|
Konu Kimliği: Konu Sahibi _bülbül_,Açılış Tarihi: 13 Nisan 2009 (13:51), Konuya Son Cevap : 13 Nisan 2009 (13:51). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
13 Nisan 2009, 13:51 | Mesaj No:1 |
İslam hukuk felsefesi İslam hukuk felsefesi İslam Hukuk Felsefesi İslâm hukuk düşüncesi sâhasında hukukun, doğru hükmün ve adaletin kaynağının Kitab (Kur- an) ve Sünnet'te ifâdesini bulan ilâhi beyanda (açıklamada) aranması, yegâne hüküm vâzıının -koyucunun (Hâkim) Allah Teâlâ olduğu noktalarında ittifak edilmekle beraber bu inancın getirdiği iki mesele üzerinde üç tez ileri sürülmüştür: Meseleler: a) Allah'ın koyduğu' hükümleri öğrenmenin tek yolu peygamberlere yapılan vahiy midir, yok- sa insan aklı da bu hükümleri keşfedip ortaya çı- karabilir mi? b) İnsan aklının, ilâhi hükümleri -vahiy ara- cılığı olmadan- bulup ortaya koyabileceği tezi be- nimsenirse bu hükümler bağlayıcı; dünyada övgü- yergi ve hüküm sebebi, âhirette mükâfat-cezâ âmi- li birer din ve hukuk normu olabilir mi? Tezler: 1 - Mütezile'nin tezi: Akılcılığa ağırlık vermekle tanınan Mutezile Mezhebi mensuplarına göre fiil ve vâkıaların biz- zat kendilerine mahsus iyilik-kötülük (hüsn-kubh) vasıfları vardır, insan aklı fiil ve vâkıaların ço- ğunun fayda , ve zararlarına bakarak (maslahat ve mefsedeti göz önüne alarak) iyi veya kötü (doğru, âdil, uygun veya bunların zıddı oldukla- rını anlar, kendi başına bulup ortaya koyabilir Bunun için peygamberlerin aracılık etmeleri zaru- ri değildir Bu -vasıflar dini (dine bağlı, dinin be- lirlediği) vasıflar olmayıp akla âittir Bu noktada ilâhi hüküm, akılların idrâk ve hükümlerine uy- gun olmak durumundadır; aklın iyi dediğine din de iyi diyecek, aklın kötü dediğine din de kötü diyecektir Buna bağlı olarak insanlar iyi olanları yapmakla, kötü olanlardan da uzak durmakla yü- kümlü olacaklardır Bu sebeple insanlar, peygam- berler gelmediği, bulunmadığı yer ve zamanlarda da aklin iyi-kötü hükmüne göre yükümlülük ta- şırlar; iyi olanı yapmaz, kötü olanı yaparlarsa ye- rilecek ve ceza görecekler, aksine davrandıkları takdirde de övgü ve mükâfata mazhar olacaklar- dır 2 - Eş'ariyye Mezhebi nin tezi: Ehl-i sünnet müslümanlığının iman ve itikad sâhasında muteber saydığı üç mezhebden (selef, mâtüridiyye, eş'ariyye) biri olan Eş'ariyye'ye göre akıl tek başına Allah'ın hükmünü keşfedemez, bu- lamaz ve kavrayamaz; bunun için peygamberlerin aracı olması ve ilâhi hükmü vahiy yoluyla alıp insanlara ulaştırması zaruridir Vâkıa ve eşyanın aslında, Allah'ın emretmesini gerektiren iyilik ve yasaklamasını gerektiren kötülük mevcut değildir Allah'ın irâdesi hür ve mutlak olup hiçbir şey onu sınırlayamaz, kayıt altına alamaz Herhangi bir şey kendinden, öz vasfından değil, Allah'ın emret- tiğinden dolayı iyi ve güzel, yasakladığından dola- yı da kötü ve çirkindir