser çevrildiğinde hataen sanırım Ahber namazı şeklinde verilmiş olsa gerekki her yerde bu isimle verilmiştir. Orijinal metninde abher diye geçer. Fıkhi usul ve kaidelerine bakarak bu namazın tahliline gelince Birincisi Ehli sünnetin 4 Mezhebi Hanefi, Şafii, Hanbeli ve Maliki mezheplerinin fıkıh kaynaklarında bu isimle namaz geçmez. İkincisi zaten mecmaul-Adab eserinde de rivayet edilen bu namazın kaynağı belirtilmemiştir. Üçüncüsü namazlar da Niyet etmek namazın şartlarındandır dışındaki 6 farzdan biridir. Niyet bir azim ve kesin bir iradeden ibarettir. Kalbin bir şeye karar vermesi, bir işin ne için yapıldığını düşünmeksizin bilmesi demektir. Terim olarak niyet; Allah’a yakın olmak maksadı ile bir ibadeti yapmaya kalben azmetmektir. Namaz konusunda niyet ise; Allah Teâlâ için ihlâsla namaz kılmayı dilemek ve hangi namazın kılınacağını bilmektir. Niyet kalbe aittir. Bununla birlikte, niyetin kalb ile yapılıp, dil ile söylenmesi daha uygundur. Meselâ; bir kimse, başlayacağı bir namaza kalb ile niyet edip, dil ile birşey söylemese, o namazı yine caiz olur. Ancak, kalb ile niyet etmekle birlikte; “Şu vaktin farz veya sünnet namazını kılmaya niyet ettim” demesi daha iyidir. Bu şekilde niyet, tercih edilen görüşe göre müstehaptır. Farz namazlarda veya vitir, tilâvet secdesi, adak namazı ve bayram namazları gibi va*cip bir namazda, bunların belirlenmesi gerekir. Nafile, Sünnet ve Teravih namazları için mutlaka niyet ge*tirmek, yani nafile, ya da sünnet namaz kılıyorum diye kayıtlamak yeterlidir. Sahih olan da budur. Fukahanın ileri gelenlerinin hemen hepsinin görüşü bu doğrultudadır. Ne var ki Teravih nama*zında ihtiyaten terâviha kaydını belirterek niyet etmesi ihtiyata da*ha uygundur.( Fetâvâ-yi Hindiyye - Et-Tebyin / Zeylai.- Münyetü'l-Musalli / İbn Emir Hacc.) Bu izahlardan da anlaşılıyor ki İslam kaynaklarında bize ulaşmış farz vacip namazlarda niyette bunları belirtmek şarttır. Ama nafilelerde belirtilmese de ne namazı olduğu yinede Allah rızası için nafile kılmaya diye belirtmek gerekir. Burada şu husus önemlidir fıkıh kaynaklarımızın hiç birinde adı belirtilmeyen nafile namazlar ki abher namazı bunlardan biridir bir diğeri örnekte kabir namazı diye bilinen namazlar kılınırken Allah rızası için namaz kılmaya diye etmek gerekir ki niyetiniz batıl olmasın.Eğer siz Abher namazı veya kabir namazı adıyla sünnette bildirilmemiş olan bu namazları bu isimlerle niyetlenip kılarsanız niyetiniz caiz değildir tabiri caizse namazın niyet gibi şartı eksik olduğundan namazınız dinen caiz olmaz aynı abdestsiz namaz kılmak gibidir çünkü abdestte namazın dışındaki şartlardandır. Bu husus bütün şartlar için geçerlidir namazların 12 farzından hangisi eksikse o namaz dinen caiz değildir. bu tarz kılınacak namazlarda bu ölçüyü bilmeniz gerekir. Zaten bu isimler tabirdir Teheccüd ( Salatul-Leyl- Gece namazı) İstihare (bir şeyin hayırlısını istemek) namazı tabirleri gibi ama bunlar sünnette bildirildiğinden bu isimle niyet edilir. abher (Nergis Yasemin gibi güzel koku veren) namaz manasında kabir (kabir azabından sığınma) manasında namaz.bunlarda sünnette bildirilmediği için bu isimlerle niyet edilmez bidattır. Zaten abher namazı tamamen İstihare mahiyetinde olan bir namazdır içerik itibariyle. Demek ki bu tarz namazlar kılınacağı zaman bu şüpheden kurtulmak için Allah rızası için namaz kılmaya diye niyet etmek gerekir. Medreselerde Fıkhi hükümler okunduğunda talabeye böyle konunun izahı hocası tarafından