Buna göre Allah'ın emir ve yasakları gelmeden şeylerin ve fiillerin <iyi> gibi bir hüküm ve vasıf taşıdıkları da düşünülemez; peygamber- ler gelip dini tebliğ etmeden önce Allah'ın bunlar- la ilgili bir hükmü yoktur Hüküm olmayınca yü- kümlülük (mûkellefiyet), bu olmayınca da hesap, övgü, sevap, kınama ve günah olamaz 3 - Mâtüridiyye'nin tezi: İnsanlar fiil ve eşyanın vasıflarına, durumu- na, fayda ve zararlarına bakarak -çoğunun- iyi veya kötü olduğunu anlayabilir, keşfedip ortaya koyabilirler; çünkü bunların aslında iyilik ve kötü- lük vasıfları vardır Ancak insan aklının iyi ve kö- tüyü anlayıp ayırd etmesi başka, dinin buna göre (aklın idrâkine ve hükmüne uygun olarak), bunla- rı emretmesi veya yasaklaması başkadır Akıl ne kadar gelişmiş, insan zekâsı ne ölçüde genişlemiş olursa olsun yine de anlama, kavrama, değerlen- dirme kaabiliyeti sınırlıdır, ek------ Bu noktada ancak şöyle bir formül ileri sürülebilir: Herhangi bir fiildeki -aklın görebildiği- iyi vasıf onu em- redilmeye lâyık ve uygun, kötü vasıf ise yasaklan- maya lâyık ve uygun kılar; fakat Allah'ı emret- me ve yasaklamaya mecbur etmez Eşya ve fiiller- le ilgili dini-hukuki hükümler peygamberlerin va- hiy yoluyla alip tebliğ etmelerine bağlıdır; bundan önce hüküm ve mükellefiyet yoktur Özetlemek gerekirse Mütezile'ye göre iyiyi ve kötüyü akıl idrâk eder ve bu idrâk mükellefiyet getirir Eş'ariyye'ye göre ne aklın idraki ve ne de bu idrâke bağlı mükellefiyet vardır Mâtüridiyye' ye göre ise aklın idrâki var, fakat buna bağlı mü- kellefiyet (hüküm) yoktur; mükellefiyet Allah ira- desine bağlıdır ProfDr Hayrettin KARAMAN | |
Konu Sahibi _bülbül_ 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Adem olmaktır tek hevesim | Şiirler ve Şairler | Kara Kartal | 4 | 2721 | 22 Mayıs 2010 11:27 |
Dostlarımız........ | Güzel Sözler-Deyımler-Nükteler | su damlası | 4 | 2345 | 09 Mayıs 2010 10:35 |
İsmailce kurban olabilmek | Hacc-Umre-Kurban | kurtmehmet | 3 | 3098 | 21 Kasım 2009 20:58 |
Ömür seccadesini gönül dergahına serenlere...... | Makale ve Köşe Yazıları | _bülbül_ | 2 | 2316 | 12 Kasım 2009 21:52 |
çarpık çağ..... | Şiirler ve Şairler | _bülbül_ | 2 | 2043 | 12 Kasım 2009 21:43 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
İslam Felsefesi 1-5 Özet | Mihrinaz | SİVAS İlitam | 0 | 30 Aralık 2020 22:21 |
Dicle İslam Tarihi-1 ve İslam AHLAK Felsefesi 2013 Final soruları | Mihrinaz | DİCLE İlitam | 1 | 08 Nisan 2019 22:21 |
sakarya ilitam İslam Hukuk Usulü 1-8. haftalar | Medineweb | SAKARYA İlitam | 7 | 28 Aralık 2013 14:42 |
sakarya ilitam İslam Hukuk Usulü 9-14. Haftalar | Medineweb | SAKARYA İlitam | 5 | 28 Aralık 2013 14:40 |
sakarya ilitam İSLAM HUKUK USULÜ II 3.Hafta | Medineweb | SAKARYA İlitam | 0 | 28 Aralık 2013 14:36 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|