anlatılır ki malumunuz ilmihallerde bile metinlerin çoğu izah ister. Halkımızın çoğu bu tür ilimlere vakıf olmadıkları okumadıkları ders almadıkları için bazı eserlerde geçen ifadeleri yanlış anlıyor veya içeriğini bilemiyor. Zaten bu namazın geçtiği Şir’a ve mecmaul-Adab gibi eserler Osmanlıda medreselerde şerhiyle beraber okutulurdu bunu da bilmekte fayda vardır. Namazın izahına gelince dört rekatlık nafile bir namazdır. İkinci rekatta, oturulunca Ettehıyyatüden sonra salli barik okunur. (İkindinin sünneti gibi 3 ncü rekata kalkınca sübhanekeden başlanır) Her rekatta bir Fatiha, on defa Kadir suresi okunur. Sonra rükudan önce, 15 defa [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] tesbihi okunur, sonra rükua varılır, rükuda 3 defa Sübhane rabbiyel azim dendikten sonra 3 defa yukarıdaki tesbih okunur. Sonra doğrulup, kavmede, yani ayakta iken aynı tesbih 3 defa daha okunur. Secdeye varılır, 3 Sübhane Rabbiyel aladan sonra, aynı tesbih 5 defa okunur. Daha sonra ikinci secdeye gidilir. İki secde arasında tesbih okunmaz. Diğer 3 rekat da böyle tamamlanır. Selamdan sonra konuşmadan Kadir suresi on defa okunur. Sonra aynı tesbih 33 defa okunup Cezallahü Muhammeden anna ma hüve ehlühü denir. Hazret-i Ömer, (Bir mümin, Abher namazını kılıp da Resulullahı rüyasında görmezse, ben Ömer değilim. Yemin ederim ki, Allahü teâlâ, bu namazı kılanın işini görür, dilediğini verir, günahı ne kadar çok olsa da, hepsini affeder, ölürken susamaz, kabrine çiçekler döşenir. Kabrinden kalkarken de, başına keramet tacı konur) buyurdu. [Nafile ibadetlerin sevabına kavuşabilmek için, farz namaz borcu, yani kaza namazının olmaması lazımdır.] Hazret-i Ali de (Resulullahı görmek istediğim zaman, Abher namazını kılarım) buyurdu.diye eserde ifade edilmiştir.vesselam veddua alıntı |
Konu Sahibi Esadullah 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Bu Zaman Manevi Fetrettir | Esadullah | Esadullah | 2 | 103 | 09 Kasım 2024 12:40 |
Kuantum Belirsizlik (Heisenberg) İlkesi Kuranda... | Esadullah | Esadullah | 0 | 101 | 08 Ekim 2024 16:38 |
Gayb Alemine Açılan Kapılar... | Eserler/Yazarlar | Kara Kartal | 1 | 446 | 29 Ocak 2023 13:22 |
Hiperaktif ve Otizm Çocuklar İçin ... | Tıbb-ı Nebevi ve Alternatif Tıp Bilgileri | Mihrinaz | 1 | 466 | 14 Ekim 2022 01:49 |
Tabiat ve Burçlara Göre Beslenme-Hangi Tabiat... | Alternatif Tıp | Esadullah | 2 | 582 | 14 Ekim 2022 01:38 |
28 Aralık 2011, 12:55 | Mesaj No:2 |
Durumu: Medine No : 6340 Üyelik T.:
19 Ocak 2009 | Cevap: Abher Namazı ve Dinde Hükmü Böyle bir namaz ne Kur'an'da ne hadislerde geçer.Sahabe zamanında kılındığına dair bir rivayet olmuş olsaydı, mezhep imamları da bu konuda görüş bildirirdi. Ama fıkhı mezheplerde de bu konuda bir görüş yok. O zaman böyle bir namazın olduğu söylemek ve böyle bir namaz ihdas etmek, bid'atlarden bir bid'attır. Diğer namazların kıraatından farklı kılmak da ayrı bir bid'attır. Bir müslüman kerahat vakti hariç istediği zaman ve istediği rekat sayısınca ( 2 şer rekatlı olmak kaydıyla ) nafile ( extra - fazladan ) namaz kılmasının sakıncası yoktur, kimse buna bir şey diyemez. Ama bu namaza kendi kafasına göre bir ad vermek demek ,dinde bid'at oluşturmak değil de nedir?. Hz. Ömer ve Hz. Ali'ye ait olduğu söylenen ( abher namazıyla ilgili sözün) kaynağı yoktur ve uydurma olduğu belli oluyor. Eğer öyle bir rivayet olmuş olsaydı gerek hadis kitaplarında gerekse fıkıh alimlerin eserlerinde geçer, ve bunu mutaala ederlerdi.
__________________ Selam Hidayete Tabi Olanlara Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir(Müslim) |
28 Aralık 2011, 14:31 | Mesaj No:3 | ||
Durumu: Medine No : 15316 Üyelik T.:
18 Aralık 2011 | Cevap: Abher Namazı ve Dinde Hükmü Alıntı:
Alıntı:
| ||
26 Kasım 2018, 14:16 | Mesaj No:4 |
Medineweb Baş Editörü Durumu: Medine No : 14593 Üyelik T.:
15 Kasım 2011 |
Hiç duymamıştım böyle bir namaz. Neler neler ilave edilmiş, nerelere bağlanmış kaynaksız uydurma hadislerle. .. Sorularla İslamiyet sitesinden Alıntı; Ancak, böyle bir namazın Kur’an’da, hadis kaynaklarında, dört mezhep fıkıh kaynaklarında, hatta İhya gibi nasihat eserlerinde yer almaması, bu bilginin mesnetsiz olduğunun göstergesidir. Özellikle bu haberde, Hz. Ömer (ra)’in “Yemin ederim ki, Allah Teâlâ, bu namazı kılanın işini görür, dilediğini verir, günahı ne kadar çok olsa da, hepsini affeder, ölürken susamaz, kabrine çiçekler döşenir.” dediğine dair bilginin yer alması, bu haberin uydurma olabileceğinin göstergesi sayılabilir. Çünkü, Hz. Ömer (ra) gibi takvada çok hassas olan bir kimsenin, kitap ve sünnette yer almayan bir işin mutlaka olacağını hem de yemin ederek bunu söylemesi hiç de akıl ve izanın kabul ettiği bir şey değildir. Zira, hiç bir sünnet/nafile namaz bir farz namaz kadar Allah’ın rızasını kazandırmaz. Farz namazlarını kılan kimseler için verilmeyen bu taahhüdü “kaynağı bilinmeyen” bir habere bağlamak ve buna ciddi olarak bakmak doğru olmaz. Özetle, bu her iki eser de bire meviza/nasihat kitaplarıdır. İçinde sahih hadisler yanında zayıf ve mevzu rivayetlerin de bulunduğunda şüphe yoktur. Bu hikaye de bu tür bir bilgi olabilir.
__________________ ~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Dinde Zorlama Yoktur! | enderhafızım | Muhtelif Konular | 1 | 17 Mayıs 2014 22:24 |
Namazı Kasretmenin Hükmü Nedir? | KuM TaNeSi | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 5 | 21 Mart 2014 03:22 |
Dinde reform talebi | _bülbül_ | Ölüm-Ahiret-Sırat-Mizan-Kader | 0 | 13 Nisan 2009 15:10 |
Namazı Cemaatle Kılmanın Hükmü Nedir | MERVE DEMİR | Soru Cevap Arşivi | 0 | 07 Kasım 2008 12:53 |
Dinde Zorlama Varmıdır? | sakafi | Soru Cevap Arşivi | 0 | 05 Kasım 2008 12:05 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|